Citat:
Ursprungligen postat av
Grumpyoldfart
Såg exakt likadana sågar på Jula sist jag var där, fogsvansar med orange handtag. Stannade till, titta på dom där, då insåg jag det ohyggliga vi egentligen pratar om här på FB. Jag såg andra kunder, tjejer, som gick omkring. Kim Wall, en snygg, ung, begåvad och levande tjej, sprudlande av liv och energi, med hela framtiden för sig, dödad och sedan styckad med en sådan, alltså. Det kändes overkligt, blev kall i kroppen när jag tittade på dom. Man måste slå ifrån sig sådana tankar, för att ens kunna diskutera detta.
En människa som gör något sådant är djupt störd, men, man frågar sig också, varför är denne så störd? Vem är egentligen skyldig till ett sådant dåd, enbart Madsen, eller hela vårt samhälle som det utvecklats? Är de som gett Madsen dessa idéer, oskyldiga?
Det tål att begrundas både en och två gånger, innan man skjuter från höften. Madsen är inte det enda svaret hur detta var möjligt.
För mig faller frågan isär i (minst) två delar:
- Vårt samhälle, har höga krav på funktionalitet i det sociala, du måste klara många saker som en hel del människor inte är kapabla till. Att ett samhälle utvecklas, är enkla fakta, människans samhälle blir mer komplicerat, ju fler vi blir, och ju mer vi kan jämföra oss med andra människor. Djur, högt upp i näringskedjan, har inte det helikopterperspektivet. Indiska elefanter har ingen input från de afrikanska, och tvärt om.
- Vår arts, homo sapiens, evolution, styrs av biologiska händelser och tid. Evolutionen är en ganska långsam process, och när samhällsutvecklingen är ganska snabb, som de senaste 100 åren, hänger inte den betydligt långsammare biologiska med. Allt fler människor blir allt mer obekväma i den samhällsstruktur, som accelererar i form och modell.
Vår biologi och samhällsutvecklingen har hamnat i svår otakt, och det har gått ganska fort, de senaste 100 åren, men har länge legat i otakt.