2017-10-15, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag ser att etern är bevisad, eller vad det nu är, och att den roterar över jorden.

Och jag ser att du behöver lära dig de källkritiska principerna.
Citera
2017-10-15, 01:04
Medlem
Citat:
Självklart måste det finnas ett motiv men gör det lögnen mindre lögnaktig bara därför att du inte hittar ett motiv.

Ett tänkbart motiv enligt mig är. Föreställ dig att du var skapad av en skapare av något slag, inte religioner som kristendom och islam. De har alla en agenda att hålla människor under kontroll, kristendomens paradgren är vänta på Jesus, under tiden ska vi vara passiva och be. Föreställ dig att jorden skapades därför att du skulle leva här. Föreställ dig att skaparen hade försett dig med allt för att du skall kunna uppfylla ett syfte vad det nu är. Vad skulle du göra?

Idag så hjärntvättas vi att tro att detta inte existerar utan vi ska vända oss till auktoriteter, påvar, politiker, kändisar som vi naturligtvis ska betala för och se till att de lever i sus och dus medans vi hejar på och tycker de är fantastiska. Som blivit det på vår bekostnad.

Varför vi så fascinerade av exempelvis rymden, väldigt få av oss skulle om vi kunde nå ut dit men ändå så tittar vi storögt på NASAs bilder. Därför att vi söker ett syfte, en mening, och varför gör vi det? Därför att vi har ett syfte, en mening, men vi har förlorat sikte på vad meningen är. Vet jag vad meningen är? Nej.

Det här är ju bara flum och innehållslöst dravel. Religioner som kristendom och islam? Om vi vidgar vyerna lite då. Vad har buddhism och hinduism för roll i det här? Sibirisk schamanism och afrikansk animism? Vad är shintoismens paradgren och hur påverkar den jordens form?
Citera
2017-10-15, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Du svamlar om allt mellan himmel och jord. Tråden handlar om bevis för att jorden är platt men det vill du inte diskutera, du bara vet.
Varför skriver du då i tråden?

Tråden är 700 sidor lång. Bevis från båda hållen finns redan. Jag försöker bara ge er ett nytt perspektiv. Ni kan debattera med varandra, ni kan komma fram med hur många bevis som helst, ändå så kommer det inte leda till något. Jag utgår ifrån vad jag själv har läst och sett. Jag säger inte att ni har fel och jag har rätt. Jag säger bara det som jag tror jag vet, och det som jag inte vet. Som sagt, svar finns redan, alla möjliga svar, som vissa är helt fel, enligt dig men rätt enligt mig, det hjälper ju inte så mycket.

Man måste ställa rätt frågor, då börjar man i rätt spår. Man måste våga ifrågasätta sin existens och allt runtomkring en.

Sen om man inte har tid eller ork och letar efter billiga korta svar, ja då har jag ingenting att säga till er. MEN, platt-jords debatten handlar inte i sin helhet om platt vs rund jord. Det är ett hål som man aldrig kommer ut ifrån när man väl hoppat in i den. Ni måste bara hitta rätt hål helt enkelt, eller så kan ni fortsätta att debattera i all evighet.
Citera
2017-10-15, 01:46
Moderator
OT raderat. Jordens form handlar tråden om.

/Moderator
Citera
2017-10-15, 07:00
Medlem
Citat:
Du är här för att stänga ner personer som jag, hela ditt inlägg handlar om att förlöjliga mig, att föreställa mig som stolle som hör hemma på en vårdavdelning. Du ser ner på andra människor och överskattar dig själv och upprepar samma retoriska fråga med inbillad överlägsenhet.

Jag vet inte varför solen går ner bortom eller bakom horisonten, jag är osäker på vad solen är. I nedan länk kan man se att solen är elektromagnetisk toroid, mycket mer än så vet jag inte.
https://www.google.se/search?q=sun+eclipse&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved =0ahUKEwjgoICBlfDWAhXIYJoKHQ6BBQQQ_AUICigB&biw=136 6&bih=652

Nej, jag är inte här för att stänga ner dig eller andra, du övervärderar ditt intryck på mig om du tror det, inte heller vill jag förlöjliga dig Men Om du känner dig löjlig kanske det är på sin plats att lära sig lite så du kan svara istället för att känna dig dum?

Om man nu som du ska tro på en platt jord, är det då inte de enkla sakerna man bör ha en förklaring på?
En som fungerar och som du kan kasta i ansiktet på alla skeptiker som försöker förlöjliga och stänga ner dig?

