2017-11-02, 21:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Du är en dålig polis om du bara antar utan att bevisa motsatsen. Någon kan ha tvingat i henne alkohol. Gör DNA-test på cigaretterna. Om det kommer upp ett manligt DNA vad säger du då om att det var en olycka? Detta m.m. åtgärder för att säkerställa att inget brott har begåtts är ju självklart. Man får inte gissa sig fram för att slippa jobba.
Visst. Men om du lyckas tvinga i en genomsnittlig vuxen 3 promille, då får du bära denne sedan. Det verkar ju synnerligen märkligt om man skall mörda någon, eller hur?

Det är klart att Halmstadspolisen skulle gjort mer, men fallet är fortfarande 99% olycka. Lite udda att VB tar upp det tycker jag.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-11-02 kl. 22:03.
Citera
2017-11-02, 22:01
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Visst. Men om du lyckas tvinga i en genomsnittlig vuxen 3 promille, då får du böra denne sedan. Det verkar ju synnerligen märkligt om man skall mörda någon, eller hur?

Det är klart att Halmstadspolisen skulle gjort mer, men fallet är fortfarande 99% olycka. Lite udda att VB tar upp det tycker jag.
Det verkar väl inte så märkligt alls. Sup henne medvetslös så du kan slänga ner henne från balkongen och få det att se ut som en olycka till skillnad från att slå henne till döds och visa att det är ett uppenbart mord.

VB tar upp fallet för att det är en bristande polisutredning där det som ska göras inte har gjorts och inte för att de tror att det är ett mord som har begåtts. Om man tänkte som du inom polisen skulle man missa massvis med mord. Du kan ju självklart inte utgå från att ingenting har hänt och lämna det så? Det är ju fullkomlig idioti. Du måste självklart fastställa så gott du kan att det inte är ett mord genom att genomföra de mest enkla kontrollerna som att t.ex. ta DNA från cigarettfimparna.
Citera
2017-11-02, 22:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det verkar väl inte så märkligt alls. Sup henne medvetslös så du kan slänga ner henne från balkongen och få det att se ut som en olycka till skillnad från att slå henne till döds och visa att det är ett uppenbart mord.

VB tar upp fallet för att det är en bristande polisutredning där det som ska göras inte har gjorts och inte för att de tror att det är ett mord som har begåtts. Om man tänkte som du inom polisen skulle man missa massvis med mord. Du kan ju självklart inte utgå från att ingenting har hänt och lämna det så? Det är ju fullkomlig idioti. Du måste självklart fastställa så gott du kan att det inte är ett mord genom att genomföra de mest enkla kontrollerna som att t.ex. ta DNA från cigarettfimparna.
Jovisst. Men du och jag skulle antagligen spy och tuppa av. Min poäng är att BO var en van alkoholkonsument, om du förstår vad jag menar. Rimligare är väl att tvinga i henne sömnmedel och fejka självmord i så fall.

Vi får väl se vad den nya tekniska undersökningen kan ge. Om någon släpat en ("osmidig") livlös kropp ut genom fönstret borde det finnas spår på henne och/eller fönstret. Det är knappast något man grejar själv om vi talar 60-70 kg avsvimmad kvinna.
Citera
2017-11-02, 22:30
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jovisst. Men du och jag skulle antagligen spy och tuppa av. Min poäng är att BO var en van alkoholkonsument, om du förstår vad jag menar. Rimligare är väl att tvinga i henne sömnmedel och fejka självmord i så fall.

Vi får väl se vad den nya tekniska undersökningen kan ge. Om någon släpat en ("osmidig") livlös kropp ut genom fönstret borde det finnas spår på henne och/eller fönstret. Det är knappast något man grejar själv om vi talar 60-70 kg avsvimmad kvinna.
Att BO var en van alkoholkonsument är väl inte relevant. Ett alternativ kan ju vara att han såg henne vara så avtuppad och ta sin chans typ som Peter Madsen såg sin chans att utföra sitt drömscenario på en tjej när omständigheterna tillät det med liten chans för straff. Det behöver alltså inte ha varit planerat och det är även svaret på frågan du ställer om sömnmedel samt att det inte är fördelaktigt för en brottsling som vill minska chansen för att åka dit att springa runt och leta reda på det.

