2017-11-12, 05:48
Medlem
Zylfidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boolwi
Hundra spänn på att Deirdre är taget och samma person som Deedee Logan som var med i nån länk tidigare.

Jag bettar 500 spänn på att namnet är taget. Så du menar att Deirdre även heter Deedee Logan?
Jo, säkert fler namn att tillgå, beroende på vem man ska vara idag tro?
”Hon säger att hon varit nere i ubåten tillsammans med Madsen tidigare och dessutom skulle ha åkt ut med honom dagen efter.
– Vi skulle ha umgåtts, seglat ut och dykt ner och sovit på havsbotten. Peter har varit min vän, älskare, arbetsgivare och rådgivare, säger Deidre King, som känt Madsen i 14 år, till tidningen.”
En hypotes: tänk om även hon var inblandad, t e x att hon ska hämta hans gömda mobil och kanske redan så gjort, kanske även fler saker som han vill spara. För honom gör hon tydligen vad som helst, hon vill gifta sig med honom och säger; Han var min ven og elsker, siger 38-årige Deidre King, der har kendt opfinderen i 14 år.

Hun fortæller også åbent og detaljeret om det seksuelle forhold, hun har haft til den nu sigtede raket- og ubådsbygger. Peter Madsen er gift, men lever i et åbent forhold, og han har - ifølge elskerinden Deidre King - flere gange haft sex med hende i ubåden.

»Jeg skulle have været ude med Peter og Nautilus dagen efter, at han og Kim Wall sejlede ud. Vi skulle have hygget os, sejlet ud og dykket ned og sovet på havbunden. Peter har været min ven og elsker og arbejdsgiver og confidante (fortrolige, red.),« fortæller den 38-årige Deidre King.

I Dommervagten tirsdag fortalte Peter Madsen selv, at han kun har haft sex med sin kone i ubåden. Svaret kom, da anklager Jakob Buch-Jepsen spurgte, om Madsen har dyrket sex med nogen i ubåden.

»Ja, men kun med min kone, og kun et enkelt tilfælde,« svarede han.

- Peter er en person, som mener, at man skal prøve alting mindst én gang. Hvis nogen beder ham om noget, så gør han det. Hvis jeg sagde til Peter ’vil du ikke nok være sød at kvæle mig, fordi det kan jeg godt lide’, så ville han gøre det. Peter kan godt lide at skubbe grænser, men kun, hvis du er med på det, siger hun til Ekstra Bladet.

I interviewet siger den 38-årige kvinde også, at Peter Madsen godt kan hidse sig op, hvis noget går ham på. Han kan godt blive lidt ’Anders And-agtig’, hvor han råber og skriger, hvis han ikke får sin vilje, forklarer hun.

”Du kunne finde på at gifte dig med ham, selv om han måtte have parteret Kim Wall?
– Det kan du stole på, for jeg ved at de er ikke min Peter
Citera
2017-11-12, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Som narcissist har Madsen knappast sett sig som misslyckad - tvärt om hade han fått en investering av en norsk investerare som valt att satsa på hans raketföretag. Madsen upplevde nog att han stod på höjdpunkten av sin karriär - han kunde lura skjortan av journalister, konkurrerande raketorganisationer, investerare och medarbetare, och trodde säkert att han kunde komma undan med i stort sett vad som helst.

Underhållsarbetet med ubåten var knappast heller något som stressade honom - tvärt om hade han slagits med näbbar och klor för att få ta över ubåten efter att han bråkat med och hotat dem som ägde och hade byggt den.

Håller inte med. RML var på ruinens brant. Ingeniøren har været i kontakt med det selskab, der ejer 75 procent af Raketmadsens Rumlaboratorium ApS, Georg Poul Artmann Holding ApS. Selskabet støttede oprindeligt Copenhagen Suborbitals, og fulgte senere med over i Raketmadsens Rumlaboratorium ApS, da Peter Madsen og Copenhagen Subortitals splittede op og skød oprindeligt 250.000 kroner ind i RML.

