2017-10-15, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej det gjorde du inte.
Utfallet av Airy's experiment kan lika gärna förklaras av att det inte finns en eter.
Jo, det gjorde jag. Utfallet stöder förekomsten av eter.
Citera
2017-10-15, 15:05
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freetch
Det är där din logik kommer in som människa, det som åker upp ska ner helt enkelt.
Atmosfären är som vatten. Om du tänker dig det och funderar på varför vissa saker når botten och andra når ytan i havet får du svaret.

Ovan är ett mycket bra exempel på nivån av "förklaringar" man får från FE:are.

Att säga att "något som åker upp ska ned" är ingen förklaring, det är bara sedvanligt FE-trams om att "upp är upp och ned är ned". Det är bara meningslösa ord.

Jag vill att du ska förklara varför stenen faller, jag vill att du ska förklara vad det är för krafter inblandade och hur krafterna är riktade. Jag vill att du förklarar varför en fjädervåg spänns ut när man hänger en tyngd i den. Jag vill att du förklarar vad tyngd är.
Senast redigerad av madtop 2017-10-15 kl. 15:13.
Citera
2017-10-15, 15:06
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Med hjälp av ringlasergyron kan jag konstatera att jorden är platt.

Varsågod och förklara
Citera
2017-10-15, 15:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jo, det gjorde jag. Utfallet stöder förekomsten av eter.

Men vad är det du inte förstår?
Utfallet kan även förklaras med att det inte finns en eter, det är således inte ett bevis för eter.
Senast redigerad av madtop 2017-10-15 kl. 15:15.
Citera
2017-10-15, 15:13
Medlem
Citat:
Men vad är det du inte förstår?
Utfallet kan även förklaras med att det inte finns en eter, det är således inte ett bevis för eter.
Du menar att utfallet kan förklara eterns existens?
Citera
2017-10-15, 15:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du menar att utfallet kan förklara eterns existens?

Slut tramsa och slinga dig.

Jag menar att det inte finns några som helst bevis för eterns existens. Airy's experiment är inte ett bevis för etern av den enkla anledningen att utfallet även kan förklaras med avsaknaden av eter.
Citera
2017-10-15, 15:24
Medlem
Citat:
Ovan är ett mycket bra exempel på nivån av "förklaringar" man får från FE:are.

Att säga att "något som åker upp ska ned" är ingen förklaring, det är bara sedvanligt FE-trams om att "upp är upp och ned är ned". Det är bara meningslösa ord.

Jag vill att du ska förklara varför stenen faller, jag vill att du ska förklara vad det är för krafter inblandade och hur krafterna är riktade. Jag vill att du förklarar varför en fjädervåg spänns ut när man hänger en tyngd i den. Jag vill att du förklarar vad tyngd är.

Det är inte meningslösa ord att det finns ett upp och det finns ett ner. Vilka krafter pratar du om ?
Läs hela inlägget där jag skriver att atmosfären är som vatten. Finns det en botten på ett hav ? finns det en yta på havet ? Återigen, förklaringen med att vissa saker faller och andra flyter har du i det.
Citera
2017-10-15, 15:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag tycker inte att vi använder oss av polstjärnan, vi tar ringlasergyron istället, eller varför inte gyrokompassen som du använder dig av nu. Självfallet utan inblandning av Rädda barnen, Kyrktuppsfrämjandet, samer, Stephen Hawking.

Du missar (så klart) helt poängen och du undviker (så klart) helt min frågeställning. Så jag får väl upprepa den:

Förklara hur något "intresse" kan göra så att jag observerar att polstjärnans vinkel över horisonten är samma som den breddgrad jag befinner mig.

Jag kan, helt utan inblandning av några frimurare/illuminati/judar/satan, med hjälp av ovan observation komma till slutsatsen att jorden inte är platt.
Citera
2017-10-15, 15:32
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det är inte meningslösa ord att det finns ett upp och det finns ett ner. Vilka krafter pratar du om ?
Läs hela inlägget där jag skriver att atmosfären är som vatten. Finns det en botten på ett hav ? finns det en yta på havet ? Återigen, förklaringen med att vissa saker faller och andra flyter har du i det.