Retorisk fråga förresten?
Är min fråga om hur solen fungerar på en platt jord när jag observerar att den Går Ner (under-bakom, välj själv) horisonten utan att det blir natt över hela jorden?

Min fråga är det absolut första man måste svara på om man börjar fundera på en platt jord, utan svar på den frågan är ju all annan fundering värdelös då jorden inte kan vara platt, typ religiösa funderingar alltså.
Citera
2017-10-15, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Ja, självklart är mitt mål att de som tror på en platt jord ska inse att de har fel och att denna tråd ska tystna.

Jag har bett om ett bevis som vetenskapligt och praktiskt kan visa att jorden är platt. Inte att jorden inte är rund, inte svammel om eter eller himlakropparnas rörelser.
Hittills har inget sådant bevis presenterats.
På den platta jorden hänger himlakropparna ihop med jorden och påverkar den de som lever på den. Mycket troligt befinner vi oss i ett slutet system där tex solen och månen dagligen påverkar oss och därför går det inte att utesluta. Vidare har det presenterats mängder med bevis för den platta jorden i tråden men du har avfärdat dem som svammel, allt som inte stämmer överens med din världsbild är ju svammel enligt dig. Helst hade du nog sett att såna som mig blev tystade så du och dina likar kunde återgå till att titta på Justin Bieber, runka till porr och ljuga om era sketna liv på Facebook. Lycka till!
Citera
2017-10-15, 09:16
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Bevis från båda hållen finns redan.

Nej. Det finns inte ett enda bevis för att jorden är platt.
Citera
2017-10-15, 09:41
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag ser att etern är bevisad, eller vad det nu är, och att den roterar över jorden.

Nej "etern" är definitivt inte bevisad utan det är precis tvärtom - det är bevisat att "etern" inte existerar.

Experimentet du tror bevisar "etern" bevisar bara att något roterar och vi vet genom andra observationer att detta något är jorden.

Men låt oss prova hur starkt ditt sk "bevis" är: Hur har du uteslutit att den iaktagna rotationen inte är jordens rotation? Eller uttryckt på ett annat sätt: bevisa att jorden inte roterar.

Eftersom du inte kan utesluta att experimentet detekterar jordens rotation är det självklart inget bevis för "etern".
Citera
2017-10-15, 09:55
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ett Youtubeinlägg kan mycket väl omkullkasta etablissemangsvetenskap och den här tråden är ett lysande exempel på det.

Den här tråden har verkligen inte omkullkastat någon vetenskap, den innehåller inte ett enda indicium som pekar på att den vetenskapliga modellen med en sfärisk jord är felaktig.

Om du tror att den här tråden på något sätt har satt något avtryck inom vetenskapen så tror du helt fel. Ur ett vetenskapligt perspektiv är tråden ett skämt och en påminnelse om att religion kombinerat med bristande kunskap kan få människor att tro på konstiga saker.
Citera
2017-10-15, 09:55
Moderator
OT raderat. Här ska som sagt jordens form diskuteras. Religion har ett eget forum.
Om religionsfrågor ska vara on topic i denna tråd måste det framgå hur de är kopplade till jordens form.

/Moderator
Citera
2017-10-15, 10:57
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vidare har det presenterats mängder med bevis för den platta jorden i tråden men du har avfärdat dem som svammel

Den enda möjliga tolkningen av ovan är att du inte vet vad bevis är.

Tråden innehåller inte ett enda bevis för att jorden är platt. Den innehåller inte ett ens något som talar emot att jorden är en sfär.

Tråden innehåller bara en massa idiotiska påståenden om att vissa flygresor är bluff, att raketer inte fungerar och att satellit-tv är fejk. Tråden innehåller svammel om perspektiv, superzoom, "aether" och horisonter som höjer sig. Men tråden innehåller inte ett enda bevis för att jorden inte är en sfär.

Men du kan få ett försök till. Vilket är enligt dig det starkaste beviset för en platt jord?
Citera
2017-10-15, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Varje observatör är ju alltid på ”toppen” av O:et. Därför blir det ingen ”uppåtgående kurvatur” från respektive betraktare sett. Därför är horisonten allti nedanför ögonhöjd i alla riktningar.

Har du motsvarande illustration, hur det skulle se ut när horisonten ”går upp till ögonhöjd”, så att den skymmer solen på en platt jord?

Visst har jag det!
https://www.shutterstock.com/sv/image-photo/vintage-railroad-171153017?src=1qYXoyyW1SF1KsoPlk2Grg-1-6
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in