Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymare
Trams. Det jag skrev inledningsvis var bara en snabb reaktion då jag precis hört talas om fallet. Nu är jag insatt och har sett alla turer och krumbukter från herrskapet för att komma undan med misstänkta sexualbrott. Jag känner inte det minsta lilla hat mot JA utan tycker synd honom för hur hans enorma otur med tänkandet fasktiskt drabbar honom själv. Men det drabbar även kvinnorna och det är en stor rättsskandal att man ska kunna sitta och trycka på en ambassad för att slippa undan ansvar och därmed göra två kvinnor rättslösa. Det är bara där mitt engangemang ligger, att det helt enkelt är oacceptabelt att man kan smita undan med stöd av asyl från bananrepublik. Om han åtalas har jag inga personliga synpunkter på om han ska fällas eller frias men jag är givetvis intresserad av hur man argumenterar i en ev. dom, fallet och tolkningen av lagen är i sig intressant även om det är flykten undan rättvisan som är det riktigt grova i sammanhanget.
Det känns lite som att du har en olycklig tendens att blanda ihop Julian Assange med den svenska åklagaren Marianne Ny.
Julian Assange har aldrig undandragit sig att delta aktivt i den svenska förundersökningen.
Assange och hans svenska advokater, är de som hela tiden legat på och propsat på förhör. Marianne Ny däremot har, enligt hennes eget erkännande 2016-09-07, fegt velat smita undan ansvar.
Intressant att se hur Marianne Ny beskriver (som vi ser i föregående post av outoftheblue), i sin egen familjära mejlkorrespondens med (gissningsvis) Paul Close, att hon inte vågar åka till London eftersom hon inser att detta, i omvärldens ögon (medias ögon) skulle sätta ofördelaktig fokus på hennes
vägran att förhöra.
Men inte bara åklagaren utan även de båda svenska målsägandebiträdena försökte smita undan ambassadförhör.
Assanges svenska advokater Thomas Olsson och Per E Samuelsson gick ut med en vädjan i SvD 11 februari 2014 om att förhör borde hållas men målsägarbiträdena, Fritz och Borgström gick båda ut med artiklar i samma tidning i veckan efter där de uttryckte stark motvilja mot detta.
Det är Marianne Ny som fegt flytt undan rättvisan. Även FN kom fram till samma slutsats.
Citat ur FN:s rapport:
...there has been a substantial failure to exercise due diligence...
Marianne lyckades gömma sig undan rättvisan i mer än ett halvt årtionde. Till slut så insåg hon själv att hon inte kunde smita undan längre så hon la ner fallet.