2017-10-09, 22:40
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Tillbaks till bjudluncherna med dig!
Tillbaka till din hörna med dig. Har lite tid utanför all tid som ska faktureras.
Citera
2017-10-09, 22:41
Medlem
Discombobulateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Bra. Vi vet ju alla att det är UU -> LU -> SU -> övriga.
Näe inte riktigt så, det är Köpingjurister -> Resterande jurister
Citera
2017-10-10, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Bra. Vi vet ju alla att det är UU -> LU -> SU -> övriga.

Dags att omfamna en ny världsbild, numer är det SU > Övriga!

http://www.dagensjuridik.se/2017/10/...istutbildninga
Citera
2017-10-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Poänggränserna på ordinarie tentamen (1/3- 17) och omtentamen (21/4- 17) ser ut på följande sätt:

AB: 23-30
BA: 20-22,5
B: 17-19,5
U: 0-16,5

Maxpoäng på tentan är 24 p och maxpoäng på credituppgifterna är 6 p.

Hur svårt är det egentligen att få AB och BA på juristlinjen? Nån som har något spontant svar
Citera
2017-10-11, 00:12
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Hur svårt är det egentligen att få AB och BA på juristlinjen? Nån som har något spontant svar

Svårt ifråga om procentandel så är grundterminerna på UU inom ett intervall av 15-35 % AB +- 5 i extrema fall. Ofta är BA-andelen klart större.

Svårt ifråga om nedlagd ansträngning/begåvning är nog ganska individuellt. Men räkna med en hel del läsande för AB.
Citera
2017-10-11, 01:09
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000

Det är inte svårt rent intelligensmässigt att få AB men det kräver nog 30-40 timmars studier i veckan (inkl. föreläsningar, seminarier, gruppövningar och obligatoriska moment) för de flesta.

För att få BA räcker det förmodligen med att göra gamla tentor och delta vid undervisningen i skolan (ca 10-20 timmar i veckan).

Det här är bara grova uppskattningar eftersom det är omöjligt att veta hur det ser ut egentligen.

Nedlagd tid > intelligens vill jag påstå är det som gäller rent generellt.
Citera
2017-10-12, 09:39
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Det är inte svårt rent intelligensmässigt att få AB men det kräver nog 30-40 timmars studier i veckan (inkl. föreläsningar, seminarier, gruppövningar och obligatoriska moment) för de flesta.

För att få BA räcker det förmodligen med att göra gamla tentor och delta vid undervisningen i skolan (ca 10-20 timmar i veckan).

Det här är bara grova uppskattningar eftersom det är omöjligt att veta hur det ser ut egentligen.

Nedlagd tid > intelligens vill jag påstå är det som gäller rent generellt.

Det är ju knappast avgörande huruvida man memorerat svar på tentor, eftersom omständigheterna är annorlunda, utan det krävs något annat för att lösa juridiska problem..hmm vad kan det vara? Innebörden av intelligens är något man kanske bör ha koll på innan man tycker att det är underordnat på juristprogrammet, se tidigare diskussion kring detta i tråden.
Senast redigerad av Icecrypt08 2017-10-12 kl. 09:42.
Citera
2017-10-12, 13:03
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Det är ju knappast avgörande huruvida man memorerat svar på tentor, eftersom omständigheterna är annorlunda, utan det krävs något annat för att lösa juridiska problem..hmm vad kan det vara? Innebörden av intelligens är något man kanske bör ha koll på innan man tycker att det är underordnat på juristprogrammet, se tidigare diskussion kring detta i tråden.

Jag skriver inte någonstans att det som gäller är att memorera in svar på tentor. Det jag menar är att det är fördelaktigt att göra gamla tentor, dels för att repetera sina kunskaper om den materiella rätten och dels (och framför allt) för att träna in den metod som krävs för att ge ett bra svar på frågorna.

