2017-10-07, 02:46
Medlem
Debatten som följer ang. om ”goda” civila borde få ha vapen på sig; jag går aldrig ut utan min picka. Alla här har pickor, varför skulle jag utsätta mig för att bli rånad eller hotad utan att kunna ”stand My ground”?

Jag bor i en skitig jävla stad, mycket droger och kriminalitet, är man vit är man ett lätt offer av flera anledningar, men dom främsta som jag hört från andra som suttit inne är:

1) Vita slår aldrig tillbaka, dom bara ger skiten och låter försäkringen ta hand om det.
2) Rasismen mot vita som MSM hetsar till.
3) Andra svarta i samma gangster-miljö har säkerligen en pistol, men inte alla vita / hispanics / asiater.

Har bott här i USA länge nu, och jag lovar och svär att om ni flyttar hit kommer ni märka av exakt det jag skrivit om ovan.
Finns många andra variabler som spelar in såklart, men detta är de främsta
Citera
2017-10-07, 02:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Ja, men det finns också ett mörkertal som inte återfinns i statistik där enbart att visa upp vapnet som försvar har räckt till avskräckning av brottet.
Men det är en väldigt komplicerad fråga och jag är inte säker på vad jag själv står, det beror helt förutsättningar.

Men om vi tar grannlandet kanada som exempel vilket är ett väldigt vapentätt land med liberala vapenlagar, ingen registrering övht tex... så har dom bråkdel av vapenvåld.

Historiska (och geografiska och sociala och ekonomiska) skäl gör det i princip omöjligt att rakt av jämföra två länder i en sådan fråga, åtminstone om inte länderna redan innan i det mesta av betydelse är jämförbara. Vilket USA och canada inte är. Så det är lite ohederligt mot USA i detta fall kan man kanske säga.

Det finns heller inte i det perspektivet anledning att rätt och slätt ta bort vapnen från USA, det är andra saker i samhället som måste förändras först eller i samklang med det, vilket är oerhört svårt. Canada är en välfärdsstat, som syftar till att medborgaren ska må bra, det är inte USA. USA är ett lapptäcke av korporativa hertigdömen, även om det inte kallas för det, och centralmakten är bakbunden när det gäller att ta vara på undersåtarnas intressen.

Skjutvapen är i säkert nio fall av tio som att köpa gräsklippare när man har lagt perstorpsplattor i hela trädgården. Det är ingen riktigt bra idé. Det är fel sätt att förhålla sig till verkligheten på.
Citera
2017-10-07, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OphidianOnline
Debatten som följer ang. om ”goda” civila borde få ha vapen på sig; jag går aldrig ut utan min picka. Alla här har pickor, varför skulle jag utsätta mig för att bli rånad eller hotad utan att kunna ”stand My ground”?

Jag bor i en skitig jävla stad, mycket droger och kriminalitet, är man vit är man ett lätt offer av flera anledningar, men dom främsta som jag hört från andra som suttit inne är:

1) Vita slår aldrig tillbaka, dom bara ger skiten och låter försäkringen ta hand om det.
2) Rasismen mot vita som MSM hetsar till.
3) Andra svarta i samma gangster-miljö har säkerligen en pistol, men inte alla vita / hispanics / asiater.

Har bott här i USA länge nu, och jag lovar och svär att om ni flyttar hit kommer ni märka av exakt det jag skrivit om ovan.
Finns många andra variabler som spelar in såklart, men detta är de främsta

Helt rätt, rätten till vapen för att kunna "stand your ground" är mycket vettigt. Det borde Sverige också egentligen ha, speciellt med tanke på vilket håll landet är påväg. En väldigt bra sak med USA.
Citera
2017-10-07, 03:00
Medlem
I-van-Toers avatar
Det här klippet som länkats till tidigare ikväll av ett par skribenter borde också ligga i första inlägget.

Raw Footage Shooting Las Vegas People at Bus Stop Below Shooter
https://www.youtube.com/watch?v=x96Kem0ZYag

De ca 9 minuternas skjutande slutar 2:47 i videon. Sen följer en paus fram till 3:25 när ett enkelskott hörs och sen ett enkelskott till 3:35. That's it. 5:04 i filmen är det ett klipp och då har det gått drygt 11 minuter sen det började och ca 1 minut till första poliserna, enligt dem själva, dyker upp. Jag får fortfarande inte in säkerhetsvakten Campos i tidslinjen. Har han redan blivit skjuten innan filmen börjar?
Citera
2017-10-07, 03:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det här klippet som länkats till tidigare ikväll av ett par skribenter borde också ligga i första inlägget.

De ca 9 minuternas skjutande slutar 2:47 i videon. Sen följer en paus fram till 3:25 när ett enkelskott hörs och sen ett enkelskott till 3:35. That's it. 5:04 i filmen är det ett klipp och då har det gått drygt 11 minuter sen det började och ca 1 minut till första poliserna, enligt dem själva, dyker upp. Jag får fortfarande inte in säkerhetsvakten Campos i tidslinjen. Har han redan blivit skjuten innan filmen börjar?

Nåt stämmer inte där då...

