2017-10-15, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja jag har kollat vad FE har att erbjuda och FE kan inte förklara mina observationer, jag tycker av den anledningen att FE är trams. Att du inte vill ha svar på varför stenar faller kan jag acceptera men det var inte det du frågade. Jag å andra sidan vill veta saker och där har FE ingenting att erbjuda.

För övrigt har du jättefel med ditt påstående om vi aldrig har kunnat bekräfta gravitation. Vi har genom observation bekräftat gravitation miljarders miljarder gånger. Till och med du har bekräftat gravitation tusentals gånger, det du kallar tyngd är i själva verket din observation av gravitation. Att du väljer att kalla kraften för "ned är ned" gör ingen som helst skillnad, oavsett vad du kallar kraften så är din observation av tyngd en bekräftelse på det vi andra kallar gravitation.

Och hur man kan påstå att man inte känner av gravitation är helt obegripligt. Trycket du känner på dina fotsulor när du står upp är din upplevelse av gravitation. Testa ska du få se.

Märkligt att ingen i vetenskapen bekräftar teorin om gravitation men du påstår det motsatta ? Gravitation är en teori och inte en sanning.
Det trycket jag känner av på mina fotsulor kommer från dom kilo jag har i kroppen och inte av att en hemlig kraft trycker ner mig.
Citera
2017-10-15, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Men vad är det som gör att stenen faller nedåt och inte uppåt? Den "simpla logiken" säger att det måste finnas en kraft som påverkar.

Mitt personliga resonemang är att det inte är något tryck utifrån som får stenen att åka ner utan det är tyngden i stenen som får den att falla. Densitet, är en avgörande faktor på MIN syn på saker då atmosfären är vatten.
Citera
2017-10-15, 16:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freetch
Märkligt att ingen i vetenskapen bekräftar teorin om gravitation men du påstår det motsatta ? Gravitation är en teori och inte en sanning.
Det trycket jag känner av på mina fotsulor kommer från dom kilo jag har i kroppen och inte av att en hemlig kraft trycker ner mig.
Dom kilo du har i kroppen är bara ett mått på hur stor massa du har i din kropp men massa har ingen riktning och kan därför inte trycka ner dig. Det behövs en kraft som drar dina kilon i en viss riktning för att du skall känna trycket på dina fotsulor. Gravitationen förklarar varför du trycks ner på marken och inte faller uppåt eller åt sidan. Dina kilon i sig kan inte göra det.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-10-15 kl. 16:39.
Citera
2017-10-15, 16:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag ser en sten falla, jag känner tyngden och formen i stenen och drar själv slutsatsen i att stenen väger mer än luften alltså kommer den åka ner.

Du kanske nöjer dig med det men vi är många som vill veta och ha kunskap.

För mig väcker ditt stenexempel en massa frågor jag vill ha svar på:
Vad betyder "väger" i sammanhanget och varför leder stenens vikt till att den faller nedåt?
Hur vet stenen åt vilket håll den ska falla? Hur snabbt faller stenen och faller ett äpple lika snabbt som en sten? Varför faller äpplet lika snabbt som stenen? På vilket sätt påverkar luften hur snabbt stenen faller och faller stenen även i vakuum?

Ovan frågor kan vi vetenskapligt förklara.
FE kan inte ge mig några förklaringar, FE kan inte ens räkna ut hur snabbt stenen faller. FE är för den vetgirige helt meningslöst.
Citera
2017-10-15, 16:47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Gravitation är en teori och inte en sanning.
Gravitation är namnet på kraften som får att massor dras till varandra.
Att det sker vet vi är sant. Att det kallas för en "teori" betyder inte det du tror.

Läs på om "vetenskaplig teori", till skillnad från "teori" i vardagligt tal.
Det som i vardagligt tal kallas för "teori" (som i "gissning" eller ett "antagande") kallas inom vetenskapen för "hypotes". En vetenskaplig teori är något som stöds av vetenskapliga bevis.
Citera
2017-10-15, 16:49
Medlem
madtops avatar
Citat:

Det har du fått om bakfoten.
Gravitation är en vetenskaplig teori vilket är det närmaste sanning du kan komma inom vetenskapen. Gravitation är bekräftad och en sanning.

Försök hitta en enda fysiker som påstår att gravitation inte är ett faktum

Citat:

Nu visar du att du inte är påläst, om du hade läst tråden så hade du inte fört fram samma dumheter som 26 andra plattskallar gjort före dig.

Tryck är definierat som kraft per yta.
Kilogram är ett mått på mängd materia, kilogram är inte en kraft.

Hur kommer man från massa (kilo) till tryck (Newton per kvadratmeter)?
Vilken kraft är det som verkar?

Som sagt: FE ger mig inte de svar jag vill ha. Jag får ingen som helst kunskap från FE, jag får bara rena felaktigheter som svar på mina frågor.
Senast redigerad av madtop 2017-10-15 kl. 17:06.
Citera
2017-10-15, 16:50
Medlem
Citat:
Mitt personliga resonemang är att det inte är något tryck utifrån som får stenen att åka ner utan det är tyngden i stenen som får den att falla. Densitet, är en avgörande faktor på MIN syn på saker då atmosfären är vatten.

