2017-11-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast är inte poliser, de letar väl efter försvunna personer, och orsaken till att de först bildades var väl att försöka hitta dem innan de dör (om fler letar i början är större chans att hitta de försvunna vid liv) . De är ganska noga med kontakterna med anhöriga till den försvunne och stämmer av ifall det finns hinder för efterlysningar.

I mina trakter har MPS återupptagit ett tidigare sök, på uppdrag av anhöriga, pga en dödförklaring skulle ske och att de närmaste ville få ett svar innan det skedde. Där sökte man alltså efter en död person.
Citera
2017-11-07, 23:46
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Tycker det verkar som ett dumt resonemang att privatpersoner med dykcertifikat antas kunna hjälpa till. Det krävs undervattens metalldetektor för att hitta mobilerna. Dom ligger nästan garanterat några cm ner i dyn. Det är mycket tidsödande att söka av havsbotten. Detektorister som dyker söker på högst begränsade områden som ett antal meter från strandkanten.

Dom hinner kanske söka av 50 - Max 100 kvadratmeter på 8 timmar. Problemet är också dykaren måste vara erfaren med detektorsök undervatten. Jag tror det kanske finns 10 personer i hela Sverige som proffesionellt skulle klara söka på Östersjöns havsbotten med metalldetektor.

Som tur är finns ubåtens rutt kartlagd och därför tror jag mobilerna kommer hittas. En omständighet som kan försvåra sökandet efter mobiltelefonerna är om det finns stora mängder skräp på botten. Tänk att gräva upp eventuellt 1000-tals ölburkar, järnskrot och bråte som hamnat där. Platsen är trots allt en av världens mest trafikerade vatten.

Nej, Kögebukten är verkligen inte "en av världens mest trafikerade vatten".
Farlederna genom Öresund är, men inte Kögebukten!

I Kögebukten är det sandbotten, man hade planer på sandsugning där för ett par år sedan. I sand sjunker mobilerna inte ner. Möjligen kan man ha en del förflyttning av sand på botten, till följf av strömmmar, men det är inte så troligt att det sker i en bukt som Köge.

100kvm är 10x10 meter, det går mycket fortare än 8h att söka av det området, mycket fortare.

Så nej, men måste inte ha metalldetektorer för att leta, även om det säkert skulle kunna hjälpa, och så svårt är det inte att använda en metalldetektor, det är nog snarare kostnaden som kan bli ett problem om man ska ha många igång samtidigt. Metalldetektorer för undervattensbruk är ju inte direkt gratis.

Faktum är att om man befarar att mobilerna ligger täckta av ett par centimeter sand/bottensediment, och inte syns, så skulle man kunna överväga att göra ett redskap som man drar över botten och som fångar upp objekt i sanden, men silar sanden. För att fånga en mobiltelefon skull ett sådant redskap kunna vara ganska grovmaskigt.

Självklart kan man också sökdrakar. Något jag funderade över redan vid inledningen av dykningarna. Men ingenting tyder på att man har använt några sådana tekniker alls, lustigt nog. Särskilt lustigt är det om det är så fördelaktig botten som det verkar, med ren sandbotten. De skulle kunna sökt av stora områden snabbt.
Senast redigerad av trngw 2017-11-07 kl. 23:56.
Citera
2017-11-07, 23:50
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xen1cal
Vill minnas att jag läste att danskarna inte släpper någon fup till allmänheten.

GW nämnde att den kommer släppas ett par veckor innan rättegången, om jag förstod rätt.
Citera
2017-11-08, 00:26
Medlem
xen1cals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
GW nämnde att den kommer släppas ett par veckor innan rättegången, om jag förstod rätt.

Ah fan, intressant. Tack för info!
Citera
2017-11-08, 02:00
Medlem
Zylfidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej, Kögebukten är verkligen inte "en av världens mest trafikerade vatten".
Farlederna genom Öresund är, men inte Kögebukten!

