2017-10-15, 11:44
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Visst har jag det!
https://www.shutterstock.com/sv/image-photo/vintage-railroad-171153017?src=1qYXoyyW1SF1KsoPlk2Grg-1-6
Eh, nej. Kameran är riktad svagt nedåt. Precis som en observatör gör, tittar ner mot horisonten. Det är inte tvärtom så att horisonten "kommer upp". Vinkeln ner mot horisonten är så liten att vi inte kan uppfatta den (c:a 0,02 grader), än mindre kompensera för den.
Citera
2017-10-15, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Men vi har aldrig fått en trovärdig förklaring.

Återigen drar du till med ovetenskaplig hittapå fysik som är väldigt felaktigt och som du självklart inte har några som helst belägg för. Ditt inlägg är bara pladder utan någon som helst substans.

Vi vet att energin från solen alstras genom fusion av väte till helium genom att studera de neutriner som solen strålar ut. Upptäkten är belönades med nobelpriset i fysik 2002.
https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/2002/

Jag finner det mycket roande att du, som uppenbarligen inte kan ett skit om naturvetenskap eller vetenskapsteori, tror dig veta mer än jordens samlade fysiker inklusive nobelpristagare. Och detta trots att du har exakt noll observationer som stödjer din tro.

Du har fått en trovärdig förklaring, om du nu inte kan förstå det, är ju en helt annan historia.
Dina auktoriteter är tillsatta av det politiska systemet, tror du på fullt allvar att dom skulle bita handen som föder dom?
Finner det märkligt att varken du eller tanten la märke till att jag råkade skriva "solens elektromagnetiska strålning" i ställer för "solens elektromagnetiska fält". Trodde faktiskt att du skulle märka det, måste erkänna att jag är lite besviken.
Citera
2017-10-15, 11:53
Medlem
madtops avatar
Citat:
Blir intressant och se vilka motåtgärder den nuvarande, bortom räddning korrumperade och genomruttna, politiska eliten kommer att vidta för att mota Olle i grind.

Som sagt, den politiska eliten dikterar inte resultaten inom vetenskapen.
Och det är knappast "eliten" som gör att vi alla kan se solen försvinna bakom horisonten eller se saker falla till marken.

Så min gissning är att politikerna inte behöver göra ett skit. De allra flesta människor är ganska smarta och begriper själva att "densitetskraft", fejkade flygresor och fejkade satelliter är trams.
Citera
2017-10-15, 11:59
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du har fått en trovärdig förklaring, om du nu inte kan förstå det, är ju en helt annan historia.

Men din förklaring är inte trovärdig, din förklaring är bara ett löst påstående utan grund.
Du kan inte ens bevisa hur långt bort solen är eller hur dess effekt skapas.
Din förklaring är ogrundat svammel.

Citat:
Dina auktoriteter är tillsatta av det politiska systemet, tror du på fullt allvar att dom skulle bita handen som föder dom?

Konspirationsteoretiskt trams av värsta sorten.

Och jag behöver inga "auktoriteter", jag är fullt kapabel att avgöra jordens form på egen hand.
Senast redigerad av madtop 2017-10-15 kl. 12:17.
Citera
2017-10-15, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Tråden är 700 sidor lång. Bevis från båda hållen finns redan. Jag försöker bara ge er ett nytt perspektiv. Ni kan debattera med varandra, ni kan komma fram med hur många bevis som helst, ändå så kommer det inte leda till något. Jag utgår ifrån vad jag själv har läst och sett. Jag säger inte att ni har fel och jag har rätt. Jag säger bara det som jag tror jag vet, och det som jag inte vet. Som sagt, svar finns redan, alla möjliga svar, som vissa är helt fel, enligt dig men rätt enligt mig, det hjälper ju inte så mycket.

Man måste ställa rätt frågor, då börjar man i rätt spår. Man måste våga ifrågasätta sin existens och allt runtomkring en.

Sen om man inte har tid eller ork och letar efter billiga korta svar, ja då har jag ingenting att säga till er. MEN, platt-jords debatten handlar inte i sin helhet om platt vs rund jord. Det är ett hål som man aldrig kommer ut ifrån när man väl hoppat in i den. Ni måste bara hitta rätt hål helt enkelt, eller så kan ni fortsätta att debattera i all evighet.
Du har rätt, det är inte bara frågan jordens form, det går mycket djupare än så.
Citera
2017-10-15, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Halmgubbe.

Det är väldigt enkelt att själv konstatera att jorden är en sfär.

