Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2018-02-16, 13:19
  #81661
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag tror att Boström minns lite fel där. Som jag minns det så fanns det två regler JA skulle följa under sin husarrest.

1. Regelbundet anmäla sig på polisstationen. (Jag kommer inte ihåg hur ofta det var.)
2. Hålla sig inne på nätterna där han bodde. (Det var ganska långa nätter.)

Jag tror att han fick röra sig fritt utanför egendomen mellan kl 9 och 15 eller något liknande men resten av tiden var han tvungen att hålla sig "hemma".

Vill även minnas att restriktionen var satt sådan att antalet timmar i sträck inte skulle kunna räknas som avräkningsbar tid, står lite om det i paragraferna.
Citera
2018-02-16, 13:23
  #81662
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Jag tror att Boström inte minns riktigt rätt, helt enkelt. Vid pusslandet av vad som skedde när så tror jag mer på vad han säger i sitt förhör den 20/9 2010 eftersom det är så mycket närmare i tiden. Sen får vi försöka få in dessa nyare uppgifter så gott det går. Om polisen har tagit fram samtalsloggar så bör de kunna ha fått en ganska bra bild av när de olika kommunikationerna faktiskt skedde.



Ja, kan någon bekräfta att det finns en sådan regel och att brott mot den leder till automatiskt avslag? Sades det inte då att det varit sekretess på motiveringen till avslaget? Minns jag det fel?



Det trodde jag också. Även om det är intressant vad Boström skriver ska vi dock knappast se det som något facit vad gäller detaljer. Han påstår t.ex. att Assange flög till London från Sverige.


Citat:
Ansökan måste skickas in från det land han kom ifrån. Nu satt vi på mitt kontor i det land han ansökte till, vilket automatiskt medför avslag.

Är denna regel ändrad? Det är väl inte så att alla beviljade permanenta eller tillfälliga uppehållstillstånd på senare år har skickats in från resp. hemland?

Verkar f.ö vara en verkningslös regel med luddigt syfte. I omständigaste fall är det ju bara att skicka ett kuvert i ett kuvert, till någon som postar det från annat land. Om nu inte elektroniska brev eller fax fick användas.
__________________
Senast redigerad av probe53 2018-02-16 kl. 13:28.
Citera
2018-02-16, 13:35
  #81663
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Är denna regel ändrad? Det är väl inte så att alla beviljade permanenta eller tillfälliga uppehållstillstånd på senare år har skickats in från resp. hemland?

Verkar f.ö vara en verkningslös regel med luddigt syfte. I omständigaste fall är det ju bara att skicka ett kuvert i ett kuvert, till någon som postar det från annat land. Om nu inte elektroniska brev eller fax fick användas.
Jag tror att regeln finns kvar men den gäller inte asylsökande (flyktingar) utan vid andra typer av invandring.
Kanske t.ex. arbetskraftsinvandring eller när någon som har barn med en svensk/a vill flytta till Sverige.
Citera
2018-02-16, 14:03
  #81664
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det mest intressanta är kanske tidsförloppet på fredagseftermiddagen, hur AA ger DB en lista med telefonnumer till kliniker för att han ska beställa tid för test för JAs räkning för att AA och SW inte ska polisanmäla honom, trots att de redan gjort det!
Slutet för Assange i Sverige stod klart när Anna Ardin ringde mig en sen fredag eftermiddag den 20 augusti och berättade att hon och Sofia Wilén avsåg att gå till polisen och berätta sin historia. Kvinnornas krav på Assange för att inte gå till polisen var att han skulle göra ett hiv-test, säger Anna Ardin till mig i telefon. Efter ett tjugotal samtal fram och tillbaka mellan kvinnorna, mig och Assange – med inte så lite palaver – övertalas han att göra ett test och slippa en polisutredning. Anna Ardin messar över ett antal nummer till kliniker som hon ber mig ringa för att beställa hiv-test för Assanges räkning. Klockan är över fem på fredag eftermiddag där jag står med min nioåriga dotter vid grönsakerna på ICA Kvantum i Solna centrum. Jag ställer ner matkorgen och ringer runt till de kliniker Anna Ardin rekommenderat. Inget sjukhus eller klinik hade möjlighet att ta emot en sen fredag, de bad mig att återkomma på måndag. Något Hivtest blir därmed inte av.
Det var väl redan vid 14-tiden som AA och SW gick till Klara! Och 16.11 respektive 16.31 som anmälningarna registrerades.
De innebar att de redan varit hos polisen och gjort sin anmälan medan jag stått på ICA och ringt kliniker för att Assange skulle slippa polisanmälan.
Då hade JA redan anhållits i sin frånvaro 17.00, och SW SMSat om hur chockad hon var några minuter därefter. Först efter det börjar alltså DB på AAs order ringa runt för att boka ett test för att det inte ska bli någon polisanmälan.
Ja, det här är värt att borra lite djupare i. Sofia och Anna kom som sagt till polisstationen redan klockan 14 på fredag eftermiddag 20 augusti 2010. Sofia var kvar till efter 18 men Anna avvek direkt efter att hon blivit förhörd av Linda Wassgren (den uppgiften finns i en bok av Maria Sveland om jag minns rätt). Anna har alltså sannolikt lämnat polisstationen kl 15.

