2017-12-12, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Vet du vad en tilldelad målsektor är och varför varje båt har egna autonoma system och egna vapentekniker och operatörer ? De bekämpar inte samma mål i samma sektorer ! Dock kan de göra det om behovet finns men med tanke på hur Aeigis fungerar så ska det bra mycket till innan behovet uppstår

och vet du vad som händer med din mål-sektor om ”primära” sensor skadas? Vet du vad en primär sensor gör? Var är den primära sensorn? Vet du vad som händer med interceptorerna i ett sådant läge?

Nej, jag har inte sagt att dessa bekämpar samma mål.. men hålla på och räkna upp eskortens enskilda kapacitet är skrattretande.

Så varje ”båt” har ett autonomt system.. vad menar du med det? Varifrån får detta autonomasystem sin data? Är det en länk eller är det inte?
Citera
2017-12-12, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
och vet du vad som händer med din mål-sektor om ”primära” sensor skadas? Vet du vad en primär sensor gör? Var är den primära sensorn? Vet du vad som händer med interceptorerna i ett sådant läge?

Nej, jag har inte sagt att dessa bekämpar samma mål.. men hålla på och räkna upp eskortens enskilda kapacitet är skrattretande.

Så varje ”båt” har ett autonomt system.. vad menar du med det? Varifrån får detta autonomasystem sin data? Är det en länk eller är det inte?

Varför skulle den helt plötsligt skadas? Från ingenstans? Har du förstått vad som verkligen krävs för att sänka ett hangarfartyg? Ni måste med andra ors skicka iväg runt hundra misiler flygplan uavs osv osv för att komma förbi ett Aegis system. O lyckas man komma förbi med 1 misil så betyder det inte att det sänker hangarfartyget. Hur många Aegis fartyg finns runt ett hangarfartyg om det blir skarpt läge? Inte är Usa så korkade att bara ha två st som är normalfallet !!!

Visst i dom bästa världar i bästa möjliga senario så ja det går. Men där är ni inte det vet du säkert själv.
Citera
2017-12-12, 16:44
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:

Ja förutsatt att du skadat samtliga sensorer på samtliga fartyg och ja inte att förglömma du behöver även slå ut eller skada de flygande sensorerna och ja det inträffar helt enkelt inte :-) https://sv.wikipedia.org/wiki/Redundans#Redundanta_system . En smart Iranier stannar helt enkelt i hamn och låter sina politiska ledare själva lösa sina problem ( Vilket för övrigt skulle lösa den smarte Iranierns andra problem som bojkotter demokrati rättstrygghet osv )
Citera
2017-12-12, 17:23
Medlem
Jeckes avatar
Citat:

Återigen så tjafsar du om skadade sensorer och system, och återigen så hamnar du i moment-22 där du antar att systemet är skadat så att du kan skada systemet.
Du måste först penetrera systemet som INTE är skadat, för att kunna skada det.

Annars kan du lika gärna börja teoretisera om att hangarfartyget kommer att sänka sig självt utan att någon fiende behöver göra något alls.
Citera
2017-12-12, 17:27
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AVSYNAREN
tråden handlar om olika scenarior och TS skriver:"olika militära scenarior/frågor som inte har att göra med ovan nämda tråd som mer handlar om huruvida ett krig eller anfall är på väg och vad som då händer"

Teknologi som man känner till ja! Stämmer så bra det. Men taktik då? Vad gör man med den taktiska biten? Jag instämmer helt med användaren och jag tycker att det inte är något fel på hans texter. Jag menar varför gör ni er själva till åtlöje. Du kan ju för helvete påstå att USA klarar sig där!
Hur skulle inte USA klara sig där? Var är "där" som de inte ska klara sig?

Teknologiskt så är USA överlägset och man kan dessutom anta att USA har ytterligare teknologi som inte är känd och som de håller hemligt för att inte en fiende ska kunna utveckla motsystem för att komma förbi dem. De kan även ha "hål" i sina system som bara finns på papperet och som de redan fixat men utan att ha avslöjat att de ens känner till dessa hål, för att få fienden att försöka utnyttja dessa nu icke-existerande svagheter.

