2017-10-11, 22:00
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutButterJelly
Hur gör ni för att räkna ut t.ex 155/182 så snabbt som möjligt? Någon schysst strategi uppskattas!
Jag har en gång för alla memorerat "divisionstabellen" (alla lär sig multiplikationstabellen utantill, men har jättesvårt att dividera). Och jag använder % för jag memorerar till åtminstone 1% precision.

1/2=50%, 1/3=33% o.s.v. upp till 25. Därifrån kan man extrapolera med vettig precision, 1/75 är ju 1/3 av 1/25. När jag ser ett tal upp till 30 eller så, så ser jag samtidigt dess invers i procent. Därmed har division reducerats till multiplikation. Med lite finjusteringar ovanpå det vid behov och tid. Och avslutande sanity check att man har placerat decimalkommat rätt. Fram till dess är det bara rätt ordning på siffrorna som man bryr sig om.

Så jag ser direkt i mitt minne att 1/18 är 5.55% (hälften av 1/9=11.11% symmetriskt med att 1/11 är 9.09%). Så 155/180 är 155 gånger 0.555% = 0.86% (bara att multiplicera the hard way, där har jag inget trick). Åsså var det ju 182 och inte 180 i nämnaren, så vi drar av 1% (2 av 180) av 0.86 så det blir 0.85. Rätt svar är tydligen 0.8516.

Jag tror att en svårighet med just denna division är just att de börjar med 15 och 18, som ju ligger utanför den allmänt utantillinlärda 9x9-gångertabellen.
Senast redigerad av Fri 2017-10-11 kl. 22:09.
Citera
2017-10-11, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Hur brukar ni lägga upp studierna nu med bara några dagar kvar?

Samt när ni gör provet, brukar ni göra de olika delarna i någon viss ordning?
Dvs det ni har lättast för först osv. Jag har hittills tex på den verbala delen sparat LÄS till sist då jag har svårast för denna biten och den brukar ta en del energi. Vill ha huvudet så fräscht som möjligt till de andra uppgifterna för att plocka så mycket poäng som möjligt där.
Hade varit intressant att höra hur ni andra gör.

Brukar köra ORD - MEK - ELF - LÄS på den verbala då jag har svårast för LÄS. Konstigt nog så tog jag trots detta mest poäng på LÄS förra gången...
Citera
2017-10-12, 13:14
Medlem
Okej, tack för svaren
Sedan brukar ni också ta och skriva ner era svarsalternativ som ni kan ta hem?
Jag är lite kluven här, tänker att den lilla extratiden som det tar att fylla i svaren ytterligare en gång kan vara guld värd men samtidigt vill man ju gärna veta sina poäng så man vet vilka skolor man ska söka in till.
Citera
2017-10-12, 18:07
Medlem
Augmenteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Okej, tack för svaren
Sedan brukar ni också ta och skriva ner era svarsalternativ som ni kan ta hem?
Jag är lite kluven här, tänker att den lilla extratiden som det tar att fylla i svaren ytterligare en gång kan vara guld värd men samtidigt vill man ju gärna veta sina poäng så man vet vilka skolor man ska söka in till.
Du får ett par minuter att skriva ner dina svar efter att provpassets 55 minuter har passerat, du behöver alltså inte använda provtiden till det.
Citera
2017-10-13, 10:21
Medlem
Rem-s avatar
Vad tror ni om att göra DTK först på kvantdelarna? Har aldrig provat, och vet att många tycker att det är en dålig idé, men när jag gör provet hemma får jag mycket bättre resultat än när jag gör det i vanlig ordning. NOG känns som en lättare del att göra under tidspress än DTK. Under proven är det oftast på DTK jag tappar poäng, just för att jag inte har tid.
Citera
2017-10-13, 14:03
Medlem
kristofferGs avatar
Hej! Skulle bli glad om ni kunde hjälpa mig med den här uppgiften:

Punkten (3,3) ligger på linjen y=kx-3. Vad är Y då x= -3?