Donald Boström skriver om "ett tjugotal samtal mellan kvinnorna, mig och Assange" på fredag eftermiddag. Det verkar troligt att en stor del av dessa samtal äger rum efter det att Anna lämnat polisstationen, men medan Sofia är kvar där. Messade alltså Anna över listan på HIV-kliniker som Donald förväntades ringa till före eller efter klockan 14 på fredag??? Det verkar som det är efter klockan 14 på hans berättelse. "Klockan är över fem på fredag eftermiddag..."

Då har ju Anna utan tvekan medvetet fört Donald Boström bakom ljuset. Varför då?
__________________
Senast redigerad av trenterx 2018-02-16 kl. 14:07.
Citera
2018-02-16, 14:27
  #81665
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Är denna regel ändrad? Det är väl inte så att alla beviljade permanenta eller tillfälliga uppehållstillstånd på senare år har skickats in från resp. hemland?

Verkar f.ö vara en verkningslös regel med luddigt syfte. I omständigaste fall är det ju bara att skicka ett kuvert i ett kuvert, till någon som postar det från annat land. Om nu inte elektroniska brev eller fax fick användas.

Så ansöker du om arbetstillstånd
Citat:
Huvudregeln är att du ska ansöka om arbetstillstånd och ha fått tillståndet beviljat innan du reser in i Sverige.

Det är krångligt och byråkratiskt. En vän som arbetat länge i Sverige ( 8 år ) ska söka permanent uppehållstillstånd. Det behöver han göra från sitt hemland och beräknas ta 8 månader. Under tiden kommer han vara tvungen att vara tjänstledig från sitt jobb. Alternativet är att fortsätta med tillfälliga tillstånd ( förlängning kan göras från Sverige ) men är väldigt byråkratiskt och du måste redovisa inkomster varje enskild månad, att arbetsgivaren betalat försäkringar etc. Sammanlagt har jag fem vänner som blivit utkickade på petitesser. Samtliga har haft jobb och bidragit med skatt etc.


Hur det går till att få ut arbetstillståndet.
Citat:
Du får ett mejl om att beslutet är fattat. Själva beslutet får du av den ambassad eller det generalkonsulat du har angivit i din ansökan. Din arbetsgivare eller uppdragsgivare får samtidigt ett meddelande om beslutet per post.

När du ska hämta ditt beslut ska du ta med ditt pass. Om du har fått arbetstillstånd kommer du att få uppehållstillståndskortet inom fyra veckor efter det att du blivit fotograferad och lämnat fingeravtryck på ambassaden eller generalkonsulatet.

