2017-11-12, 01:27
Medlem
Zylfidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ja,jag har funderat över det. Om möjligen PM fick lite magvärk när ägarna ville ha tillbaka Freya.
Eftersom det kanske fanns spår efter mord där. Så att ta bort hela inredningen och lämna till återvinning var kanske ej pga miljösjäl utan för att förstöra bevis. Likaså sänkningen av Freya.
Jag kanske har livlig fantasi. Men det verkar allt för barnsligt att sänka den pga att de ville ha sin ubåt tillbaka.
Dessutom kunde de ju stämt PM på mycket pengar. Det gjorde de ej men det kunde ju inte PM veta på förhand.
Så jag tycker att det verkar lite skumt samt riskabelt handlande av PM.

Absolut! Det ligger mycket i detta. Att sänka ubåtar hör ju liksom inte till vardagen. Helt klart att han mördat även i den. Han kan vara fetischist, ubåts-fetischism, han går igång när han är där i en ubåt under vattnet och då väller känslorna ut okontrollerat. Eller någon form av klaustrofobisk fetisch, att stänga in någon i en ubåt eller raket, där personen inte kan fly? Man kan ju hoppas på att den psykiatriska utredningen avslöjar detta i så fall. Det är inte första gången han utför ett sånt här dåd, det kommer att visa sig.
Citera
2017-11-12, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
Njaa, man får förmoda en viss nyfikenhet alternativt en önskan om att skriva uppseendeväckande artiklar som en freelancejournalist eventuellt kan lyckas sälja som klickbait till diverse tidningar... Oavsett ämne bör man väl sätta sig in i det och deltaga om man vill framstå som seriös? Nyfiken i en strut ramla ut... oavsett vad vi "normala?" människor tycker så blir man av med näsan om man stoppar den för djupt i vissa saker... aka Zaida Catalan...

Det måste du väl inse?...

Nej. Det gör jag inte. Snarast är det Olustigt att du drar den parallellen. Mellan Kim och Zaida.
Citera
2017-11-12, 01:34
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ja. En journalists jobb är att intervjua folk vilket per definition innebär att de reser en del. Är de lite drivna så flyger de till Haiti och Uganda för att göra reportage, istället för att ta en bussresa till Målilla eller Åtvidaberg som de mindre drivna journalisterna kanske gör.

Längst ner i botten bland journalister har du lokaltidningsjournalister som inte lämnar landsorten utan skriver för den lokala blaskan i hela sitt liv. Jag säger absolut inte att KW var där. Men på toppen har du de som snappas upp som stjärnor redan under studietiden och som får en spikrak karriär på grund av sin talang. KW fick strävsamt bygga sitt CV själv som frilansare och hade fortfarande inte brejkat och lyckats få något fint jobb.

Alla drivna och karriärsugna journalister har liknande eller mer imponerande CV:n - om man vill göra karriär numera som journalist måste man dessutom satsa så som Kim har gjort, eller hårdare, eftersom konkurrensen är så hård i och med tidningsdöden och alla konsolideringar i branschen. Hon var frilansare och sålde sina texter till den som ville betala, eller kanske till och med gav bort dem för en spottstyver för att bygga sitt CV. Därför har hon publicerats i många tidskrifter. Självklart valde hon vart hon skickade sina texter - det är inte lika bra för karriären att publiceras i ”Minolta kundmagasin” som i New York Times’.

Att vinna priser är heller inga problem om man är bra på sitt jobb - man skickar själv in sina texter till någon av de tusentals olika organisationer som delar ut priser, och om man har gjort ett bra jobb så har man chans att vinna i någon av alla de kategorier som finns tillgängliga.

Om du inte är journalist så har du svårt att bedöma en persons framgång, eller uteblivna sådan, utifrån en Wikipedia-artikel. Jag säger verkligen inte på något sätt att KW var en failure. Hon var driven och förstod vad som skulle till för att bygga ett bra CV för att få ett fint jobb i framtiden. Hon hade verkligen framtiden för sig och skulle säkert fått ett fint jobb några år fram i tid om hon fått leva, och därmed fått möjlighet att bygga den karriär som många redan tillskriver henne.

http://bfy.tw/Ez7N

Det du skriver gällde nog mer för några decennier sedan. Nu finns knappast de journalister du beskriver som jobbat på lokalblaskan hela sitt liv kvar. För många av de blaskorna är nedlagda..

