2017-11-11, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
När det gäller just sådana här motiv, så är jag GLAD att jag inte vet det. Hur vet du - av erfarenhet..?

Frågan är väl snarast hur du så självsäkert uttalar dig om saker du uppenbarligen inte har någon aning om.
Citera
2017-11-12, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Att det blev just Kim handlar nog egentligen mest om en olycklig slump. Hans efterlängtade tillfälle uppenbarade sig, helt enkelt. Sexualsadisten har ju oftas gått och "laddat" och planerat i skallen en längre tid innan han förverkligar sin sexualsadistiska fantasi. Man kan nog därför säga att dådet på ett sätt är planerat men ändå inte.
Scenariot har han planerat, sen har han inväntat rätt tillfälle. Tillfället fick han när Kim ensam skulle följa med i u-båten. U-båten är hans comfort zone. Han känner den utan och innan och det är förmodligen där han fantiserat om scenariot som mest, blivit stimulerad av sina sadist-mord-filmer.
Tänkt ut i förväg vad han skall göra med den kvinna han tar till sitt offer.
Upplevt njutning i sin fantasi när han tänkt på alla detaljer i ett sexualsadistiskt mord han skall utföra på u-båten, hur han ska övermanna henne, hur han ska få henne att hjälplöst hamna i hans våld.
Han vet vad han behöver för att utföra dådet, detaljerna har utformats ju mer han fantiserat. Upprepat fantasin om och om igen. Tills det sker på riktigt, när han förverkligar sin fantasi.

Kim är hans raka motsats, desto skönare känsla för honom att förgöra. Den ultimata tillfredsställelsen.
Hon är en ouppnåelig idealkvinna. Intelligent, intellektuell, bildad, beundrad, självständig, anständig, ung, vacker och har en internationellt lysande karriär framför sig.

Själv är han en avdankad, självlärd "alltiallo" och uppfinnare, om ens det.
I en nedåtgående spiral. Hamnar i konflikter, om och om igen.
Denna negativa stress blir en startsignal för hans mörka inre att ta över.

Du beskriver det så bra. Helt enig i allt.
Citera
2017-11-12, 00:04
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Att det blev just Kim handlar nog egentligen mest om en olycklig slump. Hans efterlängtade tillfälle uppenbarade sig, helt enkelt. Sexualsadisten har ju oftas gått och "laddat" och planerat i skallen en längre tid innan han förverkligar sin sexualsadistiska fantasi. Man kan nog därför säga att dådet på ett sätt är planerat men ändå inte.
Scenariot har han planerat, sen har han inväntat rätt tillfälle. Tillfället fick han när Kim ensam skulle följa med i u-båten. U-båten är hans comfort zone. Han känner den utan och innan och det är förmodligen där han fantiserat om scenariot som mest, blivit stimulerad av sina sadist-mord-filmer.
Tänkt ut i förväg vad han skall göra med den kvinna han tar till sitt offer.
Upplevt njutning i sin fantasi när han tänkt på alla detaljer i ett sexualsadistiskt mord han skall utföra på u-båten, hur han ska övermanna henne, hur han ska få henne att hjälplöst hamna i hans våld.
Han vet vad han behöver för att utföra dådet, detaljerna har utformats ju mer han fantiserat. Upprepat fantasin om och om igen. Tills det sker på riktigt, när han förverkligar sin fantasi.

Kim är hans raka motsats, desto skönare känsla för honom att förgöra. Den ultimata tillfredsställelsen.
Hon är en ouppnåelig idealkvinna. Intelligent, intellektuell, bildad, beundrad, självständig, anständig, ung, vacker och har en lysande karriär framför sig.

Själv är han en avdankad, självlärd "alltiallo" och uppfinnare, om ens det.
I en nedåtgående spiral. Hamnar i konflikter, om och om igen. Hans narcissism kräver ju sitt och nu har han inte fått vara nöjd på länge.
Denna negativa stress blir en startsignal för hans mörka inre att ta över.
Jag håller med om allt du skriver, förutom det sista. Han hade ingen aning om vem KW var eller vilken bakgrund hon hade (och den var heller inte så speciell som det antyds här gång på gång - läs vad jag skrev som svar på ett liknande inlägg: https://www.flashback.org/sp62312201).

KW var bara en kvinna som råkade dyka upp och som matchade Madsens kriterier - det hade kunnat vara vem som helst. Han hade sannolikt mördat henne även om hon var en nyutexaminerad journalist som ströjobbat i Sverige.
Jag tror heller inte att han själv såg sig som misslyckad - Narcissister och psykopater gör aldrig det. Grandios självbild är en del av diagnosen.
Citera
2017-11-12, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det låter som en slutsats baserad på några rejäla överdrifter, missuppfattningar och osanningar.

