Citat:
Ursprungligen postat av
Icecrypt08
Det är ju knappast avgörande huruvida man memorerat svar på tentor, eftersom omständigheterna är annorlunda, utan det krävs något annat för att lösa juridiska problem..hmm vad kan det vara? Innebörden av intelligens är något man kanske bör ha koll på innan man tycker att det är underordnat på juristprogrammet, se tidigare diskussion kring detta i tråden.
Jag skriver inte någonstans att det som gäller är att memorera in svar på tentor. Det jag menar är att det är fördelaktigt att göra gamla tentor, dels för att repetera sina kunskaper om den materiella rätten och dels (och framför allt) för att träna in den
metod som krävs för att ge ett bra svar på frågorna.
Det jag menar med att arbetsinsatsen är överordnad studentens intellektuella förmåga är att en väldigt intelligent person inte klarar av programmet utan att lägga ner tid på sina studier. En mindre intelligent person skulle säkerligen klara av juridikstudier genom hårt arbete eftersom abstraktionsnivån på juristprogrammet inte är lika hög som på t.ex. vissa civilingenjörsutbildningar (där en förhållandevis hög intelligensnivå krävs för att öht klara av utbildningen).
Med reservation för att jag inte har exakt koll på den vetenskapliga definitionen av ordet intelligens. Min förhoppning när jag skrev inlägget var att läsaren skulle förstå det jag skrev i alla fall. Där hade jag uppenbarligen fel.