2012-12-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luminescence
Seriöst, sluta lägg i morötter i köttfärssåsen. Det är jävligt äckligt.
det är inte meningen att du skall ha stora mororsbitar simmande i såsen.
Testa att riva ner en morot (på den finaste sidan på rivjärnet), när såsen kokat färdigt kan du inte lokalisera moroten med blotta ögat, däremot ger den såsen en fylligare färg och smak!
Citera
2012-12-13, 21:02
Medlem
Bylines avatar
Jag har inget "bästa" recept på köttfärssås. Det blir olika varje gång. Jag har några knep som piggar upp den tristaste köttfärssås dock, men annars så gör jag oftast köttfärssås efter principen att "man tager vad man haver".
Citera
2012-12-13, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag har inget "bästa" recept på köttfärssås. Det blir olika varje gång. Jag har några knep som piggar upp den tristaste köttfärssås dock, men annars så gör jag oftast köttfärssås efter principen att "man tager vad man haver".
Min köttfärssås blir också olika, bäst blir den på lördagar när jag smuttar på ett par glas rött under tiden och sista småslattarna ur mitt glas åker ner i grytan under kokningens gång....
Citera
2012-12-14, 09:03
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Jag har alltid en tesked (ungefär) Worcestershiresauce i när jag steker köttfärsen tillsammans med löken. Det är ett kryddextrakt som ger en fylligare smak. http://teeshop.de/images_cache/worce...ns_300_400.jpg

Worcestershiresås är en utomordentlig smaksättare i köttfärssåser och grytor.
Citera
2012-12-14, 14:29
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline

Samma här. Man kan trycka i det mesta i grönsaksväg (även morötter..). Har jag rökt sidfläsk hemma åker det också i. Det går att få till en bra sås utan krossade tomater. Ibland skiter jag faktiskt i krossade tomater och vräker på rejält med puré istället. Vitt vin, eller rött eller som senast, en bocköl, gör susen. Det enda jag alltid gör är att koka ihop såsen länge. Vissa grönsaker som blir klara snabbt åker i den sista kvarten.
Citera
2012-12-15, 23:11
Medlem
han solos avatar
Har gått från att använda rödvin till vitt när jag gör köttfärssås. Tycker nog den blir bättre, några åsikter?

I övrigt tycker jag inte att grädde behövs, även om jag själv använder det i min metod ibland.
Citera
2012-12-16, 23:33
Medlem
Just nu är favoriten:

Blandfärs, 600-700 g. Stek.
2 burkar tomater (mutti ska det vara, ingen budgetskit)
2 stk riven palsternacka
1 bit riven rotseller (ungefär 100-200 g skulle jag gissa)
4-5 rivna vitlöksklyftor
2 köttbuljong (eller fond om du har orkat koka det)
2-3 msk balsamvinäger
1-2 msk socker

Låt koka i en timmes tid

Bäst pasta därtill är buccatini no 9
Citera
2012-12-17, 00:48
Medlem
Här kommer mitt recept som jag brukar göra när jag får lite tid över

1kg Högrev
250g sidfläsk
Morot
Rotselleri
Lök
Vitlök
Tomatpure
2 burkar plommontomater
2 dl vitt vin
Oxbuljong
Oregano
Socker
Salt
Peppar
Smör
Parmesan
Peccorino

Skär köttet i små bitar, bryn selleri, morot, lök och vitlök 15 min,på med lite tomatpure kör 5 min till, häll över i en större gryta, deglacera pannan, bryn köttet, häll över i grytan och deglacera, häll i vinet, tomaterna och buljong plus kryddor, låt småkoka 2,5 timme, ta av locket reducera ner 20 min, riv ner osten och ner med smöret, låt gå 5 min till.
Citera
2012-12-17, 01:03
Medlem
Här är mitt favoritrecept! Hittade det nånstans på internet men kommer inte ihåg var, skriver ur minnet och så som jag brukar göra den, några exakta mängder kan jag nog inte ange.

morot
själkselleri
gul lök
torkad timjan
torkad mejram
torkad basilika
tomatpuré
vitlök
rökt sidfläsk
rött vin
smör
köttfärs
passerade tomater
lagerblad
salt
peppar
socker

morot, själkselleri och gul lök brukar jag tärna/hacka fint, typ 2x2mm (kanske går bra att riva i stället för att tärna dem, men risken finns nog att det inte blir lika bra när man bryner dem?), det rökta sidfläsket tärnar jag i lite större bitar (kanske 5x5mm eller lite större). Vitlöken ska finhackas.

