2019-01-01, 17:17
Medlem
Godt nytt år Skaraborg2 og alle andre i tråden. Jeg har de siste ukene lest gjennom hele tråden på nytt, etter bare å ha lest overfladisk første gang for en stund tilbake. Kanskje det dukker opp nye opplysninger i 2019, kanskje noen av "dom gamla från Haga" endelig vil snakke? Det er lov å håpe.
Citera
2019-01-02, 14:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vi får hoppas att så kommer att ske.

Citat:
Ursprungligen postat av tove77
Godt nytt år Skaraborg2 og alle andre i tråden. Jeg har de siste ukene lest gjennom hele tråden på nytt, etter bare å ha lest overfladisk første gang for en stund tilbake. Kanskje det dukker opp nye opplysninger i 2019, kanskje noen av "dom gamla från Haga" endelig vil snakke? Det er lov å håpe.

Tack det samma tove77!

Mycket bra av dig att du har orkat att läsa igenom hela tråden igen.

Vi kan alltid hoppas att detta kommer att ske. Problemet är att det finns allt mindre och mindre personer kvar som själva var med 1965 och som befann sig i kretsen runt dessa tre. Bara under de 10 år som denna tråd har funnits har tyvärr många hunnit att avlida.

De som fortfarande är kvar vägrar att berätta något som t. ex. Kjell-Åkes dåvarande flickvän.
Citera
2019-01-02, 14:45
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack det samma tove77!

Vi kan alltid hoppas att detta kommer att ske. Problemet är att det finns allt mindre och mindre personer kvar som själva var med 1965 och som befann sig i kretsen runt dessa tre. Bara under de 10 år som denna tråd har funnits har tyvärr många hunnit att avlida.

De som fortfarande är kvar vägrar att berätta något som t. ex. Kjell-Åkes dåvarande flickvän.
Jag är inte så insatt i detta mer än på ytan..och hinner inte läsa genom tråden..men det där verkar ju intressant med den fd flickvännen...Vet du varför hon inte vill berätta? Hur är omständigheterna kring det? Känns ju som hon vet något där..Märkligt..Om hon vill undvika yttre tryck och spekulationer så är det ju bara att dra till med att man inte vet något!
Citera
2019-01-02, 16:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
F. d. flickvännen har god kunskap.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jag är inte så insatt i detta mer än på ytan..och hinner inte läsa genom tråden..men det där verkar ju intressant med den fd flickvännen...Vet du varför hon inte vill berätta? Hur är omständigheterna kring det? Känns ju som hon vet något där..Märkligt..Om hon vill undvika yttre tryck och spekulationer så är det ju bara att dra till med att man inte vet något!

Ja är det inte!

Hon har konstant vägrat att berätta något från den här tiden tillsammans med Kjell-Åke. Inte ens för hans syster eller son har hon velat berätta något förutom "och där lämnade han mig bara mitt i skiten" samt att han "hade mycket pengar, väldigt mycket pengar ibland".

Varför hon inte vill berätta om sina år tillsammans med honom så beror det förstås på att hon har god kunskap om vad som hände och varför.

Nu är inte f. d. flickvännen något unikum att inte vilja berätta. Tvärtom. Hennes mellansyster har också sagt att hon aldrig kommer att berätta något. Kjell-Åkes äldre bror som var 18½ år då han försvann vill heller inte göra några uttalanden förutom att Kjell-Åke var kriminell. Samma sak med Dahlsjös äldre bror. En person hade t. o. m. mage att stå och ljuga mig rakt upp i ansiktet att han inte ens visste vem Kjell-Åke var och att han aldrig hade träffat honom. Jag visste mycket väl att han stod och ljög så mycket han bara orkade och när han insåg detta erkände han att han hade träffat Kjell-Åke "lite flyktigt".

Ja just det. Varför inte bara svara "jag vet inget" men det har ingen gjort. Hela tiden har man fått höra till leda att "detta är mycket känsligt. Skall försöka berätta senare vad som hände".
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-01-02 kl. 16:15.
Citera
2019-01-02, 18:03
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ja är det inte!

Hon har konstant vägrat att berätta något från den här tiden tillsammans med Kjell-Åke. Inte ens för hans syster eller son har hon velat berätta något förutom "och där lämnade han mig bara mitt i skiten" samt att han "hade mycket pengar, väldigt mycket pengar ibland".