A. -9
B. -3
C. 0
D. 6

Det blir allt som oftast kortslutning i hjärnan när denna typ av uppgifter dyker upp. Räta linjens ekvation är inte min vän.

Tack!
Citera
2017-10-13, 16:19
Medlem
Rewindings avatar
Här jävlar fattar jag inte riktigt, gått bra för mig i övrigt på kvant från högskoleprovet vt 2017.. men förstår inte riktigt detta.

18. 2x-y-3=y

Kvantitet I: x
Kvantitet II: y

A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig

Någon som är villig att förklara?
Fick ändå 35/40 i övrigt på mitt första försök här nu vilket jag antar är okej? Vad lär genomsnittet vara på kvant?
Citera
2017-10-13, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rewinding
Här jävlar fattar jag inte riktigt, gått bra för mig i övrigt på kvant från högskoleprovet vt 2017.. men förstår inte riktigt detta.

18. 2x-y-3=y

Kvantitet I: x
Kvantitet II: y

A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig

Någon som är villig att förklara?
Fick ändå 35/40 i övrigt på mitt första försök här nu vilket jag antar är okej? Vad lär genomsnittet vara på kvant?
Jag får det till att x är större än y för att:

2x-y-3=y
2x-y-3 (+3) =y (+3)
2x-y = y+3
2x-y (+y)= y+3 (+y)
2x=2y+3

Alltså 2y är lika stort som 2x om du lägger till 3, då måste 2x vara större än 2y och x är därför större än y.
Senast redigerad av TonyMontane 2017-10-13 kl. 17:01.
Citera
2017-10-13, 17:55
Medlem
Rewindings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontane
Jag får det till att x är större än y för att:

2x-y-3=y
2x-y-3 (+3) =y (+3)
2x-y = y+3
2x-y (+y)= y+3 (+y)
2x=2y+3

Alltså 2y är lika stort som 2x om du lägger till 3, då måste 2x vara större än 2y och x är därför större än y.

Jo jag fattade en lite stund senare genom att helt enkelt testa att ge X ett värde tex.

typ f(1)=2-y-3=Y alltså -1=2y Y=-0.5 Y<X

Ibland får man hjärnsläpp på lätta grejer dessvärre, tack iallafall!
Citera
2017-10-13, 18:22
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG

A. -9
B. -3
C. 0
D. 6

Det blir allt som oftast kortslutning i hjärnan när denna typ av uppgifter dyker upp. Räta linjens ekvation är inte min vän.

Tack!

Du bör börja med att bestämma värdet på k genom att använda informationen att punkten (3,3) ligger på linjen. Sätt alltså in x = 3 och y = 3 så får du 3 = k*3 - 3 och kan lösa ut att k = 2. Sedan är det bara att sätta in x = -3 istället så får du y = 2*(-3) - 3 = -9. Rätt svarsalternativ är alltså A.
Citera
2017-10-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG

A. -9
B. -3
C. 0
D. 6

Tack!

Räta linjens ekvation är y = kx+m där k och m är konstanter. I denna uppgift är m givet, (-3) din strategi bör då vara att finna k.

Sätt in punkten (3,3) i räta linjens ekvation genom att byta ut x och y mot dessa värden. Sedan löser du ut k.

3 = k*3-3 --> 6=k*3 --> k = 2

Linjens ekvation är alltså y = 2x -3. Nu har du endast två obekanta, x och y, vilket betyder att om antingen x eller y är givet kan du lösa ut den andra variabeln.

I detta fall är x givet, x = -3. Sätt in x = -3 i räta linjens ekvation och lös ut y.

y = 2*(-3) -3 --> y = -6-3 --> y = -9
Citera
2017-10-14, 17:32
Medlem
Tjo! Tänkte om någon ville dela med sig av lite regler som kan va bra att kunna på mattdelen. Tänker främst på xyz-delen. Som tex att en triangels vinkelsumma alltid är 180. Fast kanske lite mer avancerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in