Nej det finns ingen vettig förklaring i "upp är upp" och det är det som är min poäng.
FE kan inte ge vettiga förklaringar till mina observationer. Vetenskapen kan däremot förklara varför en sten faller och varför en båt flyter.

Citat:
Vilka krafter pratar du om ?
Kraften som får stenen att accelerera mot jorden yta. Kraften som spänner ut fjädervågen. Kraften som tränger undan vattnet under en båt.

Citat:
vissa saker faller och andra flyter
Du kanske inte vet det men flytkraft är beroende av tyngden av den undanträngda vätskan och tyngd i sin tur är en effekt av gravitationen.

Förklara hur flytkraft fungerar.
Citera
2017-10-15, 15:48
Medlem
Citat:
Nej det finns ingen vettig förklaring i "upp är upp" och det är det som är min poäng.
FE kan inte ge vettiga förklaringar till mina observationer. Vetenskapen kan däremot förklara varför en sten faller och varför en båt flyter.

Kraften som får stenen att accelerera mot jorden yta. Kraften som spänner ut fjädervågen. Kraften som tränger undan vattnet under en båt.

Du kanske inte vet det men flytkraft är beroende av tyngden av den undanträngda vätskan och tyngd i sin tur är en effekt av gravitationen.

Förklara hur flytkraft fungerar.

Jag behöver ingen vetenskaplig forskning med oändliga ekvationer för att förklara mina sinnen. Jag ser en sten falla, jag känner tyngden och formen i stenen och drar själv slutsatsen i att stenen väger mer än luften alltså kommer den åka ner. Att man hela tiden skall söka mattematisk förklaring och inte bara utgå från den simpla logiken om saker gör det svårare att acceptera. Gravitation ser man ej, känner man ej och har aldrig kunnat bekräftas men du väljer att tro på det ? Min uppgift är inte att ge dig svaren. Däremot önskar jag bara placera ett frö någonstans och hoppas på att man vattnar rätt och låter växa.
Citera
2017-10-15, 16:15
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag behöver ingen vetenskaplig forskning med oändliga ekvationer för att förklara mina sinnen. Jag ser en sten falla, jag känner tyngden och formen i stenen och drar själv slutsatsen i att stenen väger mer än luften alltså kommer den åka ner. Att man hela tiden skall söka mattematisk förklaring och inte bara utgå från den simpla logiken om saker gör det svårare att acceptera. Gravitation ser man ej, känner man ej och har aldrig kunnat bekräftas men du väljer att tro på det ? Min uppgift är inte att ge dig svaren. Däremot önskar jag bara placera ett frö någonstans och hoppas på att man vattnar rätt och låter växa.

Citat:

Utav er som argumenterar för en rund jord, har ni kollat vad FE erbjuder ?

Ja jag har kollat vad FE har att erbjuda och FE kan inte förklara mina observationer, jag tycker av den anledningen att FE är trams. Att du inte vill ha svar på varför stenar faller kan jag acceptera men det var inte det du frågade. Jag å andra sidan vill veta saker och där har FE ingenting att erbjuda.

För övrigt har du jättefel med ditt påstående om vi aldrig har kunnat bekräfta gravitation. Vi har genom observation bekräftat gravitation miljarders miljarder gånger. Till och med du har bekräftat gravitation tusentals gånger, det du kallar tyngd är i själva verket din observation av gravitation. Att du väljer att kalla kraften för "ned är ned" gör ingen som helst skillnad, oavsett vad du kallar kraften så är din observation av tyngd en bekräftelse på det vi andra kallar gravitation.

Och hur man kan påstå att man inte känner av gravitation är helt obegripligt. Trycket du känner på dina fotsulor när du står upp är din upplevelse av gravitation. Testa ska du få se.

Citat:
jag känner tyngden o
För övrigt är tyngd en effekt av gravitationen. Utan gravitation är saker tyngdlösa.

FE:are kan inte ens förklara något så enkelt som tyngd.
Senast redigerad av madtop 2017-10-15 kl. 16:24.
Citera
2017-10-15, 16:18
Medlem
Citat:

Men vad är det som gör att stenen faller nedåt och inte uppåt? Den "simpla logiken" säger att det måste finnas en kraft som påverkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in