Att släpa en 60-70kg avsvimmad kvinna och kasta ut henne genom fönstret är ingen konst för gemene man. Som du säger får vi se vad den nya tekniska undersökningen ger men jag vill understryka att det faktiskt är irrelevant i sammanhanget Veckans Brott tar upp fallet i. Åter igen: De tar upp fallet för att polisen inte har gjort rutinjobbet de ska göra. Man måste ta hänsyn till alla möjliga händelseförlopp även om vissa är sällsynta. Om du var polis och sket i allt som var osannolikt vilket det verkar som att du skulle göra hade du varit en urkass polis som förr eller senare skulle fått skämmas i Veckans Brott när Leif tar upp din stora miss och kallar dig för en inkompetent polisman. Det kan ju för fan potentiellt kosta nya liv och andra skador om man låter en mördare gå fri. Man måste så klart kontrollera att mord inte är fallet. Allt annat är idioti!
Citera
2017-11-06, 20:20
Medlem
Lonnrots avatar
Det är rimligare att den stackars tjejen supits ner för att få ligga än för att slå ihjäl henne och att hon knuffats eller fallit efter att hon gjort ngn form av motstånd eller avböjt. Madsen-gestalter på tillbyggda balkongutsprång på vischan utanför Falkenberg torde vara få och inramningen som en hembygd ubåt i u-läge i Öresund erbjuder infinner sig inte riktigt.

Det borde vara lite svårt för tjejen att peta i sig tre promillle alldeles på egen hand, om än inte omöjligt, så någon påhejare låter troligare än motsatsen.

Självklart ska ev. mördare eftersökas för att förhindra relaterade brott och minska anhörigas och grannars oro m.m.

Vad gäller sherlock så går ju min tanke åt att han kan ha skjutits av en av kumpanerna (eller kompis till dessa), som sedan petat ihop självmordsbrevet – eller varianter på det. (Han kan ha hotats och tvingats skriva ett erkännande under förespegling att han får leva, även om det ser ut som en motsägelse (det beror i så fall kanske på om brevet kungör att han tänker ta livet av sig – det framgår inte av VB-inslaget).) Det beror väl då på om han kan förmodas ha skjutit sig före/efter att kumpanerna greps, kanske. Och dylika omständigheter.

Vill man vara riktigt misstänksamt lagd så har poliser skjutit honom i avskräckande syfte / hämnd, och angränsande orsaker, och sedan petat ihop brevet.

Sannolikt har dock polisen haft väderkorn för att rätt person blivit ålagd ansvaret, efter att GM påträffats död.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-11-06 kl. 20:26.
Citera
2017-11-06, 20:28
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vad gäller sherlock så går ju min tanke åt att han kan ha skjutits av en av kumpanerna, som sedan petat ihop självmordsbrevet – eller varianter på det. (Han kan ha hotats och tvingats skriva ett erkännande under förespegling att han får leva, även om det ser ut som en motsägelse (det beror i så fall kanske på om brevet kungör att han tänker ta livet av sig – det framgår inte av VB-inslaget).)

Vill man vara riktigt misstänksamt lagd så har poliser skjutit honom i avskräckande syfte / hämnd, och angränsande orsaker, och sedan petat ihop brevet.

Sannolikt har dock polisen haft väderkorn för att rätt person blivit ålagd ansvaret, efter att GM påträffats död.
Nu tycker jag att du börjar låta tokig. Krångla inte till det i onödan är väl en av Leifs tre grundregler och den regeln passar verkligen som svar på ditt inlägg.

Varför skulle en kumpan ha skjutit honom? Vad skulle han tjäna på det? Skjuta sin bästa vän för att inte han skulle bli misstänkt?

Polismannen som satt bredvid hade ju gått ut med att det var Sherlock som sköt så det var det inga oklarheter om. Om det mot förmodan har skett vilket är extremt extremt osannolikt så måste gärningsmannen haft vett nog i skallen (vilket de oftast inte har om de ägnar sig åt det här) att få det att se ut som ett självmord med övertygelse. Samt hade han fått en väldans massa blod på sig och något vittne hade troligtvis sett honom. För att återgå till den starkaste poängen så är det inte alls rimligt att han skulle göra detta eftersom det inte finns något motiv bakom det. Att polisen skulle ha gjort det behöver vi inte ens gå in på för det finns inte på kartan. Jag orkar inte slösa mer tid på att bemöta alla tvivelaktiga och ofantligt osannolika argument som kan stödja den tesen.

Det här måste du väl ändå hålla med om eller vad säger du om mitt resonemang?
Citera
2017-11-06, 21:46
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Han hette Scherlock Gustav Taunu född i Årdala, Södermanland 19541113.
Bodde 1970:
Ramsberg
640 34 Sparreholm.
Tack för gräv. Googling gav mig inget.

Han tycks ha en sex år äldre storebror kvar i Sparreholm. Med ett svenskt och ett utländskt förnamn. Är det ovanliga efternamnet ungerskt, eller kanske polskt? De tre som bär det i Sverige är lokaliserade till Sörmland. Landskapet får mig att luta åt att det är polskt, flyktingar etablerade sig där i samband med andra världskriget och assimilerade sig väl - vilket bör inbegripa att de producerade sin beskärda andel av hippieknarkare när den tiden kom. Två av dem har förnamn (ej tilltalsnamnen) som känns mer exotiska än Scherlock.

