2017-12-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Menar du att din tro på Gud beror på människor? Hur skulle du ha klarat dig om du hade varit med om samma sak som Job, där alla hans vänner vände sig emot honom och föreslog att han skulle förbanna Gud, som hade gett honom hans plågor? (vilket inte var sant).

Jisses.....du verkar angelägen om att skrämma bort Crazy Priest från ...
..det andliga paradiset.😆
Citera
2017-12-09, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Är det någon form av uppenbarelse som ska äga rum innan kriget bryter ut så att alla kan ta ställning?

Uppenbarelse vet jag inte, men t.ex. detta skriftställe visar att människorna kommer att förstå att Gud existerar och därmed hädar honom:

"Den fjärde tömde sin skål över solen. Och solen fick rätt att sveda människorna med eld, och de sveddes i stark hetta, och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning.

Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker, och människorna bet sönder tungan av smärta och hädade himlens Gud för sina smärtor och sina bölder och vände inte om från sina gärningar.

Och väldiga hagel, tunga som talenter, föll ner från himlen på människorna. Och människorna hädade Gud för hagelplågan, ty den plågan var mycket svår.
" (Upp 16:8-11,21 Bibel2000)

Plågorna ska man förstå som symboler för sanningen. Människorna skulle plågas av sanningen att Gud existerar, och ändå väljer att häda honom.

Citat:
Har du källa på att det du skriver är vad Jehovas vittnen tror?

Vad exakt tänker du på?

Citat:
I det här fallet verkar det handla om människor som aktivt motarbetar Gud. Det står att deras motstånd kommer att öka kraftigt.
Den här artikeln ger intryck av att man kan råka vara emot Gud utan att man vet om det. Alltså, om man råkar vara emot Gud,

Ja alltså ingen kan vara säker på att man blir räddad, det är helt upp till Gud att avgöra och döma. Man kan inte göra saker och ting för att försäkra sig om att man blir räddad, varken Jehovas vittnen eller andra, hela jorden kommer att dömas, även Jehovas vittnen alltså.

Det enda man kan göra är att studera bibeln, ändra sin person närmare bibelns principer, och försöka komma Gud nära. Desto mer när hela världen håller på att gå ifrån Guds lagar och bud.

Citat:
kommer man att bli upplyst om vad som gäller och få möjlighet att byta sida innan kriget bryter ut?

Förutom det som jag citerade i Uppenbarelseboken, så står det så här:

"Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet." (Matt 24:30 Bibel2000)

Jag kan inte tänka mig att detta som alla människor kommer att se, och förstå är Människosonen, bara skulle vara till för att visas utan att människorna skulle få en chans att inse att Gud existerar och därmed omvända sig.

Gud har många gånger i historien visat sig genom övernaturliga kraftgärningar innan han agerar mot människor, t.ex. med egyptierna och Farao som fick se stora tecken på att Gud var med Moses. Ändå vägrade han att släppa Guds folk, och då gick det som det gick.
Citera
2017-12-09, 21:12
Medlem
Citat:
Det förstår jag och jag invänder inte mot det:

Är det någon form av uppenbarelse som ska äga rum innan kriget bryter ut så att alla kan ta ställning? Har du källa på att det du skriver är vad Jehovas vittnen tror?
I det här fallet verkar det handla om människor som aktivt motarbetar Gud. Det står att deras motstånd kommer att öka kraftigt.
Den här artikeln ger intryck av att man kan råka vara emot Gud utan att man vet om det. Alltså, om man råkar vara emot Gud, kommer man att bli upplyst om vad som gäller och få möjlighet att byta sida innan kriget bryter ut?
Kriterier för att benämnas som broder eller syster tycks vara att man gör Guds vilja och arbetar med att vittna om Jesus:

"I den kristna församlingen finns andliga band mellan medlemmarna, ett broderskap som på många sätt liknar förhållandet mellan köttsliga bröder. Jesus kallade sina lärjungar ”bröder”. (Mt 25:40; 28:10; Joh 20:17) Han betonade detta förhållande starkt när han sade: ”Var och en som gör min himmelske Faders vilja är min bror och syster och mor.” (Mt 12:48–50) Den kristne måste därför älska Kristus mer än han älskar sina köttsliga släktingar, och han måste om så är nödvändigt vara villig att lämna dem för Kristi skull. (Mt 10:37; 19:29; Lu 14:26) Köttsliga bröder skulle rentav kunna utlämna varandra till döden. (Mk 13:12) Ordet ”bröder” används inte bara om Jesu närmaste lärjungar, utan innefattar hela skaran av troende (Mt 23:8; Heb 2:17), ”hela brödraskaran”, alla ”som har arbetet med att vittna om Jesus”. (1Pe 2:17; 5:9; Upp 19:10) En sådan skara av andliga bröder visar varandra ”broderlig kärlek” i fullaste mått. (Rom 12:10; Heb 13:1)" (Insikt i Skrifterna, band 1 s. 370)

"Jesus lärde att andliga släktskapsförhållanden är viktigare än köttsliga. En kvinna som gjorde hans Faders vilja var en ”syster” som han satte större värde på än sina köttsliga släktingar. (Mt 12:50; Mk 3:34, 35) Den som är beredd att om nödvändigt bryta alla släktskapsband för Guds kungarikes skull skall få ”hundrafalt” av både ”systrar” och andra släktingar redan nu, och dessutom ”evigt liv” i framtiden. (Mt 19:29; Mk 10:29, 30; Lu 14:26) Kvinnor i den kristna församlingen kallas i andlig bemärkelse systrar. (Rom 16:1; 1Kor 7:15; 9:5; Jak 2:15)" (Insikt i Skrifterna, band 2 s. 1040)

Det vore alltså intressant att veta om Jehovas vittnen kallar odöpta förkunnare för bröder och systrar.

Det sistnämnda gör man inte....och det här du redan hört i tråden.
Citera
2017-12-09, 21:33
Medlem
Citat:
Jag använde Inneslutens ordval. Han skrev först att Jehovas vittnen har uppfattningen att man blir dödad i kriget vid Harmageddon om man inte döper sig. (https://www.flashback.org/sp62522362) Sedan skrev han: "För att få överleva kriget vid Harmageddon måste man ta ställning för Jehova." (https://www.flashback.org/sp62539967)
Menar du att alla även blir dömda i kriget vid Harmageddon? Som jag har förstått det är Harmageddon ett krig där Gud förgör dem som opponerar sig mot honom:
Har du källa på att man tillhör dem som strider mot Gud i kriget vid Harmageddon om man inte tar ställning till Gud?
Så tolkade jag det inte. Det var du som påstod att Jehovas vittnen har uppfattningen att man blir dödad i kriget vid Harmageddon om man inte har döpt sig. Sedan skrev du att man blir dödad i kriget om man inte tar ställning till Gud. Se mitt förra inlägg eller länkarna i detta inlägg i mitt första svar till ttsp.
I det inlägget gör du en tolkning. Det jag har funnit är att en stor skara människor kommer att överleva den stora vedermödan som avslutas med kriget vid Harmageddon:

"”En stor skara” människor från alla nationer kommer att överleva ”den stora vedermödan”. Den perioden avslutas med Harmageddon. (Uppenbarelseboken 7:9, 14)" (Vakttornet nr 6 2017, s. 16)

"Tusenårsriket börjar. Jesus kommer att påbörja sitt tusenåriga styre i Guds rike, och det kommer att medföra fantastiska välsignelser för mänskligheten. (Uppenbarelseboken 5:9, 10; 20:4, 6) ”En stor skara” överlever den stora vedermödan och får uppleva början av tusenårsriket på jorden. (Uppenbarelseboken 7:9, 14; Psalm 37:9–11)" (https://www.jw.org/sv/bibelns-praktiska-v%C3%A4rde/fr%C3%A5gor/stora-vederm%C3%B6dan/)