Uppehållstillståndskortet tillverkas i samband med att beslutet fattas, dock tidigast tre månader innan uppehållstillståndet börjar gälla.

Det går inte att skynda på tillverkningen eller leveransen av kortet.

Så oavsett var du skickar ansökan från så kommer du vara tvungen att hämta ut den personligen på ambassad/konsulat utomlands och det kan dröja lång tid att få beskedet.
Citera
2018-02-16, 15:52
  #81666
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Så slutsatsen i din argumentation är att JA inte lyssnade på Ecuador, han hade hela tiden internetaccess. Hur kommer det sig isåfall att han inte använde några av de officiella kanalerna som han brukar. T.ex twitter under perioden han " på låtsas inte hade internetaccess "?

Han spelar på foliehattarnas reaktion på tystnad, fullt medvetet, plus att han vill att de ska tycka synd om honom. Precis som när det varit tyst ett tag från honom och foliehattarna börjar spekulera om att han redan sitter på ett plan till USA etc. Han vet precis hur han ska spela ut sina kort. Samma med det där med "aldrig sett solen". Han håller sig undan solen medvetet för att kunna spela ut det kortet, då alla vet att han stått ute i solen på balkongen flera gånger och lätt skulle kunna göra det igen, definitivt vid tillfällen då detta inte annonseras ut innan, så att det inte står en massa folk och inbillade drönare och inbillade prickskyttar utanför.
Citera
2018-02-16, 16:34
  #81667
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
DB är ju tillräckligt gammal för att när han då på lördagsförmiddagen får höra om polisanmälan, framför ser sig gamla tryckta löpsedlar, det dröjer ett tag innan de kommer upp. Han har uppenbarligen inte varit ute på internet innan AA ringer.

Men det som är frapperande är att det är ju AA som ringer, hon har naturligtvis kollat nyheterna på internet direkt på lördag morgon. Ändå säger hon inget till DB trots hans kommentar ”då vet jag exakt vad som kommer att stå på löpsedlarna imorgon”. Även här bluffar AA DB.

Sen ska vi minnas att AA lämnade JA torsdag kväll och gick över till SSW och tillbringade natten hos henne. Det verkar mer och mer klart att detta med att göra en polisanmälan påbörjades redan torsdag kväll.

Det här inlägget gjordes 2010-08-21 13.12 i tråden. (Vet inte om tidsstämplen kan påverkas av att det rådde sommartid då men inte nu.)

Citat:
Ursprungligen postat av HalvardHalvHuve
Var nere i affären nyss. Det står fan i den TRYCKTA expressen! Här är det raskt marscherat!
Citera
2018-02-16, 17:56
  #81668
Medlem
Nickelodions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det här inlägget gjordes 2010-08-21 13.12 i tråden. (Vet inte om tidsstämplen kan påverkas av att det rådde sommartid då men inte nu.)

Kollade hans vittnesmål 2010-11-23:
Ja, fredagen, eh, tror jag att hon går till polisen. Och på lördagen så tror jag, eh, anhållan
i, Julian anhålls i sin frånvaro på lördagen. Så att, ja fredag eftermiddag då ringer AA
ganska ofta till mig eller vi ringer till varandra, väldigt, väldigt många gånger under den här
fredagen, Och nu, berättar hon, nu är SW hos polisen. Nu har jag varit hos polisen och så är
det HW-tester på tal igen och... Så just på fredagen är det en ganska intensiv trafik, eh,..
Men hon ger mig bilden av att hon går dit för att berätta det här. Eh, och hon är en stödjande
kompis till SW. Just det...
Gör inte saken klarare precis. Han vittnar om samma händelser på annat ställe i förhöret och då låter det lite annorlunda. Och nu kommer en tredje version på hans hemsida.

