2009-08-31, 12:40
Medlem
Kul och medryckande läsning i denna tråd.
Ni gör ett kanonjobb.
En ide som slog mej vad gäller att kanske få fram rätt bilnummer, be brodern kolla igenom gamla fotoalbum för det var mera regel än undantag då att fota vid utflykter och småresor. Oerhört ofta med bilen som bakgrund.
Citera
2009-08-31, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhpkj
Ni gör ett kanonjobb.
En ide som slog mej vad gäller att kanske få fram rätt bilnummer, be brodern kolla igenom gamla fotoalbum för det var mera regel än undantag då att fota vid utflykter och småresor. Oerhört ofta med bilen som bakgrund.
Ett bra förslag men allt hänger på om denne broder har någon bild och om han är klar och kry för sin ålder (som jag förmodar är rätt så hög ?) och kan bistå med denna hjälp.
Vad säger ni CrapStack och Skaraborg2 ?
Citera
2009-08-31, 14:06
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ni gör ett kanonjobb.

Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Ett bra förslag men allt hänger på om denne broder har någon bild och om han är klar och kry för sin ålder (som jag förmodar är rätt så hög ?) och kan bistå med denna hjälp.
Vad säger ni CrapStack och Skaraborg2 ?

Håller med Herr ascheberg att det var ett bra förslag.
Tyvärr är detta reda undersökt av Bengt via Skara för en tid sedan.
Han skulle dock försöka hitta fler bilder från denna tid, vi får se om han hittat något nästa gång Skara ringer.
Citera
2009-08-31, 19:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den duvblå PV:n av 1956 års modell.

Citat:
Ni gör ett kanonjobb.

Tack för din uppskattning jhpk.

Jag har nu till sist efter en mängd telefonsamtal och sökande bland gamla handlingar kommit en bra bit på väg ang. denna mytomomspunna bil.

Jag har till 99% nu fått tag i "den duvblås" rätta registreringsnummer.

Jag lägger inte ut detta på tråden, förrän jag har fått detta till 100% bekräftat. Dessutom all den information som finns att tillgå om bilen. T.ex. vem stod som ägare när den försvunn?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-31 kl. 20:02.
Citera
2009-08-31, 19:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stänga tråden?

Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Jaha då är det bara att stänga tråden då.

Varför skulle tråden stängas? Finns ingen anledning till det.

Mycket information kommer att läggas ut i denna, bl.a. i kväll.

Dock kommer inte all information läggas ut här. En del är faktiskt av mycket känslig art!

Alltså efter drygt 44 år så är fallet fortfarande känsligt. Det säger ganska mycket att det inte är ett vanligt s.k. "dussinfall" eller hur?
Citera
2009-08-31, 19:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hisingsbron försvinner hösten 1966.

Det har ju talats en hel del om allehanda broar i Göteborg. Följande komme från G-P tisdagen den 2 november 1965.

"Hamnstyrlesen i Göteborg har träffat ett principbeslut om att Hisingsbron skall tagas ur trafik när Älvsborgsbron färdigställs och att bron därefter skall borttagas. Samtidigt anmodas Va-nämnden att utreda den inverkan på saltvattnets uppträngande i älven som ett borttagande kan få.

Hisingsbron byggdes år 1874 och en omfattande ombyggnad skedde 1916. När Götaälvbron färdigställdes 1939 var avsikten att Hisingsbron skulle rivas. Den behölls emellertid som en reservled p.g.a. att kriget då pågick.

Nu hålls Hisingsbron öppen för fordonstrafik 12 timmar per dag. När Älvsborgsbron blir färdig kommer trycket att minska på Götaälvbron. För båttrafiken är det angeläget att bron kommer bort då den utgör faroment för paaerande fartyg vid mörker och ogynnsam väderlek".

Jag undrar nu om bron idag är borta?
Citera
2009-08-31, 19:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen samtal med Bengt Dahlsjö 09.08.31.

Jag ringde honom igen med anledning av en del kopior, ang. hans bror som jag hade skickat honom. Dessa har diskuterats här förut.

Flera saker var helt fel enligt brodern.
1. Jan-Olof hade aldrig arbetat som transportarbetare.
2. Att någon skulle ha velat dödförklara J-O redan den 1 august 1968, hade heller aldrig skett.
Citera
2009-08-31, 20:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dolda uppgifter i framtiden?

