Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag försöker undvika att fastna i scenarier, men Barbro Sagnell är uppenbarligen dagstidningarnas Barbro - en ledare för en Stay-behind-grupp som befann sig på Sveavägen.

Vad det gäller Christer Pettersson så var det honom som Lisbet Palme såg vid Dekorima. Flera andra såg honom också: i Gamla Stan, vid Grand, på Malmskillnadsgatan och kanske också på Döbelnsgatan. Men inga vittnesmål tyder på att han sköt mot Lisbet.

Det är bara att acceptera läget, i varje fall för mig.

Fan vad du sprider fantasier och dynga.
LP såg CP men det var inte han som sköt!
Andra vittnen såg CP vid Grand och i Gamla stan etc etc.
Dagstidningarnas Brabro (dvs en Palmehatare som svär sig och Barbrogruppen fria och pekar mot henne först långt efter att folk på nätet spekulerat om henne) skall tros utan minsta bevis. Men i motsats till vad DF och OF påstår så var dessa Barbro på Sveavägan? Var då?
Härnäst kommer du väl att påstå att CP hörde till Barbrogruppen och stod i telepatisk kontakt med Klering som kommuniserade med dolda budskap i chiffer och anagram. Den verklige skytten stod dold och sköt fjärrskott medan mannen på platsen sköt med ungarnas ollonpicka för att avleda uppmärksamheten.

Värdig arvtagare till Krantz et consortes.

Och lik dem kommer du aldrig att erkänna dig ha fel utan svinga vilt ikring dig. 32 år av krig mot andra spanare och det är här du står?!
Senast redigerad av boboslacke 2017-11-28 kl. 21:13.
Citera
2017-11-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det blir inte sant för att du påstår det
Allt jag påstår och allt jag ställer dig inför av dina lögner, motstridigheter och fantasier när jag konfronterar dig med det är ju ren sanning och belagt... och min vän alla i tråden förstår nog det precis som de förstod vad Krantz gick för eller någon av de andra förekommande foliehattarna som smutsat debatten för att kunna avfärda alla privatspanare som foliehattar.

De tiderna är förbi.

PU jobbar med spåret jag för fram och antingen får de svaren och konspiratörerna eller en talande tystnad.

Som sagt... OF är död men de som lever lär nog bli grillade liksom MUST. Och det är det som räknas.

Menar du att personal från MUST var inblandade i mordkomplotten?
Citera
2017-11-28, 21:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om man försöker sig på någon sorts omvänd logik, så har jag funderat såhär.

WT observationer: Där måste det nästan finnas någonting som man inte vill/kan berätta.
Om det är personerna eller uppdraget eller någon "okänd" grupp man inte vill avslöja osv

Kombinationen Ebbe C och HH gör att man kan gissa att undvika långsiktiga konsekvenser var prio 1 inte nödvändigtvis att lösa själva mordgåtan.

Misskrediteringar av Björkman som riksfyllo och Ulla Strömbeck-Larsson som baglady som gjordes av HH, det tycker jag tyder på att något i deras utsagor var besvärande för HH och skulle sopas bort.

Ser att GW också funderat på bland annat Björkman.

https://www.expressen.se/nyheter/gws-palmelista---sju-missar-i-mordarjakten/

"Sågar förhör
Ett av förhören med Lisbet Palme hölls av dåvarande länspolismästaren Hans Holmér och den i dag pensionerade polisen Tommy Lindström.
- Jag har aldrig sett ett sådant förhör i hela mitt liv, det är något slags terapeutiskt samtal hemma hos henne där Holmér och Tommy Lindström sitter och bluddrar och knappt kan få i stånd ett begripligt protokoll efteråt, säger Leif GW Persson.
- Det hänvisar man ofta till, att hon är hörd. Ja, morsning, skrockar han.
Utredarna ska även ha förbisett vittnen och personer som rört sig i området när mordet ägde rum, hävdar han. En kontroversiell person, som Persson menar inte utretts ordentligt, är en man som jobbade på Bofors och som befann sig bara ett stenkast från mordplatsen."

Som sagt, Skandiamannen såg inte AB, AB vittnar inte om att han såg SE, så vad handlar det här om?