I Kögebukten är det sandbotten, man hade planer på sandsugning där för ett par år sedan. I sand sjunker mobilerna inte ner. Möjligen kan man ha en del förflyttning av sand på botten, till följf av strömmmar, men det är inte så troligt att det sker i en bukt som Köge.

100kvm är 10x10 meter, det går mycket fortare än 8h att söka av det området, mycket fortare.

Så nej, men måste inte ha metalldetektorer för att leta, även om det säkert skulle kunna hjälpa, och så svårt är det inte att använda en metalldetektor, det är nog snarare kostnaden som kan bli ett problem om man ska ha många igång samtidigt. Metalldetektorer för undervattensbruk är ju inte direkt gratis.

Faktum är att om man befarar att mobilerna ligger täckta av ett par centimeter sand/bottensediment, och inte syns, så skulle man kunna överväga att göra ett redskap som man drar över botten och som fångar upp objekt i sanden, men silar sanden. För att fånga en mobiltelefon skull ett sådant redskap kunna vara ganska grovmaskigt.

Självklart kan man också sökdrakar. Något jag funderade över redan vid inledningen av dykningarna. Men ingenting tyder på att man har använt några sådana tekniker alls, lustigt nog. Särskilt lustigt är det om det är så fördelaktig botten som det verkar, med ren sandbotten. De skulle kunna sökt av stora områden snabbt.

Jag skulle inte tro att mobilerna ligger i Kögebukten, faktiskt. Men däremot ligger armarna där. Han har dumpat alla kroppsdelar inom samma radie, så dom kommer att hittas om ingen rovfisk hunnit ta dom, men mobilerna, nix, dom har han sparat och gjort sig av med vid senare tillfälle. Sen en annan fråga; Hade KW med sig någon väska? Hade hon i så fall både mobil och i-pad? Fler saker?
Senast redigerad av Zylfiden 2017-11-08 kl. 02:26.
Citera
2017-11-08, 02:26
Medlem
Zylfidens avatar
Ja just det, jag hittade något. Det finns en bok som heter: ”Djävulen mobiliserar - Deirdres bok” av Örjan Björkhem ifrån 1987. Någon som läst boken? Författaren dog 1996, var bördig ifrån Malmö, bodde i Simrishamn, höll på med parapsykologisk forskning. Finns den översatt till danska tro?Tänkte mest om det finns någon koppling till Deirdre King, PMs älskarinna? Tror inte att denne är döpt till det namnet, låter lite för mycket som ett taget namn. En samba sålde hon ju i alla fall enligt Cornelis V och ”Deirdre är en tragisk hjältinna i Irlands keltiska mytologi. Hennes öde var att vålla besvär för sitt folk i Ulster, i synnerhet för männen.”
Citera
2017-11-08, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Ja just det, jag hittade något. Det finns en bok som heter: ”Djävulen mobiliserar - Deirdres bok” av Örjan Björkhem ifrån 1987. Någon som läst boken? Författaren dog 1996, var bördig ifrån Malmö, bodde i Simrishamn, höll på med parapsykologisk forskning. Finns den översatt till danska tro?Tänkte mest om det finns någon koppling till Deirdre King, PMs älskarinna? Tror inte att denne är döpt till det namnet, låter lite för mycket som ett taget namn. En samba sålde hon ju i alla fall enligt Cornelis V och ”Deirdre är en tragisk hjältinna i Irlands keltiska mytologi. Hennes öde var att vålla besvär för sitt folk i Ulster, i synnerhet för männen.”
Hundra spänn på att Deirdre är taget och samma person som Deedee Logan som var med i nån länk tidigare.
Citera
2017-11-08, 08:53
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Jag skulle inte tro att mobilerna ligger i Kögebukten, faktiskt. Men däremot ligger armarna där. Han har dumpat alla kroppsdelar inom samma radie, så dom kommer att hittas om ingen rovfisk hunnit ta dom, men mobilerna, nix, dom har han sparat och gjort sig av med vid senare tillfälle. Sen en annan fråga; Hade KW med sig någon väska? Hade hon i så fall både mobil och i-pad? Fler saker?
Jag tror att hennes mobil ligger i Kögebukten tillsammans med hennes armar och en eventuell väska (hon hade säkert med sig anteckningsblock, plånbok etc., så hon bör ha haft en väska).