Citat:
Ursprungligen postat av jamsson
Var inte löjlig nu. vi är alla lika spända på upplösningen, men tills dess så får vi hålla oss till tåls. Det är ts som avgör om och när han släpper den info han sitter på, precis som polisen brukar göra. Jag tycker att Skaraborg2 m,fl här inne har gjort ett bra jobb, och tråden har varit förskonad från trams inlägg, låt oss fortsätta med det och inte bete oss som barnungar. Kommer inte upplösningen då är dom uppgifterna dolda även i framtiden. Det är inget som vi andra behöver bekymra oss över. Kommer upplösningen, ja då får vi reda på resten också.

Så hav tålamod, det är en dygd.

M.V.H.
jamsson.

Först av allt vill jag säga stort tack för din uppskattning jamsson.

Ja hitills har tråden varit förskonad från en massa trams förutom vid ett par tillfällen.

Kommer upplösningen så kommer den - kommer den inte så blir dessa vissa uppgifter också dolda i framtiden?
Citera
2009-08-31, 21:08
Medlem
Hisingsbron är borta sedan länge. Nuvarande broförbindelser är Älvsborgsbron, Götaälvbron och Angeredsbron, men den sista ligger nån mil uppför Göta älv och färdigställdes först 1976.
Citera
2009-08-31, 21:17
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Manne

Grattis Skaraborg2, roligt att du har "rätt" regnr på gång till den duvblå!

Tyvärr svek Svenskan mig men Skatteverket var behjälpliga. Tråkigt nog hade Manne Lundquist inga barn eller barnbarn, i alla fall inga som överlevde honom. Det verkar inte som om han var/varit gift heller.

(mail till/från Skatteverket)
Jag undrar om jag kan få hjälp med fullständigt namn och personnr samt uppgifter om anhöriga till en person avliden 2004?
Mannen hette Emanuel Lundquist, född 19470206 troligen i Nacka och avliden 20040804, troligen i Drottningholm.

Tack på förhand!

XXXXXXX XXXXXXXXX

Hej XXXXXXX,

enligt folkbokföringen finns inga anhöriga i livet. Fadern avled 941104 och
modern 981216.

Med vänliga hälsningar
XXXXXXXX XXXXX,
Skatteverket, Servicejouren
(slut mail)
Citera
2009-08-31, 22:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Manne" Lundquist.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Grattis Skaraborg2, roligt att du har "rätt" regnr på gång till den duvblå!

Tyvärr svek Svenskan mig men Skatteverket var behjälpliga. Tråkigt nog hade Manne Lundquist inga barn eller barnbarn, i alla fall inga som överlevde honom. Det verkar inte som om han var/varit gift heller.

(mail till/från Skatteverket)
Jag undrar om jag kan få hjälp med fullständigt namn och personnr samt uppgifter om anhöriga till en person avliden 2004?
Mannen hette Emanuel Lundquist, född 19470206 troligen i Nacka och avliden 20040804, troligen i Drottningholm.

Tack på förhand!

XXXXXXX XXXXXXXXX

Hej XXXXXXX,

enligt folkbokföringen finns inga anhöriga i livet. Fadern avled 941104 och
modern 981216.

Med vänliga hälsningar
XXXXXXXX XXXXX,
Skatteverket, Servicejouren
(slut mail)

Tack för detta WaltzingMatilda.

Jag misstänkte just detta. "Manne" var inte precis typen för att ha en familj.

Ja det skall bli intressant att få läsa uppgifterna om "den duvblå". Det tar väl ett tag men det är bara att ge sig till tåls. Fast jag måste säga att det var ett segdraget arbete att få fram det.
Citera
2009-08-31, 22:36
Medlem
CrapStacks avatar
Samtal med K-Å syster igen

En del intressanta saker framkom även under detta samtal.

Familjen Johansson visste att de skulle åka och campa i Åsa, i efterhand så vet vi att så inte var fallet. Men polisen fick iaf information om detta när anmälan om försvinnandet gjordes, eller borde fått iaf då Fam. Johansson och Dahlsjö visste detta.
Detta skulle också berättats för en reporter som varit hemma hos dem, dock mindes hon inte när detta skulle inträffat i tiden.
Att GRK var med visste iaf inte K-Å syster.
K-Å barn som tidigare legat i magen när han försvann visade sig egentligen varit ute i friska luften sen april 1965!
Strax innan han försvann skall han blivit misshandlad av snuten, varför detta skedde visste hon inte.
Samma sak hos Johansson som hos Dahlsjö är att K-Å inte heller verkar tagit med sig något.

Vi tackar för detta syster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in