2017-07-30, 23:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Volvo PV K 444.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Usch, vilket oväsen...

https://youtu.be/UjaY_SVPBgM?t=150

Men bagageutrymmet var stort.

Ja bagageutrymmet var som sagt vad stort. Där kunde det rymmas en hel del.

Här kommer ytterligare en PV 444 av årgång 1956 men i bättre skick:

https://www.youtube.com/watch?v=B2O4odAgSxA
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-07-30 kl. 23:08.
Citera
2017-07-31, 22:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Givande pusselbitar framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det är trist att inga nya avslöjanden om fallet görs, men det har ju ändå varit väntat.

Och nu får vi nog dessvärre slå fast att den första så viktiga "mellanhanden" inte kommer att avslöja något mer. (Alltså den person som jag senast efterlyste i tråden för någon månad sedan.) Det var han som i augusti och september 2009 via PM skickade Crapstack och Skara hintar om vad han hade snokat fram om fallet. Mellanhanden är helt enkelt en Flashbackmedlem som bevisligen har initierade kunskaper om Göteborgs undre värld, även om han själv inte varit med 1965. Tråkigt nog stod det efter ett tag klart att det "någonstans" inte varit populärt att det skvallrades i tråden, så kontakterna med uppgiftslämnarna bröts.

Men av en slump upptäcktes mellanhanden åter 2014 och han gav då ett löfte om att äntligen slutföra sitt uppdrag. Han skrev t.o.m om detta i tråden. Varför han ändå aldrig återkom, vet inte jag, men det är nog enklast att utgå ifrån att det tyvärr inte kommer fram någonting mer om fallet den vägen.

Men det finns ingen anledning att misströsta! Det finns faktiskt andra personer som sitter på viktig info och när det gäller dem är jag optimistisk. Det är bara en tidsfråga innan i alla fall vissa pusselbitar kommer att lämnas av dem. Men som jag sagt tidigare, det kan trots allt dröja.

Jo, det är segt för oss alla att behöva vänta...

Ja, det var tyvärr väntat.

Det är helt riktigt. Han hörde av sig bl. a. till mig för snart åtta år sedan första gången.

Jag läste också hans inlägg men sedan kom det aldrig något mera. Vet heller inte varför han aldrig återkom?

Vill också omnämna alla de PM jag har erhållit från olika nick under årens lopp som har lovat "skall försöka att berätta vad som hände". Så har tyvärr inte skett - ännu.

Känner heller ingen misströstan utan är också optimistisk. Det finns ytterligare UL som besitter viktig information gällande detta. Tror också att det är en tidsfråga tills vi har erhållit en del mycket givande pusselbitar. Fast som du skriver så kan det ta tid.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-07-31 kl. 23:05.
Citera
2017-09-05, 21:39
Medlem
Förvisso är det 52 år sedan de tre försvann, men visst är det så att det är stor chans att sanningen kan komma fram. Det finns många försvinnanden som har förefallit olösta i många, många år, men där sanningen på något sätt ändå har kommit fram.

Nämner några; Andrés polarexpedition till Nordpolen, August Salomon André försvann i sin luftballong sommaren 1897 tillsammans med Nils Strindberg och Knut Fraenkel. De hittades - alla tre - 1930, på ön Vitön. Alltså 33 år senare.
I Oklahoma, USA, hittades 2013, bilar med identifierbara skelett inuti. De försvann 1969 och hade stått på sjöbottnen sedan dess.
Elisabeth Martinsson, från Uddevalla, försvann 1982 i USA. Skelettdelar hittades och kunde identifieras 2015, 33 år senare. Finns mer skrivet om Elisabeth här
https://29juli1965.blogspot.se/2016/11/elisabeth-martinsson-ett-sparlost.html

Så, varför skulle inte Dahlsjö-fallet kunna få en lösning och ett avslut?
Citera
2017-09-06, 10:45
Medlem
Då de flesta som kanske vet vad som egentligen hände sannolikt var unga när det begav sig är det iaf teoretiskt möjligt att de lever och är 70-80 års åldern. Dock är säkert många av dessa personer av ett sådant klientel att de har en kortare förväntad livslängd än "medelsvenson", så hoppet kanske ändå står till de som hört detta i andra hand..?
Citera
2017-09-09, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torgerd
Förvisso är det 52 år sedan de tre försvann, men visst är det så att det är stor chans att sanningen kan komma fram. Det finns många försvinnanden som har förefallit olösta i många, många år, men där sanningen på något sätt ändå har kommit fram.

