Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
"Varför det inte blir mörkt över hela den platta jorden när solen Går Ner" Solen är lokal.
"Storleken på jorden kontra människan är" Ditt resonemang tycker jag delvis är riktigt dock vill ju andra i tråden hävda att de kan se krökningen från en plattform, på en promenad vid havet etc. Faktum är att oavsett om jorden är rund eller platt så kommer du bara att se en rät horisont, det som skulle kröka av försvinner ju från din vy.
Har vi då massor av lokala solar över den platta jorden eller är det en?
För har vi bara En och jag Ser den gå ner bakom horisonten och Inte försvinna i fjärran, då Precis Alla ljuskällor jag sett försvinna under mitt liv och det är Många Minskar i storlek innan de försvinner tvärtom vad jag Ser solen göra, så Måste det vara mörkt på Hela jorden samtidigt Om jorden är platt.
Förutom att jag Ser den försvinna med oförminskad storlek så belyser den Även molnen på undersidan när den gör det vilket är Omöjlligt annat än att det är natt på Hela den platta jorden samtidigt vilket jag Vet inte stämmer då jag har rest utanför vår tidszon.
Visualiseringen är inget att debattera, enbart till för att ge en bild i svårigheten att se en krökning av jorden men har du Någon känsla för din position och din omgivning så ser du att horisonten Inte är rak på öppet vatten och att himlen är välvd när det är gynnsamma moln.
Tillhör du dock de som tycker tavlorna hänger rakt när de inte gör det när du kommer hem till någon helt utan förmåga att se vad som är rakt och snett utan rättstege så kommer du inte se annat än "rakt" när du tittar men det är Inte jordens fel att du inte ser krökningen, den defekten är helt och hållet din egen.
Oavsett så är inte krökningen, eller avsaknaden av den, problemet just nu, problemet jag har är att jag ser solen gå ner bakom horisonten Utan att det blir natt över hela jorden samtidigt och Innan jag får en förklaring på den observationen så Kan jag Inte se något annat än att jorden är rund.
Så, än en gång, ge mig en förklaring på hur det fungerar innan vi går vidare.
Att solen är lokal fungerade ju Inte, det är ingen förklaring till att den försvinner utan att minska i storlek utan istället går "under kanten" vilket bevisas av att den lyser upp molnen på undersidan.
Flera solar då? Är det så det fungerar, alltså flera lokala solar?
Toppen, now we talking!
Ge mig en liten skiss på dess banor och hur de lyser upp vår jord, det kanske finns något ändå!