Frågan är då vilka som utgör den stora skaran som överlever den stora vedermödan. Här är en otydlig förklaring:

"I det föregående kapitlet i Uppenbarelseboken berättas det således att ”jordens kungar och stormännen och militärbefälhavarna och de rika och de starka och varje slav och fri” försöker gömma sig ”för hans ansikte som sitter på tronen och för Lammets vrede, ty deras vredes stora dag har kommit, och vem kan bestå?” (Upp 6:15–17; jfr Lu 21:36.) Av detta framgår det att den ”stora skaran” består av personer som har blivit bevarade under denna tid av vrede och som har kunnat ”bestå” som godkända av Gud och Lammet.

Orden om att Lammet vägleder dem till ”källor med livets vatten” har en parallell i Uppenbarelseboken 22:17, som lyder: ”Anden och bruden säger ständigt: ’Kom!’ Och den som hör det skall säga: ’Kom!’ Och den som törstar skall komma; den som vill skall fritt få ta av livets vatten.” ”Bruden” framställs klart och tydligt i Bibeln som den smorda kristna församlingen, som är trolovad med den himmelske brudgummen, Kristus Jesus. (Ef 5:25–27; 2Kor 11:2; Upp 19:7–9; 21:9–11) Inbjudan att ”fritt få ta av livets vatten” som framförs av den himmelska brudklassen är uppenbarligen riktad till ett obegränsat antal personer – ”den som vill”."
(Insikt i Skrifterna, band 2 s. 1004)
Varken Kaltens eller Jhwhs inlägg belyser frågan om man blir dödad i kriget vid Harmageddon om man inte har döpt sig. Deras inlägg besvarar inte heller om man blir dödad i kriget om man inte tar ställning till Gud. Kaltens inlägg slår fast att man måste döpa sig för att bli räddad. Vilken räddning åsyftas? Från att bli dödad i kriget vid Harmageddon eller från att bli dömd till döden under domens dag? Det Jhwhs inlägg kommer fram till är att människor kommer att dömas beroende på hur de ställer sig till budskapet om Guds kungarike. När sker dömandet? Vid kriget eller under domens dag?
Tack för att du klargjorde hur du tänker.
Artikeln har jag läst och den behandlar en fråga från en av deras läsare. Den inleder med frågan: "Is the ‘marking’ mentioned at 2 Thessalonians 3:14 a formal congregational process, or is it something that Christians individually do in avoiding unruly ones?" (The Watchtower 15/7 1999, s. 29)
Du får gärna specificera vad det är du stör dig på i mina översättningar. Framlägg även gärna källa till dina påståenden om du är redo för att diskutera frågorna. Har du förresten för avsikt att fortsätta vår tidigare diskussion?: https://www.flashback.org/sp62509542
Jag tyckte du var tydlig när du skrev:"Jag har inte längre någon ork eller lust att både leta reda på om du talar sanning och besvara dig."
I mina ögon verkar vår diskussion vara slut i och med det.
Citera
2017-12-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Ok jag letade upp den, frågelådan i km april 1996.

Ja, där ser man.
Det har aldrig praktiserats i någon församling jag varit i. Det var den detaljen som skvallrade om att någon hade döpt sig om man nu hade missat det.
Citera
2017-12-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Jag tyckte du var tydlig när du skrev:"Jag har inte längre någon ork eller lust att både leta reda på om du talar sanning och besvara dig."

Det är trist med sådana förståsigpåare som ska ha skriftligt på allt

Men ja...jag kan tillägga att det som du har sagt är korrekt. Allt som inte är inom Jv-organisationen anses stå under "världen". Och världen anses vara styrd av Satan och ska därmed förgöras.
Citera
2017-12-09, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Ja, där ser man.
Det har aldrig praktiserats i någon församling jag varit i. Det var den detaljen som skvallrade om att någon hade döpt sig om man nu hade missat det.