Och taktik? Vad menar du med "den taktiska biten"? Det är ett litet väl stort ämne.
Citera
2017-12-12, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Scenario 1: Har Iran kapaciteten att skicka ett så stort antal avancerade och kraftfulla robotar så att någon troligtvis kan ta sig igenom skyddet och träffa hangarfartyget?

Scenario 2: Har Iran kapaciteten att med sitt flygvapen anfalla och troligtvis få in åtminstone en träff på hangarfartyget?

Scenario 3: Har Iran kapaciteten att med sjöstridskrafter anfalla och troligtvis få in åtminstone en träff? Med sjöstridskrafter menar jag allt på samt under vatten dvs allt från krigskepp och "speedboats" med torpeder till ubåtar.
1. Ja.

2. Teoretiskt sett ja, men de lär bli nedskjutna.

3. Ja.
Citera
2017-12-12, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
1. Ja.

2. Teoretiskt sett ja, men de lär bli nedskjutna.

3. Ja.

1 så dom ska få fram en 3-400 robotar o avfyra dom på samma ggn?
Du ser inte problematiken här?

2 vilket flygvapen? Du tror då inte att Usa slår ut flygvapnet innan ?

3 med vilka båtar fartyg ubåtar?
Citera
2017-12-12, 22:59
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
1 så dom ska få fram en 3-400 robotar o avfyra dom på samma ggn?
Du ser inte problematiken här?

2 vilket flygvapen? Du tror då inte att Usa slår ut flygvapnet innan ?

3 med vilka båtar fartyg ubåtar?

Kolla nu e du där tråden va för ett par år sen. Du hävdar att USA slår ut hela irans flygvapen, men hur gör man det på så långa avstånd? Om du har glömt så e ju hangarfartygets flygplan enda flygplanen som ligger typ 2000km bort. Iran har LV, hur gör man med LV? Nåt måste man ju göra innan. Iran når ju alla deras baser hur lätt som helst första halvtimmen.

Seriöst, det e typ nån oseriös BS som många vänder på här. Balistiska robotar av olika typer. Ja, jag tror dig mannen! Ingen seriös människa tror på den här fantasifilmen. Tänk att det måste gå snabbt.
Citera
2017-12-12, 23:08
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Kolla nu e du där tråden va för ett par år sen. Du hävdar att USA slår ut hela irans flygvapen, men hur gör man det på så långa avstånd? Om du har glömt så e ju hangarfartygets flygplan enda flygplanen som ligger typ 2000km bort. Iran har LV, hur gör man med LV? Nåt måste man ju göra innan. Iran når ju alla deras baser hur lätt som helst första halvtimmen.
Så du menar att Iran kan flyga och utan minsta problem slå ut alla amerikanska flygbaser som ligger i andra länder bokstavligt talat runt hela iran utan minsta problem - men att jänkarna som har betydligt nyare, effektivare och extremt mycket fler flygplan och annat inte kan slå ut iranska flygbaser? Tror du inte att de amerikanska flygbaserna har LV och jaktflyg som kan bemöta angripande flygplan?

Citat:
Seriöst, det e typ nån oseriös BS som många vänder på här. Balistiska robotar av olika typer. Ja, jag tror dig mannen! Ingen seriös människa tror på den här fantasifilmen. Tänk att det måste gå snabbt.

Fråga exempelvis irakierna, bosnierna, afghanerna, libyerna eller senast nu syrierna vad Tomahawkrobotar gör mot flygbaser...
Senast redigerad av frange 2017-12-12 kl. 23:11.
Citera
2017-12-12, 23:26
Medlem
Citat:

Nu håller du på med sandlådenivå igen. Har jag hävdat det? Nej. Men enkelt förklarat skicka iväg kryssningsrobotar. Använd B2r

Ja ni har LV. Det är sant det håller alla här med om. Det hade Irak oxå o även Jugoslavien. Dröjde dock inte länge innan man hade full kontroll över luften. Ja nått i den stilen kommer hända hävdar jag OM det skulle bli krig vilket jag inte tror på.