Man kan konstatera att ett så centralt vittne naturligtvis skulle hörts redan dagarna efter att MN tog upp fallet igen, senfärdig som hon är väntade hon i tre månader.
Citera
2018-02-16, 18:40
  #81669
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
Kollade hans vittnesmål 2010-11-23:
Ja, fredagen, eh, tror jag att hon går till polisen. Och på lördagen så tror jag, eh, anhållan
i, Julian anhålls i sin frånvaro på lördagen. Så att, ja fredag eftermiddag då ringer AA
ganska ofta till mig eller vi ringer till varandra, väldigt, väldigt många gånger under den här
fredagen, Och nu, berättar hon, nu är SW hos polisen. Nu har jag varit hos polisen och så är
det HW-tester på tal igen och... Så just på fredagen är det en ganska intensiv trafik, eh,..
Men hon ger mig bilden av att hon går dit för att berätta det här. Eh, och hon är en stödjande
kompis till SW. Just det...
Gör inte saken klarare precis. Han vittnar om samma händelser på annat ställe i förhöret och då låter det lite annorlunda. Och nu kommer en tredje version på hans hemsida.

Man kan konstatera att ett så centralt vittne naturligtvis skulle hörts redan dagarna efter att MN tog upp fallet igen, senfärdig som hon är väntade hon i tre månader.

Det verkar som om han visste att de gick till polisen på fredagen, men han kanske inte uppfattade det som att de gick dit för att anmäla. Vill minnas att han någonstans undrar om man verkligen kan "berätta" för polisen utan att det blir en anmälan. Inför andra verkar AA ha sagt att SW "ville anmäla" så AA borde väl ha förstått att det skulle bli en anmälan åtminstone för SWs räkning. Samtidigt verkar inte AAs dåvarande fall ha fallit under allmänt åtall, så hon måste ha gjort en anmälan, även om hon kanske försöker spela förvirrad och prata om att det "blev" en anmälan "för att de var två" som anmälde, vilket inte verkar logiskt alls. (Plockar lite ur minnet eftersom jag inte hinner kolla.)

Om AA medvetet bedrog, eller om hon själv var kluven är svårt att veta. Enligt en version försökte hon rädda upp situationen, och trodde kanske att om hon kunde få JA testad så skulle anmälan avstyras eller läggas ner. Förstod AA själv att det blev en anmälan (eller rättare två) redan på fredagen? Själv kanske hon bara tyckte att hon "berättade" och trodde att syftet var att få JA testad. Hon verkar inte ha varit fullt ärlig mot någon, men det behöver inte ha varit ett försök att sätta dit JA. Hon kanske tänkte på valet, politiken, anseendet, ansiktet utåt och försökte balansera allt på ett sätt hon trodde var bäst. Sen tog Borgström över och gav henne råd för hur hon skulle agera. Kanske AA skämdes för att hon ljugit och fejkat ett kondombevis och tyckte det var bäst att ligga lågt.

Datumet 2010-11-23 är dokumentets (faxets) datum, inte förhörets. Jag tror DB och JW förhördes tidigare än så, i september redan. JW var utomlands och tydligen ville MN förhöra dem båda samtidigt, så JWs hemkomst inväntades först. Kanske ville inte MN förhöra DB innan JW kommit hem eftersom hon inte ville att DB och JW skulle hinna pratas vid mellan förhören. Men jag håller med om att både JA och DB borde ha förörts långt tidigare, det borde ha prioriterats.

Häktningsframställan gjordes 2010-11-18, och då fanns förhöret med i HäPM.