Jag har heller aldrig sett detta praktiseras. Jag kan tänka mig specialfall.....t ex om en person står under förmyndarskap och inte tillåts döpa sig. Annars anses det av godo att göra framsteg och komma till dop hyfsat snabbt.
Citera
2017-12-09, 21:55
Medlem
Citat:
Ok jag letade upp den, frågelådan i km april 1996.
Det är nog sällsynt att någon som inte är odöpt förkunnare kallas broder/syster, även om ju anvisningarna i km öppnar upp för det.
Citera
2017-12-10, 00:43
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ok... ja, jag förstår att JVs teologi kan uppfattas som förvirrande.
Det här får bli en förenklad sammanfattning av händelseförloppet som JV tror att det ska ske.

Först bryter den stora vedermödan ut. Det kommer att ske "snart". Det skulle kunna ske imorgon.

Under den stora vedermödan kommer all falsk religion att tillintetgöras, dvs all religion som inte är Jehovas vittnen. Gud kommer att ingjuta i nationernas sinnen att de ska göra det, och framförallt Förenta Nationerna kommer att stå för angreppet.

Mot slutet av den stora vedermödan kommer Jesus i kraft av Guds domare att döma alla människor på jorden. Endast de människor som tagit de nödvändiga stegen för räddning får då överleva.

Precis vid slutet av den stora vedermödan kommer även Jehovas vittnen att angripas.

Så fort Jehovas vittnen angrips kommer kriget vid Harmageddon börja, och då dödas alltså alla som inte har fått "märket i pannan". Se där! Ibland är det bra att bli märkt...

Efter kriget vid Harmageddon börjar tusenårsriket, som i sällsynta fall också kallas "domens dag".

Under tusenårsriket är Satan inspärrad, och kan inte influera människor på jorden. Alla som har dött, men som inte fått möjlighet att ta ställning för Jehova, och som Jehova inte har dödat personligen, kommer att få uppstå under tusenårsriket.

Precis vid slutet av tusenårsriket ska Satan släppas lös igen, och då får alltså även de som uppväckts under den perioden möjlighet att bevisa att de tar ställning för Jehova och inte Satan. De som överlevde Harmageddon anses redan ha bevisat sig trogna, och man tror därför att det inte kommer vara speciellt svårt för dem att vara trogna en gång till.

De som denna andra gång också visar att de tar ställning för Jehova får sen leva lyckliga för evigt, såvida de inte plötsligt för för sig att synda. Då blir de dödade av Jehova.
Du nämner att Jesus dömer människorna i kriget vid Harmageddon. Vad jag har funnit rör det sig enbart om ett krig, där Guds motståndare förgörs. För övrigt nämner du överhuvudtaget inte att människorna döms på domens dag. Detta trots att det är på domens dag och inte i kriget vid Harmageddon som det framgår att människorna döms:
Tidpunkten för domens dag. Enligt Jesu Kristi ord i Johannes 12:48 skall dömandet äga rum på ”den sista dagen”. Uppenbarelseboken 11:17, 18 tidsbestämmer dömandet av de döda till efter det att Gud har tagit sin stora makt och börjat härska som kung i en särskild bemärkelse. Uppenbarelseboken, kapitlen 19 och 20, belyser saken ytterligare genom att ange i vilken ordning vissa händelser skall inträffa. Där kan man läsa om ett krig under vilket ”kungarnas Kung” förgör ”jordens kungar och deras härar”. (Tidigare i Uppenbarelseboken [16:14] kallas det för ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag”.) Därefter blir Satan bunden för tusen år, och under de tusen åren tjänar några som kungar och domare tillsammans med Kristus. I det sammanhanget talas det om uppståndelsen och dömandet av de döda. Detta är alltså en indikation om när domens dag kommer. Ur biblisk synvinkel är det inte omöjligt att betrakta en tusenårsperiod som en ”dag”, eftersom Bibeln själv gör den jämförelsen. (2Pe 3:8; Ps 90:4)

Grunden för domen. När det i Uppenbarelseboken 20:12 beskrivs vad som skall ske på jorden under domsperioden sägs det att de döda som har uppstått blir ”dömda efter vad som stod skrivet i skriftrullarna, enligt sina gärningar”. De uppståndna döms inte på grundval av de gärningar de har gjort i sitt tidigare liv, för regeln i Romarna 6:7 lyder: ”Den som har dött har ... blivit frikänd från sin synd.”