Det jag menar med att arbetsinsatsen är överordnad studentens intellektuella förmåga är att en väldigt intelligent person inte klarar av programmet utan att lägga ner tid på sina studier. En mindre intelligent person skulle säkerligen klara av juridikstudier genom hårt arbete eftersom abstraktionsnivån på juristprogrammet inte är lika hög som på t.ex. vissa civilingenjörsutbildningar (där en förhållandevis hög intelligensnivå krävs för att öht klara av utbildningen).

Med reservation för att jag inte har exakt koll på den vetenskapliga definitionen av ordet intelligens. Min förhoppning när jag skrev inlägget var att läsaren skulle förstå det jag skrev i alla fall. Där hade jag uppenbarligen fel.
Senast redigerad av at95 2017-10-12 kl. 13:05.
Citera
2017-10-12, 14:43
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Jag skriver inte någonstans att det som gäller är att memorera in svar på tentor. Det jag menar är att det är fördelaktigt att göra gamla tentor, dels för att repetera sina kunskaper om den materiella rätten och dels (och framför allt) för att träna in den metod som krävs för att ge ett bra svar på frågorna.

Det jag menar med att arbetsinsatsen är överordnad studentens intellektuella förmåga är att en väldigt intelligent person inte klarar av programmet utan att lägga ner tid på sina studier. En mindre intelligent person skulle säkerligen klara av juridikstudier genom hårt arbete eftersom abstraktionsnivån på juristprogrammet inte är lika hög som på t.ex. vissa civilingenjörsutbildningar (där en förhållandevis hög intelligensnivå krävs för att öht klara av utbildningen).

Med reservation för att jag inte har exakt koll på den vetenskapliga definitionen av ordet intelligens. Min förhoppning när jag skrev inlägget var att läsaren skulle förstå det jag skrev i alla fall. Där hade jag uppenbarligen fel.

Jag tänker inte köra den här diskussionen igen, men det du säger hänger inte ihop med vad intelligens betyder och vad en tenta ska testa. En intelligent person kan få AB genom att endast göra gamla tentor och delta i den huvudsakliga undervisningen och läsa viktiga rättsfall, då tentorna visar och prövar de allmäna dragen. Det finns ingenting som hjälper en person som "pluggat hårt" på en tenta när denne ställs inför en fråga som inte behandlats i materialet, vilket i princip alltid sker. Det är oftast på sådana tentor som man får låga mängder AB, eftersom det är då intelligens krävs.
Senast redigerad av Icecrypt08 2017-10-12 kl. 14:45.
Citera
2017-10-13, 00:51
Medlem
SunWukongs avatar
Vet någon ifall det går att få ut både en kandidatexamen och en juristexamen från LU?

Jag läser T8 i Lund och har börjat kolla på utländska traineetjänster. De kräver ofta att man söker 8 - 10 månader i förväg och att man har någon form av examen när man söker. Tänkte därför kolla om det går att lösa på något smidigt sätt
Citera
2017-10-14, 21:03
Medlem
Jag har en fråga till er som läst klart de obligatoriska kurserna på SU. Finns det någon kurs som är lika jobbig som CC:n eller är det den tuffaste? Det går inte ens att uppskatta rättsområden man studerar, eftersom kursen består av sex olika examinationsmoment.
Senast redigerad av Baarneey 2017-10-14 kl. 21:06.
Citera
2017-10-14, 22:19
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baarneey
Jag har en fråga till er som läst klart de obligatoriska kurserna på SU. Finns det någon kurs som är lika jobbig som CC:n eller är det den tuffaste? Det går inte ens att uppskatta rättsområden man studerar, eftersom kursen består av sex olika examinationsmoment.

Det är subjektivt så klart, men de flesta skulle nog säga att CC är jobbigast. Närmsta medtävlare skulle jag tro de flesta tycker allmän rättslära är (grupparbeten, många deadlines, dugga och hemtenta).

Generellt skulle jag säga att du inte behöver oroa dig efter CC. Jag upplevde att det var få som hoppade av senare än T3.

Friskrivning: tog examen HT16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in