Citat:
Ursprungligen postat av
Amphyama
Har tränat som en idiot på kvantdelen. Trots detta ingen förbättring av resultat. Känns vidrigt. Är det kört för mig? Är jag dum?

Vad kan jag göra för att se någon skillnad? Kvantdelen behöver jag verkligen förbättra.
Titta noga på de felaktiga svar du valt i träningsfrågorna och tänk efter tills du både förstår varför du valde det svaret och varför ett annat svar är rätt. Tänk verkligen efter djupt och länge på varje enskilt fel du gör, som en schackspelare inför ett avgörande drag. Det kan du inte göra under provet, men under träningen kan du det. Du lär hitta nånting som förbättrar dig.
Man kan formulera NOG-frågorna som ekvationer, men det är nog för sent att sätta sig in i det på några få dagar. Försök få en känsla för varför du gjort fel och hur det skiljer sig från när du gjort rätt. Träna på NOG-delen helt utan tidspress några gånger. Anteckna hur du resonerar. Med facit i hand efteråt, försök hitta var du begick misstaget. Misstag begås oftast för att man är slarvig, vilket man är för att man har för bråttom. Börja med att göra rätt, och börja först därefter försöka öka hastigheten. Det är på samma sätt man lär sig spela boll.
Om du har någon som du lugnt kan resonera tillsammans med, steg för steg, för att utesluta de olika svarsalternativen, så kan det vara en höjdare. Jag tror att det viktiga är att gå in i detaljerna steg för steg. Att försöka se sin egen tankeprocess, vilket inte är enkelt.
Pröva att
börja med ett svarsalternativ och pröva om det stämmer med frågan. Kan du utesluta ett eller två alternativ så är du på god väg.