2017-10-05, 21:19
Medlem
Augmenteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afik
Nu när provet närmar sig funderar jag på att öva på gamla prov. Hittills har jag övat mer på grunderna för matten. Jag har dock en noja att jag kommer hinna klara alla prov snabbt, och därför vore bättre att spara proven till senare, när jag är bättre på matte.

Tankar om detta? Är det ett dumt sätt att tänka på?

Tacksam för svar.
Det finns ju väldigt många gamla prov online, så du lär inte göra klart alla i första taget. Dessutom kan du få ut väldigt mycket ur ett gammalt prov.

Jag brukar ta ett provpass i taget och göra detta på tid (55 min). Därefter rättar jag jag eventuella fel och analyserar vad jag gjort fel, eller vad jag behöver lära mig för att klara uppgiften. På så sätt brukar jag få ut åtminstone 2-2,5 timme aktivt plugg ur ett KVA-provpass.

Men det är ju självklart en bra idé att se till så att grunderna sitter först, men nu när provet är så pass nära tycker jag det lönar sig mer att öva i "skarpt läge" på tid.
Citera
2017-10-09, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ftFate
Bara svenska. Den enda engelska delen är ELF, dvs läsförståelse. Sen underlättar det att kunna engelska för ordförståelsen, men det är en annan femma.

På meningskompletering i engelskadelen hjälper det att ha koll på sina engelska ord.
Citera
2017-10-09, 16:17
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Om man slår 2 st tärningar vad är sannolikheten att man slår 2 st 6 på rad?

Svaret får man ju fram genom att multiplicera (1/6) * (1/6) = 1/36.

Men varför multiplicerar man? Kanske dum fråga, men förstår inte riktigt. Tacksam för svar!
Citera
2017-10-09, 19:34
Medlem
Ok såhär ligger det till, jag har inte lagt ner mycket tid på högskoleprovet och nu är det drygt 13 dagar kvar. Hur många timmar ska jag lägga ner dessa sista kommande dagar? Är mest svag på NOG, LÄS, ORD, MEK, ELF. Resterande delar klarar jag mig på med mer än 50% rätt.
Citera
2017-10-09, 20:01
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutButterJelly

Men varför multiplicerar man? Kanske dum fråga, men förstår inte riktigt. Tacksam för svar!

Eftersom utfallet i de två kasten är oberoende av varandra så måste man multiplicera. Det är sannolikhet 1/6 att få en sexa på en tärning, dvs i en sjättedel av kasten i långa loppet så ger den ena tärningen en sexa. Detsamma gäller för den andra tärningen.

Kastar man dem båda så går det inte att utgå från att de kommer att ge en sexa samtidigt, utan det blir istället så att en sjättedel av de kast då den första tärningen ger en sexa så ger även den andra tärningen en sexa.
Citera
2017-10-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chevroletimpala
Ok såhär ligger det till, jag har inte lagt ner mycket tid på högskoleprovet och nu är det drygt 13 dagar kvar. Hur många timmar ska jag lägga ner dessa sista kommande dagar? Är mest svag på NOG, LÄS, ORD, MEK, ELF. Resterande delar klarar jag mig på med mer än 50% rätt.

Jag personligen ska försöka lägga 8h/dag fram tills provet från och med imorgon, då jag äntligen är klar med jobb+övrigt plugg.

Blir nog ca 2h ord, 2DTK, 2h läs och resten bara lite random matteuppgifter på HPguiden
Citera
2017-10-10, 21:04
Medlem
Har tränat som en idiot på kvantdelen. Trots detta ingen förbättring av resultat. Känns vidrigt. Är det kört för mig? Är jag dum? Vad kan jag göra för att se någon skillnad? Kvantdelen behöver jag verkligen förbättra.
Citera
2017-10-10, 22:54
Medlem
Discombobulateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amphyama
Har tränat som en idiot på kvantdelen. Trots detta ingen förbättring av resultat. Känns vidrigt. Är det kört för mig? Är jag dum? Vad kan jag göra för att se någon skillnad? Kvantdelen behöver jag verkligen förbättra.
Räcker inte att göra massa frågor, du måste förstå varför du svarar rätt/fel. Frågorna brukar likna varandra varje år, så när du börjar förstå grunderna kommer dina resultat öka ganska mycket.
Citera
2017-10-11, 19:43
Medlem
Hur brukar ni lägga upp studierna nu med bara några dagar kvar?