Varför hon inte vill berätta om sina år tillsammans med honom så beror det förstås på att hon har god kunskap om vad som hände och varför.

Nu är inte f. d. flickvännen något unikum att inte vilja berätta. Tvärtom. Hennes mellansyster har också sagt att hon aldrig kommer att berätta något. Kjell-Åkes äldre bror som var 18½ år då han försvann vill heller inte göra några uttalanden förutom att Kjell-Åke var kriminell. Samma sak med Dahlsjös äldre bror. En person hade t. o. m. mage att stå och ljuga mig rakt upp i ansiktet att han inte ens visste vem Kjell-Åke var och att han aldrig hade träffat honom. Jag visste mycket väl att han stod och ljög så mycket han bara orkade och när han insåg detta erkände han att han hade träffat Kjell-Åke "lite flyktigt".

Ja just det. Varför inte bara svara "jag vet inget" men det har ingen gjort. Hela tiden har man fått höra till leda att "detta är mycket känsligt. Skall försöka berätta senare vad som hände".
Mycket konstigt. Ja...jag tolkar det som att dom mycket väl vet vad som har hänt..men vill bara glömma det av någon anledning. Kjell-Åkes liv verkar vara en känslig historia Således är det egentligen ingen okänt försvinnande..dom närmsta vet. Eller?
Citera
2019-01-02, 20:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kontakt med många personer.

Citat:
Mycket konstigt. Ja...jag tolkar det som att dom mycket väl vet vad som har hänt..men vill bara glömma det av någon anledning. Kjell-Åkes liv verkar vara en känslig historia Således är det egentligen ingen okänt försvinnande..dom närmsta vet. Eller?

Javisst är det på det sättet!

Även om alla som vi har pratat med, eller rättare sagt försökt att prata med, inte vet exakt alla detaljer så besitter de tillräckligt med vetskap om vad som hände och varför det blev som det blev.

Ingen av dessa personer har naturligtvis kunnat glömma händelsen, eller rättare sagt händelserna, men de tycker det är obehagligt att prata om det och vill därför lämna ut så få uppgifter som möjligt.

Kjell-Åkes fortsatta liv efter detta datum är helt klart något mycket känsligt. Även om personer då visste vad som hade hänt dem och varför, så får man ändå anse massförsvinnandet idag som ett okänt sådant eftersom det har förblivit ouppklarat. Det har funnits personer under 2010-talet som har vetat vad som hände den 29 juli 1965 men har i stort sett inte velat berätta något.

Har också under årens lopp erhållit många PM här om detta fall.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-01-02 kl. 20:49.
Citera
2019-01-02, 21:46
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Javisst är det på det sättet!

Även om alla som vi har pratat med, eller rättare sagt försökt att prata med, inte vet exakt alla detaljer så besitter de tillräckligt med vetskap om vad som hände och varför det blev som det blev.

Ingen av dessa personer har naturligtvis kunnat glömma händelsen, eller rättare sagt händelserna, men de tycker det är obehagligt att prata om det och vill därför lämna ut så få uppgifter som möjligt.

Kjell-Åkes fortsatta liv efter detta datum är helt klart något mycket känsligt. Även om personer då visste vad som hade hänt dem och varför, så får man ändå anse massförsvinnandet idag som ett okänt sådant eftersom det har förblivit ouppklarat. Det har funnits personer under 2010-talet som har vetat vad som hände den 29 juli 1965 men har i stort sett inte velat berätta något.

Har också under årens lopp erhållit många PM här om detta fall.
Jo..Men man undrar ju vad dom sagt till polisen egentligen? Dom kan ju knappast pratat på det sättet. Eller tillåtits. Det är ju ett mycket allvarligt fall för att uttrycka sig milt. Spontant fallerar det på en uselt skött utredning från början? Som så ofta med ouppklarade fall.

Dock tror jag inte att något liknande hade kunnat hända idag. Jag tror att alla var paralyerade av detta då. Dessutom som bekant kanske det inträffade lite för mycket på en gång den dagen.
Citera
2019-01-02, 22:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen visste i stort sett något.

Citat:
Jo..Men man undrar ju vad dom sagt till polisen egentligen? Dom kan ju knappast pratat på det sättet. Eller tillåtits. Det är ju ett mycket allvarligt fall för att uttrycka sig milt. Spontant fallerar det på en uselt skött utredning från början? Som så ofta med ouppklarade fall.