KW var en frilansande nyligen utexaminerad journalist som med blandad framgång försökt slå sig in på olika publikationer. Hon hade samma svårigheter att få jobb som så många andra unga journalister i en bransch som genomgått ett stålbad de senaste tio åren, och fick hanka sig fram med enskilda texter som hon sålde in. Hon var inte känd, annat än att hon haft sin byline på ett antal texter hon skrivit som frilansare. Det gick inte uselt för henne, men hon hade heller inte någon särskilt uppseendeväckande karriär bakom sig - hennes kontakter i USA fick hon när hon studerade där, på samma sätt som svenska journaliststudenter gör praktik och får kontakter hos svenska medieföretag. Det var uppenbart driftigt av henne att flytta till USA för att studera, även om det inte är särskilt ovanligt att svenskar flyttar utomlands för att plugga.

De hyllningskrönikor man läst i pressen är sådant som alltid skrivs när någon har dött - till och med kriminella får hyllningar när de mördats (XXXX var en så fin kille, en riktig ängel. Han brukade hjälpa sin mormor med löständerna när han var yngre och drömde som barn om att bli professor, men hamnade i fel sällskap i tonåren. Vem skulle kunna mörda en så fin grabb?)
Jag försöker inte ta ifrån KW de meriter hon har, utan försöker bara nyansera bilden av henne. Madsen har knappast känt sig hotad av en nyutexaminerad student som enligt uppgift stod helt tyst i tornet när Madsen pratade vitt och brett med folk de mötte på väg ut.

Som narcissist har Madsen knappast sett sig som misslyckad - tvärt om hade han fått en investering av en norsk investerare som valt att satsa på hans raketföretag. Madsen upplevde nog att han stod på höjdpunkten av sin karriär - han kunde lura skjortan av journalister, konkurrerande raketorganisationer, investerare och medarbetare, och trodde säkert att han kunde komma undan med i stort sett vad som helst.

Underhållsarbetet med ubåten var knappast heller något som stressade honom - tvärt om hade han slagits med näbbar och klor för att få ta över ubåten efter att han bråkat med och hotat dem som ägde och hade byggt den.

Är du riktigt påläst där? När det gäller Kim Wall.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kim_Wall
Senast redigerad av Remark 2017-11-12 kl. 00:22.
Citera
2017-11-12, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, eller "parafilier", då. KW hade ju rött hår. Det kan ha räckt för att få igång de sjuka fantasierna hos honom...de som han har plockat upp från sjuka filmer han bevisligen har sett och från märkliga klubbar han bevisligen har besökt.
När PM var yngre fann han gemenskap i konstnärskollektivet Half Mashine. Vid ett tillfälle hade de en fest i PMs verkstad med en strippa som badade i en vattentank. Det finns två sådana foton på en rödhårig kvinna som flyter omkring som en död i en vattentank. I bakgrunden flyter ett orange tygstycke eller sjal.
Jag vet inte om fotona föreställer strippan. Men jag tror det. Eftersom de höll på med SM/BD sex kan kanske PM haft en speciell sexuell upplevelse med den rödhåriga strippan. Fotona kanske är fetischer för Madsen som minner honom om detta speciella tillfälle. Jag tror nog att alla som ser fotona genast ser likheten mellan strippan och KW. KW hade dessutom en orange tröja/kofta på sig. Madsen har också berättat om en speciell plats på en av hans ubåtar som betydde mycket för honom eftersom att den berörts av en dominatrix. Eftersom Madsen alltid tycks bagatellisera och ljuga, så rör det sig nog om en sexuell händelse eller vem vet,- kanske ett mord på någon, på den här väldigt speciella platsen på ubåten.
Jag tror att det var Freya som sedan sänktes.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-11-12 kl. 00:21.
Citera
2017-11-12, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
När PM var yngre fann han gemenskap i konstnärskollektivet Half Mashine. Vid ett tillfälle hade de en fest i PMs verkstad med en strippa som badade i en vattentank. Det finns två sådana foton på en rödhårig kvinna som flyter omkring som en död i en vattentank. I bakgrunden flyter ett orange tygstycke eller sjal.
Jag vet inte om fotona föreställer strippan. Men jag tror det. Eftersom de höll på med SM/BD sex kan kanske PM haft en speciell sexuell upplevelse med den rödhåriga strippan. Fotona kanske är fetischer för Madsen som minner honom om detta speciella tillfälle. Jag tror nog att alla som ser fotona genast ser likheten mellan strippan och KW. KW hade dessutom en orange tröja/kofta på sig. Madsen har också berättat om en speciell plats på en av hans ubåtar som betydde mycket för honom eftersom att den berörts av en dominatrix. Eftersom Madsen alltid tycks bagatellisera och ljuga, så rör det sig nog om en sexuell händelse eller vem vet,- kanske ett mord på någon, på den här väldigt speciella platsen på ubåten.
Jag tror att det var Freya som sedan sänktes.

