2017-05-12, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzyJeff
Jag antar att man gör en massa prov under terminens gång - men gör man något slutprov också sista veckan eller så? Hur ser det provet ut?

Ja, precis.

Nu är det några år sedan men på min tid gjorde vi ett prov efter varje kurs del där en viss % skulle vara rätt.

Sen skrev vi ett examensprov där förutom en viss % skulle vara rätt fanns det frågor som inte fick besvaras fel typ signaler och annat extra viktigt.
Citera
2017-05-12, 14:58
Medlem
Någon som jobbar på mtr express eller deras pendel? Hur är det? Hört att dom ska ha en av de högre lönerna. Är klar med utbildningen om 1 mån och rekar lite företag.
Citera
2017-05-13, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr.alexs
Någon som jobbar på mtr express eller deras pendel? Hur är det? Hört att dom ska ha en av de högre lönerna. Är klar med utbildningen om 1 mån och rekar lite företag.

Det är inte MTRs pendel, det är SLs, men den drivs för tillfället av MTR efter senaste upphandlingen.
Där är grundlönen i slutlönesteget nog bland den högsta följt av Arlanda Express, men det behövs högre löner i Stockholm eftersom det är dyrare att bo och leva här samt att det är en trafikintensiv miljö. Därför tycker jag att SJs och Green Cargos tarifflöner som är lika i hela landet inte är så attraktiva. Vad jag har hört ligger MTR Express något högre än SJ, tror jag hörde något om cirka 35.000:-

Har du inte fått något jobberbjudande ännu om du är klar om 1 månad? Trodde de flesta blev signade innan utbildningen var klar. Om jag skulle examineras skulle jag första åren satsa på SJ AB eller Green Cargo, det är mest lärorikt och man får köra flera olika fordon och sträckor och får bra kunskaper dessutom tror jag MTR Pendeltågens lön de första 2 åren är lägre än SJs. Jag började själv på SJ AB när jag var klar och körde även gods i 7 år, väldigt lärorikt.
Vill du jobba på pendeln så finns den ju alltid kvar, men SJ AB vet man inte om de söker förare om några år, men just nu söker de ju.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2017-05-13 kl. 10:06.
Citera
2017-05-13, 19:28
Medlem
Ngn som kan ge mig ett svar varför man ska välja TCC och deras utbildning på 60 veckor? De andra fixar det på dryga 40. Samma kursplan men mer komprimerat eller är ngt borttaget som jag måste läsa in senare?
Citera
2017-05-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakx65
Ngn som kan ge mig ett svar varför man ska välja TCC och deras utbildning på 60 veckor? De andra fixar det på dryga 40. Samma kursplan men mer komprimerat eller är ngt borttaget som jag måste läsa in senare?

Bättre att ha lite längre tid att smälta allt, jag kommer ihåg att jag tyckte att det var en helt ny värld av uttryck och ord när jag började min KY-utbildning som också var 60 poäng.
Citera
2017-05-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Bättre att ha lite längre tid att smälta allt, jag kommer ihåg att jag tyckte att det var en helt ny värld av uttryck och ord när jag började min KY-utbildning som också var 60 poäng.

En seriös fråga, vad kostar det att utbilda sig till lokförare?
Citera
2017-05-13, 22:03
Medlem
Det du får betala själv är, läkarundersökningen, den första då, sen kursmaterialet, och slutprovet.

I övrigt kostar det inget, förutom mat när du är ute på praktik.
Citera
2017-05-13, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
Det du får betala själv är, läkarundersökningen, den första då, sen kursmaterialet, och slutprovet.

Även boende om du får praktik på annan ort än din hemort.
Slutprovet, ingår ansökningsavgiften för lokförarbeviset där i?

Utbildningen ger rätt till studiemedel.
Citera
2017-05-13, 23:52
Medlem
Cykeltutas avatar
Jag har gjort förtestet och ett tips för de som ska göra det, använd gärna en dator med stor skärm och mus. Man blir lite handikappad med liten skärm och pekplatta... några onödiga sekunder här och där som man tappar på scrollning och gör en ännu mer uppstressad.
Citera
2017-05-14, 18:52
Medlem
Mosebys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Hur gick det?

Jag klarade mig

Ska på sista delen (med psykolog) om 2 veckor. Håller tummar
Citera
2017-05-15, 18:19
Medlem
Ratis avatar
Om något vilt djur springer upp på spåret, tvärbromsar man då eller kör man bara på det?
Citera
2017-05-15, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus

Hur söker man, är det antagning både inför hösten och våren och finns det platser man ska undvika?
Kommer de att reagera om man redan har en utbildning?

Läkarundersökningen, är det på anvisat ställe eller kan man själv välja var man vill att den ska ske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in