2017-12-15, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Typ INGET sålt senaste 5-6 veckorna. Ändå betecknade Alpha101 Derbyt-lägenheterna som, citat, "prisvärda".
För lite läsförståelse och för mycket fantasi.
Att jag skriver att andra kan uppfatta de som prisvärda, är inte detsamma som att jag betecknar de som prisvärda. Stor skillnad.

Citat:
Jag vet dock inte varför han inte är ute själv på marknaden och investerar.
Jag har ett bra boende. Varför skulle jag köpa mer?

Citat:
Varje dag uppmanar han ju dem som tycker priserna är för höga att ge sig ut och bygga själva.
Vilket är rimligt. De både identifierar ett problem och en möjlighet att lösa problemet alternativt tjäna grova stålar. Just det med stora inkomster brukar folk inte tacka nej till. Så varför tackar bubbelpratarna nej?

Eller är det så att dom inte tackar nej. De bara pratar om att det är enorma vinstmarginaler med vet att det inte alls finns.
2017-12-15, 18:02
Medlem
Genom att lagstifta om sund ekonomi, avbetalning av lån till en viss grad, har politikerna dragit proppen ur marknaden.

Vad är botten på den här justeringen? -40%?
2017-12-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Det är vid toppen bubblan brister. Det ser fint ut på pappret. Fallhöjden är massiv.

Som jag sagt innan i tråden så finns det stora risker i världsekonomin som ännu inte briserat. Det kommer snart och det kommer att knäcka ryggraden på världens största bobubbla.
Om bostadspriserna faller pga av svår lågkonjunktur där BNP faller och därmed inkomsterna. Då är det är det ingen bubbla, utan prisfall pga minskade inkomster.

-----------------
Om du nu ser framför dig att vi återgår till den levnadsstandard vi hade under vikingatiden, då har du helt rätt i att bostadspriserna kommer att falla. BNP kommer bara att räcka till att betala en bråkdel av idag.
2017-12-15, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Genom att lagstifta om sund ekonomi, avbetalning av lån till en viss grad, har politikerna dragit proppen ur marknaden.

Vad är botten på den här justeringen? -40%?
snicksnack, anledningen till prisraset är en enorm nyproduktion som marknaden inte kan svälja. Gissar att det bottnar på -30% i Sthlm, -20% i övriga landet, göteborg o malmö skiter jag i.
2017-12-15, 18:06
Medlem
Bostadsministern sade under ett branschmöte i veckan att:

1) Det färdigställs 76,000 bostäder i år.

2) Det kommer att färdigställas 73,000 bostäder nästa år.

3) Bostadspriserna har gått ned 10 % i Stockholm i år.

4) Han tror att bostadspriserna ska gå ned 10 % i Stockholm nästa år.

5) Han tycker det är bra.

TOP KEK!
Senast redigerad av Al-ex-poo 2017-12-15 kl. 18:09.
2017-12-15, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om bostadspriserna faller pga av svår lågkonjunktur där BNP faller och därmed inkomsterna. Då är det är det ingen bubbla, utan prisfall pga minskade inkomster.

-----------------
Om du nu ser framför dig att vi återgår till den levnadsstandard vi hade under vikingatiden, då har du helt rätt i att bostadspriserna kommer att falla. BNP kommer bara att räcka till att betala en bråkdel av idag.
Nu får du allt börja posta lite statistik och forskning över alla dina påståenden annars är de bara skitsnack.

Eller så vill jag se meriter som ekonom.
2017-12-15, 18:11
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Dessa nya bostadsföreningar är tickande bomber. Belåningen är skyhöga i föreningen och sticker räntorna kommer föreningarna får kraftigt höjda avgifter och sänkta priser vid försäljning.

Flesta är amatörer och tittar endat på vilken kostnad de får när de slår ihop avgift och lån. Inte många som tittar djupare på föreningens ekonomi, belåning och räntekänslighet. Trots att detta ska finnas i den ekonomiska planen.