Jesus sade emellertid att domens dag skulle vara svår att uthärda för dem som inte gav akt på hans kraftgärningar och ändrade sinne och för dem som var oemottagliga för Guds budskap. (Mt 10:14, 15; 11:21–24) (Insikt i Skrifterna, band 1 s. 461)
"Domens dag" går att slå upp i Insikt i Skrifterna till skillnad från "tusenårsriket". Dessutom får "domens dag" fler träffar både på Watchtower Online Library och de största sökmotorerna. Om ett annat namn för "tusenårsriket" är "domens dag" är det självklart vad ett av dess huvudsakliga syften är. Förresten, varför skulle människorna dömas i två omgångar?
Citat:
Uppenbarelse vet jag inte, men t.ex. detta skriftställe visar att människorna kommer att förstå att Gud existerar och därmed hädar honom:

"Den fjärde tömde sin skål över solen. Och solen fick rätt att sveda människorna med eld, och de sveddes i stark hetta, och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning.

Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker, och människorna bet sönder tungan av smärta och hädade himlens Gud för sina smärtor och sina bölder och vände inte om från sina gärningar.

Och väldiga hagel, tunga som talenter, föll ner från himlen på människorna. Och människorna hädade Gud för hagelplågan, ty den plågan var mycket svår.
" (Upp 16:8-11,21 Bibel2000)

Plågorna ska man förstå som symboler för sanningen. Människorna skulle plågas av sanningen att Gud existerar, och ändå väljer att häda honom.
De som plågas är direkt motståndare till Gud. Det framgår i vers 4 till 6:
Den tredje tömde sin skål över floderna och vattenkällorna. Och vattnet blev till blod. Och jag hörde vattnens ängel säga: ”Rättfärdig är du som är och som var, du helige som har fällt denna dom. De har utgjutit heliga mäns och profeters blod, och därför har du gett dem blod att dricka. Det har de förtjänat.” (Uppenbarelseboken 16:4-6, Bibel 2000)
Citat:
Vad exakt tänker du på?
Du skrev:
Citat:
När Harmageddon börjar, så har alla människor redan tagit ställning för eller emot Gud, dom är redan dömda, och Gud förgör dem som opponerar sig mot honom. Du har alltså uppfattat det rätt.

När jag säger: "redan tagit ställning", så har människor sjunkit ner i sin ondska så pass mycket att dom inte kan ta sig tillbaka till det goda, man syndar mot heliga anden, så som Satan. Det går till en viss gräns, man sjunker ner i sin ondska tills att man blir så sjuk i sinnet att inget kan få en på bättre tankar. Förstår du hur jag menar?
Jag vill ha källa på att Jehovas vittnen tror att man utan återvändo har valt sida, för eller mot Gud, när kriget vid Harmageddon bryter ut.
Citat:
Förutom det som jag citerade i Uppenbarelseboken, så står det så här:

"Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet." (Matt 24:30 Bibel2000)

Jag kan inte tänka mig att detta som alla människor kommer att se, och förstå är Människosonen, bara skulle vara till för att visas utan att människorna skulle få en chans att inse att Gud existerar och därmed omvända sig.