Han verkar inte ha varit en helt förhärdad mördare, Scherlock. Han fattade allvaret i sitt brott, vilket framgick av den hastigt hoprafsade bekännelsen, och bestraffade sig själv med döden. Man kan förstås också säga att han smet ifrån straffet.
Citera
2017-11-06, 23:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nu tycker jag att du börjar låta tokig. Krångla inte till det i onödan är väl en av Leifs tre grundregler och den regeln passar verkligen som svar på ditt inlägg.

Varför skulle en kumpan ha skjutit honom? Vad skulle han tjäna på det? Skjuta sin bästa vän för att inte han skulle bli misstänkt?

Polismannen som satt bredvid hade ju gått ut med att det var Sherlock som sköt så det var det inga oklarheter om. Om det mot förmodan har skett vilket är extremt extremt osannolikt så måste gärningsmannen haft vett nog i skallen (vilket de oftast inte har om de ägnar sig åt det här) att få det att se ut som ett självmord med övertygelse. Samt hade han fått en väldans massa blod på sig och något vittne hade troligtvis sett honom. För att återgå till den starkaste poängen så är det inte alls rimligt att han skulle göra detta eftersom det inte finns något motiv bakom det. Att polisen skulle ha gjort det behöver vi inte ens gå in på för det finns inte på kartan. Jag orkar inte slösa mer tid på att bemöta alla tvivelaktiga och ofantligt osannolika argument som kan stödja den tesen.

Det här måste du väl ändå hålla med om eller vad säger du om mitt resonemang?

Du tar i litet för hårt för att det ska kännas otvunget?

Om du läser mitt inlägg till slutet så ser du en disclaimer där som landar ungefär dit du strävar.

Vem har sagt att de var bästa vänner? Varför skulle inte denne någon kunna chansa på att undgå hårdaste straffpåföljd? Vad säger att en så ung kille som sherlock skulle ta livet av sig som svar på hotet att få sitta på livstid? Varför skulle han uttrycka sig så verserat i sina sista formuleringar?

Jag betvivlar inte polisens kompetens, jag ville bara lufta lite möjligheter till tvivel apropå diskussionen kring sherlocks påstådda ridderlighet inför sitt självmord. Är det ändå inte lite motsägelse i att ha ett vapen med utan att berätta det, och skjuta en polis från baksätet, och sedan peppra en annan, och sedan efter flykt skjuta sig själv för att rädda sina kumpaner undan värre straff? Kanske–kanske inte, men det rimmar lite illa om man slår ihop det.
Citera
2017-11-06, 23:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Tack för gräv. Googling gav mig inget.

Han tycks ha en sex år äldre storebror kvar i Sparreholm. Med ett svenskt och ett utländskt förnamn. Är det ovanliga efternamnet ungerskt, eller kanske polskt? De tre som bär det i Sverige är lokaliserade till Sörmland. Landskapet får mig att luta åt att det är polskt, flyktingar etablerade sig där i samband med andra världskriget och assimilerade sig väl - vilket bör inbegripa att de producerade sin beskärda andel av hippieknarkare när den tiden kom. Två av dem har förnamn (ej tilltalsnamnen) som känns mer exotiska än Scherlock.

Han verkar inte ha varit en helt förhärdad mördare, Scherlock. Han fattade allvaret i sitt brott, vilket framgick av den hastigt hoprafsade bekännelsen, och bestraffade sig själv med döden. Man kan förstås också säga att han smet ifrån straffet.

Polacker att döma av mellannamnen. Efternamnet betyder gissningsvis "från Taunus"/ "Taunusare/n", dvs. det bergiga området i Hessen, vid Rhen och nära Frankfurt a.M.
Citera
2017-11-07, 17:50
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Del 4 av 10. Leif GW Persson kommenterar den stundande rättegången i i hovrätten i Arbogafallet. Johanna Möller är dömd i tingsrätten för mord, mordförsök och anstiftan till mord. Camilla Kvartoft har gjort ett experiment för att se hur trovärdig den avgörande bevisningen är. Leif GW Persson kommenterar också åtalet mot två personer i fallet med Madelene, som hittades död 2016, inmurad i ett betongblock. Camilla Kvartoft har besökt de svenska poliser som hjälper myndigheterna i Ukraina att bygga upp en ny polisorganisation. I kvällens historiska fall tittar vi tillbaka ett femtiotal år för att se hur det var ställt med brottsligheten i en av de första kartläggningarna som gjordes.
Känns ju rätt svalt på förhand.
Citera
2017-11-07, 21:13
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Känns ju rätt svalt på förhand.

Väldigt svalt. Arboga-fallet har ju nötts till förbannelse i VB. Det är enbart för att GW är så intresserad av fallet men det blir inte mindre tröttsamt för det.
Citera
2017-11-07, 21:22
Moderator
Dr Kings avatar
Camilla Kvartoft får visa upp sina obefintliga skådistalanger vid experimentet i roddbåten. Inte sedan hon spelade mot Ronny och Ragge i Byhåla i början på 90-talet har hon gjort en sådan usel skådespelarinsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in