Och som någon skrev så vinstvarnar HM vilket är ett tecken på att det inte längre går spikrak upp. Det är t.o.m så HM inte tänker öppna nya butiker OCH stänga befintliga butiker.

Och kan inte byggbolagen sälja sina lägenheter börjar de hyra ut. Och då börjar kaoset i de nya blvande bostadsrättsföreningarna när inte hela beståndet kan gå över till föreningen.

Jävla soppa blir det.
Det här med HM är nog mer att man missat näthandeln lite för mycket, plus en del andra faktorer. Inte en indikation på att ekonomin är på väg ned generellt. I övrigt håller jag med dig.
2017-12-15, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
snicksnack, anledningen till prisraset är en enorm nyproduktion som marknaden inte kan svälja. Gissar att det bottnar på -30% i Sthlm, -20% i övriga landet, göteborg o malmö skiter jag i.

Raset började exakt när de nya lånereglerna klubbades.

Så det är du som dillar snicksnack eftersom nyproduktionen inte bara slår till sådärheltplötsligt vid en klubbning av nya villkor.
2017-12-15, 18:13
Medlem
Citat:
Det är antagligen hans artikel i Ekonomisk Debatt du tänker på.
Där får man ge honom credit för att han iaf gör seriösa försök att definiera bubbla. Något bubbelpratarna i tråden misslyckats med i 7 år.
Dock hamnar han i stället i problemet att definiera "fundamentala faktorer", och för att lösa det så blir det Södertörnsflum av allt när han tittar i media vad folk kallat fundamentala faktorer.

Jag kan återkomma i helgen med kommentarer om den. Den är relevant för tråden. Liksom Harry Flams mätning mot hyror. (Vilken inte heller diskuterades i tråden. Här verkar det bara vara bubbelpratarnas känslor som är det enda värt att skriva om).

Hur lyder din definition på bostadsbubbla? Existerar begreppet över huvud taget för dig? Eller är du som Ingves? Citat från en chatt:Vad jag undrade var hur du definierar en bostadsbubbla. Bara för att veta när andra slänger sig med begreppet, skrev signaturen Tina.
– Vi har alltid valt att inte använda det begreppet så därför har jag tyvärr inget svar till dig, blev Ingves svar.

Hur kan fundamentala faktorer vara svårdefinierat? Vad är så svårt med begreppen 'billiga lån' och 'generösa ränteavdrag'? Harry Flam är för resten en rolig prick. Han förnekar att vi har en bubbla men menar att priserna ändå kan rasa 30% fast av andra skäl. Vilken tomte.

Men definiera bostadsbubbla du som vet. Hur lyder din definition?
2017-12-15, 18:15
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:

Så det är du som dillar snicksnack eftersom nyproduktionen inte bara slår till sådärheltplötsligt vid en klubbning av nya villkor.
Det hade bara varit en tidsfråga ändå innan vi skulle ha sett effekten av detta. Om du tittar på prisutvecklingen på bostäder de senaste 20 åren - gentemot löneutvecklingen så ser du att bostadspriserna har ökat i högre takt. Människor använder allt större del av sin månadslön idag till att betala hyror och lån än vad man gjorde för 20 år sen. Denna utveckling är inte hållbar långsiktigt.

Det måste krascha eftersom det svenska folket har levt över sina tillgångar en längre tid.
2017-12-15, 18:16
Medlem
Citat:

nej, i mars började nedgången, sen att du inte upptäckte den förrän i november är en anna sak.
2017-12-15, 18:16
Medlem
Citat:

-----------------

Ja men nu är det inte det vi ser. Nu tokrasar priserna trots högkonjunktur. Trots låg arbertslöshet, trots ränteavdrag, trots världshistoriens lägsta ränta, trots politikernas desperata åtgärder för att hålla pyramidspelet flytande. Priserna rasar ändå. Ergo. vi har en bubbla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in