2017-12-06, 13:02
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag ser ingen text där någon hävdat det du försöker tillskriva! Du förstår antingen inte att ett hangarfartyg och dess vapendragare, kan inte befinna sig vart som helst i ett skarpt läge.. man kommer skapa zoner så att handelsfartyg och komersiell trafik samt flyg inte hur som helst ska kunna närma sig .. dessutom har du kommunikationen mellan hamnar.. Vart då? I Arabiska havet? Indiska Oceanen? Tror du det är så lätt som du försöker få det att framstå?
Och du akta Irans allierade i området vad det gäller underrättelser. Jaja, du tror att detta är lätt eller hur..? Sitta där utan bekymmer och bara avfyra..
Det dröjer inte länge innan hela kalaset avslöjas..
De fall där USA genomfört något mot vissa länder har alltid handlat om samarbeten mellan olika länders underrättelstjänster. Ett hangarfartyg i sig är annars en flytande måltavla.
Jag påstår snarare att en hangarsfartygsgrupp har betydligt lättare att skjuta bort Irans kustförsvar med tillhörande, nödvändig infrastruktur som bl.a. vägar och broar, än vad Iran har när det gäller att skjuta bort ett hangarfartyg ute till havs, eller begränsa dess rörlighet på öppet hav.
Citera
2017-12-06, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Jag påstår snarare att en hangarsfartygsgrupp har betydligt lättare att skjuta bort Irans kustförsvar med tillhörande, nödvändig infrastruktur som bl.a. vägar och broar, än vad Iran har när det gäller att skjuta bort ett hangarfartyg ute till havs, eller begränsa dess rörlighet på öppet hav.

Ja fasta installationer vid kusterna.. och nu pratar vi om kryssningsmissiler, men ej effektivt mot irans radar och missilsystem. Att slå ut broar hjälper inte hangarfartyget att skydda sig.. det kan heller inte pågå under en längre tid..Dessutom vet jag inte om Iran har speciellt viktiga broar vid kusterna..

Det är för mig lite konstigt att du tror att när USA lämnat viken, så kommer infrastrukturen i Iran att drabbas, det tror inte jag. Eftersom Iran inte tillåter en droppe olja ta sig ut ur viken. Det blir mer en förhandlingsläge än att USA skulle börja slå ut infrastrukturen.
Citera
2017-12-06, 13:53
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ja fasta installationer vid kusterna.. och nu pratar vi om kryssningsmissiler, men ej effektivt mot irans radar och missilsystem. Att slå ut broar hjälper inte hangarfartyget att skydda sig.. det kan heller inte pågå under en längre tid..Dessutom vet jag inte om Iran har speciellt viktiga broar vid kusterna..

Det är för mig lite konstigt att du tror att när USA lämnat viken, så kommer infrastrukturen i Iran att drabbas, det tror inte jag. Eftersom Iran inte tillåter en droppe olja ta sig ut ur viken. Det blir mer en förhandlingsläge än att USA skulle börja slå ut infrastrukturen.
Herrejösses vad du ska till och flytta målstolpar. Vad är topic? Har Irans minimala chanser (kommer du ihåg hur det gick för Iran sist man försökte sig på det?) att stoppa oljetrafiken i Gulfen med det att göra?
Citera
2017-12-06, 14:13
Medlem
Citat:
Herrejösses vad du ska till och flytta målstolpar. Vad är topic? Har Irans minimala chanser (kommer du ihåg hur det gick för Iran sist man försökte sig på det?) att stoppa oljetrafiken i Gulfen med det att göra?

Eftersom DU nämner broar, så nämner jag olja.. det du beskriver säkrar inte hangarfartyget, så nu pratar du om annat såsom broar och fasta installationer.
Citera
2017-12-06, 14:34
Medlem
AVSYNARENs avatar
Citat:
Det är ju du själv som omfokuserar med infrastrukturer. Det är inte bara Iran som har infrastrukturer där. Det här kommer inte hända för att det fortfarande finns människor med lite vett i skallen som förstår konsekvenserna av det.
O hur i helvete ska hangarfartyg bekämpa alla robotar på en kustlinje och undkomma upptäckt av Iran?
Citera
2017-12-06, 14:35
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Eftersom DU nämner broar, så nämner jag olja.. det du beskriver säkrar inte hangarfartyget, så nu pratar du om annat såsom broar och fasta installationer.
Infrastruktur som möjliggör förflyttningar av mobila kustbatterier för att undvika förbekämpning innan en CSG kommer inom dess räckvidd är def ontopic eftersom Iran nästan helt saknar andra medel att slå mot marina enheter av denna storlek
Citera
2017-12-06, 14:37
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AVSYNAREN
Det är ju du själv som omfokuserar med infrastrukturer. Det är inte bara Iran som har infrastrukturer där. Det här kommer inte hända för att det fortfarande finns människor med lite vett i skallen som förstår konsekvenserna av det.
O hur i helvete ska hangarfartyg bekämpa alla robotar på en kustlinje och undkomma upptäckt av Iran?
Edit. Läste fel på min larvigt lilla mobiltelefon. Ta bort
Senast redigerad av Wishie 2017-12-06 kl. 14:45.
Citera
2017-12-06, 15:17
Medlem
AVSYNARENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Iran har ingen aning om var CSG är, och även om dom har det kan dom inte mobilisera varje gång en CSG är inom räckvidd för sitt flyg. En CSG är alltid fult mobiliserad när den är till sjös vilket inget markförband kan sägas vara.
Mobiliseringen av iranska flottan utspridda innanför samt utanför som förväntas få luftunderstöd blir nog deras första försvarslinje.
Citera
2017-12-06, 17:00
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AVSYNAREN
Mobiliseringen av iranska flottan utspridda innanför samt utanför som förväntas få luftunderstöd blir nog deras första försvarslinje.
Säg mig, hur stor är Irans högsjöflotta idag? Vad för fartygstyper består den av? Var är den baserad och har sina underhållshamnar? Hur lång uthållighet har den?
Citera
2017-12-06, 17:03
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Så vad du säger är alltså att Irans kustlinje är större än havet där ett hangarfartyg med längre räckvidd på sina vapen och med tillhörande eskort kommer befinna sig och är därför mer lättbekämpat?
Har jag sagt att Iran har större kuststräcka än havet? Jänkrna kan inte flyga i närheten av kusten o veta vad som e vad. Först måste man förstöra irans luftförsvar o det går inte o göra det på långa avstånd.
Citera
2017-12-06, 17:21
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Säg mig, hur stor är Irans högsjöflotta idag? Vad för fartygstyper består den av? Var är den baserad och har sina underhållshamnar? Hur lång uthållighet har den?

Kolla, flottan har inte större chans om det dröjer nån vecka, men om man går på flottan så e man själv blottad innan o Iran hinner nog före o går in med full kraft o sänker hangarfartyget. Du kan inte stegvis börja med flottan om du ska vinna kriget.
Citera
2017-12-06, 18:48
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Kolla, flottan har inte större chans om det dröjer nån vecka, men om man går på flottan så e man själv blottad innan o Iran hinner nog före o går in med full kraft o sänker hangarfartyget. Du kan inte stegvis börja med flottan om du ska vinna kriget.
Helt obegripligt inlägg. Vill du försöka igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in