2017-10-16, 23:26
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan inte tänka mig att det är så stort tryck på 7-8 meters djup

Cirka 0,7-0,8 Bar. Dvs det hydrostatiska trycket ökar med 1 Bar per varje 10 meters vattendjup.
Citera
2017-10-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det största problemet är, att vad PM än säger, så kan ingen veta om det är sant, givetvis inom ramen för de fysiska fakta som finns om KW.

Så, familjen måste nog försöka hitta ett alldeles särskilt förhållningssätt till den makabra händelsen ( inte "incidenten", som generalpuckot till språkrör, Romson, uttalade om ett terrorattentat, tror jag det var). För dom kommer aldrig med säkerhet att få veta vad som hände, hur mycket PM än bedyrar en ev. ny historia. Hard, and very painfull, facts.

Romson? Hur fick du in henne i denna kontext?

Föräldrarna verkar mkt sunda så dom hittar nog sitt personliga sätt att förhålla sig till det som hänt.
Citera
2017-10-16, 23:36
Medlem
En helt annan sak.
Hur kan de funna kvarlevorna ha varit i så gott skick att skadorna gick så lätt att fastställa?

Jag förstår att det svala vattnet fördröjer förruttnelseprocessen, även om redan vattnet i sig luckrar upp och .. Men det jag tänker på är t ex ål. Ni förstår vad jag menar.

Det känns lite underligt och jag tror inte det tagits upp här (isf ber jag om ursäkt).
Citera
2017-10-16, 23:42
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet
En helt annan sak.
Hur kan de funna kvarlevorna ha varit i så gott skick att skadorna gick så lätt att fastställa?

Jag förstår att det svala vattnet fördröjer förruttnelseprocessen, även om redan vattnet i sig luckrar upp och .. Men det jag tänker på är t ex ål. Ni förstår vad jag menar.

Det känns lite underligt och jag tror inte det tagits upp här (isf ber jag om ursäkt).

Torson hittades ganska snabbt och huvudet var förpackat i en plastpåse.
Citera
2017-10-16, 23:45
Medlem
Citat:
En helt annan sak.

KW dog säkerligen någon gång på kvällen den 10/8 eller natten till den 11/8. Torson påträffades den 21/8. Det är alltså i 10 dygn som kroppen sannolikt varit i vatten, sommartid. Det är inte fasligt lång tid och denna sommaren var väl bland de kallare på länge. Rättsmedicinarna är experter på att tolka fynd och förstå förruttnelseprocessen och yttre åverkan.
Citera
2017-10-16, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Men han har inte sagt "Peter Madsen" är död. Utan "Raket-Madsen"
Exit rymdfantasierna, enter den vi ser nu.

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Hon fick halsen avskuren.
Vänta så ska ni få se. Man kommer inte att med säkerhet rent vetenskapligt kunna fastställa en exakt dödsorsak, och slutsatsen kommer därför bli att hon avled i samband med att huvudet separerades från kroppen, med andra ord att hon fick halsen avskuren med den kniv som låg i påsen tillsammans med huvudet. Detta skedde sannolikt kort efter att hon fick knivsticket i bröstet, vilket antagligen var det första, plötsliga och oväntade, angreppet på KW.
Det vore ju snabbt och 'skonsamt' om det är så. Själv tror jag dessvärre på något mer långdraget...

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han hade två britsar. Och durk. Knivar att hota med. Buntband.

Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Viktigt att de finner armarna
Ja, buntband och händer (eller iofs upp och ner, ben fjättrade) vid de där stängerna i taket.

Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Torson hittades ganska snabbt och huvudet var förpackat i en plastpåse.

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
KW dog säkerligen någon gång på kvällen den 10/8 eller natten till den 11/8. Torson påträffades den 21/8. Det är alltså i 10 dygn som kroppen sannolikt varit i vatten, sommartid. Det är inte fasligt lång tid och denna sommaren var väl bland de kallare på länge. Rättsmedicinarna är experter på att tolka fynd och förstå förruttnelseprocessen och yttre åverkan.
Ja, exakt det jag menar, att förruttnelse sker långsamt i kylskåpstemperatur.
Men på tio dagar blir den väldigt uppsvullen och porös, vilket i sig också borde försvårat.

Fast det var alltså att det inte var mer sönderätet jag ville ta upp.