Stödföreningen hade 5.000 i kassan och långivarna stod i kö. Udover ejerne af ApS-selskabet har RML to sponsorer. Hos den ene sponsor, selskabet Wismann Property Consult A/S, ser man også tiden an. Her besluttede ejeren, Lars Wismann, så sent som i juni at donere 25.000 kroner til RML, og sponsoratet løber et år.. »Jeg tror, det hænger sammen med, at de gerne vil rydde helt op, for der dukker stadig kreditorer op, og økonomien har vist sig at være mere indviklet, end oprindeligt antaget,« siger Christoffer Meyer. Möjligen att han kan ha haft pengar "någonannanstans" men officiellt var han SLUT som artist! Bara hyran av hangaren var på 15.000/månad.

Bokslut 2015 och 2016 för LEKSTUGAN RML https://www.proff.dk/regnskab/raketmadsens-rumlaboratorium-aps/k%C3%B8benhavn-k/-/50063089-0/
Citera
2017-11-12, 07:06
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Men?! Ironin är ju total när man ser det här fotot av PM!! Där hänger både bågfilen och fogsvansen snyggt bredvid varandra på väggen till höger i bild!
Ja och om inte hela händelsen är så fruktansvärt tragisk så hade ma kubnar skratta åt kufen i gasmask och allt.
Citera
2017-11-12, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Precis! Han är mån om dessa extra tillägg som ingen människa med gott uppsåt skulle lägga till. För att "distrahera" folk från att dra egna slutsatser och "läsa" hans innersta tankar. Ett ganska korkat beteende. En normalt tänkande människa tänker istället "varför lägger han till detta, hm, skumt". Som du skriver så beter han sig som ett barn med glass runt munnen som nekar till att ha tagit. Kanske finns fler avslöjande konstigheter han sagt.

Ja, PM är en gåta, hans "hantering" av journalisten KW under den, i mina ögon, lite märkliga kvällsutflykten i augusti, där det genomfördes ett "dyk" vid 21-22-tiden.

Jag är ganska säker på att PM skulle pricka inom NPF, om han gick med på att utredas. Jag går inte in närmare på vad det innebär allmänt ( intresserade kan googla), utan lägger bara fram det som en förklaringsmodell på hans, bland annat, ganska naiva beteende.

Då, blir det inte ett "korkat" beteende, inte heller hur en "normal" människa tänker/reagerar, utan ett helt "logiskt" beteende för en person med denna funktions-nedsättningen. I våra "vuxna" ögon, har personer med NPF inte koll på vad de flesta tänker och uppfattar, lite som "kejsarens nya kläder".....
Citera
2017-11-12, 08:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det låter som en slutsats baserad på några rejäla överdrifter, missuppfattningar och osanningar.

KW var en frilansande nyligen utexaminerad journalist som med blandad framgång försökt slå sig in på olika publikationer. Hon hade samma svårigheter att få jobb som så många andra unga journalister i en bransch som genomgått ett stålbad de senaste tio åren, och fick hanka sig fram med enskilda texter som hon sålde in. Hon var inte känd, annat än att hon haft sin byline på ett antal texter hon skrivit som frilansare. Det gick inte uselt för henne, men hon hade heller inte någon särskilt uppseendeväckande karriär bakom sig - hennes kontakter i USA fick hon när hon studerade där, på samma sätt som svenska journaliststudenter gör praktik och får kontakter hos svenska medieföretag. Det var uppenbart driftigt av henne att flytta till USA för att studera, även om det inte är särskilt ovanligt att svenskar flyttar utomlands för att plugga.

De hyllningskrönikor man läst i pressen är sådant som alltid skrivs när någon har dött - till och med kriminella får hyllningar när de mördats (XXXX var en så fin kille, en riktig ängel. Han brukade hjälpa sin mormor med löständerna när han var yngre och drömde som barn om att bli professor, men hamnade i fel sällskap i tonåren. Vem skulle kunna mörda en så fin grabb?)
Jag försöker inte ta ifrån KW de meriter hon har, utan försöker bara nyansera bilden av henne. Madsen har knappast känt sig hotad av en nyutexaminerad student som enligt uppgift stod helt tyst i tornet när Madsen pratade vitt och brett med folk de mötte på väg ut.

Som narcissist har Madsen knappast sett sig som misslyckad - tvärt om hade han fått en investering av en norsk investerare som valt att satsa på hans raketföretag. Madsen upplevde nog att han stod på höjdpunkten av sin karriär - han kunde lura skjortan av journalister, konkurrerande raketorganisationer, investerare och medarbetare, och trodde säkert att han kunde komma undan med i stort sett vad som helst.

