Citat:
Ursprungligen postat av
AA-suited
Nu tycker jag att du börjar låta tokig. Krångla inte till det i onödan är väl en av Leifs tre grundregler och den regeln passar verkligen som svar på ditt inlägg.
Varför skulle en kumpan ha skjutit honom? Vad skulle han tjäna på det? Skjuta sin bästa vän för att inte han skulle bli misstänkt?
Polismannen som satt bredvid hade ju gått ut med att det var Sherlock som sköt så det var det inga oklarheter om. Om det mot förmodan har skett vilket är extremt extremt osannolikt så måste gärningsmannen haft vett nog i skallen (vilket de oftast inte har om de ägnar sig åt det här) att få det att se ut som ett självmord med övertygelse. Samt hade han fått en väldans massa blod på sig och något vittne hade troligtvis sett honom. För att återgå till den starkaste poängen så är det inte alls rimligt att han skulle göra detta eftersom det inte finns något motiv bakom det. Att polisen skulle ha gjort det behöver vi inte ens gå in på för det finns inte på kartan. Jag orkar inte slösa mer tid på att bemöta alla tvivelaktiga och ofantligt osannolika argument som kan stödja den tesen.
Det här måste du väl ändå hålla med om eller vad säger du om mitt resonemang?
Du tar i litet för hårt för att det ska kännas otvunget?
Om du läser mitt inlägg till slutet så ser du en disclaimer där som landar ungefär dit du strävar.
Vem har sagt att de var bästa vänner? Varför skulle inte denne någon kunna chansa på att undgå hårdaste straffpåföljd? Vad säger att en så ung kille som sherlock skulle ta livet av sig som svar på hotet att få sitta på livstid? Varför skulle han uttrycka sig så verserat i sina sista formuleringar?
Jag betvivlar inte polisens kompetens, jag ville bara lufta lite möjligheter till tvivel apropå diskussionen kring sherlocks påstådda ridderlighet inför sitt självmord. Är det ändå inte lite motsägelse i att ha ett vapen med utan att berätta det, och skjuta en polis från baksätet, och sedan peppra en annan, och sedan efter flykt skjuta sig själv för att rädda sina kumpaner undan värre straff? Kanske–kanske inte, men det rimmar lite illa om man slår ihop det.