2017-10-16, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink

Tack för svar!
Citera
2017-10-17, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xDev
Tänkte fördela 60k jämnt imorgon och fylla på allt eftersom mellan följande:
  • Industrivärden
  • Kinnevik
  • Castellum
  • Tele2
  • Investor
  • Beijer Alma
  • Skanska
  • Vicore Pharma Holding AB
  • Unibap
  • Acosense
  • SaltX Technology Holding (Kortsikt)
  • Smarteyes

Är jag ute och cyklar? Har läst på om företagen och det verkar vara lovande. Tips?

Handen på hjärtat nu, hur mycket kan du egentligen om Vicore Pharma, Unibap, Acosense, SaltX och Smarteyes? Att ha läst lite på Placeras forum räknas inte.

Kan du räkna upp dessa företags största konkurrenter?
Kan du berätta hur intäktsmodellen ser ut?
Kan du estimera utvecklingen av deras kassaflöden de kommande 5 åren?
Kan du avgöra vilka de största hoten mot verksamheten är?
Kan du bedöma deras skuldgrad och om den är sund eller inte?
Kan du bedöma om de är i behov av nyemissioner inom en nära framtid?
Kan du göra en diskontering av deras framtida kassaflöden och visa att de är undervärderade?

Man kan skapa en historia runt alla företag för att få dem att "verka lovande", men det säger ingenting om huruvida det är en bra investering eller inte. Avstå dessa företag blir mitt råd.
Citera
2017-10-17, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Handen på hjärtat nu, hur mycket kan du egentligen om Vicore Pharma, Unibap, Acosense, SaltX och Smarteyes? Att ha läst lite på Placeras forum räknas inte.

Kan du räkna upp dessa företags största konkurrenter?
Kan du berätta hur intäktsmodellen ser ut?
Kan du estimera utvecklingen av deras kassaflöden de kommande 5 åren?
Kan du avgöra vilka de största hoten mot verksamheten är?
Kan du bedöma deras skuldgrad och om den är sund eller inte?
Kan du bedöma om de är i behov av nyemissioner inom en nära framtid?
Kan du göra en diskontering av deras framtida kassaflöden och visa att de är undervärderade?

Man kan skapa en historia runt alla företag för att få dem att "verka lovande", men det säger ingenting om huruvida det är en bra investering eller inte. Avstå dessa företag blir mitt råd.

Kan tyvärr inte svara på många av dina frågor. Väldigt bra frågor!
Citera
2017-10-20, 21:18
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimboankan
Jag undrar över en sak, en Bitcoin i skrivandes stund är värt ca 41661:-
Men på Avanza kan man köpa så kallade certifikat. Där kostar dom 211:- borde inte dessa kosta samma som en hel bitcoin? Förklara gärna. 🙈
200 certifikat = 1 bitcoin
Citera
2017-10-21, 16:07
Medlem
JustZlatans avatar
En sak förstår jag inte. När det kommer usa-makro som visar gröna siffror så försvagas eur/usd, kursen går upp, och kursen går ner när makro visar röda siffror. Borde det inte vara tvärtom?
Citera
2017-10-21, 17:18
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
En sak förstår jag inte. När det kommer usa-makro som visar gröna siffror så försvagas eur/usd, kursen går upp, och kursen går ner när makro visar röda siffror. Borde det inte vara tvärtom?
Gröna siffror = dollar går upp = eur/usd stiger för att du får betala mer EUR för en USD.

Bra makro hotar att höja amerikanska räntor vilket stärker USD.
Citera
2017-10-21, 19:56
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Gröna siffror = dollar går upp = eur/usd stiger för att du får betala mer EUR för en USD.

Bra makro hotar att höja amerikanska räntor vilket stärker USD.

Varför säger då en del forexproffs att när den högra valutan av paret sjunker så stärks den? Alltså när eur/usd går ner så blir usd starkare.
Citera
2017-10-22, 01:05
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Nej, det är alltid den första valutan som är base currency. Så I fallet EURUSD är EUR base. Så om EURUSD går upp betyder det att EUR stärks (dvs USD försvagas), och om EURUSD går ner betyder det att EUR försvagas (USD går upp). Så vid starka siffror från USA bör USD stärkas, dvs EURUSD borde falla.

Edit: en valutakurs presnetaras som hur många enheter av den högra valutan du får betala för en enhet av den vänstra valutan. Så om EURUSD står i 1,2 betyder det att du behöver 1,2 dollar för att köpa en euro. Om dollar stärks sjunker EURUSD kursen exempelvis till 1,1, det innebär att du nu endast behöver 1,1 dollar för att köpa en euro.
Senast redigerad av Bucketshop 2017-10-22 kl. 01:11.
Citera
2017-10-22, 16:42
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Nej, det är alltid den första valutan som är base currency. Så I fallet EURUSD är EUR base. Så om EURUSD går upp betyder det att EUR stärks (dvs USD försvagas), och om EURUSD går ner betyder det att EUR försvagas (USD går upp). Så vid starka siffror från USA bör USD stärkas, dvs EURUSD borde falla.

Edit: en valutakurs presnetaras som hur många enheter av den högra valutan du får betala för en enhet av den vänstra valutan. Så om EURUSD står i 1,2 betyder det att du behöver 1,2 dollar för att köpa en euro. Om dollar stärks sjunker EURUSD kursen exempelvis till 1,1, det innebär att du nu endast behöver 1,1 dollar för att köpa en euro.

Det är just så jag menar. Men varför går EUR/USD upp när det kommer starka USA-siffror och ner när det kommer svaga siffror? Det borde ju vara tvärtom.
Citera
2017-10-22, 21:03
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Det är just så jag menar. Men varför går EUR/USD upp när det kommer starka USA-siffror och ner när det kommer svaga siffror? Det borde ju vara tvärtom.
Starkare jämfört med vadå? Förra siffran? Förra året? Analytikers förväntningar? Reviderade man förra månaden/kvartalets siffror? Kom det ut andra siffror samtidigt?
Citera
2017-10-23, 16:08
Medlem
elbels avatar
Hur funkar det rent praktiskt med teknisk analys nu när alla data finns på internet? Enklare?

Räcker det att räkna lite och lägga sälj och köp ordrar 1 gång i veckan?
Citera
2017-10-23, 23:45
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Hur funkar det rent praktiskt med teknisk analys nu när alla data finns på internet? Enklare?

Räcker det att räkna lite och lägga sälj och köp ordrar 1 gång i veckan?

Det ligger liksom i marknadens natur att konstant motarbeta all form av förutsägbarhet. Det blir alltså aldrig "enklare". Jag personligen tror inte att någon kan ha ett konsekvent övertag mot marknaden genom att använda allmänt tillgänglig information för att förutspå riktning och nivåer, men det är en annan femma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in