Citat:
Ursprungligen postat av
P1T
Gravitationen har aldrig blivit bevisad.. Det är en teori, eller mer en hypotes, som inte kan bli motbevisad = pseudovetenskap.
Nej det är en
vetenskaplig teori vilket med vardagsspråk kan likställas med bevisad och sann.
Citat:
Ursprungligen postat av
P1T
Ni vågar inte acceptera att ni kanske har/haft fel
Jodå, men det krävs att någon visar att det finns några fel. Och det har ingen lyckats med på 400 år.
Citat:
Ursprungligen postat av
P1T
När det kommer till vetenskap inom detta ämne så kan man varken motbevisa eller bevisa de flesta påståendena.
En grundförutsättningen för en vetenskaplig teori är att den ska gå att falsifiera.
Så jo, självklart går det motbevisa gravitation.
Citat:
Ursprungligen postat av
P1T
Och man kan knappast göra trovärdiga experiment, baserat på en hittepåsiffra. Jag kan säga att G kraften är 10.8N, tillämpa denna siffta på dina "matematiska" ekvationer som bevisar gravitationen.
Nu blev det inte många rätt.
Stora G, gravitationskonstanten, kan du mäta upp själv om du känner för det.
Och det görs av tiotusentals människor varje år som en del av högskole/universitets-utbildning.
Lilla g, tyngdaccelerationen, går även den att mäta väldigt enkelt.
Det hela är inte svårare än att kolla hur snabbt något accelererar mot jorden.
Att mäta lilla g gör man mer eller mindre dagligen redan i gymnasieskolan.
Vi vet empiriskt - och utan någon som helst tvekan - värdet på såväl G som g.
Citat:
Ursprungligen postat av
P1T
men jag kan lika enkelt bekräfta med mina hundra experiment och observeringar att den inte finns.
Trams, det är klart du inte kan. I alla fall inte om du gör det vetenskapligt.
Den person eller team som lyckas falsifiera gravitation kommer bli en världskändis och nobelpristagare. Att du vräker ut dig något så enastående dumt som att du kan falsifiera gravitation visar att du har noll-koll om såväl sakfrågan som om vetenskap som helhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
P1T
varför finns då en djävla massa obesvarade frågor om vår glob?
Gör det?
Kan du nämna några?