2020-08-20, 18:20
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schleswig-Holstein
Man identifierar sig inte med ”sina hemländer”, utan med sin folkgrupp, och nu råkar folkgruppen bosnier ha en nationalstat med ett landslag.

I klubbfotbollen spelar det mindre roll, där är det bäst man på respektive position men vad är poängen med landslagsfotboll om vi har ett tyskt lag bestående av ghananer, polacker och turkar, ett franskt lag bestående av ivorianer och marockaner, ett belgiskt av kongoleser och ett svenskt av bosnier, syrianer och etiopier?

Ärligt talat, lägg bara ner landslagsfotbollen om en sådan utveckling skall fortsätta. Helt meningslöst.

Anel valde rätt och jag hoppas att det går bra för honom.

Helt klart går utvecklingen ditåt oavsett, eftersom det är större pengar i klubblagsfotbollen.

Landslagsfotboll är egentligen kul och står över klubblagsfotboll, och det är för tillfället rätt kul för oss svenskar, som trots det demografiska läget i vårt land fortfarande kan ställa upp med ett landslag som är förhållandevis svenskt, men hur kul är landslagsfotbollen för fransmän eller engelsmän? Jag välkomnar en nedläggning av landslagsfotbollen, så kan den eventuellt komma tillbaka i framtiden, när världen är redo för lag separerade på etnisk grund.

Angående ickesvenskar som gnäller över att svenska landslaget inte hört av sig tillräckligt snabbt - jag är glad om de väljer att representera sitt hemland, vare sig de gnäller eller inte, vi klarar oss nog ändå... Men det är ändå lite slående att Sverige, som gjort så mycket för invandrarna, och lidit så mycket av invandringen, kan dra så liten nytta av dem inom fotbollen, en av få sysselsättningar där invandrare borde kunna lyckas minst lika bra som svenskar och där de faktiskt skulle kunna betala tillbaka lite grann av det de fått.
Citera
2020-08-20, 21:15
Medlem
TrolleriKontos avatar
Granen var nära att lägga ner helt - men närmar sig nu comeback.
Nära att lägga ner karriären för ett par månader sedan.

Nu är Andreas Granqvist på väg mot allsvensk comeback och siktar åter mot EM nästa sommar.

– Om du frågat mig för två tre månader sedan så hade svaret inte varit positivt, då var jag nära att kasta in handduken, säger Granqvist.

[...]

Andreas Granqvist förtydligar och ger sin syn på var han står i landslagsuttagningen.

– Det kommer att landslagsfönster där, jag räknar väl inte att vara med i landslaget om jag inte spelar i HIF men jag har en jättenära och en jättebra dialog med Janne (Andersson, förbundskapten).

[...]

Drömmen om att spela det uppskjutna EM-slutspelet lever fortfarande i allra högsta grad.

Men succékaptenen från VM i Ryssland 2018 då Sverige nådde kvartsfinal sticker inte under stol med att det är väldigt hårt arbete som väntar för att den drömmen ska kunna förverkligas.

– Jag måste komma tillbaka och spela matcher. EM finns absolut med i mina tankar och ambitioner. Jag måste komma upp på den nivån jag var innan och sedan är det upp till Janne att ta ut laget.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/fotboll/allsvenskan/avslojar-nara-att-lagga-av-i-somras/
Citera
2020-08-20, 21:29
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Granen var nära att lägga ner helt - men närmar sig nu comeback.
Nära att lägga ner karriären för ett par månader sedan.

Nu är Andreas Granqvist på väg mot allsvensk comeback och siktar åter mot EM nästa sommar.

– Om du frågat mig för två tre månader sedan så hade svaret inte varit positivt, då var jag nära att kasta in handduken, säger Granqvist.

[...]

Andreas Granqvist förtydligar och ger sin syn på var han står i landslagsuttagningen.

– Det kommer att landslagsfönster där, jag räknar väl inte att vara med i landslaget om jag inte spelar i HIF men jag har en jättenära och en jättebra dialog med Janne (Andersson, förbundskapten).

[...]

Drömmen om att spela det uppskjutna EM-slutspelet lever fortfarande i allra högsta grad.

Men succékaptenen från VM i Ryssland 2018 då Sverige nådde kvartsfinal sticker inte under stol med att det är väldigt hårt arbete som väntar för att den drömmen ska kunna förverkligas.