Dock tror jag inte att något liknande hade kunnat hända idag. Jag tror att alla var paralyerade av detta då. Dessutom som bekant kanske det inträffade lite för mycket på en gång den dagen.

Ja de hade verkligen inte mycket att berätta.

Det vill nu säga de som kom att höras. De tre försvunna ingick i kretsar där man helt enkelt inte talade med Farbror Blå. Gjorde man detta i Haga-Annedal på den här tiden kunde det sluta illa. Faktiskt riktigt illa ibland.

Bland de som kom att höras var förstås bl. a. f. d. flickvännen. Tyvärr for hon med osanning. Dessutom var det hon som "introducerade" Danmark-spåret.

Janne Dahlsjös äldre bror kom att höras eftersom det var han som ägde den försvunna bilen och som tyvärr inte visste mycket. En person som verkligen var "aktiv" att prata med Farbror Blå var däremot Jannes yngste bror. Tyvärr går det inte att lita på den här brodern speciellt mycket men "aktiv" det var han verkligen.

Många som definitivt skulle ha blivit hörda kom aldrig att bli det. Så här många år efteråt så förstår man att polisen skulle ha flyttat intresset även strax utanför Haga . Något som verkligen försinkade utredningen var att polisen, till en början, såg dessa försvinnanden som tre separata sådana. När det väl gick upp för utredarna att de hade försvunnit tillsammans med bilen så hade det gått ett tag.

Jag vill inte säga att polisutredningen blev direkt dåligt skött av några Kling & Klang. Problemet var detta att ingen visste någonting. Dessutom hade nog polisen inget större intresse av dessa tre småkriminella arbetargrabbar från den då mer eller mindre laglösa stadsdelen Haga. Ett samhälle i samhället. Hade grabbarna varit hemmahörande i t. ex. Örgryte så hade nog utredningen tagit ordentlig fart som i fallet "Hymme" Lundquist.

Personer i dessa kretsar påstod att andra personer i dessa kretsar hade sett dem som t. ex. Kungstorget i slutet av 1965. När väl dessa kom att samtalas med så visste de förstås ingenting.

Det kanske inte hade kunnat ske idag men å andra sidan så har du andra slags kretsar numera som inte heller talar med polisen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-01-02 kl. 22:36.
Citera
2019-01-02, 22:57
Medlem
Citat:
Tack det samma tove77!

Ja, de begynner å bli gamle. Mange er sikkert i samme alderssegment som mine foreldre, de er født i 1944 og er jo nå godt over 70... Og mange er ennå eldre, eller har levd et hardt liv og har derfor gått bort.

Flickvännen må virkelig være bitter, som fremdeles ikke vil snakke, ikke engang til sønnen. Jeg tenker at hun ikke nødvendigvis er redd, men at hun er sint fordi KÅ stakk fra henne og barnet. Men hvis hun sitter på info som ikke er fordelaktig for KÅ, kunne hun jo fortelle for å ta hevn? Kanskje gjør hun det ikke av hensyn til sønnen.

Disse andre, som ikke tør å snakke...kanskje en av dem åpner deg på dødsleiet. Det hender, f.eks. i den norske Fritz Moen-saken. Moen var døvstum og svak, med dårlig helse, likevel ble han dømt for to voldtekter og drap på 70-tallet. Det viste seg at en helt annen fyr sto bak, han tilsto rett før han skulle dø, og politiet kunne sjekke beviser og fant ut at han snakket sant. Litt OT, men it ain't over till it's over!
Citera
2019-01-03, 15:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det var ett hårt liv som levdes i dessa kretsar.

Citat:
Ja, de begynner å bli gamle. Mange er sikkert i samme alderssegment som mine foreldre, de er født i 1944 og er jo nå godt over 70... Og mange er ennå eldre, eller har levd et hardt liv og har derfor gått bort.

Flickvännen må virkelig være bitter, som fremdeles ikke vil snakke, ikke engang til sønnen. Jeg tenker at hun ikke nødvendigvis er redd, men at hun er sint fordi KÅ stakk fra henne og barnet. Men hvis hun sitter på info som ikke er fordelaktig for KÅ, kunne hun jo fortelle for å ta hevn? Kanskje gjør hun det ikke av hensyn til sønnen.

