2017-10-04, 22:33
Medlem
Sobofieds avatar
Mina intryck från arbetsmarknaden för brottmålsbyråer i Stockholm är:

1) det är bra att ha suttit ting (duh);
2) många får jobb genom att ha grundat med extrajobb under studierna, eller på annat sätt fått kontakt med advokat på byrån på annat vis än genom ansökan;
3) man bör inte vara negativt inställd till att börja på en annan mindre byrå - även enmansbyrå - först. Familjerätt, migrationsrätt, socialrätt osv låter kanske inte så sexigt för någon som drömmer om att bli försvarare, men det ger dig process- och klienterfarenhet. Karriären är lång.

Jag upplever inte heller att betygskraven är i närheten av vad de är för affärsjuridiska jobb och vissa myndigheter. Erfarenhet premieras, och likt de affärsjuridiska byråerna uppskattas det om du inte är en komplett idiot. Och att du är villig att jobba långa timmar för låg lön något år. Språkkunskaper är också populärt.
Senast redigerad av Sobofied 2017-10-04 kl. 22:37.
Citera
2017-10-08, 03:21
Medlem
Vad har ni för system för överstrykningar etc? Skitgrej kanske, men jag har i några månader nu prövat mig fram lite hit och dit och tycker inte jag hittar något som funkar naturligt för mig.
Tips från er som gått lite längre på programmet?
Citera
2017-10-08, 15:46
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceRoger
Vad har ni för system för överstrykningar etc? Skitgrej kanske, men jag har i några månader nu prövat mig fram lite hit och dit och tycker inte jag hittar något som funkar naturligt för mig.
Tips från er som gått lite längre på programmet?

Jag gillar inte att mixtra färger. Istället stryker jag under det viktigaste, men framförallt tar anteckningar i marginalen både i litteratur och rättsfall. Metoden blir då att genom något anteckningsord i marginalen hittar jag det jag söker, för att sedan läsa det överstrukna bredvid. Det fungerar mycket bra.
Citera
2017-10-08, 22:40
Medlem
Någon som kan svara på om följande "klotter" i lagboken är ok? Se bilder: https://postimg.org/gallery/z2iecs0s/

Vi (Örebro universitet, termin 1) får endast ha understrykningar/överstrykningar i lagboken.
Av misstag råkade jag vid kursens början dock anteckna något ord, någon siffra, pil och liknande här och var - som jag nu, när jag fick veta att det inte var ok, har kluddat över. När jag nu kluddat över detta, är det ok då? Eller kommer tentavakten bli misstänksam för allt kludd osv? Kan jag gå till en tenta utan att behöva vara nervös med en lagbok som på ett par få ställen ser ut så, eller bör jag inskaffa en ny lagbok?

Med understrykningar/överstrykningar antar jag också att det är helt ok att ringa in/understryka något specifikt ord såsom jag har gjort på vissa ställen och inte bara hela meningar?
Citera
2017-10-08, 23:15
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivalenss
Någon som kan svara på om följande "klotter" i lagboken är ok? Se bilder: https://postimg.org/gallery/z2iecs0s/

Vi (Örebro universitet, termin 1) får endast ha understrykningar/överstrykningar i lagboken.
Av misstag råkade jag vid kursens början dock anteckna något ord, någon siffra, pil och liknande här och var - som jag nu, när jag fick veta att det inte var ok, har kluddat över. När jag nu kluddat över detta, är det ok då? Eller kommer tentavakten bli misstänksam för allt kludd osv? Kan jag gå till en tenta utan att behöva vara nervös med en lagbok som på ett par få ställen ser ut så, eller bör jag inskaffa en ny lagbok?

Med understrykningar/överstrykningar antar jag också att det är helt ok att ringa in/understryka något specifikt ord såsom jag har gjort på vissa ställen och inte bara hela meningar?

Det vore jävligt analt om det inte vore ok, men du kan ju för säkerhets skull gå och fråga kursansvarig innan.
Citera
2017-10-09, 12:03
Medlem
Discombobulateds avatar
Hej
Någon som har tillgång till poängkrav för olika betyg för någon av de två JIKen-tentor som skrivits i år?
Tack
Citera
2017-10-09, 12:06
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discombobulated
Hej
Någon som har tillgång till poängkrav för olika betyg för någon av de två JIKen-tentor som skrivits i år?
Tack

Vilket lärosäte?
Citera
2017-10-09, 12:38
Medlem
Discombobulateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Vilket lärosäte?
SU, juste glömde nämna! haha
Citera
2017-10-09, 13:18
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discombobulated
SU, juste glömde nämna! haha

Poänggränserna på ordinarie tentamen (1/3- 17) och omtentamen (21/4- 17) ser ut på följande sätt:

AB: 23-30
BA: 20-22,5
B: 17-19,5
U: 0-16,5

Maxpoäng på tentan är 24 p och maxpoäng på credituppgifterna är 6 p.
Senast redigerad av at95 2017-10-09 kl. 13:23.
Citera
2017-10-09, 13:22
Medlem
Discombobulateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Poänggränserna på ordinarie tentamen (1/3- 17) och omtentamen (21/4- 17) ser ut på följande sätt:

AB: 23-30
BA: 20-22,5
B: 17-19,5
U: 0-16,5

Maxpoäng på tentan är 24 p och maxpoäng på credituppgifterna är 6 p.

Man tackar
Citera
2017-10-09, 22:22
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Vilket lärosäte?
Bra. Vi vet ju alla att det är UU -> LU -> SU -> övriga.
Citera
2017-10-09, 22:38
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Bra. Vi vet ju alla att det är UU -> LU -> SU -> övriga.

Tillbaks till bjudluncherna med dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in