Förut var det ju så att det gjordes lite reportage om Knut som fyllde 90 i landsorstidningen, eller om konditoriet som skulle läggas ner. Ja, för all del, de existerar ju fortfarande i form av gratistidningar.

Det går inte att komma ifrån att Kim redan vid 30-års ålder hade gjort reportage för tidningar som många journalister aldrig kommer i närheten av. Dessutom var hon i början av sin karriär.. Hon verkade driven och var inte rädd.
Jag tillskriver inte henne en karriär hon aldrig kommer att få med tanke på de få år hon fick leva. Men hon började åtminstone inte sin karriär på någon gratistidning i Sverige.

En av de största internationella journalisterna som finns, Christiane Amanpour på CNN, hade förvisso en journalistutbildning, men hon började långt ner på CNN och arbetade sig upp till sin nuvarande ställning. Christiane blev inte vad jag vet rekryterad under sin utbildning utan hon armbågade sig fram till sin ställning på CNN om jag inte har fel för mig. Att jag nämner henne beror inte på något vis att Kim var där, men Kim var ute och gjorde reportage runt om i världen och satt inte och harvade här hemma.

Sedan har du rätt i att man väljer var man ska skicka sina texter, men glöm inte att det gäller att bli publicerad också! Sedan skriver du att det inte är svårt att vinna priser om man är bra på sitt arbete, det du glömmer är att det är gott om frilansare och konkurrensen är stenhård.

Du skriver också att alla drivna och karriärsugna journalister har liknande eller bättre CV än Kim, hon hade internationell utbildning från början. Kan du ge något svenskt exempel på en liknande journalist? Då menar jag en svensk frilansare som är publicerad i de tidningar som KW är vid hennes ålder.
Senast redigerad av why123 2017-11-12 kl. 02:03. Anledning: ..
Citera
2017-11-12, 01:39
Medlem
Zylfidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Polisen genomsökte hamnen alldeles i början:

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2017-08-25-politiet-har-gennemsoegt-havn-hvor-peter-madsen-blev-reddet-i-land?cid=tv2.dk:Politiet%20 har%20gennems%C3%B8gt%20havn%2C%20hvor%20Peter%20M adsen%20blev%20reddet%20i%20land:article

Ok, då ska dom kolla längs med rutten, ifrån där ubåten sjönk och efter räddningsbåtens färd till hamnen. Men förvånar mig inte om han gömt telefonen, ville inte slänga den. Han är den typen som vill spara, han är en snål typ också och han förälskar sig i saker, döda ting, han älskade ju sin ubåt och han kan t o m gömt mobilen i ubåten, finns säkert lönnfack i den. Polisen kanske ska fokusera mer att leta efter saker i den?
Citera
2017-11-12, 01:51
Medlem
Citat:
Det håller jag helt med om, självklart hade han gjort research. När han på land fick frågor om KW från journalisterna var han ju dessutom väldigt mån om att låtsas som att han inte visste någonting om henne, bara att hon var en journalist från Wired som hette Kim.

Detta är för övrigt också väldigt typiskt. Varför var han så mån om att det skulle framgå att han inte visste någonting om KW? Det är som ett litet barn som står med glass runt hela munnen och säger ”Nej jag har absolut inte rört glassen, jag vet inte ens var glassen finns. Glassen alltså.”
Eller som när Madsen berättar om sin kriminella fantasi - så säger han att: ”Jag hoppas att jag på sikt får en kriminell karriär. Inte att jag vill råna en bank. Nej för fan, ingen får komma till skada.”
Varför måste han säga att ingen får komma till skada? För en normalempatisk person är det uppenbart att man inte drömmer om att skada någon när man fantiserar om hur det skulle vara att göra något kriminellt.

Där har du helt rätt. Han fyller meningarna med självklarheter, som de flesta totalt utelämnar.
Citera
2017-11-12, 02:03
Medlem
Zylfidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Han har onekligen omgett sig med en hel del intressanta personligheter, den gode Raket-Madsen.
https://web.archive.org/web/20170814191042/http://rml.space/who-are-we

Hur farligt har dessa kvinnor (scrolla ner) levt tro?

Men?! Ironin är ju total när man ser det här fotot av PM!! Där hänger både bågfilen och fogsvansen snyggt bredvid varandra på väggen till höger i bild!
Citera
2017-11-12, 02:14
Medlem
Citat:
Det håller jag helt med om, självklart hade han gjort research. När han på land fick frågor om KW från journalisterna var han ju dessutom väldigt mån om att låtsas som att han inte visste någonting om henne, bara att hon var en journalist från Wired som hette Kim.

