2017-10-14, 16:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
En annan fråga är vad f-n detta har med jordens form att göra.
Har nog att göra med att plattjordarna tror att kanten/isväggen finns där nere som vi måste hindras från att se.
Citera
2017-10-14, 17:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Moln belysta underifrån har avhandlats tidigare på tråden.

Men vi har aldrig fått en trovärdig förklaring.

Citat:
Det pågår ingen kärnreaktion i solen, det är nonsens som lanserades efter andra världskriget.
Vår platta värld drivs av elektricitet och elektromagnetism, inklusive solen, månen och stjärnorna. Dagsljus är inte samma sak som solljus, det är ädelgaser i atmosfären som skapar dagsljus och det är solens elektromagnetiska strålning som får gasen att lysa. Så tror jag det funkar på en platt jord och i ett slutet system. Det förklarar också varför moln kan uppfattas som belysta underifrån.
https://www.youtube.com/watch?v=8Qb-EhOubK0&t=195s

Återigen drar du till med ovetenskaplig hittapå fysik som är väldigt felaktigt och som du självklart inte har några som helst belägg för. Ditt inlägg är bara pladder utan någon som helst substans.

Vi vet att energin från solen alstras genom fusion av väte till helium genom att studera de neutriner som solen strålar ut. Upptäkten är belönades med nobelpriset i fysik 2002.
https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/2002/

Jag finner det mycket roande att du, som uppenbarligen inte kan ett skit om naturvetenskap eller vetenskapsteori, tror dig veta mer än jordens samlade fysiker inklusive nobelpristagare. Och detta trots att du har exakt noll observationer som stödjer din tro.
Citera
2017-10-14, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Enligt plattjordsteori så är jorden omsluten av en dom av något slag och himlakropparna är elektriskt genererade ljus, i allra högsta grad en del av plattjorden.

Men den verkliga anledningen bakom ditt inlägg är ju att tyst på plattjorden.

Det jag frågade efter var bevis som enkelt kan verifieras vetenskapligt och praktiskt. Du svarar bara med "goddag, yxskaft" som vanligt. Eter eller icke eter är inte bevis för jordens form.

Kan du förtydliga din sista mening, den är obegriplig?
Citera
2017-10-14, 17:40
Medlem
Citat:
Moln belysta underifrån har avhandlats tidigare på tråden. Är fortfarande av samma åsikt.
Det pågår ingen kärnreaktion i solen, det är nonsens som lanserades efter andra världskriget.
Vår platta värld drivs av elektricitet och elektromagnetism, inklusive solen, månen och stjärnorna. Dagsljus är inte samma sak som solljus, det är ädelgaser i atmosfären som skapar dagsljus och det är solens elektromagnetiska strålning som får gasen att lysa. Så tror jag det funkar på en platt jord och i ett slutet system. Det förklarar också varför moln kan uppfattas som belysta underifrån.
https://www.youtube.com/watch?v=8Qb-EhOubK0&t=195s

Du har inte svarat på min fråga ännu, tror du på de övriga tre naturkrafterna (förutom gravitation)?
Citera
2017-10-14, 19:34
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Jag vet inte varför solen går ner bortom eller bakom horisonten, jag är osäker på vad solen är.

Varför påstår du då att den är lokal? Vad får dig att tro det om du inte ens kan hitta en förklaring till den modell du förespråkar?
Citera
2017-10-14, 20:35
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du är här för att stänga ner personer som jag, hela ditt inlägg handlar om att förlöjliga mig, att föreställa mig som stolle som hör hemma på en vårdavdelning.

Nej vi hänger på det här diskussionsforumet för att diskutera.
Och hur andra väljer att värdera dina inlägg avgör du själv genom kvalitén på dina inlägg. Om du hävdar att apelsiner är platta och genomskinliga får du räkna med att många kommer skaka på huvudet.

Citat:
Jag vet inte varför solen går ner bortom eller bakom horisonten, jag är osäker på vad solen är...

Trots att du inte har en aning om vad solen är så argumenterar du för att att den är nära.
Varför? Du har ju uppenbarligen ingen aning.

Kunskapsmässigt vet vi vad solen är, hur stor den är och hur långt bort den är. Vi har mätt avståndet och vi har mätt reaktionerna från dess kärnfusion. Kunskapsmässigt är det ingen tvekan om vad solen är.
Citera
2017-10-14, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Självklart tror du på "eter". Tror du på "flogiston" också?
Jag ser att etern är bevisad, eller vad det nu är, och att den roterar över jorden.
Citera
2017-10-14, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sceptique
Jag har börjat ifrågasätta väldigt mycket om samhället vi lever i och vår uppfattning av "verkligheten", vedertagna "sanningar" och dyl.
För att jag ska ta till mig en konspirationsteori så vill jag också förstå varför någon skulle vilja propagera för en osanning. T ex varför feminismen är en sån stor debatt idag, varför vi äter som vi gör osv.