Här mer om herr Campos:
http://www.newsmax.com/t/newsmax/article/817906?keywords=jesus-campos-bloody-paddock-standoff&year=2017&month=10&date=05&id=817906&alia spath=%2FManage%2FArticles%2FTemplate-Wire&oref=www.google.se
Citera
2017-10-07, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Historiska (och geografiska och sociala och ekonomiska) skäl gör det i princip omöjligt att rakt av jämföra två länder i en sådan fråga, åtminstone om inte länderna redan innan i det mesta av betydelse är jämförbara. Vilket USA och canada inte är. Så det är lite ohederligt mot USA i detta fall kan man kanske säga.

Det finns heller inte i det perspektivet anledning att rätt och slätt ta bort vapnen från USA, det är andra saker i samhället som måste förändras först eller i samklang med det, vilket är oerhört svårt. Canada är en välfärdsstat, som syftar till att medborgaren ska må bra, det är inte USA. USA är ett lapptäcke av korporativa hertigdömen, även om det inte kallas för det, och centralmakten är bakbunden när det gäller att ta vara på undersåtarnas intressen.

Skjutvapen är i säkert nio fall av tio som att köpa gräsklippare när man har lagt perstorpsplattor i hela trädgården. Det är ingen riktigt bra idé. Det är fel sätt att förhålla sig till verkligheten på.

Jo men precis jag tror vi håller samma synpunkt i frågan även om du missuppfattade mig, Min liknelse med Kanda(inte Canada ) var att jämföra 2 kulturellt och historiskt lika samhällen, kolonier etc.

Min poäng var att vapenmängden i sig, i ett vakuum inte kommer avgöra våldsstatistiken utan det är andra faktorer, psykitriatisk vård, socioekonmiska, etc

Det visar länder med jämn medelinkomst och ekonomisk status TROTS liberala vapenlagar, jag skulle räkna Sverige dit, vapenvåld med legala vapen är försvinnande liten trots att över 600k innehar vapenlicens i sverige så är det i princip bara självmord flörutom den enstaka individen.

Vapenvåldet sker med illegala vapen istället.
Senast redigerad av metoukor 2017-10-07 kl. 03:12.
Citera
2017-10-07, 03:14
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Masskjutningar är otroligt ovanliga sett till "vanliga" brott med skjutvapen inblandade.

Skjutningar som den här är omöjliga att förhindra, folk måste inse det, spelar ingen roll vilka vapenlagar du sätter i effekt, vilken övervakning du inför på folket etc så kommer alltid en målmedveten GM lyckas.

Jag hörde dock på radion att masskjutningar i USA är väldigt vanligt. Man räknade masskjutning med fler än 4 personer som dött. Det var i princip dagligen. I 9 av 10 dagar så är det masskjutning i USA.
Citera
2017-10-07, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Jag hörde dock på radion att masskjutningar i USA är väldigt vanligt. Man räknade masskjutning med fler än 4 personer som dött. Det var i princip dagligen. I 9 av 10 dagar så är det masskjutning i USA.

Ja men i ett land som USA med 330 miljoner invånare är det i förhållande till befolkningsmängd väldigt ovanligt.

Om man vill förhindra dödsfall ska man kanske titta på tex st. chicago: 2016 hade dom 751 mord...
befolkning på 2,7 miljoner och illinois har väldigt hårda vapenlagar.

>Jämför med sverige: 10 miljoner invånare och ca 100 mord/ÅR
Senast redigerad av metoukor 2017-10-07 kl. 03:20.
Citera
2017-10-07, 03:19
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ja men i ett land som USA med 330 miljoner invånare är det i förhållande till befolkningsmängd väldigt ovanligt.

https://mobile.nytimes.com/2015/12/03/us/how-often-do-mass-shootings-occur-on-average-every-day-records-show.html

Usa utgör 5% av jordens befolkning men har över 30% av jordens masskjutningar.
Citera
2017-10-07, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
https://mobile.nytimes.com/2015/12/03/us/how-often-do-mass-shootings-occur-on-average-every-day-records-show.html

Usa utgör 5% av jordens befolkning men har över 30% av jordens masskjutningar.

JA, men jag skulle inte tillskriva det liberala vapenlagar då det finns länder med mer fria vapenlagar med 1/10 del masskjutningar
Citera
2017-10-07, 03:24
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer

Enligt polisen sköts han genom dörren under pågående dåd. Så någon av salvorna kan ju vara den han drar genom dörren och träffar vakten.
Citera
2017-10-07, 03:24
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nåt stämmer inte där då...

Här mer om herr Campos:
http://www.newsmax.com/t/newsmax/article/817906?keywords=jesus-campos-bloody-paddock-standoff&year=2017&month=10&date=05&id=817906&alia spath=%2FManage%2FArticles%2FTemplate-Wire&oref=www.google.se

Något stämmer verkligen inte. Detta är kopierat från wikipediasidan med LA Times som källa:

"The firing at the crowd ended when hotel security guard Jesus Campos arrived at the front door of Paddock's suite".

Alltså den tiden, under minuten mellan automatelden och det första enkelskottet, ser (officiellt) Paddock på sin monitor att Campos är utanför dörren. Hur kan då de två sista enkelskotten vara det som gjort alla hålen i den liggande dörren till sviten? Nej, det här stämmer inte.

Paddock och Campos måste ha haft sitt "möte" innan skottlossningen började. Ska nog sova på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Enligt polisen sköts han genom dörren under pågående dåd. Så någon av salvorna kan ju vara den han drar genom dörren och träffar vakten.

Så måste det vara. Vilket gör det två sista enkelskotten till dödsskott på Paddock, av någon.
Senast redigerad av I-van-Toer 2017-10-07 kl. 03:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in