Inte osannolikt att SE och AB var i maskopi med varandra, SE:s uppträdande i samband med mordet samt efter mordet talar starkt för att hans roll var att förvilla.

AB placerar sig själv på gärningsmannens plats genom sitt vittnesmål. SE borde ha sett AB när AB kastar sig in i portsprånget eller när han stod där, men det gjorde SE inte.

AB vittnar inte om att SE rusar fram och hjälper till på mordplatsen. Kanske såg AB SE, mest sannolikt, möjligtvis har de inblandade missat några detaljer för att få respektive vittnesmål att harmonisera.

Att SE är inblandad är mycket sannolikt med tanke på turerna kring Skandiahuset och alla märkligheter kring väktarna i nämnda hus.

Att AB är högintressant beror dels på hans vittnesmål, på SE:s vittnesmål, samt att AB var anställd på Bofors.

Har polisen kontrollerat att det var firmafest, vem styrker det?
Citera
2017-11-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Som sagt, Skandiamannen såg inte AB, AB vittnar inte om att han såg SE, så vad handlar det här om?

Inte osannolikt att SE och AB var i maskopi med varandra, SE:s uppträdande i samband med mordet samt efter mordet talar starkt för att hans roll var att förvilla.

AB placerar sig själv på gärningsmannens plats genom sitt vittnesmål. SE borde ha sett AB när AB kastar sig in i portsprånget eller när han stod där, men det gjorde SE inte.

AB vittnar inte om att SE rusar fram och hjälper till på mordplatsen. Kanske såg AB SE, mest sannolikt, möjligtvis har de inblandade missat några detaljer för att få respektive vittnesmål att harmonisera.

Att SE är inblandad är mycket sannolikt med tanke på turerna kring Skandiahuset och alla märkligheter kring väktarna i nämnda hus.

Att AB är högintressant beror dels på hans vittnesmål, på SE:s vittnesmål, samt att AB var anställd på Bofors.

Jag har inte sett någon annan information än att han hade varit och firat av en arbetskamrat som slutat.
Jag har personligen fått känslan av att han inte var så berusad men jag vet att andra i tråden är mer tveksamma om detta.

https://www.youtube.com/watch?v=TCl90XqmfL0

Vittnesförhör Palmemordet: Vittnesförhör: Anders Björkman
Citera
2017-11-28, 22:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det blir inte sant för att du påstår det
Allt jag påstår och allt jag ställer dig inför av dina lögner, motstridigheter och fantasier när jag konfronterar dig med det är ju ren sanning och belagt... och min vän alla i tråden förstår nog det precis som de förstod vad Krantz gick för eller någon av de andra förekommande foliehattarna som smutsat debatten för att kunna avfärda alla privatspanare som foliehattar.

De tiderna är förbi.

PU jobbar med spåret jag för fram och antingen får de svaren och konspiratörerna eller en talande tystnad.

Som sagt... OF är död men de som lever lär nog bli grillade liksom MUST. Och det är det som räknas.

Det fetade. Du vet alltså att Palmeutredningen just nu utreder de kretsar du beskrivit här - underrättelsefolket som "blev över" (om jag nu förstått rätt) ?

Att nye Palmeåklagaren begärt in uppgifter från MUST vet vi alla. Men här har du detaljkunskap? Intressant i så fall. Kan du beskriva mer?
Citera
2017-11-28, 22:01
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
David Fredin skriver:
september 3, 2013 kl. 15:30
Frånstedt är en hedersman. Han tillhör en generation och en stab av folk där deras ord väger tungt. Man ljuger inte, vilket politkerna gör oavlåtligen. Själv fick jag samma uppgifter om Palme som KGB-agent som Frånstedt, bland annat konfirmerade förre informationschefen vid RPS Curt Falkenstam för mig att ”Palme var en säkerhetsrisk” med hänvisning till Frånstedt. Läget var allvarligt, andra kanaler sade samma sak om Palme, det fanns säkra bevis, en verifierad värvning till Sovjets säkerhetstjänster.

