2017-10-14, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag tycker han jämt återkommer till detta i filmade intervjuer,lästa intervjuer med PM.

Det är sant att han vid ett tillfälle fick mycket kritik för ett oförsiktigt test med raketbränsle.
Finns det fler sådana incidenter?

Sedan är det en sak hur man framställer sig. En annan sak vad man verkligen gör.
Tex Kapten klänning.
Munväder. Mycket snack. Enbart snack. Han har också sagt att de där utflykterna till de kinky festerna innebar mycket kärlek och kramar - och lite styggt. Han berättade i samma andetag att respekten betydde allt. Ett nej respekterar man. Vilket han visat nu att det inte stämmer. Inte det heller.

Man kan direkt säga när Madsen ljuger: det är så fort han öppnar munnen.
Citera
2017-10-14, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TCGI
Masten som PM går förbi här: https://minfil.org/w0n0H9c8be/PM_1.jpg

Google Maps: https://www.google.se/maps/@55.5920001,12.6786311,3a,15y,245.84h,93.68t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipPP6REXlTCt8iHVrt219PF1h7 XyJmHj2WmKAKP4!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleu sercontent.com%2Fp%2FAF1QipPP6REXlTCt8iHVrt219PF1h 7XyJmHj2WmKAKP4%3Dw203-h100-k-no-pi-0-ya182.6497-r o-0-fo100!7i8704!8i4352

Huset som PM går förbi här: https://minfil.org/1anbH9c0b8/PM_2.jpg

Google Maps: https://www.google.se/maps/@55.5921882,12.680581,3a,15y,333.14h,93.28t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipOSYh0Hp7-9rx0eEIbT_5KjIqJydMUKz5hZRlvc!2e10!3e11!6shttps:%2 F%2Flh5.googleu sercontent.com%2Fp%2FAF1QipOSYh0Hp7-9rx0eEIbT_5KjIqJydMUKz5hZRlvc%3Dw203-h100-k-no-pi-0-ya174.88458- ro-0-fo100!7i8704!8i4352

Korrekt, han vände efter att dom slutade filma när han gick mot/förbi masten på gräsmattan. Gick, blev hämtad, till helikoptern som stod ute på sanddyner där. Sedan därifrån till radiobilen förbi det röda huset.
Citera
2017-10-14, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Korrekt, han vände efter att dom slutade filma när han gick mot/förbi masten på gräsmattan. Gick, blev hämtad, till helikoptern som stod ute på sanddyner där. Sedan därifrån till radiobilen förbi det röda huset.
Hänger inte med. Vad diskuterar ni här?
Citera
2017-10-14, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Madsen kliver iland med kängor på fötterna, senare syns han gå in i en helikopter med andra skor på fötterna, vit sula. När han förs till polisbilen så har han ånyo svarta skor på fötterna. Innebär det att han fick lämna skorna för bevismaterial skulle säkras, eller var det i det läget bara för hans bekvämlighet?

Nej, det innebär att vit sand fastnat under sulorna eftersom dom var fuktiga...
Citera
2017-10-14, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
[b]

Har Madsen använt sågen till att såga i skelett och brosk, så finns där märken efter sågen i styckningsområdena. Det går att specificera av duktiga tekniker ända in på att jämföra sågbladets unika tillverkningsspår och sågtänderna, och matcha det med spåren i ben och brosk. . Fingeravtryck från Madsen på sågen som varit i vatten har även de en bra chans att finnas kvar, eftersom de till stora delar består av fett. Sänkena på benen var också enligt uppgift i liverapporten fasttjepade och även där finns möjligheter att säkra fingeravtryck.

Här är lite intressant ang hur den kriminaltekniska undersökningen av sågen kan gå till just nu:

En vicestatssobducent Peter Juel Thiis Knudsen säger till bt.dk att: om man hittar benrester på sågen så kan det, trots att sågen legat i vatten under tiden, gå att säkra DNA eftersom benresterna skyddar DNAt.

. Fd; kriminaltekniker Ole Brockmann säger:

Mer i artikeln:

https://www.bt.dk/krimi/mysteriet-om-raket-madsens-sav-derfor-kan-den-vaere-saa-vigtig-for-efterforskningen

Så, har jag också fattade det. Vävnadsrester kommer sannolikt att kvarstå bland sågtänderna och därmed DNA. Sågen har ju inte tillbringat år i havsvattnet direkt så det bör med hyfsad sannolikhet även gå att hitta DNA från PM. Antar han inte var helt fettfri om händerna med tanke på situationen.
Citera
2017-10-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Ja, vad han säger är en sak o vad han gör är en annan ..jag har läst många bloggar av honom o läser även vad de andra personerna svarar.
Läste en blogg om ägande..där han pratar om att det inte är viktigt att vara ägare till saker. Han gör ju bort sig hela tiden i sina bloggar, så jag får många leenden på mina läppar när jag läser. Ärligt talat tycker jag inte han har så mycket i huvudet , som han försöker få andra att tro.

