Citat:
Ursprungligen postat av
Vekruset
Det är ett tidningscitat, och ett som jag för ovanlighets skull bokmärkte:
https://www.sondagsavisen.dk/underholdning/kendte/2014-12-11-peter-vil-skyde-sig-selv-ud-i-rummet/
Jag sparade det, eftersom jag tycker att det har feltolkats. Madsen är i artikeln mycket noga med att påpeka att han vill göra en glad, busig happening, där absolut ingen kommer till skada.
...
Tack så mycket!
"siger han og smiler." Det var nog det här med leendet som fick mig att se det hela mer levande framför mig. Obehaglig antydan iaf, för halvsanningar är vad jag räknar med från honom.
Att han är så noga med att säga att ingen nånsin ska komma till skada, det ser jag nog mer som en två-årings nivå av lögn, att helt enkelt säga
inte framför det man tänker eller vet. Inte att han nödvändigtvis vill att folk ska komma till skada t ex på arbetet, men så noga i praktiken var det nog inte. Mer något man säger för att inge förtroende.
QUOTE=Vekruset|62073151]Få människor har en lycklig barndom. Att ha en sträng pappa är ingenting man automatiskt blir en mördare av. Det är ingen rimlig orsak, och det är ingen ursäkt.[/quote] Ja, som tur är finner de allra flesta andra strategier för att komma över sina barndomstrauman än att fortsätta traumatisera andra.
Men när man hamnar på den här nivån (lustmord, av allt att döma) så är det ofta så extrema och tunga händelser (över tid, t ex tortyr som en del av vardagen, eller total försummelse) att de inte ens finns kvar i minnet och barndomen istället, av den utsatte, kan beskrivas som
bra. Antingen av förträngning (dissociation) eller för att försvara sina föräldrar, som man ändå älskar då det var dem man hade, eller för att dölja (om man blivit lite likadan själv)