Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 09:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Är denne "Lennart" identifierad? Finns det förhör med honom. Såg han Fauzzi? Såg han paret Palme?
Jag har inte sett att han är hörd eller identifierad. La Carterie låg på Sveavägen 44 och sålde pappersartiklar för fester och liknande men finns inte i bolagsregistret. Antagligen ägdes affären av ett företag med ett annat namn.

Enligt Aftonbladet
La Carterie
Om du ska tillverka något av mer säsongsbetonad karaktär så är La Carterie det rätta stället. Speciellt om det bara behöver hålla för en gångs användning, som till exempel en halloweendräkt. Här finns girlanger, glitter, spindelväv, tårtpapper och tomtebloss.

tel 411 24 25, Sveavägen 44
Senast redigerad av iesho 2017-12-07 kl. 09:19.
Citera
2017-12-07, 09:17
Medlem
CapsLockss avatar
Något som tycks för mig märkligt är att efter sista intervjuen med OP när det ska fotograferas, så flyttar sig OP från fönsterposition med kommentaren "man vet aldrig vad som finns där ute"

Några timmar senare knallar OP helt utan skydd på kvällen mitt genom "träsket".

Märkligt val kan jag tycka om OP kände att man aldrig vet vad som finns där ute....

I min värld styrker detta beteende en mötesteori...

Hade OP möjligen en diskret träff, info angående försvarsplanerna? Bara en tanke som slog mig
Citera
2017-12-07, 09:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
Något som tycks för mig märkligt är att efter sista intervjuen med OP när det ska fotograferas, så flyttar sig OP från fönsterposition med kommentaren "man vet aldrig vad som finns där ute"

Några timmar senare knallar OP helt utan skydd på kvällen mitt genom "träsket".

Märkligt val kan jag tycka om OP kände att man aldrig vet vad som finns där ute....

I min värld styrker detta beteende en mötesteori...

Hade OP möjligen en diskret träff, info angående försvarsplanerna? Bara en tanke som slog mig
Men det där är fel. Ygberg ville ta en bild av Olof Palme vid fönstret och han var med på det, men Wahlbärj tyckte att det var onödigt att han exponerades. Det var då Palme svarade att man aldrig kunde veta vad som fanns därute.

https://1.bp.blogspot.com/-25InEJk33GE/Vx0Ohrrr2wI/AAAAAAAAAoA/uowqzxh4NMA_IhhHdOkYHMG6mAB8kXIggCLcB/s1600/IMG_20130824_115258.jpg
Senast redigerad av iesho 2017-12-07 kl. 09:29.
Citera
2017-12-07, 09:25
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men det där är fel. Fotografen ville ta en bild av Olof Palme vid fönstret och han var med på det, men journalisten tyckte att det var onödigt att han exponerades. Det var då Palme svarade att man aldrig kunde veta vad som fanns därute.

Just precis, men OP's uttryck tyder ju på hur han känner
Citera
2017-12-07, 09:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
Just precis, men OP's uttryck tyder ju på hur han känner
Palme kände sig förföljd över hela världen enligt vad han har berättat för Gro Harlem Brundtland. Och enligt sönerna hade han försökt få livakter till biobesöket men ingen hade svarat på journumret.
Citera
2017-12-07, 10:10
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Palme kände sig förföljd över hela världen enligt vad han har berättat för Gro Harlem Brundtland. Och enligt sönerna hade han försökt få livakter till biobesöket men ingen hade svarat på journumret.

Ok, ännu märkligare då att promenera hemåt då OP ville få tag på livvakterna...
Knappast det säkraste färdmedlet att då med apostlahästarna ta sig hem
Citera
2017-12-07, 10:50
Medlem
Citat:
Jag har inte sett att han är hörd eller identifierad. La Carterie låg på Sveavägen 44 och sålde pappersartiklar för fester och liknande men finns inte i bolagsregistret. Antagligen ägdes affären av ett företag med ett annat namn.

Märkligt om PU tyckte att ett möjligt vittne till LOP's promenad Grand - Tunnelgatan inte behövde identifieras och höras. Är detta "Dom kommer nu"-mannen?
Citera
2017-12-07, 11:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Länninge utredde också G-turen där många av de inblandade i polisspåret fanns:

"På grund av detta lät tillförordnande länspolismästare, Sune Sandström, tillsätta en utredning, som skulle "se över förhållandena" i främst VD 1. Direktiven för utredningen utfärdades den 13 december 1983 och gruppen bestod av tillförordnande polisöverintendenten Gunnar Severin, tillförordnande polisintendenten Arne Jönsson, poliskommissarie Hans Hyllander och kriminalinspektören Jan Länninge. Justitiedepartementet lät sedan tillsätta en observatör, lagmannen Lars Olov Hillerud, på inrådan från Sune Sandström. Även polisstyrelsen tillsatte en observatör, vilken blev informationssekreteraren Roland Öhrn. Norrmalmsutredningen, som gruppen allmänt kallades, avlade sin rapport den 24 september 1984.

