2017-10-13, 09:48
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user3815276
Hur övervakar ni att moderatorer inte ändrar egna äldre inlägg?

Det här borde väl vara ganska enkelt att kontrollera egentligen?

Ja, så enkelt att du kan göra det faktiskt. All information du behöver finns publikt tillgänglig.
  • Inläggstexten
  • Vilket konto som postat
  • När inlägget skrev
  • Om inlägget redigerats
  • När inlägget senast redigerades
Du behöver inte tillgång till databasen för att göra det.
Citera
2017-10-13, 10:00
Medlem
user3815276s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Ja, så enkelt att du kan göra det faktiskt. All information du behöver finns publikt tillgänglig.
  • Inläggstexten
  • Vilket konto som postat
  • När inlägget skrev
  • Om inlägget redigerats
  • När inlägget senast redigerades
Du behöver inte tillgång till databasen för att göra det.
Jo, jag är medveten om allt det där. Men det blir ju betydligt svårare för mig att göra en sådan gransning när jag först måste ladda ner tusentals inlägg för varje moderator före jag kan börja granska varje enskilt inlägg.

Admins har redan tillgång till all data, det vore mycket enkelt för dem att genomföra en sådan här granskning.
Citera
2017-10-13, 10:01
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Hur övervakar ni att moderatorer inte ändrar egna äldre inlägg?

Det här borde väl vara ganska enkelt att kontrollera egentligen?

Sök igenom er databas, kontrollera alla moderatorers inlägg, om tiden mellan ett inläggs publicering och senaste ändring är mera än 1 år, markera inlägget. Gå sedan igenom alla markerade inlägg och se på vilket sätt inläggen har ändrats.

Det kan inte finnas många legitima skäl för en moderator att utföra ändringar i sina egna inlägg ett år efter att inläggen skrivits.

Har ni genomfört en sådan här granskning någon gång?

(FB) Moderatorer vs. användare - samlingstråden

Det behöver inte vara så komplicerat. Redigeringstexten i kursivt med tillhörande datum och tidsstämpel hamnar där automatiskt. Det är väldigt enkelt för samtliga som bevistar forumet att fortlöpande kontrollera detta. Det kontrollsystem som du beskriver skulle innebära en stor arbetsbelastning för forumets tekniker, vars antal är begränsat och vars tid och resurser troligtvis skulle spenderas bättre på att lösa mer akuta tekniska problem på forumet än att gå igenom enorma mängder inlägg skrivna av moderatorer (även om ditt förslag delvis är automatiserat, så kräver det en hel del manuellt arbete också). Förutsättningen för ditt förslag är ju dessutom den gamla vanliga misstanken hos användare att moderatorer är korrupta och missbrukar sin position.
Citera
2017-10-13, 10:06
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Jo, jag är medveten om allt det där. Men det blir ju betydligt svårare för mig att göra en sådan gransning när jag först måste ladda ner tusentals inlägg för varje moderator före jag kan börja granska varje enskilt inlägg.

Admins har redan tillgång till all data, det vore mycket enkelt för dem att genomföra en sådan här granskning.

Fast det är ju inte du som laddar ner datan, det är ju den lilla kodsnutten du skriver som gör det åt dig medan du dricker kaffe eller tittar på Netflix. Den lilla extra tid det tar kan ju knappast hindra dig. Faktum är ju att om du gjort det igår kväll när du skrev inlägget så hade du varit klar nu.
Citera
2017-10-13, 10:08
Medlem
user3815276s avatar
Är ni säkra på att "Senast redigerad av" texten alltid visas när en moderator har ändrat ett inlägg då?
Senast redigerad av user3815276 2017-10-13 kl. 10:17.
Citera
2017-10-13, 12:05
Moderator
vfs avatar
Citat:
Är ni säkra på att "Senast redigerad av" texten alltid visas när en moderator har ändrat ett inlägg då?

Jag testar.

Edit: test

Senast redigerad av vf Idag kl. 12:07. det syns som du ser
Senast redigerad av vf 2017-10-13 kl. 12:08.
Citera
2017-10-13, 13:15
Medlem
user3815276s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Jag testar.

Edit: test

Senast redigerad av vf Idag kl. 12:07. det syns som du ser
Kanske jag borde ha markerat ordet "alltid" på något sätt.