Underhållsarbetet med ubåten var knappast heller något som stressade honom - tvärt om hade han slagits med näbbar och klor för att få ta över ubåten efter att han bråkat med och hotat dem som ägde och hade byggt den.

Håller med här. Det är fånigt att hon kallas för "världsreporter". Hon var ingen utrikeskorrespondent. Att hon för egna pengar (pappans? pojkvännens/vänners?) reste runt i världen och lyckades sälja in frilansmaterial till någon tidning där hon bodde för tillfället, gör henne inte till någon utrikeskorre eller världsreporter. Snarare var det ett lite barnsligt och oetablerat sätt att försöka försörja sig vid 30 års ålder, enligt mig.

Att anhöriga och vänner försöker haussa upp henne till något som hon inte var - och att vanligt folk köper den bilden okritiskt - är ju bara fånigt och dumt. Det spelar ju heller ingen roll, det hade inte spelat någon roll om det hade varit en kvinna med låg utbildning och låglöneyrke, eller inget yrke, eller en prostituerad, eller en tjej med Downs syndrom, eller en tjej som levde isolerat och inte en enda människa hade saknat... sådant ska inte spela roll. Polis och rättsväsende ska arbeta lika hårt och med lika mycket resurser i alla fall, och den ev. gärningsmannen ska straffas lika hårt. (Fast vi vet ju alla att det inte funkar så...)

Och för övrigt: OM man ska rangordna mördade kvinnor, så anser jag att det allra värsta är när någon dödar en mamma, och allra värst en småbarnsmamma vars barn fortfarande är helt beroende av henne. K hade i alla fall ingen som var beroende av henne.
Citera
2017-11-12, 08:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Att det blev just Kim handlar nog egentligen mest om en olycklig slump. Hans efterlängtade tillfälle uppenbarade sig, helt enkelt. Sexualsadisten har ju oftas gått och "laddat" och planerat i skallen en längre tid innan han förverkligar sin sexualsadistiska fantasi. Man kan nog därför säga att dådet på ett sätt är planerat men ändå inte.
Scenariot har han planerat, sen har han inväntat rätt tillfälle. Tillfället fick han när Kim ensam skulle följa med i u-båten. U-båten är hans comfort zone. Han känner den utan och innan och det är förmodligen där han fantiserat om scenariot som mest, blivit stimulerad av sina sadist-mord-filmer.
Tänkt ut i förväg vad han skall göra med den kvinna han tar till sitt offer.
Upplevt njutning i sin fantasi när han tänkt på alla detaljer i ett sexualsadistiskt mord han skall utföra på u-båten, hur han ska övermanna henne, hur han ska få henne att hjälplöst hamna i hans våld.
Han vet vad han behöver för att utföra dådet, detaljerna har utformats ju mer han fantiserat. Upprepat fantasin om och om igen. Tills det sker på riktigt, när han förverkligar sin fantasi.

Kim är hans raka motsats, desto skönare känsla för honom att förgöra. Den ultimata tillfredsställelsen.
Hon är en ouppnåelig idealkvinna. Intelligent, intellektuell, bildad, beundrad, självständig, anständig, ung, vacker och har en lysande karriär framför sig.

Själv är han en avdankad, självlärd "alltiallo" och uppfinnare, om ens det.
I en nedåtgående spiral. Hamnar i konflikter, om och om igen. Hans narcissism kräver ju sitt och nu har han inte fått vara nöjd på länge.
Denna negativa stress blir en startsignal för hans mörka inre att ta över.
Han behöver återta kontrollen igen.

Men sluta nu. Inget av det du skriver om K är sant. Ingen hade hört hennes namn innan detta hände, och ingen hade förmodligen hört det senare heller om hon fått leva. (Vilket inte betyder att hennes död inte var tragisk - det hade den varit även om hon gått på särskola och bott på gruppboende.) Medan M var en superkändis i Danmark, och känd för folk som delade hans intressen även utomlands.
Citera
2017-11-12, 08:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Är du riktigt påläst där? När det gäller Kim Wall.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kim_Wall

Det är ju hennes familj och vänner som har skrivit det där.
Citera
2017-11-12, 08:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu MÅSTE du lägga ut källan på det där med den andra, unga tjejen. För det är du och två till som tjatar om detta, men ingen av er har någonsin presenterat en källa. Jag tror inte att det har hänt, nämligen.