– Jag måste komma tillbaka och spela matcher. EM finns absolut med i mina tankar och ambitioner. Jag måste komma upp på den nivån jag var innan och sedan är det upp till Janne att ta ut laget.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/fotboll/allsvenskan/avslojar-nara-att-lagga-av-i-somras/

Anel och Dennis gjorde nog rätt som Bosnien. Granen ska inte vara aktuell för något annat än HIF.
Citera
2020-08-20, 21:35
Medlem
Smerchs avatar
Granqvist har kvalitéer.

Han var en av de som såg allra sämst ut i laget under Hamrén, när han inte blev skyddad blottades hans långsamhet och seghet, och hans försök till konstruktiva lösningar fick ofta katastrofal effekt, eftersom resten av laget var så illa samlat och samspelt. Det var under tiden han ändå var proffs, och hade sin plats mycket p.g.a sin klubbadress - där och då hade kanske Jon Jönsson (för att ta ett slumpmässigt namn från allsvenskan) varit ett bättre alternativ, eller en ung Helander i MFF.

Men under Janne Andersson, i hans system, har Granqvist passat in mycket bra, och varit kapten. Någon gång måste man släppa taget och ge en ny generation chansen, men jag vill minnas att Granqvist imponerade stort i sin sista landskamp, såg ut precis som vanligt. Han var en av de bästa 2018 och då spelade han i superettan.

Det var rätt kloka ord från Granqvist i intervjun TrolleriKonto länkar ovan, det ska bli intressant att se hur Janne löser situationen. Jag är glad för att man inte kan vara säker på att Granqvist är helt inaktuell.
Citera
2020-08-20, 22:02
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Anel och Dennis gjorde nog rätt om Bosnien.

Anal och Dengris gjorde helt rätt som påbörjade återvandringen till Balkan. Kan man åka hem på semester varje sommar, spelar man för det bosniska landslaget - ja, då är det faktiskt inget som hindrar att hela familjen flyttar hem igen och bygger upp sitt socfall till land. Det har som sagt varit fred där nere i tjugo år. Finns ingen anledning att vi ska ha en massa löst folk från Balkan i Sverige. Må många tusen illegala bosättare från Balkan följa i deras fotspår. För att inte tala om alla somalier, syrier, afghaner, etc, som också ska vända hem till sitt.

Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Granqvist har kvalitéer.

Han var en av de som såg allra sämst ut i laget under Hamrén, när han inte blev skyddad blottades hans långsamhet och seghet, och hans försök till konstruktiva lösningar fick ofta katastrofal effekt, eftersom resten av laget var så illa samlat och samspelt. Det var under tiden han ändå var proffs, och hade sin plats mycket p.g.a sin klubbadress - där och då hade kanske Jon Jönsson (för att ta ett slumpmässigt namn från allsvenskan) varit ett bättre alternativ, eller en ung Helander i MFF.

Men under Janne Andersson, i hans system, har Granqvist passat in mycket bra, och varit kapten. Någon gång måste man släppa taget och ge en ny generation chansen, men jag vill minnas att Granqvist imponerade stort i sin sista landskamp, såg ut precis som vanligt. Han var en av de bästa 2018 och då spelade han i superettan.

Det var rätt kloka ord från Granqvist i intervjun TrolleriKonto länkar ovan, det ska bli intressant att se hur Janne löser situationen. Jag är glad för att man inte kan vara säker på att Granqvist är helt inaktuell.

Ja, faktum är att senaste gången landslaget spelade var Granqvist lagkapten, och gjorde det jättebra mot Spanien och Rumänien. Så det finns en relevans för tråden att följa hans förehavanden. Sedan dess har han dock bara lirat en halvlek fotboll. Så det ska mycket till för att han ska studsa tillbaka igen. Men det verkar han ju som du säger medveten om själv. Vi får väl se hur de andra mittbackarna sköter sig i hans frånvaro. Om de tar chansen eller ej.
Citera
2020-08-21, 00:07
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Uppenbart att reglerna för byte av landslag måste göras om.

Några förslag.