KOMMENTAR TILL ER ARTIKEL PÅ LEDARSIDAN I AB (edit: min borttagna text)
........
Så herr Swedin, läxa varken upp Majestätet eller oss vakna konservativa svenskar kring demokrati. Vi vet hur allt var. Även att Er partiordförande Olof Palme värvades till KGB 1962 och agerade på KGB-order genom sitt liv, uppgifter som styrks av bland annat upp-gifter från försvarstabens operativa avdelning 1986.
David Fredin, Esq.

Jag har vid några tillfällen, inför 30-årsdagen av Palme-mordet, skrivit några FB-artiklar i ämnet - nu kommer ännu en med ny information.

Ulf Dahlsten, Palmes statssekreterare 1983-1986, menar "att dådet (mordet på Palme) var inhemskt och att det ytterst var hatet som dödade honom. Det är den obekväma sanningen om mordet på Olof Palme".

Palmehatet alltid oförklarligt - GRU-agent i (s)-högkvarteret

Dahlsten har fel och hela hans krets medarbetare pekar alltid på ett "namnlöst oförklarat hat” som aldrig blir förklarat för åhöraren.

Jag var aktiv under det Kalla Kriget med informationsinhämtning och fann Palme inte bara obehaglig utan en trolig landsförrädare. En rysk ubåt släpptes ur Hårsfjärden 1982,

Palme gjorde detta efter ett besök på (s)-högkvarteret av GRU-generalen Milstein, rapporten här om kom till en av mina vänner som hade en källa som känt igen Milstein i (s)-högkvarterets hiss.

Palme släppte ubåt - försvarsstabschefen utreddes av sina egna.

Palme gav ordern om släppandet av ubåten 1982 före han blev statsminister – den 7 oktober. Ordern gick via försvarsstabschefen Bror Stefenson. På grund av detta utredes han av sin egen organisation.

Konstigheterna kring ubåtsjakten vidimerades av översten Lars Hansson som jag samtalade med då på 1980-talet.

Inte heller var ubåtarna mink, som senare flera officiella svenskar hävdat. Mink simmar inte i stim och ger inte den sonarbilden”, sa en marinaställd till mig efter aktuell debatt.

Lögnen som "statsreligion" i vår svenska stat.

Svenska staten ljuger upprepat och mycket om det mesta känsliga har jag erfarit.

Senast blev islamisters vapenlager, en depå tillhörande ”Hells Angels”.
Sådant är vårt Sverige, där fri debatt aldrig gäller de fakta vänstern starkt ogillar se publicerat.

Närmast sanningen

Den som kommit närmast att förmedla sanningen om Palme är före detta avdelnings-chefen vid SÄPO, Olof Frånstedt.

Han berättar i en Youtube-intervju att MI6-chefen, samt CIA-chefen, bägge gav belägg för att Palme arbetade för KGB
och därmed även för PLO (inte minst PLO:s försök att etablera ett mini-Palestina. Palme verkade som inflytelseagent gentemot svenskar i detta syfte.)

Men uppgifterna från herr Frånstedt uteblir från hans memoarer, så illa fungerar pressfriheten i Sverige idag sedan många år.

Däremot nämner Frånstedt i sina memoarer att Palme önskade att SÄPO avbröt samarbetet med CIA, för att ta upp ett samarbete med KGB! Givetvis gjorde inte Frånstedts avdelning det.

Men en memoarbok som inte recenseras i TV blir inte uppmärksammad på rätt sätt. Så kan svenska makteliten andas ut – igen. Men sanningen gröper ur stenen, droppe efter droppe.

Bevisen mot Palme

Det finns idag bevis för att Palme värvades till KGB, en uppgift från Anatoly Golitsyn (stationerad i Finland) parat med uppgifter ur KGB-arkivet identifierar Olof Palme som en just värvad agent 1962, en av fyra-fem medarbetare i den svenska statsrådsberedningen.

Major Vasilij Mitrochin arbetade som arkivarie i KGB:s centralarkiv, han skrev för hand av material som han tog med sig efter sitt avhopp.

En uppgift rör en speciell svensk bland KGB-filerna.

Där står: ”Medarbetare i svenska regeringskansliet, värvad 1962 i Finland. Samband har upprättat mellan honom och KGB i Moskva”.