Bryn rökt sidfläsk i en panna utan fett, låt det få lite färg och tillsätt sedan finhackad vitlök, bryn klart den.
Lägg över detta i en stor kastrull.
Släng i en klick smör och bryn sedan morot, själkselleri och gul lök i pannan tillsammans med torkad timjan, mejram och basilika.
När det är nästan klart slevar du i klick tomatpurre, rör ordentligt så den inte bränner fast!
Häll på en rejäl skvätt rött vin och låt koka in en liten stund, sedan häller du i detta i kastrullen.
Bryn köttfärsen i smör i pannan (går även bra att göra innan eller samtidigt som det andra i en annan panna).
Häll i köttfärs, passerade tomater, lagerblad, salt peppar och en nypa socker i kastrullen.
Låt det hela puttra på svag värme i ett par timmar, rör om någon gång.

Servera med spagetti och rejält med riven parmesan!
Citera
2012-12-18, 19:46
Medlem
Här är mitt, väldigt enkelt och gott

Ca 500 gram nötfärs (bland funkar också)
1 paket passerade tomater (helst ICAs egna eko)
Ca 3 matskedar tomatpuré
1 tärning köttbuljong (ger fyllighet)

Resten brukar jag ta så mycket jag tycker behövs (smakar av under tiden):
Chilipulver eller liknande
Grädde (kanske 1 dl)
Limepeppar
Ketchup
Sambal oelek (om man gillar stark mat)
Peppar

Koka spagetti till och toppa eventuellt med parmesan. Om man gillar bönor kan man blanda i kidneybönor i den färdiga såsen
Citera
2012-12-18, 23:53
Medlem
Lobengulas avatar
Så efter år av experiment så har jag äntligen lyckats hitta ett recept på en enkel men supergod köttfärssås. Den tar tid, räkna med ca 1.5 timmar. Det som jag missat tidigare är att en bra köttfärssås måste få ta tid att "gosa ihop".

Vad du behöver:

500g Köttfärs
3 matskedar smör
1 burk hela skalade tomater (gärna Mutti)
2 små gula lökar (fasta och fina)
3 matskedar koncentrerad tomatpuré
1 vitlök
1 stor morot
1 tärning köttbuljong
3 dl torrt vitt vin
2 st lagerblad

Kryddor: timjan, basilika, oregano, salt och svartpeppar

I en traktörpanna, smält smöret och bryn köttfärsen. När köttfärsen är brynt, häll av köttsaften (köttvattnet).

Tillsätt skalade tomater, tomatpuré, vitt vin, buljongtärning och lagerblad. Finhacka och tillsätt moroten, gullöken och vitlöken. Låt sjuda under lock minst 60-75 min. Då kommer köttet att bilda små fina "klumpar" med bra tuggmotstånd. Tillsätt vätska (vatten) under processen om det blir för uttorkat.

Tillsätt en nypa timjan, basilika och oregano under de sista 10 minuterna. Salta och peppra och smaka av.

Det här blir helt enkelt en underbar köttfärssås som inte kräver speciellt mycket skicklighet. Jag har testat många år men nu tror jag att jag fått till det. Om någon har förslag på förbättring så tas de tacksamt emot (jag tittar åt dig dePaul )
Senast redigerad av Lobengula 2012-12-18 kl. 23:55.
Citera
2012-12-19, 00:11
Medlem
Keyness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Så efter år av experiment så har jag äntligen lyckats hitta ett recept på en enkel men supergod köttfärssås. Den tar tid, räkna med ca 1.5 timmar. Det som jag missat tidigare är att en bra köttfärssås måste få ta tid att "gosa ihop".

Vad du behöver:

500g Köttfärs
3 matskedar smör
1 burk hela skalade tomater (gärna Mutti)
2 små gula lökar (fasta och fina)
3 matskedar koncentrerad tomatpuré
1 vitlök
1 stor morot
1 tärning köttbuljong
3 dl torrt vitt vin
2 st lagerblad

Kryddor: timjan, basilika, oregano, salt och svartpeppar

I en traktörpanna, smält smöret och bryn köttfärsen. När köttfärsen är brynt, häll av köttsaften (köttvattnet).

Tillsätt skalade tomater, tomatpuré, vitt vin, buljongtärning och lagerblad. Finhacka och tillsätt moroten, gullöken och vitlöken. Låt sjuda under lock minst 60-75 min. Då kommer köttet att bilda små fina "klumpar" med bra tuggmotstånd. Tillsätt vätska (vatten) under processen om det blir för uttorkat.

Tillsätt en nypa timjan, basilika och oregano under de sista 10 minuterna. Salta och peppra och smaka av.

Det här blir helt enkelt en underbar köttfärssås som inte kräver speciellt mycket skicklighet. Jag har testat många år men nu tror jag att jag fått till det. Om någon har förslag på förbättring så tas de tacksamt emot (jag tittar åt dig dePaul )

Ser gott ut! Men varför häller du av köttsaften? En massa smak borde väl gå förlorad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in