2017-09-18, 17:08
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Sådana här personer har det funnits ett antal av under årens lopp. Eftersom dessa har varit anonyma så är det svårt att säga om någon/några trollar?

Däremot de personer som inte har varit anonyma och som också har kontaktats vägrar även de att uttala sig på det bestämdaste och vill inte ha något med fallet att göra.

Intressant...
Vad kan det vara som gör att de inte vill ha något med fallet att göra?
Är de rädda för att något ska hända dem om de "pratar bredvid mun"?

Ingen lär kunna dömas för vad de månde vara. Visst, det kan finnas en liten, liten risk för att någon skulle vilja göra någon illa efter alla dessa år, men den risken bör vara minst sagt liten, förmodar jag.

Har du, Skaraborg2 , någon teori om detta? Inget du behöver redovisa här i tråden, men det vore intressant att veta om du har en teori om detta.

(Jag kan meddela att jag beställt boken "De döda måste tala" av och med brottsplatsutredaren/Kriminalteknikern Otto Wendel. Jag har också "fjärrlånat" boken "Mordets verkliga ansikte" om och med den legendariska G.W. Larsson chefen för Stockholms Mordkommission. Den enänder till "mitt biblioteket" om ett tag...)
Senast redigerad av Pajosv 2017-09-18 kl. 17:16.
Citera
2017-09-18, 17:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Finns en teori.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Intressant...
Vad kan det vara som gör att de inte vill ha något med fallet att göra?
Är de rädda för att något ska hända dem om de "pratar bredvid mun"?

Ingen lär kunna dömas för vad de månde vara. Visst, det kan finnas en liten, liten risk för att någon skulle vilja göra någon illa efter alla dessa år, men den risken bör vara minst sagt liten, förmodar jag.

Har du, Skaraborg2 , någon teori om detta? Inget du behöver redovisa här i tråden, men det vore intressant att veta om du har en teori om detta.

(Jag kan meddela att jag beställt boken "De döda måste tala" av och med brottsplatsutredaren/Kriminalteknikern Otto Wendel. Jag har också "fjärrlånat" boken "Mordets verkliga ansikte" om och med den legendariska G.W. Larsson chefen för Stockholms Mordkommission. Den enänder till "mitt biblioteket" om ett tag...)

Naturligtvis kan ingen längre straffas. Det är inte därför folk "inte vill ha med detta att göra".

Hur stor eller liten denna risk är är svårt att exakt uttala sig men den kan finns kvar än idag. Kanske ingen alls? Bara att det är obehagligt och att det kan finnas en risk för den eller de som skulle berätta om vad som hände den 29 juli 1965 och tiden därefter gör att ingen vill göra detta.

Jag, och flera med mig, har en teori som mycket väl skulle kunna vara orsaken att det blev på detta sätt - fast inget går förstås att bevisa. Denna teori har omnämnts tidigare i tråden.

Dessa båda böcker du tar upp har jag i mitt bibliotek och de är båda väl värda att läsa. Den första boken från 1959 och den andra från 1971.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-09-18 kl. 17:38.
Citera
2017-09-18, 17:45
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Naturligtvis kan ingen längre straffas. Det är inte därför folk "inte vill ha med detta att göra".

Hur stor eller liten denna risk är är svårt att exakt uttala sig men den kan finns kvar än idag. Kanske ingen alls? Bara att det är obehagligt och att det kan finnas en risk för den eller de som skulle berätta om vad som hände den 29 juli 1965 och tiden därefter gör att ingen vill göra detta.

Jag, och flera med mig, har en teori som mycket väl skulle kunna vara orsaken att det blev på detta sätt - fast inget går förstås att bevisa. Denna teori har omnämnts tidigare i tråden.

Dessa båda böcker du tar upp har jag i mitt bibliotek och de är båda väl värda att läsa. Den första boken från 1959 och den andra från 1971.

Jag blev knappast förvånad av att du hade dessa böcker. Jag hoppas att jag någon gång hittar G.W. Larssons bok så jag får ett eget exemplar. På Bokbörsen.se fanns den inte. Tyvärr... Och på loppisar blir det nog svårt att hitta den... Än så länge får jag nöja mig med ett biblioteksexemplar...
Citera
2017-09-18, 18:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bok.

Citat:
Jag blev knappast förvånad av att du hade dessa böcker. Jag hoppas att jag någon gång hittar G.W. Larssons bok så jag får ett eget exemplar. På Bokbörsen.se fanns den inte. Tyvärr... Och på loppisar blir det nog svårt att hitta den... Än så länge får jag nöja mig med ett biblioteksexemplar...

Jag är mycket glad över att Kullenberg kom att skriva en bok om bl. a. Dahlsjö-fallet så att dessa märkliga försvinnanden också finns numera i bokform.
Citera
2017-09-19, 00:45
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Jag är mycket glad över att Kullenberg kom att skriva en bok om bl. a. Dahlsjö-fallet så att dessa märkliga försvinnanden också finns numera i bokform.

Du menar den bok som kom ut 2015, förmodar jag. För hon har väl inte givit ut en hel bok om enbart Dahlsjö-fallet?
Citera
2017-09-19, 14:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tyvärr är det inte så enkelt.

Citat:
Jag har följt detta fall periodvis, och läst i stort sett allt samt även skrivit en del inlägg. Jag letade också upp en "slaktad" Volvo PV som tyvärr inte hade med fallet att göra.