Samt när ni gör provet, brukar ni göra de olika delarna i någon viss ordning?
Dvs det ni har lättast för först osv. Jag har hittills tex på den verbala delen sparat LÄS till sist då jag har svårast för denna biten och den brukar ta en del energi. Vill ha huvudet så fräscht som möjligt till de andra uppgifterna för att plocka så mycket poäng som möjligt där.
Hade varit intressant att höra hur ni andra gör.
Citera
2017-10-11, 21:04
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amphyama
Titta noga på de felaktiga svar du valt i träningsfrågorna och tänk efter tills du både förstår varför du valde det svaret och varför ett annat svar är rätt. Tänk verkligen efter djupt och länge på varje enskilt fel du gör, som en schackspelare inför ett avgörande drag. Det kan du inte göra under provet, men under träningen kan du det. Du lär hitta nånting som förbättrar dig.

Man kan formulera NOG-frågorna som ekvationer, men det är nog för sent att sätta sig in i det på några få dagar. Försök få en känsla för varför du gjort fel och hur det skiljer sig från när du gjort rätt. Träna på NOG-delen helt utan tidspress några gånger. Anteckna hur du resonerar. Med facit i hand efteråt, försök hitta var du begick misstaget. Misstag begås oftast för att man är slarvig, vilket man är för att man har för bråttom. Börja med att göra rätt, och börja först därefter försöka öka hastigheten. Det är på samma sätt man lär sig spela boll.

Om du har någon som du lugnt kan resonera tillsammans med, steg för steg, för att utesluta de olika svarsalternativen, så kan det vara en höjdare. Jag tror att det viktiga är att gå in i detaljerna steg för steg. Att försöka se sin egen tankeprocess, vilket inte är enkelt.

Pröva att börja med ett svarsalternativ och pröva om det stämmer med frågan. Kan du utesluta ett eller två alternativ så är du på god väg.
Senast redigerad av Fri 2017-10-11 kl. 21:30.
Citera
2017-10-11, 21:15
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Hur brukar ni lägga upp studierna nu med bara några dagar kvar?
Panik, depression och såna där literstora glasslådor som tröst.
Nä. Dagen innan, träna på ett prov som du tränat på innan (fast du låtsas som om du inte har gjort det), så att du får bra resultat och självförtroende.

Citat:
Samt när ni gör provet, brukar ni göra de olika delarna i någon viss ordning?
Man får väl fortfarande en provdel åt gången, så det är inte ett val man får göra. Träna åtminstone på ett prov med delarna i rätt ordning och på samma tid som på provdagen. Inklusive raster. Kolla upp schemat och följd det under en träningsdag. För de som redan skrivit ett dussin tentor på högskola så behövs inte det, men om man kommer från gymnasiet så är det nog en fördel att känna på provdagens rutin en gång i förväg.
Senast redigerad av Fri 2017-10-11 kl. 21:20.
Citera
2017-10-11, 21:41
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutButterJelly

Jag visualiserar det så här i en tabell med ena tärningens resultat på en rad och den andra i en kolumn. 6x6=36 kombinationer rymmer alla möjliga kast med två tärningar. Att få en sexa med ena tärningen är en kolumn eller en rad och det är ju 1/6 av alla möjliga händelser. Att sen också kasta den andra tärningen med en sexa har bara en enda ruta i hörnet, 1/36.
Kod:
 123456
1...../
2...../
3...../
4...../
5...../
6.....X
Senast redigerad av Fri 2017-10-11 kl. 21:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in