Jag har också bestämt för mig att det var en tjej/kvinna som tackat nej till att åka ut med Madsen i hans ubåt, dagar innan han mördade Kim Wall. Jag letar källa men än så länge har jag inte hittat någon. Dock är jag säker på mitt uttalande.
Citera
2017-11-12, 08:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja. En journalists jobb är att intervjua folk vilket per definition innebär att de reser en del. Är de lite drivna så flyger de till Haiti och Uganda för att göra reportage, istället för att ta en bussresa till Målilla eller Åtvidaberg som de mindre drivna journalisterna kanske gör.

Längst ner i botten bland journalister har du lokaltidningsjournalister som inte lämnar landsorten utan skriver för den lokala blaskan i hela sitt liv. Jag säger absolut inte att KW var där. Men på toppen har du de som snappas upp som stjärnor redan under studietiden och som får en spikrak karriär på grund av sin talang. KW fick strävsamt bygga sitt CV själv som frilansare och hade fortfarande inte brejkat och lyckats få något fint jobb.

Håller med om mycket du skriver, men inte detta. Jag tycker att du underskattar lokaljournalistiken. Den betyder enormt mycket för många människor. Lokaltidningen är deras upplysningskälla, samhällskontakt, sällskap och språkrör från vaggan till graven. (Nu börjar detta tyvärr att ändras, då, av samma anledning som de stora drakarna får det svårare - nämligen att de unga generationerna hellre sitter på nätet än prenumererar på en papperstidning. Samt, i Sverige, även det problem som vidlåder ALLA etablerade media: att folk inte längre litar på dem för att de blivit vilseledda i viktiga samhällsfrågor i så många år.)

Man kan också se det som en konst, att kunna skriva ett lika intressant reportage om järnhandlaren Bosse som fyller 50, som någon annan skulle kunna göra som fick lov att träffa någon världskändis. Det är DET som är kännemärket på en god journalist. Vem som helst kan skriva ett reportage om en kändis som hela världens tonårstjejer är kära i, för man behöver bara skriva var han köper sina skor och vad han äter till frukost för att artikeln ska bli klickad på 50 miljoner gånger, typ...

Många lokaljournalister är också lokalpatrioter. De är djupt engagerade i sin ort, där de ju själva bor, de bevakar lokalpolitiken och de lokala företagen, myndigheterna, föreningarna o.s.v., inte bara för att det är deras arbete utan för att de brinner för det... Enligt mig tusen gånger mera värdefullt än att skriva om sjuka människor som träffas för att suga varandras blod, eller som har gosedjur som fetischer...
Citera
2017-11-12, 08:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag har också bestämt för mig att det var en tjej/kvinna som tackat nej till att åka ut med Madsen i hans ubåt, dagar innan han mördade Kim Wall. Jag letar källa men än så länge har jag inte hittat någon. Dock är jag säker på mitt uttalande.

Ja, jag önskar någon kunde leta reda på den där källan. För jag tror nämligen att det har blivit en "trådsanning" som sedan upprepats och upprepats. Och sådant är inte bra.
Citera
2017-11-12, 08:37
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det du skriver gällde nog mer för några decennier sedan. Nu finns knappast de journalister du beskriver som jobbat på lokalblaskan hela sitt liv kvar. För många av de blaskorna är nedlagda..

Förut var det ju så att det gjordes lite reportage om Knut som fyllde 90 i landsorstidningen, eller om konditoriet som skulle läggas ner. Ja, för all del, de existerar ju fortfarande i form av gratistidningar.
Jag har jobbat i mediebranschen i 16 år, både i Sverige och internationellt, och känner inte alls igen det du beskriver.

Det jag beskrev i mitt förra inlägg gäller än idag, kanske mer än någonsin. Lokaltidningarna har har köpts upp av större mediakoncerner och har numera gemensamma administrativa kostnader och tryckkostnader. Administrativ personal och väldigt mycket backoffice-personal har lämnat tidningshusen - det har varit mindre nedskärningar på journalistsidan än inom andra områden.

