2017-10-06, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ur artikeln framför även följande.

"När rapporteringen om Kim Walls försvinnande eskalerade uppstod även förnedrande spekulationer, enligt Mansi Choksi. Detta var en av anledningarna till att fonden uppstod.

– Vi förfärades emellanåt om hur rapporteringen såg ut. Vissa frågor var ytliga och ibland till och med rakt av sexistiska: "varför var hon ensam med honom?", "varför gick hon på ubåten?", "var hon säker på att hon kunde lita på honom?" – den typen av frågor dök upp. Det satte ljus på hur kvinnliga journalister döms. Vi ville vinna tillbaka historien och uppmana fler kvinnor att våga, som Kim."

Precis vad vi också kunnat skåda här i tråden. En av de mest aktiva kritiserade självklart också exakt denna artikeln med fördömande. Kände du dig träffad Merwinna?

Blandar vi inte äpplen och päron här?

Om "rapporteringen" var ytlig och kanske dömande, är det journalistkollegor till KW som kapitaliserat på den makabra händelsen!

Att en fond skulle uppstå, eller ens bry sig om vad en massa "alias" på ett forum som FB skriver, är ju ganska naivt att tro/jämföra med!

Jag har en åsikt om journalistkåren i allmänhet, baserad på deras samlade prestationer, jag väljer att inte diskutera det vidare, för det är OT. Men enligt mig agerade de precis som de brukar....
Citera
2017-10-06, 16:30
Medlem
Hallongass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Betalning? Oj. Ja, han behövde ju ständigt pengar! Polisen har ju hans mobil-logg från hans mobiloperatör. Med all säkerhet. Men frågan är om man kan se ifall han har skickat något till någon. DET vore intressant at få veta. Men troligen kan man bara få se vilka samtal han ringt och hur många sms. Har operatören nummer till dom man skickat sms till? Det syns inte på fakturan i alla fall. Men kanske hos operatören. Det går nog inte att se på loggen att en film skickats. Det lär vi förhoppningsvis få veta .

Data retention lagen togs väl bort. Alltså skyldighet för operatörer att lagra IP-trafik. (Inte vad som skickats, men mellan vilka IP-adresser).
Jag gissar att operatören ändå har sådana loggar i sina produktionssystem som de kan tillhandahålla till Polisen.

Med IP- och Mac-adresser kan man sedan hitta mottagande dator och där hitta en eventuell fil.

Men sådan spårning försvåras naturligtvis av att dessa typer av skumma sammanslutningar är bra på att gömma sig i nätet.
Citera
2017-10-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Helt orimligt. Finns ingen chans alls att så skulle skett. Det enda som kan ha skett är nån poseringsbild det brukar vara ett signum för dessa men endast för privatbruk, detta är ingen pedofilring med likasinnade. Bild när jobbet är gjort max, inget mer.

Att han slängt mobilen till havs är självklart för att dölja spår men det kan vara vad som helst sen lång tid tillbaka, bilder, googlingar ja vad som. Behöver absolut inte direkt ha med aktuell händelse att göra. Men anknytning ditåt precis som med datan. Den hann han inte slänga, inte hårddisken heller och materialet på den får ses som mycket försvårande. Detsamma hade nog gällt telefonen, både hans och hennes på ett eller annat vis men nån film som skulle vart till försäljning är bara trams.

Källor på det, eller är det bara en utomståendes spekulationer....och vilka "dessa" menar du?
Citera
2017-10-06, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.youtube.com/watch?v=lSBA0Q2IsEY&t=208s

(Runt tre minuter in.)

Angående det vi pratade om igår, om att M inte lyckades sänka en kvinnotorso trots sin kunskaper, så känns det han säger i den här videon ironiskt. Han talar om hur han hela sitt liv har varit fascinerad av att lära sig studera och kontrollera - håll i er nu - flytkraft! Han säger att han vill lära sig kontrollera ända ner till grammet hur mycket saker väger och tränger undan, och att han aldrig kommer att tröttna på att leka med det!

