Citat:
Man identifierar sig inte med ”sina hemländer”, utan med sin folkgrupp, och nu råkar folkgruppen bosnier ha en nationalstat med ett landslag.
I klubbfotbollen spelar det mindre roll, där är det bäst man på respektive position men vad är poängen med landslagsfotboll om vi har ett tyskt lag bestående av ghananer, polacker och turkar, ett franskt lag bestående av ivorianer och marockaner, ett belgiskt av kongoleser och ett svenskt av bosnier, syrianer och etiopier?
Ärligt talat, lägg bara ner landslagsfotbollen om en sådan utveckling skall fortsätta. Helt meningslöst.
Anel valde rätt och jag hoppas att det går bra för honom.
I klubbfotbollen spelar det mindre roll, där är det bäst man på respektive position men vad är poängen med landslagsfotboll om vi har ett tyskt lag bestående av ghananer, polacker och turkar, ett franskt lag bestående av ivorianer och marockaner, ett belgiskt av kongoleser och ett svenskt av bosnier, syrianer och etiopier?
Ärligt talat, lägg bara ner landslagsfotbollen om en sådan utveckling skall fortsätta. Helt meningslöst.
Anel valde rätt och jag hoppas att det går bra för honom.
Helt klart går utvecklingen ditåt oavsett, eftersom det är större pengar i klubblagsfotbollen.
Landslagsfotboll är egentligen kul och står över klubblagsfotboll, och det är för tillfället rätt kul för oss svenskar, som trots det demografiska läget i vårt land fortfarande kan ställa upp med ett landslag som är förhållandevis svenskt, men hur kul är landslagsfotbollen för fransmän eller engelsmän? Jag välkomnar en nedläggning av landslagsfotbollen, så kan den eventuellt komma tillbaka i framtiden, när världen är redo för lag separerade på etnisk grund.
Angående ickesvenskar som gnäller över att svenska landslaget inte hört av sig tillräckligt snabbt - jag är glad om de väljer att representera sitt hemland, vare sig de gnäller eller inte, vi klarar oss nog ändå... Men det är ändå lite slående att Sverige, som gjort så mycket för invandrarna, och lidit så mycket av invandringen, kan dra så liten nytta av dem inom fotbollen, en av få sysselsättningar där invandrare borde kunna lyckas minst lika bra som svenskar och där de faktiskt skulle kunna betala tillbaka lite grann av det de fått.