Det är tungt för tidningsbranschen och många får sparken, men framförallt är det enormt svårt för unga journalister att ta sig in. Journalistfacket är starkt och journalistförbunden har enorma muskler. Man tvingas att hålla stenhårt på LAS, vilket gör att det huvudsakligen är de unga som ryker när tidningarna skär ner. Går du på en svensk lokaltidningsredaktion idag så är det bara en massa av grå huvuden som sticker upp bakom skärmarna. Folk håller hårt på sina jobb - lokaltidningsjournalister som jobbat på lokaltidningen i hela sitt liv vet att det är jättesvårt/omöjligt att hitta ett nytt jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det går inte att komma ifrån att Kim redan vid 30-års ålder hade gjort reportage för tidningar som många journalister aldrig kommer i närheten av. Dessutom var hon i början av sin karriär.. Hon verkade driven och var inte rädd.
Jag tillskriver inte henne en karriär hon aldrig kommer att få med tanke på de få år hon fick leva. Men hon började åtminstone inte sin karriär på någon gratistidning i Sverige.

En av de största internationella journalisterna som finns, Christiane Amanpour på CNN, hade förvisso en journalistutbildning, men hon började långt ner på CNN och arbetade sig upp till sin nuvarande ställning. Christiane blev inte vad jag vet rekryterad under sin utbildning utan hon armbågade sig fram till sin ställning på CNN om jag inte har fel för mig. Att jag nämner henne beror inte på något vis att Kim var där, men Kim var ute och gjorde reportage runt om i världen och satt inte och harvade här hemma.

Sedan har du rätt i att man väljer var man ska skicka sina texter, men glöm inte att det gäller att bli publicerad också! Sedan skriver du att det inte är svårt att vinna priser om man är bra på sitt arbete, det du glömmer är att det är gott om frilansare och konkurrensen är stenhård.

Du skriver också att alla drivna och karriärsugna journalister har liknande eller bättre CV än Kim, hon hade internationell utbildning från början. Kan du ge något svenskt exempel på en liknande journalist? Då menar jag en svensk frilansare som är publicerad i de tidningar som KW är vid hennes ålder.
Det är väsentligt svårare att få ett jobb och ”börja sin karriär på någon gratistidning i Sverige” än att som frilansare bli publicerad i enstaka tidningar och tidskrifter. Är det de namnen på internationella tidningarna som förbländar? Amerikanska tidningar behöver också fyllas med innehåll och det går åt enorma mängder texter, både från egna journalister och frilansare för att fylla ett nummer av en amerikansk morgontidning. Har du hållit ett exemplar av New York Times i handen? Den är tjock som en svensk mattebok.

Det finns mängder av svenska frilansare som blivit publicerade i tidningar utanför Sverige. Det är ett sådant CV man behöver för att kunna få en framgångsrik karriär som journalist numera. Många som ger sig in i branschen nu för tiden gör på samma sätt som KW.
Sök i frilansdatabaserna eller googla. Första träffarna från Google (har inte läst texterna och känner inte personerna): https://axelkronholm.wordpress.com, https://nathalierothschild.com/about/
Citera
2017-11-12, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men sluta nu. Inget av det du skriver om K är sant. Ingen hade hört hennes namn innan detta hände, och ingen hade förmodligen hört det senare heller om hon fått leva. (Vilket inte betyder att hennes död inte var tragisk - det hade den varit även om hon gått på särskola och bott på gruppboende.) Medan M var en superkändis i Danmark, och känd för folk som delade hans intressen även utomlands.

Merwinna, jag ger dig rätt i detta, en massa citerare som försöker blåsa upp KW till planetens nästa super-stjärn-journalist! Det är bara larvigt.

På den andra sidan, måste du lugna ner dig, den som handlar om den sannolike gärningsmannen ( ja, jag är enig med dig, PM är inte dömd för mord ännu, även om de flesta tycks tro/veta att det är så...). De flesta människor är känslostyrda, och reagerar också med känslor, efter knivhugg och styckning! Att de flesta får en känsla av avsky, är inte konstigt. Vad du förmodligen är ute efter, är att juridikens rättssnöre är att domaren är "blind" från påverkan av "pöbeln". Och jag håller med dig där, för det är väldigt lätt att springa till slutsatser, när någonting väldigt utmanande för våra grundläggande mänskliga regler, bryts, tilliten och det medmänskliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in