Om man ändrar ett nytt inlägg inom några sekunder från att man skrivit det, exempelvis genom att rätta till ett stavfel, så visas inte den där "Senast redigerad av" texten.

Det existerar alltså omständigheter som gör det möjligt för en person att redigera sina inlägg på Flashback utan att den där texten visas.

Jag har aldrig varit moderator på Flashback så jag vet inte vad man kan eller inte kan göra som moderator, därav frågan.

Tack för ditt svar.
Citera
2017-10-13, 13:17
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Kanske jag borde ha markerat ordet "alltid" på något sätt.

Om man ändrar ett nytt inlägg inom några sekunder från att man skrivit det, exempelvis genom att rätta till ett stavfel, så visas inte den där "Senast redigerad av" texten.

Det existerar alltså omständigheter som gör det möjligt för en person att redigera sina inlägg på Flashback utan att den där texten visas.

Jag har aldrig varit moderator på Flashback så jag vet inte vad man kan eller inte kan göra som moderator, därav frågan.

Tack för ditt svar.

Det visas ingen redigeringsmeddelande om man gör det inom en minut, det gäller för alla.
Citera
2017-10-13, 13:19
Medlem
user3815276s avatar
Oavsett om ni kan smygeditera era gamla inlägg eller inte, så kan ni ju fortfarande radera inläggen. Det här är inget jag som vanlig användare kan övervaka, såvida jag inte skapar en komplett kopia av alla modertorers inlägg och med jämna mellanrum försöker hämta alla inlägg igen för att se om något av dem har försvunnit.

Det här är en annan sak som hade varit väldigt lätt att granska för admins eftersom de alltid har tillgång till alla inlägg. De behöver bara gå igenom alla moderatorers inlägg, och om något inlägg har raderats en lång tid efter det skapades så handlar det sannolikt om en moderator som medvetet försöker dölja någon form av regelbrott.
Citera
2017-10-13, 14:03
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Oavsett om ni kan smygeditera era gamla inlägg eller inte, så kan ni ju fortfarande radera inläggen. Det här är inget jag som vanlig användare kan övervaka, såvida jag inte skapar en komplett kopia av alla modertorers inlägg och med jämna mellanrum försöker hämta alla inlägg igen för att se om något av dem har försvunnit.

Det här är en annan sak som hade varit väldigt lätt att granska för admins eftersom de alltid har tillgång till alla inlägg. De behöver bara gå igenom alla moderatorers inlägg, och om något inlägg har raderats en lång tid efter det skapades så handlar det sannolikt om en moderator som medvetet försöker dölja någon form av regelbrott.

Man kan ibland se på medlemmar som inte har varit inloggade på ett par år att deras inlägg minskar. Det verkar alltså som att man antingen har en bugg eller tar bort inlägg åratal efter att de postades. Vad vitsen med det är förstår jag inte.
Citera
2017-10-13, 14:22
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Man kan ibland se på medlemmar som inte har varit inloggade på ett par år att deras inlägg minskar. Det verkar alltså som att man antingen har en bugg eller tar bort inlägg åratal efter att de postades. Vad vitsen med det är förstår jag inte.

Nopes, inlägg tas inte bort efter ett antal år, inte heller ändras räknaren beroende på när inlägg postades.

Det som däremot händer är att trådar flyttas till en forumdel där inlägg inte längre räknas eller rent att trådar slängs.
Citera
2017-12-11, 19:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
Jag vill tro att dom flesta användarna uppskattar bra moderatorer. Vad är då en bra moderator? Jo, det var det jag tänkte vi kunde diskutera i den här tråden. Enligt mig är den absolut viktigaste egenskapen hos modsen vilket bemötande dom har mot användarna. Det är sånt som skapar bra "relationer" och förtroende. Det är främst dom modsen man vänder sig till om man undrar över något.

VAd uppskattar ni andra användare för egenskaper hos modsen?
Jag vill kunna trolla moderatorn och gillra in Hen i fällan utan att 'na faller pladask för maktmissbruk. Trams är oundgängligt och robomodsen skall tåla mer än en vanlig användare. Här på Flashback är jag faktiskt helt och hållet nöjd, mest för jag inte haft anledning att testa ovanstående (Mac-Modden är tydligen inte Phanboi). Däremot blev jag avstängd från Xbox Live-forumet efter att ha delegerat ut alla möjliga utmaningar i Playstation-exklusiva spel till moderatorerna; Blev butthurt så inåt hellsprätta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in