Det är lite märkligt att detta fall fortfarande, efter så många år, verkar vara "känsligt." De personer som eventuellt är i livet bör väl ha passerat pensionsgränsen med råge och ingen lär kunna dömas för något. Och de som fortfarande är i livet borde ha lagt detta bakom sig, kan man tycka.

Vad kan det vara som är så känsligt att vissa som har kännedom om vad som faktiskt hänt ännu inte vill eller kan berätta. Rent juridiskt så borde det som sagt vara okej att "lägga allt på bordet."

Skulle de inblandade, nu på ålderns höst, verkligen vara oroliga att lägga fram sanningen till allmän beskådan? Eller har åldringarna fått lite spännande att göra genom att följa fallet.

Fallet är dock mycket intressant ur flera aspekter.

Kommer mycket väl ihåg "din" slaktade gamla PV.

De som fortfarande är i livet har alla passerat pensionsgränsen. Några gick i pension så sent som under 2010-talet. Man tycker att de borde ha lagt händelserna 1965 bakom sig men det har de inte. De finns där hela tiden även om de inte tänker på dessa dagligen.

Rent juridiskt skulle naturligtvis händelserna kunna läggas fram för allmän beskådan. Ingen skulle kunna straffas för någon ev. inblandning i någonting rörande detta fall. Tyvärr är det inte så enkelt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-09-19 kl. 14:34.
Citera
2017-09-19, 21:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Boken om bl. a. detta fall.

Citat:
Du menar den bok som kom ut 2015, förmodar jag. För hon har väl inte givit ut en hel bok om enbart Dahlsjö-fallet?

Ja det gör mig. Mig veterligen har ingen annan bok tagit upp Dahlsjö-fallet.
Citera
2017-09-20, 09:04
Medlem
Citat:

Vilket inlägg syftar du på? Tråden är så lång att det är omöjligt att leta på måfå...
Citera
2017-09-20, 22:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 28 och 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av erog
Vilket inlägg syftar du på? Tråden är så lång att det är omöjligt att leta på måfå...

Ja, det har du helt rätt i.

Det har att göra med Dahlsjö-gängets inblandning i Grodmansrånet. Finns i ett flertal inlägg i tråden. Detta går inte att bevisa men det finns inget som talar emot att detta misslyckade bankrån var orsaken till att de tre först gick under jorden och sedan försvann.

Vi vet att Dahlsjö den 28 juli aldrig återvände hem till bostaden efter arbetets slut. På morgonen denna dag tog han med sig ett par extra ljusa byxor. Natten mot den 29 juli är han och Gay Karlsson tillsammans med den midnattsblå i Olskroken och tar farväl av en god vän. Tilläggas kan att den 29 juli var Dahlsjö inte på sitt arbete.

Gällande Kjell-Åke Johansson så gavs det flera förklaringar till att han varför inte var på sitt arbete den här dagen. Vilken som var den riktiga orsaken vet jag inte men det viktiga är att Kjell-Åke inte heller var på sitt arbete den här ödesdigra dagen. Detta vet vi också.

När det gäller Gay Karlsson så finns det inga helt säkra uppgifter. Vad vi däremot vet är att han inte innehade något fast arbete vid tiden då han försvann.

Med andra ord: Dahlsjö, Johansson och Karlsson var alla lediga torsdagen den 29 juli 1965! Var befann sig dessa personer kl. 14.11 den här dagen?
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-09-20 kl. 22:58.
Citera
2017-09-26, 17:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tur och tillfälligheter även här?

Citat:
Ursprungligen postat av Torgerd
Förvisso är det 52 år sedan de tre försvann, men visst är det så att det är stor chans att sanningen kan komma fram. Det finns många försvinnanden som har förefallit olösta i många, många år, men där sanningen på något sätt ändå har kommit fram.

Nämner några; Andrés polarexpedition till Nordpolen, August Salomon André försvann i sin luftballong sommaren 1897 tillsammans med Nils Strindberg och Knut Fraenkel. De hittades - alla tre - 1930, på ön Vitön. Alltså 33 år senare.
I Oklahoma, USA, hittades 2013, bilar med identifierbara skelett inuti. De försvann 1969 och hade stått på sjöbottnen sedan dess.
Elisabeth Martinsson, från Uddevalla, försvann 1982 i USA. Skelettdelar hittades och kunde identifieras 2015, 33 år senare. Finns mer skrivet om Elisabeth här
https://29juli1965.blogspot.se/2016/11/elisabeth-martinsson-ett-sparlost.html

Så, varför skulle inte Dahlsjö-fallet kunna få en lösning och ett avslut
?

Problemet gällande detta fall är att ingen vill berätta som själva var med 1965 runt de försvunna och som fortfarande är i livet.

De tre fallen som du har tagit upp blev alla uppklarade till sist efter mycket lång tid. Att dessa blev det berodde på mycket tur och tillfälligheter.

Kanske kommer det även här bero på tur och tillfälligheter att få till stånd ett avslut?
Citera
2017-10-07, 16:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olskroken natten mot den 29 juli 1965.

När Janne och Gay tillsammans med den midnattsblå gör ett besök för att hälsa på en kompis i Olskroken så var detta troligtvis natten mot den 29 juli 1965.

Besöket skedde i lägenhet på Borgaregatan.

Borgaregatan i Olskroken.
Citera
2017-10-25, 08:28
Medlem
scorzenyno1s avatar
Varit i kontakt med produktionsbolaget Dahlsjö fallet kommer upp i hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in