1). Spelare bör bli låsta redan efter en tävlingsmatch på U21-nivå. Fem år efter att man gjort sin senaste U-21 match kan man få ansöka om dispans för byte. Har man inte tagit sig in i landslagets A-trupp vid 27-28 års åldern lär man inte göra det framöver heller. Då kan spelare som ville spela för Sverige, men som visade sig inte hålla måttet, likt Jille Hamad, ändå få landslagsspela lite med något sämre landslag där de platsar. Det kan jag unna dem. Dessutom sorteras opportunister som inte har hjärtat på rätt ställe ut på ett tidigare stadium, och Sverige kan satsa på spelare som på riktigt är dedicerade till spel med blågult.

2). Utbildningsersättning vid landslagsbyte. Ta fram en tariff från U-15 och uppåt, där beloppet per landskamp blir högre för varje nivå. Detta betalas mellan förbunden vid byte. När det kommer till socfall till länder som Bosnien, som har dåliga resurser och kanske inte är sugna på att peja, får väl spelarna själva kliva in och slanta upp, om de nu så gärna vill spela för ett annat land. Om Dennis och Anel har någon skam i sina bosniska kroppar, borde de donera en mille var till svensk ungdomsfotboll, hur som helst. Jag lider med grabbarna som varit reservmittbackar i U-landslagen, och som bara har Sverige som de kan och vill spela för, och som nött bänk eller rent av fått stanna hemma, för att dessa två skamlösa legosoldater ska springa runt i svenska landslagets tröja, gång på gång, år efter år.

3). Inför ett förbud att spela mot landslag som man tidigare har representerat på någon nivå. Det är det bästa för alla inblandade.

Bra grejer! Kändes som att inlägget översågs när det faktiskt är idéer värda att betänka. Tariff mellan förbunden vore bra. Med snabbt sjunkande avgift då.

Det känns fel med ”köpeschilling” i landslagsfotbollen men det som pågår nu är minst lika fel så det vore en möjlig lösning.
Citera
2020-08-21, 00:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idkreallyknow
Men det kanske är så att denna intervju är för att sätta press på Sverige? Eftersom Sveriges trupp tas ut nästa vecka, eller tänker jag för mycket?

Ahmedhodzic är i alla fall definitivt bättre än Granqvist ju nu, men har fortfarande all respekt för "Granen" för det han gjorde under VM 2018. Likaså är Ahmedhodzic bättre än Helander just nu tro?

Troligen inte. Har sett varenda minut av MFF i år: Lewicki är en säkrare mittback än Ahmedhodzic.

Men synd på alla vackra glidtacklingar i parti och minut, framöver ej i blågul dress.
Citera
2020-08-23, 14:04
Medlem
Skulle gissa att den 35 man stora bruttotruppen ser ut ungefär såhär. Kursiva namn hamnar gissningsvis utanför nettotruppen (förutsatt att denna är 23 man stor, ibland tar ju Janne ut fler).

Målvakter

Försvarare

Mittfältare

Anfallare

Utgår från att Granen missar samlingen. Egentligen är ju både JJ och Claesson tillbaka i speldugligt skick, men tror Janne sparar dem till oktobersamlingen. Båda har nyss kommit tillbaka och kan behöva återhämta sig under uppehållet.
Citera
2020-08-23, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Skulle gissa att den 35 man stora bruttotruppen ser ut ungefär såhär. Kursiva namn hamnar gissningsvis utanför nettotruppen (förutsatt att denna är 23 man stor, ibland tar ju Janne ut fler).

Målvakter

Försvarare

Mittfältare

Anfallare

Utgår från att Granen missar samlingen. Egentligen är ju både JJ och Claesson tillbaka i speldugligt skick, men tror Janne sparar dem till oktobersamlingen. Båda har nyss kommit tillbaka och kan behöva återhämta sig under uppehållet.

Rimlig bruttotrupp. Två namn som man kan ifrågasätta är JJ och M Olsson. Båda har inte riktigt orkat spela på sina naturliga positioner under säsongen, Olsson har gjort det väldigt bra för att vara mittback i ett krislag, JJ har däremot varit föga imponerande i IFK.

Hur det går för Danielson på ett individuellt plan vet jag inte men Dalian ligger sist i sin tabell, känns lite sådär på förhand att ta med en spelare som spelar i ett kinesiskt bottenlag.
Citera
2020-08-23, 18:08
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon

Målvakter

Försvarare

Mittfältare

Anfallare

Det blir nog 24-25 man som tas ut. Kanske en extra mittback för att inventera lite, och förhoppningsvis Jordan som femte anfallare.