Dock så förstår jag inte vad nyttan med att ljuga om jordens form är? Varför har man gjort detta?
Ska tilläggas att jag inte har läst mycket om flat earth teorin och att det kanske besvaras där, samtidigt som jag inte vill sätta mig in det mer pga att jag inte förstår syftet med det.

Så varför skulle man hjärntvätta populationen till att tro att vi bor på en glob när det inte spelar någon större roll för gemene man? Eller gör det det när man vet "sanningen"?
Självklart måste det finnas ett motiv men gör det lögnen mindre lögnaktig bara därför att du inte hittar ett motiv.

Ett tänkbart motiv enligt mig är. Föreställ dig att du var skapad av en skapare av något slag, inte religioner som kristendom och islam. De har alla en agenda att hålla människor under kontroll, kristendomens paradgren är vänta på Jesus, under tiden ska vi vara passiva och be. Föreställ dig att jorden skapades därför att du skulle leva här. Föreställ dig att skaparen hade försett dig med allt för att du skall kunna uppfylla ett syfte vad det nu är. Vad skulle du göra?

Idag så hjärntvättas vi att tro att detta inte existerar utan vi ska vända oss till auktoriteter, påvar, politiker, kändisar som vi naturligtvis ska betala för och se till att de lever i sus och dus medans vi hejar på och tycker de är fantastiska. Som blivit det på vår bekostnad.

Varför vi så fascinerade av exempelvis rymden, väldigt få av oss skulle om vi kunde nå ut dit men ändå så tittar vi storögt på NASAs bilder. Därför att vi söker ett syfte, en mening, och varför gör vi det? Därför att vi har ett syfte, en mening, men vi har förlorat sikte på vad meningen är. Vet jag vad meningen är? Nej.
Citera
2017-10-14, 23:54
Medlem
Citat:
Jag missade ett ord där: Den verkliga anledningen bakom ditt inlägg är att få tyst på plattjorden.

Du har ju fått bevis.

Ja, självklart är mitt mål att de som tror på en platt jord ska inse att de har fel och att denna tråd ska tystna.

Jag har bett om ett bevis som vetenskapligt och praktiskt kan visa att jorden är platt. Inte att jorden inte är rund, inte svammel om eter eller himlakropparnas rörelser.
Hittills har inget sådant bevis presenterats.
Citera
2017-10-15, 00:03
Medlem
Citat:
Jag missade ett ord där: Den verkliga anledningen bakom ditt inlägg är att få tyst på plattjorden.

Du har ju fått bevis.

Nej, du har inte presenterat något bevis. Men det finns annat som du visar tydligt med dina senaste inlägg.

Du saknar all känsla för källkritik. Ett inlägg på youtube kan aldrig kullkasta den kunskap/vetenskap och mänskliga erfarenhet som finns samlad sedan årtusenden. Här finns verkligen något för dig att lära dig.

Du begriper inte heller det vetenskapliga arbetssättet. Ingen politiker bestämmer vilka resultat en forskare kommer fram till och publicerar. Däremot ska andra forskare kunna upprepa försöken och komma fram till samma resultat. Först därefter går det att prata om bevis.

Dina spekulationer om att de som inte håller med dig har blivit "laddade" att häftigt reagera mot hypotesen att jorden är platt är enbart löjeväckande och helt verklighetsfrämmande.

Du påstår också att vi är ute efter att förlöjliga er plattjordingar. Det behövs inte. Ni gör det så utomordentligt bra själva.
Citera
2017-10-15, 00:40
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Till er som faktiskt vågar tänka efter utan att bli påverkade utav all skit som blir kastade mot oss vardagligen, kan jag med 100% säkerhet säga att jorden inte är rund, och att människor aldrig varit på månen. Om jorden är platt eller ej är något som jag fortfarande undersöker, och just nu pekar väldigt mycket för det.

Hur kan du säga med 100% säkerhet att jorden inte är rund?
Hur kan du säga att vi aldrig varit på månen?
Vad pekar för att jorden är platt?
Vad är dina bevis för att ISS är fake och green screen?
Citera
2017-10-15, 00:49
Medlem
Citat:
Ett tänkbart motiv enligt mig är. Föreställ dig att du var skapad av en skapare av något slag, inte religioner som kristendom och islam. De har alla en agenda att hålla människor under kontroll, kristendomens paradgren är vänta på Jesus, under tiden ska vi vara passiva och be. Föreställ dig att jorden skapades därför att du skulle leva här. Föreställ dig att skaparen hade försett dig med allt för att du skall kunna uppfylla ett syfte vad det nu är. Vad skulle du göra?

Du sov på religonkunskapen också? Det är Judendomen du pratar om. Enligt kristendomen föddes Jersus för 2017 år sedan. Du har inte hört talas om varför våd tidräkning är som den är?

Sen pratar du om allt annat hela tiden. Du glömde liksom att svara på frågan och vimsar bort dig i religon stup-i-kvarten. Klart ingen tar dig på allvar då. Det går rätt trögt att få fram något bevis för denna platta jorden. Vi får varken bevis eller något som har med den platta jorden att göra med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in