2017-10-25, 00:19
Medlem
Arlorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Först funderade jag faktiskt på att börja med Doctor Sleep, eftersom jag sett filmatiseringen och tv-serien som bygger på The Shining flera gånger, men jag blev väl övertalad till att börja med The Shining. Men doktor sleep ska också läsas.

Boken The Shining är mycket bättre än filmen. Jag har svårt att bli skrämd generellt sett, men det blev en del konstiga drömmar när jag höll på att läsa den.
Citera
2017-10-25, 01:03
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arlork
Boken The Shining är mycket bättre än filmen. Jag har svårt att bli skrämd generellt sett, men det blev en del konstiga drömmar när jag höll på att läsa den.

Det är en bra bok, men jag tycker att Kubrick har lyckats väldigt bra med filmen också. Jag har inte direkt blivit skrämd av boken men däremot är den spännande och lite svår att lägga ifrån sig.
Citera
2017-10-25, 01:23
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arlork

Eh har du ens sett filmen? Knappast skrämmande om man sett vad jag sett ute på torget här. Gubbarna går och tuggarna består vi jagar bort alla gamla gubbar och tar deras plats, äntligen är vi där vi velat vara hela livet.
Citera
2017-10-27, 22:26
Medlem
Arlorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Eh har du ens sett filmen? Knappast skrämmande om man sett vad jag sett ute på torget här. Gubbarna går och tuggarna består vi jagar bort alla gamla gubbar och tar deras plats, äntligen är vi där vi velat vara hela livet.

Lite Hibernal skulle nog göra dig gott. Jag skriver att boken är mer skrämmande än filmen. Var och vilket torg du menar är ju väldigt svårt att begripa.
Citera
2017-10-29, 02:11
Medlem
Rackabajsares avatar
Ronald Fagerdjälls bok ”Den Förlorade sonens återkomst” om Peter Wallenbergs liv för att det är en grymt inspirerande familj. (I alla fall fram till nuvarande generation).
Citera
2017-11-05, 11:10
Medlem
Slottsherres avatar
Fyndade den snygga nyutgåvan av Åsa Nelvins Tillflyktens Hus på Myrorna.
Har visserligen originalutgåvan redan, men den är tyvärr skör och sönderläst, så det kändes bra att kunna uppgradera.
En av mina absoluta favoritförfattare.

Men hennes sista, och kanske allra bästa bok, diktsamlingen Gattet verkar totalt omöjlig att hitta. Jag har sökt den i flera år. Hittar den bara som e-bok och det räknas inte.
Senast redigerad av Slottsherre 2017-11-05 kl. 11:15.
Citera
2017-11-12, 16:21
Avslutad
Det blir mycket Amazon för mig.

Svenska:
Hemmet - Mats Strandberg

Engelska:
Cakes and Ale - W. Somerset Maugham

Portugisiska:
Todos os Contos - Clarice Lispector

Franska:
Trois Baisers - Katherine Pancol

Italienska:
Le Nemiche- Carla Maria Russo

Spanska:
Nocturno de Chile- Robert Bolaño
Senast redigerad av kukring 2017-11-12 kl. 16:23.
Citera
2017-11-14, 12:48
Medlem
Kids Who Kill: True Stories about Children Who Became Killers and Murdered Other
av Alexander Scott

Rekommenderas INTE. Verkligen basic, kasst skriven och torftigt språk

Killer Couples
av Tammy Cohen

Bra, tom ett och annat par jag hade mindre koll på.

A Killing in Amish Country: Sex, Betrayal, and a Cold-Blooded Murder
av Gregg Olsen, Rebecca Morris

Lite långdragen men ok. Har man inte läst något liknande innan så är den nog spännande.
Citera
2017-11-14, 13:05
Medlem
A Man of Honor: The Autobiography of Joseph Bonanno
Maffia bok, Intressant att läsa "andra sidan" och inte den vanliga vridningen som media målar ut.
Citera
2017-11-15, 06:00
Medlem
lampross avatar
Ingivelsens ord av Vivekananda.

Man förs direkt in i vedanta-filosofins hjärta i drabbande snabbskisser. Med en lätt synkretistisk vinkel; Kristus och Buddha nämns av och till.

Vivekananda skrev (eller rättare sagt talade, detta är nedteckningar av föreläsningar) väldigt kraftfullt. "Sannyasins gula klädnad är ett hjältebanér!" -- "Att det stormar är ingen katastrof -- men att vi inte talar om Gud, det är katastrof!"

Jag letade fram denna som förberedelse för Frithjof Schuon som härnäst står på tur. Frågan är om denne guru kan mäta sig med ovanstående blixt från en klar himmel.
Citera
2017-11-15, 11:22
Medlem
Kundalinis avatar
Elementarpartiklar av Houellebecque. Har inte läst den, men ser fram emot det väldigt mycket.

Schooldays of Jesus av Coetzee. Uppföljaren till Childhood av dito, som jag uppskattade väldigt mycket.

Tyska översättningar av de två första Harry Potterböckerna till kidsen som har tyska i skolan.
Citera
2017-11-15, 14:06
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukring
Det blir mycket Amazon för mig.

Svenska:
Hemmet - Mats Strandberg

Engelska:
Cakes and Ale - W. Somerset Maugham

Portugisiska:
Todos os Contos - Clarice Lispector

Franska:
Trois Baisers - Katherine Pancol

Italienska:
Le Nemiche- Carla Maria Russo

Spanska:
Nocturno de Chile- Robert Bolaño

Behärskar du alla de språken? Imponerande i så fall.

OnT: Calvinols resa genom världen av P.C. Jersild. En tjuga på Myrorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in