Två hangarfartyg har starkare flygvapen än Iran hävdar jag. Den är ju poängen med hangarfartygen. Sen kan man använda f15 f22 kom ihåg dom går att lufttanka. Finns ju närliggande baser dom kan man oxå använda.

Hävdar inte att man slår ut hela ert flygvapen på 1 dag det förstår du nog. Men över tid . Förklara hur ni ska få upp flygplan med sönderbombade start o landningsbanor? Men ni kanske klarat av det , jag vey faktiskt inte.
Citera
2017-12-13, 01:49
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Nu håller du på med sandlådenivå igen. Har jag hävdat det? Nej. Men enkelt förklarat skicka iväg kryssningsrobotar. Använd B2r

Ja ni har LV. Det är sant det håller alla här med om. Det hade Irak oxå o även Jugoslavien. Dröjde dock inte länge innan man hade full kontroll över luften. Ja nått i den stilen kommer hända hävdar jag OM det skulle bli krig vilket jag inte tror på.

Två hangarfartyg har starkare flygvapen än Iran hävdar jag. Den är ju poängen med hangarfartygen. Sen kan man använda f15 f22 kom ihåg dom går att lufttanka. Finns ju närliggande baser dom kan man oxå använda.

Hävdar inte att man slår ut hela ert flygvapen på 1 dag det förstår du nog. Men över tid . Förklara hur ni ska få upp flygplan med sönderbombade start o landningsbanor? Men ni kanske klarat av det , jag vey faktiskt inte.

O shit inte nu igen! Ok B2orna e ju bombplan o hur ska det gå när man samtidigt måste ta ut alla fartyg från persiska viken utan att Iran märker nåt? O med en attack från baserna, som gör det ännu svårare eftersom så fort iran misstänker nåt kommer man lägga fokus på det. De fattar ju att nåt e på gång.
Asså såna saker e ju fuckedup påståenden, det e som att anta att andra sidan e en mongolid som inte kan göra nåt medan USA klarar alla utmaningar.
Kryssare når ju bara kusterna på det avståndet som det pratas om i tråden. Flygbaserna e ju längre bort i Iran. Det här e lite som att överdriva. Vem fan startar nåt krig så här?
Citera
2017-12-13, 06:48
Medlem
Citat:
O shit inte nu igen! Ok B2orna e ju bombplan o hur ska det gå när man samtidigt måste ta ut alla fartyg från persiska viken utan att Iran märker nåt? O med en attack från baserna, som gör det ännu svårare eftersom så fort iran misstänker nåt kommer man lägga fokus på det. De fattar ju att nåt e på gång.
Asså såna saker e ju fuckedup påståenden, det e som att anta att andra sidan e en mongolid som inte kan göra nåt medan USA klarar alla utmaningar.
Kryssare når ju bara kusterna på det avståndet som det pratas om i tråden. Flygbaserna e ju längre bort i Iran. Det här e lite som att överdriva. Vem fan startar nåt krig så här?

Du inser inte att de du som kommer med fucked up påståenden?
Hur tror du ett krig startar?
Tror du själv att man kör in i persiska viken med hangarfartyg vid ett eventuellt krig? Är det vad du tror?
Ja B2 är till för att bomba.det är vad jag sa.
En ”kryssare” har en räckvidd på 2500 km. Man kommer en bit med det. Självklart så börjar man med kustnära mål det är vi överens om? Det är ju inte så att ni har ett modärt flygvapen det har vi pratat om innan här. Men lik förbannat så förstår ni inte. Ok man älskar sitt land men det förstår alla här men inse att tex flygvapnet ni har inte kan göra så mkt. Så lägg av med din sandlådenivå nu.
Som sagt i bästa värdar så går allt .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in