Disse andre, som ikke tør å snakke...kanskje en av dem åpner deg på dødsleiet. Det hender, f.eks. i den norske Fritz Moen-saken. Moen var døvstum og svak, med dårlig helse, likevel ble han dømt for to voldtekter og drap på 70-tallet. Det viste seg at en helt annen fyr sto bak, han tilsto rett før han skulle dø, og politiet kunne sjekke beviser og fant ut at han snakket sant. Litt OT, men it ain't over till it's over!

Ja de börjar bli gamla - de som är kvar i livet.

Kjell-Åke skulle fylla 70 år snart om han fortfarande är i livet. Det var ett hårt liv som levdes i dessa kretsar och många av dem har också avlidit i ganska unga år.

Kjell-Åkes dåvarande flickvän har verkligen blivit en mycket bitter kvinna. Jag tror inte att hon är rädd numera men var det säkerligen efter att det hade hänt och under en följd av år efteråt. Hon sitter helt klart på information och denna är ingen fördelaktig sådan vare sig gällande Kjell-Åke eller henne själv men hon håller inte tyst med hänsyn till deras gemensamme son.

Jag känner till Fritz Moen-saken något. Att någon skulle yppa skulle yppa på dödsbädden gällande den 29 juli 1965 tror jag inte. Dahlsjös äldre bror avled 2017 och vad känt är yppade han ingenting.

Den här länken har tidigare postats här https://www.youtube.com/watch?v=b9O9jFOWjCo men gör det igen med tanke på den kommentar som gjordes för en månad sedan.

Personen i fråga skrev då på engelska att "Kjell Åke är min farmors/mormors bror". Den som skrev detta ljuger. Finns ingen av dessa som passar in på detta skrivna eftersom de är för unga. Dessutom skriva kommentaren på engelska.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-01-03 kl. 15:09.
Citera
2019-01-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ja de börjar bli gamla - de som är kvar i livet.

Kjell-Åke skulle fylla 70 år snart om han fortfarande är i livet. Det var ett hårt liv som levdes i dessa kretsar och många av dem har också avlidit i ganska unga år.

Kjell-Åkes dåvarande flickvän har verkligen blivit en mycket bitter kvinna. Jag tror inte att hon är rädd numera men var det säkerligen efter att det hade hänt och under en följd av år efteråt. Hon sitter helt klart på information och denna är ingen fördelaktig sådan vare sig gällande Kjell-Åke eller henne själv men hon håller inte tyst med hänsyn till deras gemensamme son.

Jag känner till Fritz Moen-saken något. Att någon skulle yppa skulle yppa på dödsbädden gällande den .

Husker jeg riktig hvis det var Kjell Åkes flickvän som hjalp ham mens han lå i skjul? (I alle fall har dette vært en teori i tråden). Er det dette hun tenker på at ikke er fordelaktig for henne, at hun hjalp en (mulig) kriminell på rømmen, eller har hun hatt en mer fremtredende rolle i saken?

Hvis hun hjalp ham når han lå i skjul, når ble hun involvert? Først visste hun jo ikke hvor han var blitt av, hun satt jo hjemme hos Kjell-Åkes foreldre og ventet på ham (de hadde avtalt besøk), men da han ikke dukket opp etter noen timer gikk hun hjem igjen. Visste hun noe mer og latet som, eller hadde hun ingen anelse om hva gutta holdt på med på det tidspunktet?

En annen ting jeg har tenkt på er at de tre unge mennene hadde sagt til venner og familie at de skulle kjøre til Åsa og bade. Når sa de dette? Vi vet jo at de aldri hadde planlagt noen badetur, at dette muligens var et forsøk på alibi, men når de våknet 29.juli og så at været var dårlig, og spådd til å bli enda dårligere utover dagen, burde de ikke funnet på en bedre dekkhistorie?

(Si fra hvis det er vanskelig å forstå norsk, så skriver jeg på svensk)
Citera
2019-01-04, 17:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke och flickvännen den 29 juli 1965.

Citat:
Husker jeg riktig hvis det var Kjell Åkes flickvän som hjalp ham mens han lå i skjul? (I alle fall har dette vært en teori i tråden). Er det dette hun tenker på at ikke er fordelaktig for henne, at hun hjalp en (mulig) kriminell på rømmen, eller har hun hatt en mer fremtredende rolle i saken?

