2017-10-08, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Alexander Östlund, Mikael Nilsson, Teddy Lucic och Niclas Alexandersson är väl dem som kört som högerback under 2000-talet fram tills Lustig tog över. Framförallt Lucic och Alexandersson vart väl duktiga men skulle ändå vilja gå så långt och säga att dagens Lustig är bättre. Lustig är både duktigt defensivt och offensivt. Lucic hade brister inom offensiven och Alexandersson hade väl en del brister inom defensiven om jag inte missminner mig?

Något annat som slagit mig under kvalet är hur bra spelare Berg har blivit. Han håller ju på något sätt att etablera sig som Sveriges stora stjärna i landslagssammanhang. Något som man inte alls tänkte på när Zlatan var i landslaget.

Lite ödets ironi att de lovande U-21 spelarna Toivonen och Berg hade så stora förväntningar på sig. Sen "blev" det aldrig något, tills plötsligt nu när de är det givna anfallsparet.

Som sagt så har även Rolle Nilsson och Olof Mellberg gjort varsitt mästerskap på högerbacken under 2000-talet.
Citera
2017-10-08, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Ett bra mästerskap får han allt leverera först. Katastrof i såväl EM 2016 som 2012. Först i detta kvalspel han varit stabil och då har han även missat den svåraste matchen. Men det är ingen större konkurrens som bäste högerback under 2000-talet. Mikael Nilsson och Niclas Alexandersson gjorde i vart fall varsitt bra mästerskap där Sverige bägge gångerna tog sig vidare ifrån gruppspelet. Mellberg var väl ingen gigant som högerback och Roland Nilssons EM 2000 var minst lika dåligt som Lustigs 2012.
Han blev ju skadad tidigt i första matchen i EM 2016, så det någon katastrof var det ju knappast. Snarare otur. Skönt att han verkar ha fått ordning på skadorna som drabbade honom mycket förr om åren.
Citera
2017-10-08, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Han blev ju skadad tidigt i första matchen i EM 2016, så det någon katastrof var det ju knappast. Snarare otur. Skönt att han verkar ha fått ordning på skadorna som drabbade honom mycket förr om åren.

Inte katastrof att bli skadad? Han var ju även duktigt uppsnurrad innan skadan som mest kändes som en alibiskadad för att slippa förnedringen.
Citera
2017-10-08, 12:18
Medlem
Visst kan Lustig mycket väl vara vår bäste högerback under 2000 talet.
Till de två bästa jag sett i min livstid har han dock mycket avstånd.
Näst bäst Roland Nilsson.
Den bäste utan tvivel var den Perstorpsbördige och ÖSTERspelande Björn Andersson.
Terry Yorath borde fått fängelse för sitt överfall.
Citera
2017-10-08, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Inte katastrof att bli skadad? Han var ju även duktigt uppsnurrad innan skadan som mest kändes som en alibiskadad för att slippa förnedringen.
Asså, inte katastrof i bemärkelsen genomusel som han var i EM 2012. Det var en personlig katastrof, men han var inte sämre än någon annan under första halvlek mot Irland. Det var en av Sveriges värsta halvlekar under Hamrén (säger en del) och Lustig kan inte lastas för det.
Citera
2017-10-08, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Asså, inte katastrof i bemärkelsen genomusel som han var i EM 2012. Det var en personlig katastrof, men han var inte sämre än någon annan under första halvlek mot Irland. Det var en av Sveriges värsta halvlekar under Hamrén (säger en del) och Lustig kan inte lastas för det.

Jo, det var han. Såg matchen på plats och Lustig var helt väck. Man fick direkt känslan att hans smärttröskel sänktes till ett minimum för att slippa fortsatt förnedring.
Citera
2017-10-08, 12:36
Medlem
Felet var Erik H som helt saknade förmågan att bygga ett fungerande lag det är tyvärr pinsamt avslöjande. Om Zlatan skulle spela på topp i detta lagbygge med Janne A skulle Sverige bli ett lag som kan vinna de riktigt stora matcherna i en VM turnering nästa år.
Citera
2017-10-08, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Felet var Erik H som helt saknade förmågan att bygga ett fungerande lag det är tyvärr pinsamt avslöjande. Om Zlatan skulle spela på topp i detta lagbygge med Janne A skulle Sverige bli ett lag som kan vinna de riktigt stora matcherna i en VM turnering nästa år.

Knappast. Sverige hade förmodligen fortfarande jagat 1-0-målet mot Luxemburg om Zlatan spelat.
Citera
2017-10-08, 13:20
Medlem
UrbanJungles avatar
Jag tror vi ska vara väldigt ödmjuka i matchen mot Holland.
Känner mig faktiskt inte ett dugg säker på att det blir en bekväm match.
Säg 3-0 till Holland i halvtid, då kommer det bli nerver och matchen kan sluta hur som helst.

ROBIN OLSEN, glöm för all del inte våran målvakt som varit både skakig och osäker genom hela kvalet.

Citera
2017-10-08, 14:17
Medlem
kristofferGs avatar
Förstår inte hur vi kan nöja oss med Playoff. Man måste gå ut för Seger mot Holland. Jag vet inte om det på pappret någonsin har varit svårare Playoff-motståndare än vad det är den här gången. Inte alls säker på att det går vägen om vi blir tvåa.
Citera
2017-10-08, 15:04
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Förstår inte hur vi kan nöja oss med Playoff. Man måste gå ut för Seger mot Holland. Jag vet inte om det på pappret någonsin har varit svårare Playoff-motståndare än vad det är den här gången. Inte alls säker på att det går vägen om vi blir tvåa.
Landslaget har det ju inte i egna händer, så vad menar du med "nöja sig med play-off"? Klart de går för seger, allt annat vore märkligt.
Citera
2017-10-08, 15:06
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Sverige kan inte bli sämsta grupptvåa så det är ju bara gå för seger, ett kryss hjälper oss ju bara om Frankrike förlorar så det är bara gasa men lagom.
Inge övermod så vi ligger under med 3-0 tidigt.
Ger vi inte Holland några mål tidigt så kan de få publiken emot sig och vi har mer motivation än dem då en vinst för dem med mindre än 7 målsmarginal inte spelar någon roll förutom rent prestigemässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in