2017-09-30, 23:04
Medlem
Inte många dagar kvar nu. Tredje gången gillt förhoppningsvis. Har köttat på som en dåre hittils och siktar på att skriva 1.8 nu.
Måste bara säga att det har normeringskurvan har blivit sinnessjuk senaste åren och det verkar inte bli lättare liksom... Har fusktjänsterna påverkat normeringarna såpass eller har folk helt enkelt blivit skickligare?
Citera
2017-10-01, 12:50
Medlem
Bjorlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steam machine
Inte många dagar kvar nu. Tredje gången gillt förhoppningsvis. Har köttat på som en dåre hittils och siktar på att skriva 1.8 nu.
Måste bara säga att det har normeringskurvan har blivit sinnessjuk senaste åren och det verkar inte bli lättare liksom... Har fusktjänsterna påverkat normeringarna såpass eller har folk helt enkelt blivit skickligare?
Gissar mer på att provskaparna har gjort proven enklare - detta då jag har läst att de har velat jämna ut differensen mellan VERB- och KVA-resultaten något som gav ett tydligt utslag i normeringstabellen ifrån det senaste provet (ett KVA-prov som jag f.ö. tyckte var väldigt enkelt i jämförelse med diverse prov jag suttit med hemma på kammaren).

Det går ju såklart inte att försumma faktumet att fuskarna konkurrerar bort oss hängivna och ärliga provskrivare ifrån dem högre resultaten. Frågan är bara hur många de är och hur påtagliga de är i förhållande till fördelningen utav provresultaten. En fråga vi antagligen aldrig kommer att få svar på. UHR verkar ju inte särkilt taggade på att göra något åt saken heller för den delen.. Detta går ju såklart ut över provets dignitet, tycker det är förjävligt rent utsagt.
Citera
2017-10-01, 13:26
Medlem
Happymasks avatar
Lånade en bok från biblioteket om högskoleprovet. Har en uppgift jag hade behövt hjälp att förstå.

Vad är produkten av a^2b^2 och -1(ab)^2. Svaret skall vara -1.
Citera
2017-10-01, 14:46
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happymask
Lånade en bok från biblioteket om högskoleprovet. Har en uppgift jag hade behövt hjälp att förstå.

1 * (ab)^2 multiplicerat med -1*(ab)^2

=

1 * -1 = -1
Citera
2017-10-01, 17:47
Medlem
Fick 1.3 förra hösten. I höst krävdes det 1.4 för att komma in på den utbildningen jag vill, så vill skriva 1.5 för att vara helt säker på att komma in. Hur rimligt är det att jag skriver det nu? Vad ska jag fokusera plugget på?
Citera
2017-10-01, 17:57
Medlem
ftFates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderat4Life
Fick 1.3 förra hösten. I höst krävdes det 1.4 för att komma in på den utbildningen jag vill, så vill skriva 1.5 för att vara helt säker på att komma in. Hur rimligt är det att jag skriver det nu? Vad ska jag fokusera plugget på?

Väldigt rimligt. Jag höjde mej 0.15 av att plugga kvant i två dagar. Jag tror det är svårare att höja verbala delen på kort tid än kvant.
Citera
2017-10-01, 18:36
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec

=

1 * -1 = -1
Varför blir det inte -(ab)^4?
Citera
2017-10-01, 20:22
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happymask

Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec

=

1 * -1 = -1

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Varför blir det inte -(ab)^4?

För att det ska kunna bli -1 så måste den ena exponenten vara -2 och den andra 2, alternativt att den andra faktorn ska vara -1/(ab)².

Om faktorerna är skrivna rätt här ovan så blir det -(ab)⁴, som Fri skriver. Nu tycks det dock som att facit säger -1 och då har Happymask förmodligen skrivit av uppgiften lite fel.
Citera
2017-10-02, 02:26
Medlem
Någon som vet tips på hur man utför SQ3R metoden på Läs delen? Förstår att man ska skumläsa, men fattar inte vad exakt man ska skumläsa igenom. Är det dessutom meningen att man ska begripa något utav det man läser utav texten, eller hur funkar det?
Citera
2017-10-03, 22:21
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Hur gör ni för att räkna ut t.ex 155/182 så snabbt som möjligt? Någon schysst strategi uppskattas!
Citera
2017-10-03, 22:24
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutButterJelly
Hur gör ni för att räkna ut t.ex 155/182 så snabbt som möjligt? Någon schysst strategi uppskattas!
155 / 182 =
15 / 18 =
5 / 6

I och med att jag avrundade nedåt är det riktiga svaret något högre.
Citera
2017-10-05, 20:29
Medlem
Nu när provet närmar sig funderar jag på att öva på gamla prov. Hittills har jag övat mer på grunderna för matten. Jag har dock en noja att jag kommer hinna klara alla prov snabbt, och därför vore bättre att spara proven till senare, när jag är bättre på matte.

Tankar om detta? Är det ett dumt sätt att tänka på?

Tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in