Hvis hun hjalp ham når han lå i skjul, når ble hun involvert? Først visste hun jo ikke hvor han var blitt av, hun satt jo hjemme hos Kjell-Åkes foreldre og ventet på ham (de hadde avtalt besøk), men da han ikke dukket opp etter noen timer gikk hun hjem igjen. Visste hun noe mer og latet som, eller hadde hun ingen anelse om hva gutta holdt på med på det tidspunktet?

En annen ting jeg har tenkt på er at de tre unge mennene hadde sagt til venner og familie at de skulle kjøre til Åsa og bade. Når sa de dette? Vi vet jo at de aldri hadde planlagt noen badetur, at dette muligens var et forsøk på alibi, men når de våknet 29.juli og så at været var dårlig, og spådd til å bli enda dårligere utover dagen, burde de ikke funnet på en bedre dekkhistorie?

(Si fra hvis det er vanskelig å forstå norsk, så skriver jeg på svensk)

Även om det inte går att bevisa så måste f. d. flickvännen har varit Kjell-Åke behjälplig, åtminstone under den första tiden, när han gick under jorden. När han väl flyttade från Gays lägenhet så fortsatte hon säkerligen att hjälpa honom. När han öppnade dörren då Gays syster kom på besök så trodde han troligtvis att det var flickvännen som var där för hon skulle ha komma vid den här tidpunkten.

Flickvännen deltog naturligtvis inte i Kjell-Åkes "aktiviteter" men hon måste ha känt till en hel del vad denne brådmogne yngling höll på med. Det fanns folk som var på jakt efter honom åratal efter att han försvann. Kan mycket väl tänka mig att det var detta som blev "och där lämnade han mig bara mitt i skiten". Hon kom nog att utsättas en hel del "intresse" från dessa personers sida.

Kjell-Åke och flickvännen hade helt riktigt gjort upp om att träffas på kvällen den 29 juli hemma hos hans föräldrar. Hon gick dit med barnet i barnvagnen. Efter att ha väntat under några timmars tid så begav hon sig ifrån deras lägenhet. Redan då lär hon ha misstänkt att allt inte stod rätt till.

Hon visste inte då var han befann sig och vi vet inte hur lång tid det tog innan han kom att höra av sig till henne. Kanske några dagar? Sannolikt hörde han då sig via telefon.

Berättelsen att de skulle åka och bada denna regniga och blåsiga torsdag berättade aldrig Gay för t. ex. sin syster. Däremot hade Kjell-Åke och Dahlsjö sagt detta till sina respektive familjer. Kjell-Åke även till flickvännen. Enligt flickvännen hade han också talat om en resa till Danmark. När de exakt hade berättat om resan till Åsa är oklart men kan ha gjorts kanske dagen innan? I a f natten mot den 29 juli tar de farväl av en kompis Olskroken för "nu bar det iväg".

Någon liten bad- och campingsemester från deras sida var det inte tal. Man skulle kunna säga, precis som du också skriver, att resan skulle användas som ett slags alibi att de inte en skulle uppehålla sig i Göteborg.

När de tre unga männen vaknade tidigt på morgonen denna dag så fanns det helt enkelt ingen tid till att ändra på något. Vi vet i a f att Dahlsjö sov inte i sin lägenhet natten 28-29 juli. Kanske hemma hos Gay? Gällande Kjell-Åke råder det oklarhet om han sov över i lägenheten i Brämaregården den här natten eller inte. Hans mor berättade litet olika så vi vet inte. En sak som hon sade var att den här morgonen så ville Kjell-Åke inte gå till sitt arbete till föräldrarnas förvåning. Kanske sov han över där? I vilket fall som helst så kom hans arbetsskor att bli stående i familjens hall. Efter några månader slängde han mor dessa med orden "kommer han tillbaka får vi köpa nya åt honom".

Dahlsjö-fallet har kopplats samman både med "Hymmes" försvinnande och Grodmansrånet. Det känns faktiskt märkligt att ett flertal andra trådar gör detta också fast då enbart indirekt och på långt håll!

(FB) 20-årig kvinna högg ihjäl sin mormor, Kortedala, Göteborg 1999

(FB) Knivmordet på Kent Sollenstedt, Torsby, 1985
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-01-04 kl. 17:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in