Jag har inte läst hans blogg. Däremot tycker jag att han sagt en del filosofiska saker som ger sken av att han är en intelligent samt reflekterande person. En annan seriemördare (det vet vi inte om PM är även om hans grova brott lätt kan få en att tro det.) var Ted Bundy. Han kunde blivit vad han velat. Advokat, Politiker, kanske USAs President. Men han gav upp sina juridikstudier samt politiken och gav sig ut på en manisk mordturne. Så vad hjälper intelligens om man har de här störningarna. Kanske att man lyckas lura sin omgivning samt polis med sin intelligens. Men inte i längden.
Citera
2017-10-14, 21:31
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart

Ser så märkligt ut när han går iväg mot masten och går en lång bit bort medan de filmar honom, som om han bara ska iväg o åka hem ungefär. Är det mellan detta klippet till nästa där han står med polisen utanför helikoptern som han alltså vänt och gått tillbaka?
Var det spel för galleriet den där långa promenaden eller hur blev han hämtad? Någon som ropade?

Den kvinnliga reportern måste må dåligt nu efteråt när det uppdagats vad Madsen sysslat med och att hon då ovetandes ropade och frågade om han var ok. Sånt jävla misstag skulle jag ha svårt att leva med.
Citera
2017-10-14, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så, har jag också fattade det. Vävnadsrester kommer sannolikt att kvarstå bland sågtänderna och därmed DNA. Sågen har ju inte tillbringat år i havsvattnet direkt så det bör med hyfsad sannolikhet även gå att hitta DNA från PM. Antar han inte var helt fettfri om händerna med tanke på situationen.
Man borde också kunna stämma av sågens tänder mot sågytorna på Kims kvarlevor. Så det finns flera sätt att checka av att det är just den sågen som använts eller inte använts.
Citera
2017-10-14, 21:36
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Minnesluckan är nog körd genom att han ganska detaljerat berättat om olycka och begravning.
Erkännande är något jag hoppas på - men tror inte han klarar det. Han vet hur vidrig gärningen är. Han vet att han kommer vara paria i sin bekantskapskrets och släkt resten av sitt liv. Den skammen kan han nog inte leva med. Det är nog den enda skam han kommer känna. OM han klarar att känna sådant.

Ja, förvisso. Jag förstår inte vilka alternativ han har riktigt.
Det är ju inte som Johanna i Arboga som sitter och hittar på alternativa händelsekedjor, motiv och annat trams.
Peter sitter ju liksom där han sitter, med en! förklaring han envist hänger fast vid (så vitt vi vet, han kan ha bytt strategi helt men bortom vår vetskap)
Citera
2017-10-14, 21:39
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Man borde också kunna stämma av sågens tänder mot sågytorna på Kims kvarlevor. Så det finns flera sätt att checka av att det är just den sågen som använts eller inte använts.

Hej igen Picasso2!
Yes, Jag skrev just det i inlägget som Remark svarade på

Jag har stora förhoppningar om att de kommer kunna säkra vad som behövs för att binda honom utom rimliga tvivel till både mord och styckning. Däremot är jag inte lika säker på att de kommer kunna fastställa dödsorsaken helt. Om han nu inte har filmat mordet vill säga, då har de ju bildbevis om mobilen mot förmodan skulle "dyka upp".
Citera
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Den kvinnliga reportern måste må dåligt nu efteråt när det uppdagats vad Madsen sysslat med och att hon då ovetandes ropade och frågade om han var ok. Sånt jävla misstag skulle jag ha svårt att leva med.

Det har jag svårt att tro, att hon skulle må på något särskilt vis, inte ens nu i kontext.
Det var väl ingen som anade det här.
Citera
Medlem
Citat:
Minnesluckan är nog körd genom att han ganska detaljerat berättat om olycka och begravning.
Erkännande är något jag hoppas på - men tror inte han klarar det. Han vet hur vidrig gärningen är. Han vet att han kommer vara paria i sin bekantskapskrets och släkt resten av sitt liv. Den skammen kan han nog inte leva med. Det är nog den enda skam han kommer känna. OM han klarar att känna sådant.
De 'bästa' bitarna kommer han att låtsas inte komma ihåg, dels för att det är så sjukt, men också för att det är som en hemlig trofé att ta fram och återuppleva det med, minnet. Privat.

För övrigt kan han nog erkänna en del av det han överbevisas om, men han kommer att ljuga mer eller mindre om allting. Och på något sätt kommer han att få till att det delvis var hennes fel. "Hon gjorde si (eller så) och därför tog jag fram...". "Hade hon bara (alternativt bara inte) sprattlat (eller sett så rätt ut, gått åt höger, eller vad som helst) så skulle jag... "

Jag tror han ändå kommer att försöka få det till att det var nån slags olycka och att han fick panik och sen komma med halvsanningar om bråkdelar samt hänvisa till minnesluckor. Och det är nog lika bra så, att folk slipper höra det.

MIna två cent.

Skam är intressant. Jag tror den kan omvandlas, avledas, till att istället känna sig grandios och ge intervjuer. Skriva memoarer osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in