Men våra Politiskt Korrekta media kommer inte skriva om dessa ting, att bevara lögnen är angeläget, och att skydda Palme-arvet: UD:s propagerande för en palestinsk stat, en KGB-operation.

------------------------
------------------------

Fantastiskt rolig information, ifall den inte varit så förödande.
Och nu fortsätter jag med utgångspunkt att Palme som Sovjetagent skulle vara motivet till att han blev mördad. Vilka planerade då för dårskapet?

Mycket av vad han skriver håller jag med om men förvirringen runt Palme och bevisen för honom som rysk spion är näst intill komisk.

Det fetade är från artikeln

Även att Er partiordförande Olof Palme värvades till KGB 1962 och agerade på KGB-order genom sitt liv, uppgifter som styrks av bland annat upp-gifter från försvarstabens operativa avdelning 1986.

-Den som kommit närmast att förmedla sanningen om Palme är före detta avdelnings-chefen vid SÄPO, Olof Frånstedt.

Han berättar i en Youtube-intervju att MI6-chefen, samt CIA-chefen, bägge gav belägg för att Palme arbetade för KGB

-Självklart, de har ju haft rätt i så mycket annat, t.ex. Iraks WMD:s, vilket gav Bush och Blair rätten att bomba sönder landet. (har vi passerat 1000000 döda ännu?) Förödelsen var mot FNs råd, skall förtydligas.

https://www.cbsnews.com/news/michael-morell-apologizes-colin-powell-about-cia-pre-iraq-war-wmd-evidence/

Men uppgifterna från herr Frånstedt uteblir från hans memoarer, så illa fungerar pressfriheten i Sverige idag sedan många år.

- Helt förståeligt. De var inte sanna OCH därmed hade CIA & MI6 hamnat i rampljuset.
Det går väl an att lura svenska såpo och resten av våra intellektuella (givetvis med hemligstämplad information som bas) men, att sedan ha det i pränt från en tidigare Chef för informationen blir ju omöjlig. Självbevarelsedrift alltså, inte Censur.

Bevisen mot Palme
Det finns idag bevis för att Palme värvades till KGB, en uppgift från Anatoly Golitsyn (stationerad i Finland) parat med uppgifter ur KGB-arkivet identifierar Olof Palme som en just värvad agent 1962

Major Vasilij Mitrochin arbetade som arkivarie i KGB:s centralarkiv, han skrev för hand av material som han tog med sig efter sitt avhopp.
En uppgift rör en speciell svensk bland KGB-filerna.
Där står: ”Medarbetare i svenska regeringskansliet, värvad 1962 i Finland. Samband har upprättat mellan honom och KGB i Moskva”.

Anatoliy Golitsyn. He was born in Piryatin, Ukrainian SSR.
He defected with his wife and daughter to the Central Intelligence Agency (CIA) via Helsinki on December 15, 1961.
He was an Honorary Commander of the Order of the British Empire (CBE)[citation needed] and, as late as 1984, was an American citizen.[3]

Information som man alltså stödjer sig på, är nedskriven för hand hmmm, Från en avhoppad KGBare 1961, , som egentligen är Ukrainare (och vi vet ju hur mycket de älskar ryssarna) och var amerikansk medborgare 1984.

På wikipedia nämns inte ens Palme med namn (och jag förstår varför). Däremot Urho Kekkonen och Harold Wilson.

Frågan inställer sig då till sist: Varför fick försvarstabens operativa avdelning 1986 från CIA och Brittiska underrättelsetjänsten? Uppgifter som med all säkerhet inte är styrkt.

Eller ska vi säga, lika styrkt som WMD i Irak, Rysslands hacking av DNCs datorer så Hillary förlorade valet, eller Syriens Assad som gasar sin egen civilbefolkning (t.om. när han håller på att vinna kriget över terroristerna), eller Irans kärnvapenuppbyggnad, eller, eller, eller.

Men Palme dog iallafall, det vet vi.
Citera
2017-11-28, 22:16
Medlem
Citat:
Menar du att personal från MUST var inblandade i mordkomplotten?

Jag menar att de är de man skall vända sig till om man vill kolla upp OF och DF:s uppgifter om Barbrogrupp och om deras egna verksamhet och uppgifter.