Någon skrev igår - tror det var Kanelgas - att M kanske förnekade att ha satt ihop det misslyckade rörbältet, just för att det var så himla pinsamt när alla vet att han hävdar att han är expert just på att kontrollera flytkraft! (Och här skulle jag sätta en skrattsmiley om det inte var för makabert i sammanhanget.)
Och problemet med människokroppen är att den ändrar volym - samma vikt men annan densitet. Och flytkraft beror just av skillnad i densitet varför det inte går att räkna ut flytkraften på en kropp om man inte vet hur mycket kroppen sväller upp. Aluminium, stål, bly mm har fast densitet. Kroppsvävnad har inte fast densitet. PM:s räkning på fasta, icke-biologiska, ämnen blir inte överförbara på förmultnande kroppsdelar - han behöver i detta fall försöka betrakta kroppen som en behållare och behöver då indata för att kunna räkna på hur stor gasvolym denna behållare omsluter.
Citera
2017-10-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongas
Data retention lagen togs väl bort. Alltså skyldighet för operatörer att lagra IP-trafik. (Inte vad som skickats, men mellan vilka IP-adresser).
Jag gissar att operatören ändå har sådana loggar i sina produktionssystem som de kan tillhandahålla till Polisen.

Med IP- och Mac-adresser kan man sedan hitta mottagande dator och där hitta en eventuell fil.

Men sådan spårning försvåras naturligtvis av att dessa typer av skumma sammanslutningar är bra på att gömma sig i nätet.
Lagarna skiljer mellan olika länder. Danskar gillar att ha mycket information sparat.
Citera
2017-10-06, 16:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Och problemet med människokroppen är att den ändrar volym - samma vikt men annan densitet. Och flytkraft beror just av skillnad i densitet varför det inte går att räkna ut flytkraften på en kropp om man inte vet hur mycket kroppen sväller upp. Aluminium, stål, bly mm har fast densitet. Kroppsvävnad har inte fast densitet. PM:s räkning på fasta, icke-biologiska, ämnen blir inte överförbara på förmultnande kroppsdelar - han behöver i detta fall försöka betrakta kroppen som en behållare och behöver då indata för att kunna räkna på hur stor gasvolym denna behållare omsluter.

Så han kanske inte behöver skämmas så mycket för att han räknade fel? Hur eller hur, så fattar till och med jag som inte är någon som helst expert på detta, att de där vikterna aldrig skulle räcka. Jag skulle ha vräkt på med stora säkerhetsmarginaler. Men problemet kan ju ha varit att han inte hade några lämpliga tunga föremål ombord, att fästa vid kroppen på ett sådant sätt att de stannade kvar även när den började lösas upp, eller angreps av fiskar och andra asätare. Vilket ju också i det närmaste bevisar att dådet inte kunde ha varit planlagt.
Citera
2017-10-06, 16:47
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Angående det vi pratade om igår, om att M inte lyckades sänka en kvinnotorso trots sina kunskaper, så känns det han säger i den här videon ironiskt. Han talar om hur han hela sitt liv har varit fascinerad av att lära sig studera och kontrollera - håll i er nu - flytkraft! Han säger att han vill lära sig kontrollera ända ner till grammet hur mycket saker väger och tränger undan, och att han aldrig kommer att tröttna på att leka med det!
Han kan ju ha kunskapen om vad som krävs för att sänka diverse tyngder/vikter men det betyder ju inte att han vet (har kunskap om) hur stor flytkraften är i en jäsande människokropp(?), inte så många som vet det antar jag...