Hurdå?
Citera
2017-10-15, 12:40
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Hurdå?
Enklaste sättet är att stå på havets strand och titta på solnedgången. Har man tillgång till en hög byggnad med hiss så kan man efter solnedgången nere vid vattenkanten ta hissen upp och se solnedgången en gång till. Samtidigt kan man njuta av de underifrån solbelysta molnen om det finns vid tillfället.

En annan enkel grej för oss på norra halvklotet är att mäta vinkeln upp till stjärnan Polaris.

Man kan titta på pågående månförmörkelser och se att skuggan på månen har rund kant.

Man kan boka en flygresa från Sydney till Santiago som tar knappt 13 timmar vilket inte är möjligt om jorden skulle vara platt.

Etc, etc, finns många fler sätt.

Problemet är att du ställer frågan "hurdå?". Om du är säker på att jorden är platt borde du ha svar på den frågan från början i form av motbevis (som vi redan vet inte existerar).
Citera
2017-10-15, 12:40
Medlem
Finns mycket att diskutera kring ämnet, slutsatsen att dra av detta för min del är att det enda jag vet att jag inget vet.
Jag tror stenhårt på att jorden är platt och det tog tid för mig att inse det. Jag youtubat och läst i XXXX antal timmar om ämnet. Ju mer jag fördjupade mig kommer jag bara närmare slutsatsen att jorden är platt. Ni som argumenterar hårt emot att jorden är platt. glöm då inte att vi gått i samma skola och lärt oss den sidan också. Men vidare valde vi att titta på andra sidan också, där vi insåg att vi har blivit lära fel. Det handlar inte om jorden är platt eller ej det handlar om att vi inte ska tro på våra egna sinnen längre. När människan börjar tveka över vad den verkligen ser och känner och istället väljer att tro på det de vill att vi ska tro på så har man fått full kontroll över människan.
Jag måste säga att efter den sökningen jag gjort om ämnet finns det fler verkliga bevis, bevis att ta på, bevis som är väldigt enkla att förstå, än det gör för att jorden skulle vara rund. Allt som påstås om jorden är hypoteser och ingen konkret fakta i ämnet. Vi är den dummaste generationen som har vandrat på denna platta jord !
Citera
2017-10-15, 13:03
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freetch
Jag måste säga att efter den sökningen jag gjort om ämnet finns det fler verkliga bevis, bevis att ta på, bevis som är väldigt enkla att förstå, än det gör för att jorden skulle vara rund.

Vilka bevis? Och hur förklarar du bilderna från ISS som visar oss en rund jord?
Citera
2017-10-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freetch
Jag måste säga att efter den sökningen jag gjort om ämnet finns det fler verkliga bevis, bevis att ta på, bevis som är väldigt enkla att förstå, än det gör för att jorden skulle vara rund.

Ja men så bra, då kan du väl presentera några av dessa bevis. För att vara bevis ska de kunna verifieras vetenskapligt och praktiskt. Kom nu med något nytt, inte samma gamla YouTubeklipp som redan länkats i oändlighet.
Citera
2017-10-15, 14:09
Medlem
madtops avatar
Citat:
Visst har jag det!
https://www.shutterstock.com/sv/image-photo/vintage-railroad-171153017?src=1qYXoyyW1SF1KsoPlk2Grg-1-6

Bilden förklarar inte hur solen skyms. Bilden visar att saker blir mindre ju längre bort de är.

Ljus från solen är elektromagnetiska vågor, det är ljuspartiklar (fotoner).
Ljus försvinner inte för att det är långt bort, ljus försvinner för att något hejdar dess framfart.

"Perspektiv" (som i din bild) är inget som kan hindra ljusvågor, det är fortfarande fri sikt från slutet av järnvägen fram till kameran, du ser spåren hela vägen.

Förklara vad som skymmer halva solen
http://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1024x768/261/26148980.jpg
Citera
2017-10-15, 14:15
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Tyvärr har du rätt. På alla fronter i samhället kan man till följd av de intressen som står bakom globjorden bevittna en enorm infantilisering, demoralisering, fördumning. De som står bakom detta känner väl till hur de mänskliga psyket kan missbrukas. Människan är en fantastisk och avancerad skapelse vilket då också öppnar för missbruk, kan du hennes natur har du också stort inflytande.

Fast hela ditt resonemang faller på att du, jag och alla andra själva kan kontrollera vilket form jorden har. Det finns mao ingen möjlighet för några "intressen" att "fördumma".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in