Han tycks ha för vana att sänka ubåtar, Freya ägde han dessutom inte, som betyder mycket för honom.

Han verkar ha en mycket kärleksfullt förhållande till sina ubåtar eller upplevelser han haft där.
Citera
2017-11-12, 00:39
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Är du riktigt påläst där? När det gäller Kim Wall.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kim_Wall
Ja. En journalists jobb är att intervjua folk vilket per definition innebär att de reser en del. Är de lite drivna så flyger de till Haiti och Uganda för att göra reportage, istället för att ta en bussresa till Målilla eller Åtvidaberg som de mindre drivna journalisterna kanske gör.

Längst ner i botten bland journalister har du lokaltidningsjournalister som inte lämnar landsorten utan skriver för den lokala blaskan i hela sitt liv. Jag säger absolut inte att KW var där. Men på toppen har du de som snappas upp som stjärnor redan under studietiden och som får en spikrak karriär på grund av sin talang. KW fick strävsamt bygga sitt CV själv som frilansare och hade fortfarande inte brejkat och lyckats få något fint jobb.

Alla drivna och karriärsugna journalister har liknande eller mer imponerande CV:n - om man vill göra karriär numera som journalist måste man dessutom satsa så som Kim har gjort, eller hårdare, eftersom konkurrensen är så hård i och med tidningsdöden och alla konsolideringar i branschen. Hon var frilansare och sålde sina texter till den som ville betala, eller kanske till och med gav bort dem för en spottstyver för att bygga sitt CV. Därför har hon publicerats i många tidskrifter. Självklart valde hon vart hon skickade sina texter - det är inte lika bra för karriären att publiceras i ”Minolta kundmagasin” som i New York Times’.

Att vinna priser är heller inga problem om man är bra på sitt jobb - man skickar själv in sina texter till någon av de tusentals olika organisationer som delar ut priser, och om man har gjort ett bra jobb så har man chans att vinna i någon av alla de kategorier som finns tillgängliga.

Om du inte är journalist så har du svårt att bedöma en persons framgång, eller uteblivna sådan, utifrån en Wikipedia-artikel. Jag säger verkligen inte på något sätt att KW var en failure. Hon var driven och förstod vad som skulle till för att bygga ett bra CV för att få ett fint jobb i framtiden. Hon hade verkligen framtiden för sig och skulle säkert fått ett fint jobb några år fram i tid om hon fått leva, och därmed fått möjlighet att bygga den karriär som många redan tillskriver henne.

Citat:
Vilken norsk investerare skulle satsa pengar i RML?
http://bfy.tw/Ez7N
Citera
2017-11-12, 00:46
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag håller med om allt du skriver, förutom det sista. Han hade ingen aning om vem KW var eller vilken bakgrund hon hade (och den var heller inte så speciell som det antyds här gång på gång - läs vad jag skrev som svar på ett liknande inlägg: https://www.flashback.org/sp62312201).

KW var bara en kvinna som råkade dyka upp och som matchade Madsens kriterier - det hade kunnat vara vem som helst. Han hade sannolikt mördat henne även om hon var en nyutexaminerad journalist som ströjobbat i Sverige.
Jag tror heller inte att han själv såg sig som misslyckad - Narcissister och psykopater gör aldrig det. Grandios självbild är en del av diagnosen.
Narcissisten behöver näring i form av beundran och framgångar. Allt handlar ju om hur han själv upplever sin situation. Fick egot den näring som krävdes eller var han pressad av diverse motgångar? Om han känt sig pressad av olika anledningar kan just det vara en trigger till att de sexualsadistiska drifterna började ta över. Psykisk press kan ha den inverkan på sexualsadister, att de måste gå "över gränsen" och förverkliga sin fantasi.