Norrmalmsutredningen fann att G-turen huvudsakligen gjort ingripanden iförd civil klädsel, vilket stred mot rådande direktiv. Vidare fann man att gruppen saknade befäl och att den under perioden maj till september 1982 helt saknade ordinarie befäl. Utredningen fann även att G-turen hade problem med attityder gentemot missbrukare och så kallade utslagna personer samt att VD 1 som helhet hade attitydsproblem gentemot kvinnliga kollegor. Utredningen fann att våldsanvändningen inom VD 1 inte utmärkte sig mer än vid andra vaktdistrikt, men däremot att G-turen utmärkte sig i den frågan. Trots uttalandet om övervåldet inom G-turen, var utredningen försiktig med att precisera sig närmare."

Han hade även hand om den omdiskuterade utredningen om LAC-bandet där manipulering är bevisad:

Japp det var den jag menade.Gunnar Severin och Sune Sandström var andra som var fullt informerade om vilka typer Hans Holmer omgav sig med.

Detta hindrade inte Sandström att utse Per-Ola Karlsson till Ebbe Carlssons livvakt vintern 1988.
Senast redigerad av mvagrippa 2017-12-07 kl. 11:17.
Citera
2017-12-07, 11:24
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Menar du att Jan Länninge manipulerade Nicola Fauzzi vid vallningen? En mycket troligare teori är att det första förhöret med kriminalinspektör Håkan Ström blev felaktigt, kanske p.g.a. språksvårigheter,

Det var ju också Håkan Ström som i mars 1987 skrev på CompuText att det hade varit en kuppövning i Stockholm ganska exakt ett år tidigare, angående diskussioner om hur pass komplicerat det var att kommunicera med WT:s i stadsmiljö.

Håkan Ström är intressant även han. Imponerar inte direkt som förhörsledare av MOP-vittnen.

Det som sticker ut med Jan Länninge är det förtroende han får av Hans Holmer och hans snabba befordringsgång. Även efter HH var borta.
Citera
2017-12-07, 11:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
När man bedömer Kekkonen och Karjalainen måste man beakta den
trängda situation som Finland befann sig i. Den verksamhet i Sverige som
liknade finlandisering var t.ex. de löpande möten med KGB-företrädare
som bl.a. Åström, Thunborg och Schori hade. Där fanns det inget
VSB-avtal som måste följas. För att få stopp på Åström utvisades
KGB-residenten Statskevitj 1975.

I mars kommer Anders Sundelins bok om Sverker Åström . Kommer säkerligen fram en del uppgifter också med bäring mot MOP .
Citera
2017-12-07, 11:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Det är fastslaget utom allt tvivel att Olof Palme sprang ifrån sina livvakter titt som tätt. Han nekade dom tillträde till den gyllene triangeln . Det är klarlagt att han skickade hem dom kl elva morddagen.

Historien från sönerna att john-Erik Hahne inte svarade är inget annat än en efterhandskonstruktion. Dagarna efter MOP fritog Lisbeth Palme livvakternas ansvar för MOP. JEHs berättelse styrks av att Kjell Lindström direkt får kontakt med honom när han ringer 2342 MOP-kvällen.

Att det inte fanns en fast bevakning i gamla stan var OPs eget beslut , ödesdigert visar det sig.

Övervaknings-PM visar att OP var övervakad från eftermiddag torsdag 27/2. Två till tre personer figurerar här, bl a den store blonde. Det ska finnas fler än chilenaren som återtagit sina uppgifter som sett denne.
Citera
2017-12-07, 11:50
Medlem
Som jag ser det så finns det bara två vägar framåt:

1. Identifiera WT män. De ingår troligen i en verksamhet som bevakat OP under många år. Deras identiteter måste vara kända. Har PU deras identiteter så har de troligen även namnet på deras uppdragsgivare. Och finns det koppling mellan de folken och de tre SÄPO männen som bevakade OP ?

2. MUST måste släppa all Ev. sekretess kring militär personal och militära övningar vid tidpunkten. Det finns uppgifter om både kuppövning och militärer som befunnit sig på platser där de ej uppger att de varit. Det måste tåla en granskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in