Citat:
Ursprungligen postat av
christer-ulfbaage
nu är du pikant madtop.
visst har de flesta prylar sötma i sig, men morot är inte det första jag tänker på när det kommer till sötma

Jaha...
Det ändrar dock inte på det faktum att morötter tillför mycket sötma och det är en stor anledning till att man har det i mat såsom köttfärssås - man vill balansera upp syran. Vissa tillsätter socker andra har i morötter. Förutom sötman så ger morötter även en smak av ... morötter.
För mig är en av hörnstenarna i en köttfärssås en Soffritto, en mix av lök, morötter och selleri.
http://www.italianfoodforever.com/2011/11/soffritto-the-holy-trinity-of-italian-cuisine/
De flesta håller nog med om att det kan vara gott med en buljongtärning i sin köttsås. En av ingredienserna i buljong är morot.
Så nej, man har inte i morot för att få det matigt. Man har i det för sötma och smak.
Edit:
Intressant artikel om de fem grundsmakerna i maten. Citat från texten:
Citat:
Söta saker: morot, sött äpple, mogna päron, russin, socker, honung.
http://www.kockarnasvardag.se/33491178
Vi tillsätter med andra ord morot för att få till en av fem grundsmaker: sötma.