Den OF pekar mot från början har nämligen varit i MUST:s tjänst.

Därmed har de hamnat i en utpressningssituation från OF:s sida. "Får jag inte sprida mina uppgifter om OP som landsförrädare ostraffat så avslöjar jag er verksamhet och skyller på "Barbro".
Citera
2017-11-28, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det fetade. Du vet alltså att Palmeutredningen just nu utreder de kretsar du beskrivit här - underrättelsefolket som "blev över" (om jag nu förstått rätt) ?

Att nye Palmeåklagaren begärt in uppgifter från MUST vet vi alla. Men här har du detaljkunskap? Intressant i så fall. Kan du beskriva mer?

Nja det är väl något som vilken insatt i turerna som helst kan slutleda. Man har inte släppt WT-personerna som intressanta. Man har begärt in personuppgifter från MUST med all sannolikhet för att konfrontera DF med dem. MAO litar man ej på DF utan ser honom som ett motvilligt "vittne" ev inblandad mer än han låtsas om. Tror inte att det är dumskallar i PU idag. De förstår hur känsligt och komplext det kan bli.

Kan OF påverka MUST i ett tidigare skede genom att ge uppgifter som gör att de förstår vem han avser så kan det ju användas åt andra hållet av oss dvs som påtryckling att nu får de fan låta de sura gubbarna schavottera och bistå PU aktivt med uppgifter.
Citera
2017-11-28, 22:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag har inte sett någon annan information än att han hade varit och firat av en arbetskamrat som slutat.
Jag har personligen fått känslan av att han inte var så berusad men jag vet att andra i tråden är mer tveksamma om detta.

https://www.youtube.com/watch?v=TCl90XqmfL0

Vittnesförhör Palmemordet: Vittnesförhör: Anders Björkman

Om man läser samt lyssnar på vittnesförhör med AB så tycks han ha ett särskilt gott minne från den aktuella kvällen, så att påstå att AB var berusad till den grad att han är otillförlitlig är sannolikt att överdriva i syfte att förminska.

Jag efterfrågar fortfarande en trovärdig förklaring till att AB inte vittnar om att han såg SE och tvärtom, någon?
Citera
2017-11-28, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
------------------------
------------------------

[b]Bevisen mot Palme

Anatoliy Golitsyn. He was born in Piryatin, Ukrainian SSR.
He defected with his wife and daughter to the Central Intelligence Agency (CIA) via Helsinki on December 15, 1961.

Ändå visste han att OP värvades året efter han hoppat av. Härligt med denna typ av "bevisning"
Citera
2017-11-28, 22:43
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Hans Holmér skiljer då ut sig här eftersom han fick gå som Säpochef när borgarna tog makten 1976. Återkom när Palme åter blivit statsminister 1984 - nu som länspolismästare.

Vad menar du med "återkom"? Tipset är att kolla lite fakta ibland också. Då skulle det framgå varför Holmér inte var länspolismästare mellan 1976 och 1984...
Citera
2017-11-28, 22:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Du anser turerna med väktarna indikerar SEs inblandning i mordet?
Jag tycker snarare det verkar som att han och väktarna har något slags territoriellt lågintensivt tjafs som pågått längre tid och väktarna därför irriterar sig på honom, han vill inte ha dem i sitt rum på kontoret (om det är för att han har en flaska i någon låda eller bara för att det är hans rum som han själv vill bestämma helt över är oklart) , och de stör sig på honom och därför kanske betonar dessa egenheter i förhören.

Men vad i hans uppträdande tycker du är märkligt? Platsen där LOP befinner sig är väl framför det upplysta skyltfönstret, det som finns bortanför det upplysta området synns ju sämre just på kontrasten mot ljuset? Jag vet inte att man kan se specifikt märkligt beteende på mordplatsen, det är ju inte precis många som noterar att han är där. Det jag snarare tänker är att han måhända överdrivit sin insats, att han säger sig varit aktiv medan han måhända höll sig en bit på avstånd.
Möjligtvis att han kanske var ute för att "hålla koll" på OP, ifall han ingick i någon grupp som gjorde det, fast jag har inga belägg för att så skulle vara fallet.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-28 kl. 23:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in