Detta är för övrigt också väldigt typiskt. Varför var han så mån om att det skulle framgå att han inte visste någonting om KW? Det är som ett litet barn som står med glass runt hela munnen och säger ”Nej jag har absolut inte rört glassen, jag vet inte ens var glassen finns. Glassen alltså.”
Eller som när Madsen berättar om sin kriminella fantasi - så säger han att: ”Jag hoppas att jag på sikt får en kriminell karriär. Inte att jag vill råna en bank. Nej för fan, ingen får komma till skada.”
Varför måste han säga att ingen får komma till skada? För en normalempatisk person är det uppenbart att man inte drömmer om att skada någon när man fantiserar om hur det skulle vara att göra något kriminellt.

Det var Triggern. Hon hoppades publicera sig i Wired. Med denna intervju med Peter Madsen.

Jag har sagt detta redan tidigt.
Citera
2017-11-12, 02:16
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:

Precis! Han är mån om dessa extra tillägg som ingen människa med gott uppsåt skulle lägga till. För att "distrahera" folk från att dra egna slutsatser och "läsa" hans innersta tankar. Ett ganska korkat beteende. En normalt tänkande människa tänker istället "varför lägger han till detta, hm, skumt". Som du skriver så beter han sig som ett barn med glass runt munnen som nekar till att ha tagit. Kanske finns fler avslöjande konstigheter han sagt.
Citera
2017-11-12, 02:34
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Men?! Ironin är ju total när man ser det här fotot av PM!! Där hänger både bågfilen och fogsvansen snyggt bredvid varandra på väggen till höger i bild!
Men usch! Denna bild är ju verkligen creepy nu efter det som hänt.
Känns som att samtliga verktyg på väggen där skulle kunna vara sånt han använt till tortyr och mord.
Om KW inte var hans första offer.
Tänder honom att verktygen hänger uppe till allmän beskådan och att han själv vet vad han använt dem till. Inte omöjligt alls.
Citera
2017-11-12, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du har inga barn va?
Barn växer upp och en dag är "föräldrakärleken" inte densamma. Det är fullständigt normalt att barnen som vuxna älskar sin partner och sina egna barn mer än sina föräldrar och syskon.
Att förlora en förälder i vuxen ålder är en stor sorg. Men att förlora sin partner är en obeskrivlig sorg.
Att du inte förstår hur KWs pojkvän lider är obegripligt för mig. Förstår du inte att han säkert också känner skuld mitt i sin oerhörda förlust? Om det var något han kunde gjort? Mer än att hjälplöst vänta och oroa sig. Ringa förgäves om och om igen. Tror du att man någonsin kommer över ett sådant trauma?
Han har ju inte bara förlorat sin partner och sin framtid utan även förlorat sina barn. Barnen som fanns där i framtiden någon gång. De kanske redan hade talat om namn som de tyckte om. Men enligt dig så är det ingen fara."De var ju inte gifta eller ens förlovade."
Citera
2017-11-12, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Barn växer upp och en dag är "föräldrakärleken" inte densamma. Det är fullständigt normalt att barnen som vuxna älskar sin partner och sina egna barn mer än sina föräldrar och syskon.
Att förlora en förälder i vuxen ålder är en stor sorg. Men att förlora sin partner är en obeskrivlig sorg.
Sorgen är individuell... Med det menas inte - åtminstone inte enbart, eller ens huvudsakligen - att man är ensam med sorgen, men att innebörden i en enskilds förlust är individuell.
Citera
2017-11-12, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Sorgen är individuell... Med det menas inte - åtminstone inte enbart, eller ens huvudsakligen - att man är ensam med sorgen, men att innebörden i en enskilds förlust är individuell.
Självklart är det så. Jag sörjde min mamma varje dag i 12 år eftersom att hon tragiskt dog för ung.
Men skribenten jag svarade,vilket går tillbaka på flera inlägg menar att det inte är någon fara med pojkvännen.
"Han kunde ha blivit utbytt av KW eller bytt ut henne ändå" (?)
Jag lider med hela KWs familj men jag funderar ofta på hennes pojkvän som ensam bor kvar i Köpenhamn.
Nu i höst skulle de ju flyttat ihop i Peking och startat sitt gemensamma liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in