Edit: JW förhördes 20 september 9.42-11.10, DB samma dag 11.20-12.17

Tror det var först när dessa förhör genomförts som MN gick med på att börja diskutera förhörsdatum för JA.
__________________
Senast redigerad av outoftheblue 2018-02-16 kl. 18:49.
Citera
2018-02-16, 19:02
  #81670
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Så ansöker du om arbetstillstånd


Det är krångligt och byråkratiskt. En vän som arbetat länge i Sverige ( 8 år ) ska söka permanent uppehållstillstånd. Det behöver han göra från sitt hemland och beräknas ta 8 månader. Under tiden kommer han vara tvungen att vara tjänstledig från sitt jobb. Alternativet är att fortsätta med tillfälliga tillstånd ( förlängning kan göras från Sverige ) men är väldigt byråkratiskt och du måste redovisa inkomster varje enskild månad, att arbetsgivaren betalat försäkringar etc. Sammanlagt har jag fem vänner som blivit utkickade på petitesser. Samtliga har haft jobb och bidragit med skatt etc.


Hur det går till att få ut arbetstillståndet.


Så oavsett var du skickar ansökan från så kommer du vara tvungen att hämta ut den personligen på ambassad/konsulat utomlands och det kan dröja lång tid att få beskedet.


Tack för elaborationen, så är det nog när jag tänker efter, och har väl sina poänger, utan att dra några andra jämförelser i regelverk från person till person.
__________________
Senast redigerad av probe53 2018-02-16 kl. 19:36.
Citera
2018-02-16, 20:08
  #81671
Medlem
trenterxs avatar
[quote=Nickelodion|63249756] Kollade hans vittnesmål 2010-11-23:
Ja, fredagen, eh, tror jag att hon går till polisen. Och på lördagen så tror jag, eh, anhållan
i, Julian anhålls i sin frånvaro på lördagen. Så att, ja fredag eftermiddag då ringer AA
ganska ofta till mig eller vi ringer till varandra, väldigt, väldigt många gånger under den här
fredagen, Och nu, berättar hon, nu är SW hos polisen. Nu har jag varit hos polisen och så är
det HW-tester på tal igen och...
[/...QUOTE]

En sak verkar helt klar, tycker jag. En del av de många telefonsamtalen mellan Anna, Sofia, Donald och Julian under fredagen ägde rum efter det att Anna lämnat polisstationen, alltså efter det att Anna sagt till polisinspektör Linda Wassgren att "samma sak" hände henne som Sofia (kondom-historien). Tydligen en viktig del av Lindas underlag, när hon drar slutsatsen att "alla är överens om att det är våldtäkt".

Av Julians vittnesmål framgår att han får ett samtal från Sofia, när hon befinner sig på sjukhuset (SöS våldtäktsmottagning?) på fredagen. Telefonkarusellen pågår alltså både före och efter polisanmälan. När Anna talar med Donald på eftermiddagen, efter att hon förhörts av Linda, säger hon inget om att Julian redan är anmäld för sexbrott. Och när Donald står utanför ICA och ringer till olika HIV-kliniker efter Annas lista så är Julian redan anhållen i sin frånvaro och efterlyst, tack vare Lindas och jouråklagare Maria Häljebo Kjellstrands snabba agerande.
__________________
Senast redigerad av trenterx 2018-02-16 kl. 20:28.
Citera
2018-02-16, 20:20
  #81672
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
..Hon verkar inte ha varit fullt ärlig mot någon, men det behöver inte ha varit ett försök att sätta dit JA. Hon kanske tänkte på valet, politiken, anseendet, ansiktet utåt och försökte balansera allt på ett sätt hon trodde var bäst..

Svårt att veta Annas innersta avsikter och motiv. Men det var definitivt ett sätt att distansera sig från JA. Jag är tämligen säker på att hon stod under politiskt tryck från flera håll att bryta med JA. Hon stod på den kommunala valsedeln för sossarna, samtidigt som hon var (under några dagar) presstalesman för Wikileaks och samarbetade med piraterna. Sånt går inte för sig om man har karriärambitioner. Och hon lyckades manövrera sig ut ur situationen, politiskt skadeskjuten.
__________________
Senast redigerad av trenterx 2018-02-16 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in