Nämner några; Andrés polarexpedition till Nordpolen, August Salomon André försvann i sin luftballong sommaren 1897 tillsammans med Nils Strindberg och Knut Fraenkel. De hittades - alla tre - 1930, på ön Vitön. Alltså 33 år senare.
I Oklahoma, USA, hittades 2013, bilar med identifierbara skelett inuti. De försvann 1969 och hade stått på sjöbottnen sedan dess.
Elisabeth Martinsson, från Uddevalla, försvann 1982 i USA. Skelettdelar hittades och kunde identifieras 2015, 33 år senare. Finns mer skrivet om Elisabeth här
https://29juli1965.blogspot.se/2016/11/elisabeth-martinsson-ett-sparlost.html

Så, varför skulle inte Dahlsjö-fallet kunna få en lösning och ett avslut?

Chanserna att fallet ska fa ett avslut är väl dessvärre mycket daliga. Dels beror det pa den langa tidsutdräkten sedan försvinnandet, och pa att troligen atminstone 2 av grabbarna i trion inte längre är i livet. Men det bottnar ocksa i det motstand att framträda, som eventuellt kan finnas hos den yngste killen i trion - om han nu lever. Sedan vet jag inte om anhöriga i dagsläget under senare ar i massmedia har uttalat nagon vädjan om ett avslut. Hur stark är viljan att fa ett avslut, egentligen?
Citera
2017-09-13, 16:16
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för det CrapStack.

Jaså det är samma bro. Tar det bara fem (5) minuter från centralen till denna bro så lär "Hymme" ha gjort detta.

Om man skall till Brämaregården måste man över denna bro eller ej? Kanske såg annorlunda ut 1965 förstås?

Ursäkta ett svar så här många år senare, men realia är att det fanns två broar. Den äldre Hisingsbron revs 1968. Det var en svängbro.

http://www.strannevik.se/GBG/Hisingsbro.htm

Andra kan säkert ha påpekat det i inlägg jag inte läst.

För fallet kan det kvitta, broarna låg bara några hundra meter ifrån varandra. På länken ovan kan några av fotona på Hisingsbron vara tagna från den nyöppnade Götaälv-bron.

Det är väldigt intressant läsning.
Citera
2017-09-14, 13:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Minst en handfull personer med förstahandsuppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av erog
Då de flesta som kanske vet vad som egentligen hände sannolikt var unga när det begav sig är det iaf teoretiskt möjligt att de lever och är 70-80 års åldern. Dock är säkert många av dessa personer av ett sådant klientel att de har en kortare förväntad livslängd än "medelsvenson", så hoppet kanske ändå står till de som hört detta i andra hand..?

De flesta idag som har kunskap om vad som hände borde vara de med andrahandsuppgifter men det är inte helt säkert. Själv känner jag till över en handfull personer som sitter på förstahandsuppgifter. Dessa ligger i åldrarna sent 60-årsåldern till sent 70-årsåldern.

En hel del personer som befann sig i bekantskapskretsen runt dessa tre fick kom helt riktigt att avlida i förtid.
Citera
2017-09-14, 13:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hisingsbron, Götaälvsbron och Älvsborgsbron.

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ursäkta ett svar så här många år senare, men realia är att det fanns två broar. Den äldre Hisingsbron revs 1968. Det var en svängbro.

http://www.strannevik.se/GBG/Hisingsbro.htm

Andra kan säkert ha påpekat det i inlägg jag inte läst.

För fallet kan det kvitta, broarna låg bara några hundra meter ifrån varandra. På länken ovan kan några av fotona på Hisingsbron vara tagna från den nyöppnade Götaälv-bron.

Det är väldigt intressant läsning.

Så här skrev jag i inlägg # 870 den 31 augusti 2009 hämtad från G-P:

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Älvborgsbron var ännu inte helt klar när de försvann den 29 juli utan stod klar några månader senare.

För en ickegöteborgare är det lätt att blanda ihop Hisngsbron, Götaälvsbron och Älvsborgsbron.