Hur ser formeln ut för att räkna ut hastigheten stenen faller i via densitet då?

Vad får ett rakblad att flyta på vatten (metallen har betydligt högre densitet än vatten) om nu inte krafter finns?
Citera
2017-10-15, 16:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hur kommer det sig att "dom kilon du har" minskar ibland?
Som till exempel när en gunga når sitt högsta läge och vänder nedåt, eller när en hiss startar sin färd nedåt? Din vikt (massan) ändras ju inte, densiteten ändras inte heller, men tyngden ändras.
Citera
2017-10-15, 17:01
Medlem
madtops avatar
Citat:

Som sagt, FE kan inte förklara ett skit och påstår dessutom massa vansinnigheter.

Tyngd är den kraft som påverkar kroppar i ett gravitationsfält. Utan gravitation ingen tyngd.
Densitet är ett mått på massa per volym. Densitet är inte en kraft och saknar riktning.

Och nej, atmosfären är inte vatten. Atmosfären närmast jorden är luft, du vet det vi andas.

Jag måste ställa en fråga till dig:
Varför i hela världen inbillar du dig att ett så enastående korkat påstående som att "atmosfären är vatten" kan tilltala en normalbegåvad människa? Begriper du inte att du framställer dig själv och hela "FE" som ett gäng dårar?
Citera
2017-10-15, 17:05
Medlem
"Många har hört historien om när Newton satt under ett äppelträd att tänka, och plötsligt föll ett äpple på huvudet och han tänkte på gravitationsteorin. Men efter en lång tid visste fysiker att gravitationen var en väldigt konstig fysisk lag. Jämfört med andra grundläggande interaktionsstyrkor var tyngdkraften väldigt svår att hantera. Nu kan orsakerna till denna särdrag ha förklarats: Tyngdkraften är inte en grundläggande växelkraft, utan kan i stället härledas till en annan mer grundläggande kraft.

Professor Eric Verlinde, 48-åring, en respekterad strängteoretiker och en professor i fysik vid Institutet för teoretisk fysik vid Amsterdams universitet, föreslog en ny teori om gravitation som rapporterades av New York Times den 12 juli 2010. Han hävdade i en nyligen publicerad tidning, med titeln "På tyngdens ursprung och Newtons lagar", är denna gravitation en följd av termodynamikens lagar. Omvända logiken om 300 års vetenskap, är hans påstående att gravitationen är en illusion som har orsakat fortsatt oro bland fysiker, eller åtminstone bland dem som bekänner att förstå det."

"Vi har länge känt att tyngdkraften inte existerar", säger Dr. Verlinde, "det är dags att skrika det."

http://beforeitsnews.com/space/2012/03/shocking-truth-gravity-really-does-not-exist-1895351.html
Citera
2017-10-15, 17:08
Medlem
Och nej, atmosfären är inte vatten. Atmosfären närmast jorden är luft, du vet det vi andas.

Jag måste ställa en fråga till dig:
Varför i hela världen inbillar du dig att ett så enastående korkat påstående som att "atmosfären är vatten" kan tilltala en normalbegåvad människa? Begriper du inte att du framställer dig själv och hela "FE" som ett gäng dårar?[/quote]

Du väldigt mycket fel där. Luften vi andas är i själva verket vatten.

Nej, jag framställer inte FE som dårar. Jag talar för mig själv inte för FE. Om du anser att jag är dåre för du väl tycka det.
Citera
2017-10-15, 17:13
Medlem
madtops avatar
Citat:
"Många har hört historien om när Newton satt under ett äppelträd att tänka, och plötsligt föll ett äpple på huvudet och han tänkte på gravitationsteorin. Men efter en lång tid visste fysiker att gravitationen var en väldigt konstig fysisk lag. Jämfört med andra grundläggande interaktionsstyrkor var tyngdkraften väldigt svår att hantera. Nu kan orsakerna till denna särdrag ha förklarats: Tyngdkraften är inte en grundläggande växelkraft, utan kan i stället härledas till en annan mer grundläggande kraft.

Professor Eric Verlinde, 48-åring, en respekterad strängteoretiker och en professor i fysik vid Institutet för teoretisk fysik vid Amsterdams universitet, föreslog en ny teori om gravitation som rapporterades av New York Times den 12 juli 2010. Han hävdade i en nyligen publicerad tidning, med titeln "På tyngdens ursprung och Newtons lagar", är denna gravitation en följd av termodynamikens lagar. Omvända logiken om 300 års vetenskap, är hans påstående att gravitationen är en illusion som har orsakat fortsatt oro bland fysiker, eller åtminstone bland dem som bekänner att förstå det."

"Vi har länge känt att tyngdkraften inte existerar", säger Dr. Verlinde, "det är dags att skrika det."

http://beforeitsnews.com/space/2012/03/shocking-truth-gravity-really-does-not-exist-1895351.html

Han förnekar inte att gravitation finns utan han liksom alla andra fysiker hävdar att gravitation existerar. Han har bara en annan uppfattning hur den uppkommer.
Citat:
In 2009, Erik Verlinde disclosed a conceptual model that describes gravity as an entropic force
https://en.wikipedia.org/wiki/Entropic_gravity#Erik_Verlinde.27s_theory
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in