2017-09-19, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Vitlök är gott, okej?

Haha, nä men är ju beroende på storleken på vitlöken givetvis. Brukar rensa bort smådelarna så brukar bli bra. Ibland kan man spara någon klyfta.

Vitlök har en tendens att bli sur om man kör den för länge så ett tips kan vara att ha i dom hela och fiska upp dom efter 30 minuter. Alternativt pressa dom över i slutet.

Vitlök har en tendens att bli sur?
Absolut inte.
Vad är det för märklig vitlök du använder isåfall?
Citera
2017-09-19, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vitlök har en tendens att bli sur?
Absolut inte.
Vad är det för märklig vitlök du använder isåfall?

Det jag har lärt mig och enligt egen erfarenhet så ger vitlöken en mer suraktig smak efter att ha puttrat för länge i tomatsåsen.

Nästa gång du gör en tomatsås, ha i hela hel. Ta upp efter 40-45 minuter och smaka bara lite på vitlöken, slicka om du så vill. Tappat helt sin vitlökssmak och ger ut en mer suraktig en.
Citera
2017-09-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Detta är mitt grundrecept och tillvägagångsätt, ibland har jag stjälkselleri eller rotselleri i också, eller byter till vitt vin istället för rött exempelvis.

800gr nötfärs eller egenmald fin högrev
100-150gr rökt sidfläsk eller pancetta
2-3 lökar
2-3 morötter
6-8 stora klyftor vitlök
3-4 rejäla matskedar tomatpure
Tomat på burk, krossade, passerade eller hela, inte så noga
Kalvfond
Färsk basilika
Oregano
3-4 dl Rödvin

Riv moroten och löken, hacka vitlöken
Tärna sidfläsket
Bryn grönsakerna i olja i en gryta tills dom blir mjuka och glansiga, och nästan som en pure i konsistens
Lägg i sidfläsket och låt bryna nån minut, ha sen i färsen och låt bryna till den fått färg
Skjut färsen och grönsakerna åt sidan i grytan och bryn tomatpuren nån minut
Tillsätt vinet och koka tills det börjar fräsa i pannan igen
I med burktomaten och kalvfonden och oregano, sänk värmen och låt småputtra minst 60-90 minuter, gärna 3-4 timmar
När den börjar bli klar, ha i basilika, smaka av med salt och peppar, oregano och rödvin eller honung för att balansera syran.

Ska jag ha den i en lasagne nöjer jag mig här, annars har jag i 1-2 matskedar creme fraiche i precis på slutet också för att få den riktigt krämig och runda av smaken lite grann. Riven parmesan eller pecorino ovanpå blir riktigt gott.

Mycket fint, brukar även använda morötter! Glömde det i mitt, hur mycket kalvfond har du i?
Citera
2017-09-19, 20:09
Medlem
Citat:
Mycket fint, brukar även använda morötter! Glömde det i mitt, hur mycket kalvfond har du i?

Typ 2-3 matskedar kanske? Runt där skulle jag gissa, och sen bara en liten skvätt vatten som hälls i plåtburken från tomaterna för att skölja ur den.
Citera
2017-09-19, 20:48
Medlem
Citat:
Typ 2-3 matskedar kanske? Runt där skulle jag gissa, och sen bara en liten skvätt vatten som hälls i plåtburken från tomaterna för att skölja ur den.

Yes, tänker bara att det kan bli lite för salt med fonden med fläsken, har inte testat man lär testa!

Ang. ni som inte gillar konsistensen av selleri så kan man bara ha i några stavar och sen fiska upp för att få smaken av det!
Citera
2017-09-20, 06:33
Medlem
Citat:
Yes, tänker bara att det kan bli lite för salt med fonden med fläsken, har inte testat man lär testa!

Ang. ni som inte gillar konsistensen av selleri så kan man bara ha i några stavar och sen fiska upp för att få smaken av det!

Man får vara försiktig när man smakar av med saltet bara, annars är det ingen fara. Gjorde den tabben en gång när jag gjorde en boeuf där jag hade i lite extra sidfläsk och saltade på som vanligt. Smakade fan av den grytan
Citera
2017-09-20, 11:28
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Detta är mitt grundrecept och tillvägagångsätt, ibland har jag stjälkselleri eller rotselleri i också, eller byter till vitt vin istället för rött exempelvis.

