Citat:
Ursprungligen postat av
XrSC
Hur gick examinationen och vad tyckte du om kursen överlag? Jag är inte mycket för att prata inför andra människor men är sugen att läsa kursen och utmana mig själv.
Jag har precis haft examinationen nu (klar för 30 minuter sedan) och den gick bra. Läraren var väldigt trevlig och lättsam vilket gjorde att jag slappnade av lite mer.
Jag vet inte om jag har tyckt att kursen har varit så jätterolig, det var som en fördjupning av svenska 3. Det var 2 prov och 4 uppdrag. Man skulle skicka in 3 ljudfiler totalt i uppdragen, skriva egna tal och analysera andras tal. Och så var det dessa olika stilfigurer (anafor, metafor, liknelse osv) som man skulle använda sig av och kunna hitta i texter. Det tyckte jag var lite svårt, för det är inte min starka sida!
Eftersom jag inte fick svar här från någon som läst retorik om examinationen så kan jag berätta att det inte verkade vara något krav på något visuellt hjälpmedel. Man skulle hålla ett informerande eller argumenterande tal om ett valfritt ämne i 8-12 minuter. Jag sa innan jag började med talet att jag hade förberett ett hjälpmedel och hon verkade lite förvånad men det var absolut bra. Jag pratade om våld i nära relation och hade med en nalle som jag hade satt plåster och bandage på för att förstärka ämnet och känslan. När jag presenterade "lösningen" (kvinnojouren och samarbetet mellan myndigheter) så tog jag av plåster och bandage för att visa att den utsatta får hjälp att läka och starta ett nytt liv i trygghet. Så något litet för att förstärka ämnet är ett tips om du ska läsa kursen!
Det var även några frågor på övriga kursen och vi diskuterade hyllningstalet och det argumenterande talet från uppdragen.