Sen undrar jag hur du ser på Peter Madsen idag efter allt som kommit fram, ...fortf betuddad i honom?
Senast redigerad av Tuvtramp 2017-10-06 kl. 16:54.
Citera
2017-10-06, 16:53
Medlem
Citat:
Så han kanske inte behöver skämmas så mycket för att han räknade fel? Hur eller hur, så fattar till och med jag som inte är någon som helst expert på detta, att de där vikterna aldrig skulle räcka. Jag skulle ha vräkt på med stora säkerhetsmarginaler. Men problemet kan ju ha varit att han inte hade några lämpliga tunga föremål ombord, att fästa vid kroppen på ett sådant sätt att de stannade kvar även när den började lösas upp, eller angreps av fiskar och andra asätare. Vilket ju också i det närmaste bevisar att dådet inte kunde ha varit planlagt.
Jag tror att han använde mer än de rör som polisen hittade. Jag tror att han även tog verktyg för att tynga ner, men inte klarade av att fästa dem nog bra så att de släppt. Han säger ju själv att han använt hylsor från hylsnyckelsats.
Citera
2017-10-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är uppgifter som polisen vad jag förstår, som antar de fått från anhöriga och skolkamrater. Men det kan måhända vara fel, det är väl inte nödvändigt att alla berättar att man kan ett språk som man kanske inte tycker man kan väldigt bra. Det verkar ju lite konstigt att en japan skulle ge sig till att tågluffa i europa utan att kunna något annat språk. Kanske något fördomsfullt men japaner framstår som såpass ödmjuka att jag antar de skulle kunna åtminstone turistengelska, franska eller tyska? Hon hade kommit till Tyskland för att studera, som ingående i projekt med test av läkemedel, där hon också ska ha blivit ganska sjuk. Det finns en tråd på kriminalhistoria:
(FB) 22-åriga Kazuko mördad i Köpenhamn 1986

Om det nu skulle stämma att hon eeeendast talar japanska så undrar jag hur hon kunde resa överhuvudtaget. Klart att hon isåfall hade Lexikon. Men vill ha en källa på att hon endast talade japanska. Merci.
Citera
2017-10-06, 16:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
[quote=Picasso2|61986400]
Citat:

(Runt tre minuter in.)

Angående det vi pratade om igår, om att M inte lyckades sänka en kvinnotorso trots sina kunskaper, så känns det han säger i den här videon ironiskt. Han talar om hur han hela sitt liv har varit fascinerad av att lära sig studera och kontrollera - håll i er nu - flytkraft! Han säger att han vill lära sig kontrollera ända ner till grammet hur mycket saker väger och tränger undan, och att han aldrig kommer att tröttna på att leka med det!

Någon skrev igår - tror det var Kanelgas - att M kanske förnekade att ha satt ihop det misslyckade rörbältet, just för att det var så himla pinsamt när alla vet att han hävdar att han är expert just på att kontrollera flytkraft! (Och här skulle jag sätta en skrattsmiley om det inte var för makabert i sammanhanget.)[
/QUOTE]

Du. Är. Dum. I. Huvudet.

Fast det han ev räknat fel på är kanske hur mycket gas som bildas i ett lik?
Citera
2017-10-06, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag tror att han använde mer än de rör som polisen hittade. Jag tror att han även tog verktyg för att tynga ner, men inte klarade av att fästa dem nog bra så att de släppt. Han säger ju själv att han använt hylsor från hylsnyckelsats.
Var säger han det? "Han säger ju själv att han använt hylsor från hylsnyckelsats" .????
Citera
2017-10-06, 16:58
Medlem
Citat:

(Runt tre minuter in.)

Någon skrev igår - tror det var Kanelgas - att M kanske förnekade att ha satt ihop det misslyckade rörbältet, just för att det var så himla pinsamt när alla vet att han hävdar att han är expert just på att kontrollera flytkraft! (Och här skulle jag sätta en skrattsmiley om det inte var för makabert i sammanhanget.)

För det första, redan på de gamla grekernas tid före Kristus, knäckte Arkimedes den principen. Att sedan snöa in på att utföra experiment på olika kroppar, är minst sagt nördigt!

Men, nörd som han är, försökte han kanske på grammet när, räkna ut hur många rörstumpar som behövdes på bältet, för att precis klara att torson var tyngre än vatten. Han hade kanske också kalkylerat in en faktor för likgaser, men, hade han hade knappast en formel för strömmarna i sundet, som är både starka och till viss del, ombytliga!

OM han försökte optimera "flytkraft" i Öresund, och tappade bort strömmarna, som alla förstår kan förflytta "svävande"/eller "lätta" föremål långt, får han en smiley av mig också ( med all respekt för offret!!!). Midget idiot, isf.!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in