Men vi får väl se, kanske John Guidetti får fortsätta lajva landslagsspelare. Hoppas dock Janne gör klart för honom att hans prestationer inte varit tillräckligt bra, och ger Jordan en uppkallning som 5e forward i stället. Men det är nog lite känsligt då Vigge, Ekdal och Lustig gärna vill ha med JG. Vore dock befängt att ha med JG som 5e anfallare till EM, och bara ta ut 7 mittfältare, när vi har Claesson och Dejan bland mittfältarna som kan gå in på topp om det krävs. Som spelare är JG är helt obsolet i dagslaget, även om han säkert är en bra stämningshöjare och putslustig maskot.
Citera
2020-08-23, 18:30
Medlem
Citat:
Det blir nog 24-25 man som tas ut. Kanske en extra mittback för att inventera lite, och förhoppningsvis Jordan som femte anfallare.

Men vi får väl se, kanske John Guidetti får fortsätta lajva landslagsspelare. Hoppas dock Janne gör klart för honom att hans prestationer inte varit tillräckligt bra, och ger Jordan en uppkallning som 5e forward i stället. Men det är nog lite känsligt då Vigge, Ekdal och Lustig gärna vill ha med JG. Vore dock befängt att ha med JG som 5e anfallare till EM, och bara ta ut 7 mittfältare, när vi har Claesson och Dejan bland mittfältarna som kan gå in på topp om det krävs. Som spelare är JG är helt obsolet i dagslaget, även om han säkert är en bra stämningshöjare och putslustig maskot.

Guidetti kan hänga med som lagets hovnarr, på så sätt så slipper han ta upp en plats i truppen och så får stjärnorna sin hypeman i omklädningsrummet.

Spelare som Hrgota och/eller Gyökeres förtjänar det minst lika mycket som har stänkt in mer baljor i samma serie.
Senast redigerad av Kexchoklad2404 2020-08-23 kl. 18:41.
Citera
2020-08-23, 20:04
Medlem
Hoppas att Eliasson får chansen. Han skulle passa perfekt in i ett svenskt landslag. Forsberg blir svår att flytta på men bakom honom finns det ingen spelare som sticker ut. En smygare är eminente Karlsson i Elfsborg som jag gärna ser får chansen. Man ska inte underskatta spelare med ”flair”. Wilhelmsson gjorde tex ett väldigt kompetent jobb i landslaget trots att han inte var en typisk svensk grovjobbare.

Tankovic och Sema känns som fruktansvärt tråkiga alternativ på en kantspelare. Vad hemskt att svensk media har så dåligt fotbollsöga att de mer eller mindre tvingat Andersson att ta ut dem i vårt fina landslag.

I backlinjen behöver högerbacken fräschas upp. Lustig kommer nog tyvärr inte hålla hela vägen till EM 2021, då han kommer att vara 34 år fyllda. Därför måste han faktiskt skiftas ut. Det är ganska viktigt att Andersson redan nu bestämmer sig vem som är bäst bakom Lustig. Han behöver ge fler högerbackar chansen förutom Krafth.

Mittbackslinjen har tre självklara kort Lindelöf, Jansson och Gagliolo. Någon måste dock ta över för Granqvist som även han inte kommer kunna spela EM 2021. Även här måste flera få chansen, inte bara Danielsson.

I mittfältet bör Larsson och Svensson skiftas ut. Svanberg tar en av platserna men vem som ska ha den fjärde positionen är svårare att säga. Lewicki är ett tryggt kort, Hiljemark likaså även om han inte fått spela på ett tag. Simon Gustafson gör ett kompetent jobb i Utrecht och är ett mer spännande alternativ. Johansson ska inte heller helt avskrivas.

I anfallet finns det tre självklara kort: Quaison, Andersson och Isak. Den fjärde platsen är desto mer svårbestämd och det finns ingen anledning att inte Hrgota, Gyökeres och Larsson ska få chansen att visa vad de går för. Berg är ganska självklar på sätt och vis, men håller han till EM2021? Tveksamt. Guidetti och Kiese-Thelin måste bevisa att de förtjänar en landslagsplats.
Senast redigerad av SmallBuilder 2020-08-23 kl. 20:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in