Jag tror att Madsen filmat eller fotat i ubåten för att kunna återuppleva det senare - att han gjort sig av med sin mobil tyder ju just på att han har något att dölja i telefonen. I så fall hade han säkert planerat att ta sin mobil med sig hem och borde ha haft den i fickan när han var på väg in till land och fick kontakt med sjöräddningen och de civila båtar som var ute och letade efter honom. När han valde att sänka ubåten för att förstöra bevisen ombord så tog han nog med sig telefonen ut (eftersom den inte återfanns i ubåten) och simmade några meter mot den civila båten som plockade upp honom. Jag tippar att telefonen ligger någonstans längs sträckan från där ubåten sjönk till platsen där han blev upplockad.
Citera
2017-11-08, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tror att hennes mobil ligger i Kögebukten tillsammans med hennes armar och en eventuell väska (hon hade säkert med sig anteckningsblock, plånbok etc., så hon bör ha haft en väska).

Jag tror att Madsen filmat eller fotat i ubåten för att kunna återuppleva det senare - att han gjort sig av med sin mobil tyder ju just på att han har något att dölja i telefonen. I så fall hade han säkert planerat att ta sin mobil med sig hem och borde ha haft den i fickan när han var på väg in till land och fick kontakt med sjöräddningen och de civila båtar som var ute och letade efter honom. När han valde att sänka ubåten för att förstöra bevisen ombord så tog han nog med sig telefonen ut (eftersom den inte återfanns i ubåten) och simmade några meter mot den civila båten som plockade upp honom. Jag tippar att telefonen ligger någonstans längs sträckan från där ubåten sjönk till platsen där han blev upplockad.

Väska känns tveksamt, borde inte den synts på bilderna från tornet? Kort ryms ju i ett mobilfodral och anteckningsblock används väl inte så mycket idag av journalister, de spelar väl in själva intervjun?
Här kan man läsa om hur bra skeppet Aurora, som användes vid dykningarna, kan hitta föremål
»Det her skib vil med det udstyr, vi har ombord, kunne finde din iPad, hvis du tabte den og den tilfældigvis satte sig vertikalt i havbunden,« sagde Peter Grønkjær, der er formand for skibsgruppen og lektor ved Institut for Bioscience – Akvatisk biologi prå Aarhus Universitet. Den præcise lokalisering af genstande på havbunden sker blandt andet via et Reson SEABAT 7125 højopløseligt multibeam ekkolod, der kan fungere på dybder 0.5-500 meter.https://ing.dk/artikel/forskningsskib-brugte-ekkolod-laboratorium-ved-gennembrud-ubaadssag-207167
Citera
2017-11-08, 09:38
Medlem
Citat:

Med tanke på att man rapporterat att han ringde sin fru strax innan han sänkte båten så är det nog ett ganska logiskt scenario du beskriver. Jag hoppas verkligen man hittar den där mobilen. Jag har förstått att det inte alls är omöjligt att få fram innehåll i mobilen trots lång tid i vattnet. Så vi fortsätter hålla tummarna.
Citera
2017-11-08, 09:51
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Det låter rimligt.

Annars kan han kanske ha hittat något gömställe på båten han räddades av. Han ville ju ha lite egen tid. Kanske använde han tiden till att fundera ut ett bra gömställe.
Citera
2017-11-08, 10:11
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Väska känns tveksamt, borde inte den synts på bilderna från tornet? Kort ryms ju i ett mobilfodral och anteckningsblock används väl inte så mycket idag av journalister, de spelar väl in själva intervjun?
Tekniskt går det nog att klara sig utan handväska, men min erfarenhet är att kvinnor har en sådan ändå. Min fru är verkligen inte särskilt väskintresserad, men hon går ingenstans utan sin handväska. I den har hon lite smink-grejer, nyckel, mobil, extra laddsladd till mobilen, halstabletter och lite annat krimskrams. KW borde verkligen ha haft en handväska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in