Ja, KW var å ena sidan "bara en kvinna som råkade dyka upp". Hade inte hon blivit hans offer så hade det blivit någon annan inom en snar framtid. Det håller jag med om.
Däremot så tror jag inte att han inte brytt sig om att kolla upp en del om hennes bakgrund.
Han lär ha googlat för att få veta mera. Han är ju mån om att visa "rätt" bild av sig själv, d.v.s den "store Raket-Madsen" så förmodligen ville han kolla upp att han hade med en seriös och duktig journalist att göra. Kanske har hans sadistplaner redan utformats under "reserchen" eller under samtalet/intervjun på land - medvetet eller omedvetet. Skulle tro att hans sjuka drifter pockar på och att tankarna om dådet börjar komma så smått i ett ganska tidigt skede för att sen helt ta över när hon kliver på u-båten, när tillfället han väntat på blir verklighet.
Då finns ingen återvändo.
Citera
2017-11-12, 00:50
Medlem
Citat:
Han tycks ha för vana att sänka ubåtar, Freya ägde han dessutom inte, som betyder mycket för honom.

Han verkar ha en mycket kärleksfullt förhållande till sina ubåtar eller upplevelser han haft där.
Ja,jag har funderat över det. Om möjligen PM fick lite magvärk när ägarna ville ha tillbaka Freya.
Eftersom det kanske fanns spår efter mord där. Så att ta bort hela inredningen och lämna till återvinning var kanske ej pga miljösjäl utan för att förstöra bevis. Likaså sänkningen av Freya.
Jag kanske har livlig fantasi. Men det verkar allt för barnsligt att sänka den pga att de ville ha sin ubåt tillbaka.
Dessutom kunde de ju stämt PM på mycket pengar. Det gjorde de ej men det kunde ju inte PM veta på förhand.
Så jag tycker att det verkar lite skumt samt riskabelt handlande av PM.
Citera
2017-11-12, 00:55
Medlem
Citat:
Det är LJUSÅR mellan att skriva ett reportage om BDSM-miljöer och vara en AKTIV deltagare i dessa (som Madsen var).

Det måste du väl inse.

Njaa, man får förmoda en viss nyfikenhet alternativt en önskan om att skriva uppseendeväckande artiklar som en freelancejournalist eventuellt kan lyckas sälja som klickbait till diverse tidningar... Oavsett ämne bör man väl sätta sig in i det och deltaga om man vill framstå som seriös? Nyfiken i en strut ramla ut... oavsett vad vi "normala?" människor tycker så blir man av med näsan om man stoppar den för djupt i vissa saker... aka Zaida Catalan...

Det måste du väl inse?...
Citera
2017-11-12, 01:04
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Däremot så tror jag inte att han inte brytt sig om att kolla upp en del om hennes bakgrund.
Han lär ha googlat för att få veta mera. Han är ju mån om att visa "rätt" bild av sig själv, d.v.s den "store Raket-Madsen" så förmodligen ville han kolla upp att han hade med en seriös och duktig journalist att göra.
Det håller jag helt med om, självklart hade han gjort research. När han på land fick frågor om KW från journalisterna var han ju dessutom väldigt mån om att låtsas som att han inte visste någonting om henne, bara att hon var en journalist från Wired som hette Kim.

Detta är för övrigt också väldigt typiskt. Varför var han så mån om att det skulle framgå att han inte visste någonting om KW? Det är som ett litet barn som står med glass runt hela munnen och säger ”Nej jag har absolut inte rört glassen, jag vet inte ens var glassen finns. Glassen alltså.”
Eller som när Madsen berättar om sin kriminella fantasi - så säger han att: ”Jag hoppas att jag på sikt får en kriminell karriär. Inte att jag vill råna en bank. Nej för fan, ingen får komma till skada.”
Varför måste han säga att ingen får komma till skada? För en normalempatisk person är det uppenbart att man inte drömmer om att skada någon när man fantiserar om hur det skulle vara att göra något kriminellt.
Citera
2017-11-12, 01:08
Medlem
Zylfidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Rovfiskarna är nog inte problemet. Men krabborna! Det finns massor av krabbor i Öresund och de är ganska förtjusta i kadaver.
Ang väska så tror jag inte det har nämnts. Men hur många tjejer/damer går utan väska? Så det kan man nog förutsätta att hon hade en sådan. Ipad har heller inte nämnts så vitt jag vet.

Ok, ja krabbor är ju riktiga asgamar så det är ju rätt troligt. Men jag läste nu att dom ska plocka in de två svenska hundarna igen, de ska söka så fort vädret tillåter. Förra gången gav ju bra resultat, så hoppas att de hittar armarna nu, det som finns kvar i alla fall.
Ja någon liten typ av väska känns ju troligt, journalist också, dom brukar ju ha med sig lite extra grejor, backup, som separat kamera, inspelningsapparater, inte bara en i-phone, för tänk om den tappas den i havet? Det känns logiskt att hon hade med sig mer än bara en mobil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in