Gud har många gånger i historien visat sig genom övernaturliga kraftgärningar innan han agerar mot människor, t.ex. med egyptierna och Farao som fick se stora tecken på att Gud var med Moses. Ändå vägrade han att släppa Guds folk, och då gick det som det gick.
Tecknet i himmelen som nämns i Matteus 24:30 kan vara till för de utvalda för att upplysa dem om att de snart ska samlas upp av änglarna, vilket framgår i vers 31: "Och han skall sända ut sina änglar vid ljudet av en stor basun, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena gräns till den andra." (Bibel 2000) Ett tag innan Jesus avrättades talade han med en dödsdömd brottsling som hängde bredvid honom och sade till honom att han ska vara med honom i paradiset. Om detta skriver Jehovas vittnen:
Visste brottslingen vad som var Guds vilja innan han pratade med Jesus? ... Nej, det gjorde han inte. Och det var därför han gjorde dumma saker. Han kände ju inte till sanningen om Gud. Men i paradiset skall han få lära sig vad som är Guds vilja. Och då får han en chans att visa att han verkligen älskar Gud genom att lyda honom. (Vi lär av den store läraren, s. 188–189)
I princip verkar det som att man måste veta om Gud och hans vilja, annars har man inte fått en ärlig chans.
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Det som menas är att jag inte har lust att göra båda sakerna. Det beror på att du ljög om att kristna förbjuds i Bibeln från att bära skägg. Dessutom vet jag att du inte talar sanning om att Jehovas vittnen blev förbjudna från att bära skägg i en artikel i Vakttornet 1974. Jag diskuterar gärna med dig om du är villig att framföra vad du stödjer dina påståenden på om Jehovas vittnens läror och bibliska läror.
Citera
2017-12-10, 08:50
Medlem
Citat:
Du nämner att Jesus dömer människorna i kriget vid Harmageddon. Vad jag har funnit rör det sig enbart om ett krig, där Guds motståndare förgörs. För övrigt nämner du överhuvudtaget inte att människorna döms på domens dag. Detta trots att det är på domens dag och inte i kriget vid Harmageddon som det framgår att människorna döms:
Tidpunkten för domens dag. Enligt Jesu Kristi ord i Johannes 12:48 skall dömandet äga rum på ”den sista dagen”. Uppenbarelseboken 11:17, 18 tidsbestämmer dömandet av de döda till efter det att Gud har tagit sin stora makt och börjat härska som kung i en särskild bemärkelse. Uppenbarelseboken, kapitlen 19 och 20, belyser saken ytterligare genom att ange i vilken ordning vissa händelser skall inträffa. Där kan man läsa om ett krig under vilket ”kungarnas Kung” förgör ”jordens kungar och deras härar”. (Tidigare i Uppenbarelseboken [16:14] kallas det för ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag”.) Därefter blir Satan bunden för tusen år, och under de tusen åren tjänar några som kungar och domare tillsammans med Kristus. I det sammanhanget talas det om uppståndelsen och dömandet av de döda. Detta är alltså en indikation om när domens dag kommer. Ur biblisk synvinkel är det inte omöjligt att betrakta en tusenårsperiod som en ”dag”, eftersom Bibeln själv gör den jämförelsen. (2Pe 3:8; Ps 90:4)

Grunden för domen. När det i Uppenbarelseboken 20:12 beskrivs vad som skall ske på jorden under domsperioden sägs det att de döda som har uppstått blir ”dömda efter vad som stod skrivet i skriftrullarna, enligt sina gärningar”. De uppståndna döms inte på grundval av de gärningar de har gjort i sitt tidigare liv, för regeln i Romarna 6:7 lyder: ”Den som har dött har ... blivit frikänd från sin synd.”

