2017-10-26, 15:35
Medlem
papa_smurfs avatar
Hur funkar en BTA ?

Ser nu att Eniro säljer BTA, betyder detta att man får eniroaktier efter omvandling eller måste man betala in mer pengar än vad man köpt BTAn för efter omvandlingen ?
Citera
2017-10-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papa_smurf
Hur funkar en BTA ?

Ser nu att Eniro säljer BTA, betyder detta att man får eniroaktier efter omvandling eller måste man betala in mer pengar än vad man köpt BTAn för efter omvandlingen ?

BTA betyder Betald Tecknad Aktie och du kommer få vanliga Eniro-aktier när de i framtiden omvandlas. Under tiden en BTA omvandlas så brukar de inte gå att handla så du har en viss inlåsningseffekt i en BTA jämfört med en vanlig aktie, och p.g.a. detta så brukar BTA vara billigare. Mellanskillnaden är alltså den kompensation du får för den försämrade likviditeten.
Citera
2017-10-27, 11:34
Medlem
JustZlatans avatar
Är det inte bättre att flytta till Finland för där öppnar börsen en timme senare, dvs man får sova en timme längre?
Citera
2017-10-27, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är det inte bättre att flytta till Finland för där öppnar börsen en timme senare, dvs man får sova en timme längre?

Du skämtar?
Citera
2017-10-27, 12:25
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Du skämtar?

Börsen öppnar väl kl 10 där och den öppnar kl 8 i London eller tänker jag fel?
Citera
2017-10-27, 16:55
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Haha jo, men du får ju stanna kvar en timme längre också. Känns som en sådär anledning att flytta till Finland.
Citera
2017-10-28, 05:35
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Flytta till Finland eller kanske lägga sig en timme tidigare?
Citera
2017-11-09, 08:04
Medlem
En nybörjarfråga: Jag har tidigare bara handlat på Stockholmsbörsen, men vill nu börja handla utländska aktier också. Min courtageklass är "Start", vilket innebär att jag slipper betala courtage när jag handlar på Stockholmsbörsen. Vad är det som gäller för utländska aktier? Måste jag ändra courtageklass eller kan jag fortsätta att köra med "Start"?

PS: Jag vill handla aktier i amerikanska företag tills att börja med.
Citera
2017-11-09, 09:45
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rucke1
En nybörjarfråga: Jag har tidigare bara handlat på Stockholmsbörsen, men vill nu börja handla utländska aktier också. Min courtageklass är "Start", vilket innebär att jag slipper betala courtage när jag handlar på Stockholmsbörsen. Vad är det som gäller för utländska aktier? Måste jag ändra courtageklass eller kan jag fortsätta att köra med "Start"?

Eftersom du säger Start antar jag att du har Avanza. Titta under Spara & Investera så hittar du prislistorna där, uppdelade i courtageklasserna inklusive Start.
Citera
2017-11-09, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rucke1

Nej, 1 USD min.
https://www.avanza.se/konton-lan-pri...el-utland.html
Citera
2017-11-17, 10:23
Medlem
Absolutinte800s avatar
Så Avanza och Nordnet är bästa mäklarna för aktiehandel för oss småsparare, enligt den allmänt rådande uppfattningen.

Jag har dock börjat kika närmare på Nordea och då specifikt kapitalförsäkringen (där också kallad framtidskapital). Jag undrar kort och gott om jag missat något?

Nordnet verkar överlag ha bäst riskkostnad på sin KF oavsett vilken ålder man är i. Nordea har bättre riskkostnad än Avanza här om man är i 50 årsåldern, medan Avanza är bäst för 30-åringar sett till riskkostnaden. Skillnaden är dock på det stora hela enligt min uppfattning minimal?

Så vidare till courtaget. I Nordeas KF verkar courtaget alltså vara 0.06 % för både svenska och utländska värdepapper. Hos Nordnet och Avanza har du olika courtageklasser, men på Nordea gäller 0.06 % oavsett. Inte ens om jag på Avanza har den för ändamålet bästa prisklassen så kommer jag ner till 0.06 %, bästa möjliga courtage för exempelvis USA-handel verkar vara 0,079%.

Enligt Nordea återbetalar man all källskatt på utländska innehav, precis som Nordnet alltså. Här är återigen Avanza sämst om detta stämmer, då Avanza för vissa länder har problem med att återbetala källskatten till oss.

En annan fördel med Nordea är att man överlag till synes verkar ha ett större utbud. Här har man möjlighet att handla från fler länder online än hos både Avanza och Nordnet.

Den enda nackdelen jag hittar hos Nordea jämfört med övriga är att pengarna i ens KF där är låsta i ett år innan uttag är möjligt.

Jag ville bara bolla lite med er innan jag fattar mitt slutgiltiga beslut att helt gå över till Nordea? Har jag missat någon viktig faktor?
Citera
2017-11-17, 12:02
Medlem
elbels avatar
Vad har gått bäst historiskt investmentbolag eller indexfonder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in