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/oxygen-levels-affect-how-quickly-scavengers-eat-bodies-ocean/
Citat:
Three pigs were dropped into the Saanich Inlet, a body of salt water in British Columbia. They were monitored with cameras in the Victoria Experimental Network Under the Sea (VENUS) program, which provides a live feed via the internet. The first two pigs dropped were stripped down to the bone in a matter of three weeks by crustaceans.
Senast redigerad av hjärnsläppet 2017-10-17 kl. 00:03.
Citera
2017-10-17, 00:10
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:

Det vore ju snabbt och 'skonsamt' om det är så. Själv tror jag dessvärre på något mer långdraget...

Ja, buntband och händer (eller iofs upp och ner, ben fjättrade) vid de där stängerna i taket.

Men på tio dagar blir den väldigt uppsvullen och porös, vilket i sig också borde försvårat.

Fast det var alltså att det inte var sönderätet jag ville ta upp.

Mänskliga dofter brukar normalt få animalier att dra sig undan. Dessutom ingår vi lyckligtvis inte i deras normala föda så de ser oss nog inte som någon sådan i första hand.
Citera
2017-10-17, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Mänskliga dofter brukar normalt få animalier att dra sig undan. Dessutom ingår vi lyckligtvis inte i deras normala föda så de ser oss nog inte som någon sådan i första hand.
Jo men t ex ål och bottengående kräftdjur tänker ju inte som vi precis.

Nu har jag snabbt läst på lite, och vatten gör alltså att processen blir långsammare pga temperatur och syregrad. Men sväller upp gör den ju. Och efter sidådär ett par veckor börjar den lossa från skelettet.

De hade himla tur tror jag faktiskt.
Citera
2017-10-17, 00:23
Medlem
Citat:

Fast det var alltså att det inte var mer sönderätet jag ville ta upp.

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/oxygen-levels-affect-how-quickly-scavengers-eat-bodies-ocean/

Hittills, tycker jag, har han blandat viss verklighet med efterkonstruktioner.

Så då undrar jag vilken roll själva stegen upp och ner i ubåten har med verkligheten att göra? Det är också där han förlägger det enorma blodflödet, som han beskriver uppstått pga det öppna kraniebrottet? Orsakad av den påhittade luck-olyckan, som vi nu vet inte alls stämmer.

Skulle inte bli förvånad om Kim försökt komma åt radion och försökt fly uppför stegen. Och att just det är själva brottsplatsen? I själva kaptens-rummet ... där stegen kommer ner ... med omedelbar närhet till duschen. Där teknikerna uppehöll sig flitigast.

Bara en tanke jag närt länge.
Senast redigerad av Remark 2017-10-17 kl. 00:26.
Citera
2017-10-17, 00:27
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski

Ju kallare desto mer bevarad kan man säga, men 10 dagar i saltvatten har sopat bort en del ändå.
Sommartid 15-17 grader har det säkert varit minst, så när flöt kroppen upp är en annan fråga och vilka djur har varit aktiva är en annan. Frågan är också vad som kan fastslås med säkerhet när man kommer med det slutliga obduktionsprotokollet.
Citera
2017-10-17, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hittills, tycker jag, har han blandat viss verklighet med efterkonstruktioner.

Så då undrar jag vilken roll själva stegen upp och ner i ubåten har med verkligheten att göra? Det är också där han förlägger det enorma blodflödet, som han beskriver uppstått pga det öppna kraniebrottet? Orsakad av den påhittade luck-olyckan, som vi nu vet inte alls stämmer.

Skulle inte bli förvånad om Kim försökt komma åt radion och försökt fly uppför stegen. Och att just det är själva brottsplatsen? I själva kaptens-rummet ... där stegen kommer ner ... med omedelbar närhet till duschen. Där teknikerna uppehöll sig flitigast.

Bara en tanke jag närt länge.
Sanningsbaserad lögn. Smart tänkt (av dig alltså), han har velat bort-förklara en viss plats. En stege är väl inte heller det sämsta att binda upp någon mot :/ Och duschen.. Det här känns som du är något på spåret
Citera
2017-10-17, 00:38
Medlem
Citat:
Jo men t ex ål och bottengående kräftdjur tänker ju inte som vi precis.

Nu har jag snabbt läst på lite, och vatten gör alltså att processen blir långsammare pga temperatur och syregrad. Men sväller upp gör den ju. Och efter sidådär ett par veckor börjar den lossa från skelettet.

De hade himla tur tror jag faktiskt.

Nu var ju alla delar, bortsett från ben och såg, instoppade i påsar. Jag har inte hört något om krabbor i samband med kroppsdelar t.ex. benen då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in