2017-12-05, 20:19
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Jag har inte för avsikt att diskutera IRGC:s marina stridskrafter öht.

Mitt inlägg tidigare klargjorde endast min uppfattning, att, Iran idag inte skulle klara av att sänka ett hangarfartyg i en Aircraft Carrier Group.

IRGC:s marina ytstridskrafter slås ut direkt, först, vid en eventuell konfrontation.

Flygvapen förresten, har Iran något annat än gamla Phantoms F-4 - Mirage F-1 - F-14 och Mig 29?

Möjligtvis har dom väl fått några SU-30 redan, men man kan väl inte med bästa vilja i världen påstå att Irans flygvapen imponerar.

Men båtar e ju inte relevant längre. Hangarfartyget kan ju inte va i persiska viken så inga båtar.
Det e tvärtom om småbåtarna angriper ett hangarfartyg inne i persiska viken så e chanserna minimala att hangarfartyget skulle överleva det.
Citera
2017-12-05, 20:20
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Underwood
Når man kusterna så kan man skjuta bort kustbatterierna. Sedan kan man flytta sig närmre. Det är fördelen med bättre räckvidd.

Jag fattar vad du menar, men de rör på sig. För jävla långa kuster ju.
Citera
2017-12-05, 20:33
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Jag fattar vad du menar, men de rör på sig. För jävla långa kuster ju.
Till skillnad från en CSG som ligger helt stilla menar du?

Har nån satt tråden på repeat eller har jag en deja vu upplevelse?
Citera
2017-12-05, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Ja.. nu diskuterar du något helt annat.. IRGC har alltså båtar och inga fartyg och det är ingen som sagt att IRGCN inte är en enhet.
Enligt svensk definition rör det sig om fartyg. Men det spelar ingen roll då din invändning var rent semantisk. Fartyg, båt eller vad du än må kalla det så är Iran tekniskt, kompetensmässigt och numerärt underlägsna USA flotta och marinkår.

Låt mig förklara. Båt=fartyg. Lastpallar fastsurrade med tunnor=fartyg. Skepp finns det dock vedertagna mått och definitioner på.
Citera
2017-12-05, 21:33
Medlem
Citat:
Enligt svensk definition rör det sig om fartyg. Men det spelar ingen roll då din invändning var rent semantisk. Fartyg, båt eller vad du än må kalla det så är Iran tekniskt, kompetensmässigt och numerärt underlägsna USA flotta och marinkår.

Låt mig förklara. Båt=fartyg. Lastpallar fastsurrade med tunnor=fartyg. Skepp finns det dock vedertagna mått och definitioner på.

Tror Du att det går in denna gång?
Citera
2017-12-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Tror Du att det går in denna gång?
Egentligen inte. Men ibland tryter tålamodet mot idiotin som skrivs.
Citera
2017-12-05, 21:56
Medlem
Citat:
Egentligen inte. Men ibland tryter tålamodet mot idiotin som skrivs.

Ärligt talat så får jag inte ihop någonting.
Vare sig sakligt taktiskt eller strategiskt.
Att Du orkar.....
Citera
2017-12-05, 22:21
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Till skillnad från en CSG som ligger helt stilla menar du?

Har nån satt tråden på repeat eller har jag en deja vu upplevelse?

Det va inte vad jag skrev! Jag skrev att man inte kommer nån vart om man genomför robotattacker mot kusterna. Sen e ett hangarfartyg ett sjömål, men kusterna e omfattande o det kan handla om många många mål.
Citera
2017-12-05, 22:38
Medlem
Bahrams avatar
Citat:

Det klart Lemmor snackar skit. Båt e ju för helvete inte fartyg. Vadå svensk definition? Vill du ha det så, så kan man säga att flygplan e fartyg. Normalt kallar man ship för fartyg. Grejer asså!!
Citera
2017-12-05, 22:46
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Det klart Lemmor snackar skit. Båt e ju för helvete inte fartyg. Vadå svensk definition? Vill du ha det så, så kan man säga att flygplan e fartyg. Normalt kallar man ship för fartyg. Grejer asså!!

Alla flytetyg över 40 fot (12m) är ett fartyg ditt jävla kretin.. Kanske du bör gå om grundskolan innan du ens börjar käfta emot
Citera
2017-12-05, 23:01
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Alla flytetyg över 40 fot (12m) är ett fartyg ditt jävla kretin.. Kanske du bör gå om grundskolan innan du ens börjar käfta emot
Mongolid, fartyg kan man per definition kalla alla typer av farkost. Men det e skillnad mellan båt o stridsfartyg. Fattar du?

https://www.forsvarsmakten.se/sv/ordlista/#!/s&word/orlogsfartygkrigsfartyg

Citat:
ÖRLOGSFARTYG/KRIGSFARTYG
Ett örlogsfartyg också kallat krigsfartyg är ett fartyg avsett för militära ändamål. Fartyget kan vara utrustat med olika vapensystem så som luftvärnsrobotar och minor. Till örlogsfartyg räknas även hangarfartyg och landstigningsfartyg. Läs om Försvarsmaktens fartyg.
Senast redigerad av Bahram 2017-12-05 kl. 23:05.
Citera
2017-12-05, 23:32
Medlem
Normalt sett brukar jag inte skrika till dom som inte hör, tycker det är bättre att tala med dom som lyssnar.
Men i detta fallet gör jag ett undantag:

NÄR EN IRANIER GÅR NER I EN ZYRDRYAYY (tex av klassen Nahar) GÅR DENNE DÅ NER I:

1. U-BÅTEN

2. U-FARTYGET

3. U-SKEPPET

4. SKITEN

5. EN IRANSK KASTRULL

HERREDJÄVLAR,

HAR ALDRIG VARIT MED OM MER OMÖJLIGA MÄNNISKOR SOM KÄFTAR EMOT BÄTTRE VETANDE HELA TIDEN!
Senast redigerad av LEMMOR 2017-12-05 kl. 23:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in