800gr nötfärs eller egenmald fin högrev
100-150gr rökt sidfläsk eller pancetta
2-3 lökar
2-3 morötter
6-8 stora klyftor vitlök
3-4 rejäla matskedar tomatpure
Tomat på burk, krossade, passerade eller hela, inte så noga
Kalvfond
Färsk basilika
Oregano
3-4 dl Rödvin

Riv moroten och löken, hacka vitlöken
Tärna sidfläsket
Bryn grönsakerna i olja i en gryta tills dom blir mjuka och glansiga, och nästan som en pure i konsistens
Lägg i sidfläsket och låt bryna nån minut, ha sen i färsen och låt bryna till den fått färg
Skjut färsen och grönsakerna åt sidan i grytan och bryn tomatpuren nån minut
Tillsätt vinet och koka tills det börjar fräsa i pannan igen
I med burktomaten och kalvfonden och oregano, sänk värmen och låt småputtra minst 60-90 minuter, gärna 3-4 timmar
När den börjar bli klar, ha i basilika, smaka av med salt och peppar, oregano och rödvin eller honung för att balansera syran.

Ska jag ha den i en lasagne nöjer jag mig här, annars har jag i 1-2 matskedar creme fraiche i precis på slutet också för att få den riktigt krämig och runda av smaken lite grann. Riven parmesan eller pecorino ovanpå blir riktigt gott.
Om du nu verkligen använder 3-4 dl rödvin till bolognesen,
vad för nytta har de övriga ingredienserna då?
Kommer ju att dränkas av all vinsmak ändå.
Citera
2017-09-20, 13:14
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Om du nu verkligen använder 3-4 dl rödvin till bolognesen,
vad för nytta har de övriga ingredienserna då?
Kommer ju att dränkas av all vinsmak ändå.

3-4 dl rödvin till 800 gram köttfärs, med tomatkross är inget uppseendeväckande. Den kokas dessutom ned rätt så rejält om man följer gängse metod.
Citera
2017-09-20, 14:49
Medlem
strepsilmaxs avatar
Då jag har en studentkyl brukar det ofta saknas en del ingredienser och jag får "klara mig" mig med kryddor.
En god kryddning på ren färs är:
paprikakrydda
cayennepeppar
svartpeppar
salt
basilika
sambal oelek
vitlök/vitlökspulver
tomatpaste/tomatpuré
Citera
2017-09-20, 15:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
3-4 dl rödvin till 800 gram köttfärs, med tomatkross är inget uppseendeväckande. Den kokas dessutom ned rätt så rejält om man följer gängse metod.
Som av en händelse så lagar jag en Bolognese i detta nu. Använder ca ½ l någorlunda OK rödvin till ungefär 1 kg nötfärs.

Den har nu puttrat i några timmar och är inte i närheten av att vara rödvins-dominant/garvsyrad eller på annat sätt påverkad (än i positiv mening) av denna mängd.

~Paul~
Citera
2017-09-20, 15:41
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Men att den kokas ner gör väl inget annat än koncentrerar smaken eller hur?

4 dl rödvin till 800 gram är ju typ 3 ggr mer än vad Italiens gastronomiska sällskap ger som originalreceptet för såsen, är väl 1 dl rött eller vitt för 500 g kött vill jag minnas.
Det ger en signifikativ smakskillnad vill jag mena.

Men du kanske inte känner så eller har helt andra smakpreferenser?
Vi tycker ju alla olika om mat.
Vissa gillar vad andra inte tycker om alls, osv.
Citera
2017-09-20, 19:20
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Som av en händelse så lagar jag en Bolognese i detta nu. Använder ca ½ l någorlunda OK rödvin till ungefär 1 kg nötfärs.

Den har nu puttrat i några timmar och är inte i närheten av att vara rödvins-dominant/garvsyrad eller på annat sätt påverkad (än i positiv mening) av denna mängd.

~Paul~

Precis, är man van att laga mat med vin så förstår man detta.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Men att den kokas ner gör väl inget annat än koncentrerar smaken eller hur?

4 dl rödvin till 800 gram är ju typ 3 ggr mer än vad Italiens gastronomiska sällskap ger som originalreceptet för såsen, är väl 1 dl rött eller vitt för 500 g kött vill jag minnas.
Det ger en signifikativ smakskillnad vill jag mena.

Men du kanske inte känner så eller har helt andra smakpreferenser?
Vi tycker ju alla olika om mat.
Vissa gillar vad andra inte tycker om alls, osv.

Det är självklart att smaken förändras om du kokar ned vinet. Det blir inte samma sak som om du skulle skicka ned 3 deceliter rödtjut precis innan servering.

En beef burgeon som ofta kan ha ansenliga mängder rödvin i sig smakar inte "rödvin" om den är korrekt lagad.

Testa själv och återkom, men i det här fallet så är jag helt på dePauls sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in