Ja det är en mycket intressant och spännande läsning.
Citera
2017-09-16, 17:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brutna löften hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Chanserna att fallet ska fa ett avslut är väl dessvärre mycket daliga. Dels beror det pa den langa tidsutdräkten sedan försvinnandet, och pa att troligen atminstone 2 av grabbarna i trion inte längre är i livet. Men det bottnar ocksa i det motstand att framträda, som eventuellt kan finnas hos den yngste killen i trion - om han nu lever. Sedan vet jag inte om anhöriga i dagsläget under senare ar i massmedia har uttalat nagon vädjan om ett avslut. Hur stark är viljan att fa ett avslut, egentligen?

Visst spelar den långa tidsaspekten en viss roll men det beror till större delen på att ingen, som själva fanns runt de tre försvunna, vill berätta. Jag, och flera med mig, har blivit lovade till leda att det skall framkomma vad som var orsaken till händelserna detta datum och tiden därefter. Inte minst via PM. Dock har det aldrig blivit mera än löften som har blivit brutna hela tiden. Så har det nu varit under ca åtta års tid.

En ovilja hos den siste av dem som ännu kan vara livet 2017, Kjell-Åke Johansson, finns helt klart efter allt som ändock har framkommit.

Viljan hos de båda systrarna till Gay och Kjell-Åke har hela tiden varit stark. De har båda hela tiden velat att få ett något slags avslut efter alla dessa år. Tyvärr har det inte blivit så.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-09-16 kl. 17:38.
Citera
2017-09-18, 10:03
Medlem
Citat:
Jag, och flera med mig, har blivit lovade till leda att det skall framkomma vad som var orsaken till händelserna detta datum och tiden därefter. Inte minst via PM. Dock har det aldrig blivit mera än löften som har blivit brutna hela tiden. Så har det nu varit under ca åtta års tid.

Hur stor tilltro kan man egentligen sätta till dessa uppgifter och löften om uppgifter? Är det kanske bara någon/några som trollar..?
Citera
2017-09-18, 13:37
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Visst spelar den långa tidsaspekten en viss roll men det beror till större delen på att ingen, som själva fanns runt de tre försvunna, vill berätta. Jag, och flera med mig, har blivit lovade till leda att det skall framkomma vad som var orsaken till händelserna detta datum och tiden därefter. Inte minst via PM. Dock har det aldrig blivit mera än löften som har blivit brutna hela tiden. Så har det nu varit under ca åtta års tid.

En ovilja hos den siste av dem som ännu kan vara livet 2017, Kjell-Åke Johansson, finns helt klart efter allt som ändock har framkommit.

Viljan hos de båda systrarna till Gay och Kjell-Åke har hela tiden varit stark. De har båda hela tiden velat att få ett något slags avslut efter alla dessa år. Tyvärr har det inte blivit så.

Citat:
Hur stor tilltro kan man egentligen sätta till dessa uppgifter och löften om uppgifter? Är det kanske bara någon/några som trollar..?

Jag har följt detta fall periodvis, och läst i stort sett allt samt även skrivit en del inlägg. Jag letade också upp en "slaktad" Volvo PV som tyvärr inte hade med fallet att göra.

Det är lite märkligt att detta fall fortfarande, efter så många år, verkar vara "känsligt." De personer som eventuellt är i livet bör väl ha passerat pensionsgränsen med råge och ingen lär kunna dömas för något. Och de som fortfarande är i livet borde ha lagt detta bakom sig, kan man tycka.

Vad kan det vara som är så känsligt att vissa som har kännedom om vad som faktiskt hänt ännu inte vill eller kan berätta. Rent juridiskt så borde det som sagt vara okej att "lägga allt på bordet."

Skulle de inblandade, nu på ålderns höst, verkligen vara oroliga att lägga fram sanningen till allmän beskådan? Eller har åldringarna fått lite spännande att göra genom att följa fallet.

Fallet är dock mycket intressant ur flera aspekter.
Citera
2017-09-18, 16:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej anonyma personer vägrar också att berätta vad som hände.

Citat:

Sådana här personer har det funnits ett antal av under årens lopp. Eftersom dessa har varit anonyma så är det svårt att säga om någon/några trollar?

Däremot de personer som inte har varit anonyma och som också har kontaktats vägrar även de att uttala sig på det bestämdaste och vill inte ha något med fallet att göra.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-09-18 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in