Jesus sade emellertid att domens dag skulle vara svår att uthärda för dem som inte gav akt på hans kraftgärningar och ändrade sinne och för dem som var oemottagliga för Guds budskap. (Mt 10:14, 15; 11:21–24) (Insikt i Skrifterna, band 1 s. 461)
"Domens dag" går att slå upp i Insikt i Skrifterna till skillnad från "tusenårsriket". Dessutom får "domens dag" fler träffar både på Watchtower Online Library och de största sökmotorerna. Om ett annat namn för "tusenårsriket" är "domens dag" är det självklart vad ett av dess huvudsakliga syften är. Förresten, varför skulle människorna dömas i två omgångar?
De som plågas är direkt motståndare till Gud. Det framgår i vers 4 till 6:
Den tredje tömde sin skål över floderna och vattenkällorna. Och vattnet blev till blod. Och jag hörde vattnens ängel säga: ”Rättfärdig är du som är och som var, du helige som har fällt denna dom. De har utgjutit heliga mäns och profeters blod, och därför har du gett dem blod att dricka. Det har de förtjänat.” (Uppenbarelseboken 16:4-6, Bibel 2000)
Du skrev:
Jag vill ha källa på att Jehovas vittnen tror att man utan återvändo har valt sida, för eller mot Gud, när kriget vid Harmageddon bryter ut.
Tecknet i himmelen som nämns i Matteus 24:30 kan vara till för de utvalda för att upplysa dem om att de snart ska samlas upp av änglarna, vilket framgår i vers 31: "Och han skall sända ut sina änglar vid ljudet av en stor basun, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena gräns till den andra." (Bibel 2000) Ett tag innan Jesus avrättades talade han med en dödsdömd brottsling som hängde bredvid honom och sade till honom att han ska vara med honom i paradiset. Om detta skriver Jehovas vittnen:
Visste brottslingen vad som var Guds vilja innan han pratade med Jesus? ... Nej, det gjorde han inte. Och det var därför han gjorde dumma saker. Han kände ju inte till sanningen om Gud. Men i paradiset skall han få lära sig vad som är Guds vilja. Och då får han en chans att visa att han verkligen älskar Gud genom att lyda honom. (Vi lär av den store läraren, s. 188–189)
I princip verkar det som att man måste veta om Gud och hans vilja, annars har man inte fått en ärlig chans.

Det som menas är att jag inte har lust att göra båda sakerna. Det beror på att du ljög om att kristna förbjuds i Bibeln från att bära skägg. Dessutom vet jag att du inte talar sanning om att Jehovas vittnen blev förbjudna från att bära skägg i en artikel i Vakttornet 1974. Jag diskuterar gärna med dig om du är villig att framföra vad du stödjer dina påståenden på om Jehovas vittnens läror och bibliska läror.
Jag har inte sagt att kristna förbjuds i bibeln att bära skägg, utan att jv struntar i förbudet mot att raka sig som återfinns i 3 mos. Det var ingen lögn utan är tvärtom sant. Förbudet gavs till israel, men eftersom jv anser att förbudet mot att tatuera sig fortfarande gäller, borde ju även förbudet mot att raka sig gälla. Det är också sant att "förbudet" (som gäller bröder som håller tal på sammankomst samt bröder som ska bli förordnade som äldste) kom 1974 och baseras på en artikel i vakna där man länkar skägg till hippierörelsen.. Regeln kallas ofta "förbud" eftersom det genom åren fungerat som ett sådant. Jag kan berätta om ett antal bröder som tvingats raka bort sitt skägg, varav en som var kraftigt harmynt och grät medan han rakade bort det skägg som dolde hans ärr, men du godtar ju inga sådana vittnesmål.
Senast redigerad av avfallit 2017-12-10 kl. 08:51. Anledning: Förtydligande
Citera
2017-12-10, 08:59
Medlem
Citat:
Du nämner att Jesus dömer människorna i kriget vid Harmageddon. .
Du läser ju inte ens vad han skriver. I din iver att leta fel och vara allmänt jobbig missade du att han skrev att de döms under den stora vedermödan, inte Harmageddon. Om du tycker dig veta tillräckligt för att hålla på och mästra folk om vad jv lär borde du känna till den skillnaden som faktiskt är fundamental i jvs lära. Återigen gör du dig löjlig.
Citera
2017-12-10, 08:59
Medlem
Det finns nog bara ett sätt för XGP att få svar på sina funderingar, nämligen att studera med jv och tillbringa tid med dem. Rimligen finns det massa oskrivna regler som medlemmarna förväntas följa. Här i forumet får vi chansen att ta del av många människors erfarenheter av en lång tid som medlemmar i jv. Mycket intressant men väljer man att inte tro på saker, trots flertalet vittnesmål, så blir ju sån information värdelös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in