2017-07-24, 22:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Filmen från Haga Östergata 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Som kuriosa kan jag nämna att sekvensen är filmad strax före 17:30 söndagen den 23:e maj. (Jag kunde inte låta bli att gå dit samma datum 50 år senare och jämföra med en bild från filmen hur husens skuggor låg. )

Kanske Ingrid Dahlsjö bjöd på söndagsmiddag just då?

Mycket bra arbetat från din sida med att få fram intressant information.

Alltså den 23 maj före kl. 17.30. Enbart drygt två månader innan allt hände. Ingrid Dahlsjö kan ha bjudit på söndagsmiddag då. Kanske även Gay i s f var inbjuden?

En person har skickat mig ett PM ang. den här filmen i vilket h*n bl. a. skriver följande: "Vid 2.18 kommer en kille med två tjejer gående på avenyen. Killen har en chalmeristkeps på sig och ser man på filmen så är den troligtvis filmad i april - 1965 med tanke på att chalmerskortegen går på Valborg den 30 april."

Du tror inte att detta kan ha blivit filmat ca en månad tidigare?
Citera
2017-07-24, 22:59
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Sjömannen från Österrike hade ju skrivit om filmandet i sin almanacka, så det bör ju vara rätt datum.
(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
Citera
2017-07-24, 23:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Söndagen den 23 maj 1965.

Citat:
Sjömannen från Österrike hade ju skrivit om filmandet i sin almanacka, så det bör ju vara rätt datum.
(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Bra. Kommer ihåg detta du skrev 2011 när jag läser det igen. Är det någon som vet exakt när detta filmades så är det ju filmaren själv. Då bör det rätta datumet vara just söndagen den 23 maj 1965.

Bilen köpte Bengt D. redan den 24 juli 1964. Alltså precis på dagen för 53 år sedan.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-07-24 kl. 23:10.
Citera
2017-07-24, 23:17
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ramsäterhemmet (ungdomsvårdshem), där Jan-Olof Dahlsjös bror Roger var placerad i december 1965 (och sannolikt även Gay Karlsson 1961) eldhärjades för några dagar sedan:
Det var när Roger Dahlsjö var placerad här som han berättade för polisen att en av deras kompisar (Bosse T) sade sig ha sett och talat med Janne och Kjell Åke i en vit PV på Kungstorget i november. Bosse dementerade dock detta för polisen, vilket ju inte var så konstigt då KÅ sagt att Bosse inte skulle nämna mötet.
Citera
2017-07-24, 23:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke och bilaffärer.

Citat:
Det var när Roger Dahlsjö var placerad här som han berättade för polisen att en av deras kompisar (Bosse T) sade sig ha sett och talat med Janne och Kjell Åke i en vit PV på Kungstorget i november. Bosse dementerade dock detta för polisen, vilket ju inte var så konstigt då KÅ sagt att Bosse inte skulle nämna mötet.

Ja, jag kommer ihåg att det var när Roger D. var placerad på Ramsäterhemmet som han berättade detta.

Detta var en vit PV av årgång 1964 och bakom ratten satt en för Bosse T. för honom okänd person. Enligt honom själv.

Kjell-Åke verkar ha varit inblandad i en hel del bilaffärer. Först bilaffären i december 1964 och när Bengt D. sålde den midnattsblå till Janne var Kjell-Åke närvarande. Den här vita PV kan ev. Kjell-Åke varit ägare till. Om den uppgiften stämmer vet jag förstås inte men inget skulle förvåna mig om det stämde. "Vår bil" som hans dåvarande flickvän berättade i polisförhör utan att precisera detta närmare.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-07-24 kl. 23:35.
Citera
2017-07-25, 00:20
Medlem
Venators avatar
Citat:
Mycket bra arbetat från din sida med att få fram intressant information.

Alltså den 23 maj före kl. 17.30. Enbart drygt två månader innan allt hände. Ingrid Dahlsjö kan ha bjudit på söndagsmiddag då. Kanske även Gay i s f var inbjuden?

En person har skickat mig ett PM ang. den här filmen i vilket h*n bl. a. skriver följande: "Vid 2.18 kommer en kille med två tjejer gående på avenyen. Killen har en chalmeristkeps på sig och ser man på filmen så är den troligtvis filmad i april - 1965 med tanke på att chalmerskortegen går på Valborg den 30 april."

Nej, vi kan vara nästan helt säkra på att det är filmat mellan 30 april och sista september därför att Chalmeristerna bär svart mössa under vinterhalvåret och tar på den vita på Valborg.

http://www.chs.chalmers.se/sv/chalmersm%C3%B6ssan
Citera
2017-07-27, 22:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svart resp. vit mössa.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nej, vi kan vara nästan helt säkra på att det är filmat mellan 30 april och sista september därför att Chalmeristerna bär svart mössa under vinterhalvåret och tar på den vita på Valborg.

http://www.chs.chalmers.se/sv/chalmersm%C3%B6ssan

Tack för länken. Då vet vi när de studerande på Chalmers bär svart resp. vit mössa.

Citat:

"Den vita bäres från mösspåtagningen 30 april till mösspåtagningen 1 oktober. Från 1 oktober till 30 april bäres den svarta mössan."

Den gamle sjömannen såg i en gammal kalender att han hade filmat i Göteborg söndagen den 23 maj 1965. Detta måste då vara det rätta datumet.
Citera
2017-07-29, 00:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
På dagen 52 år sedan Dahlsjöfallet och Grodmansrånet inträffade.

Idag är det på dagen 52 år sedan den händelserika torsdagen den 29 juli 1965 inträffade i Göteborg.

Kl. 14.11 rusade två män in på Skandinaviska bankens lokaler i Gamlestaden. Därmed inleddes detta bankrån som kom att gå till kriminalhistorien under namnet Grodmansrånet. Detta kom att bli, åtminstone delvis, uppklarat.

Samma dag i Göteborg gick Dahlsjö, Johansson och Karlsson under jorden och försvann för alltid. Likaså den omtalade Volvon försvann i tomma intet. Varför?

Det finns en mängd frågor om vad som exakt hände denna dag och vad som var orsaken till deras försvinnande. Ju mera som har framkommit så har det i a f framkommit ett scenario som mycket väl kan ha varit orsaken.

Helt klart är att de försvann från nära och kära och att det hela var en enda stor härva.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-07-29 kl. 00:40.
Citera
2017-07-30, 15:23
Medlem
FritzDaCats avatar
Det är trist att inga nya avslöjanden om fallet görs, men det har ju ändå varit väntat.

Och nu får vi nog dessvärre slå fast att den första så viktiga "mellanhanden" inte kommer att avslöja något mer. (Alltså den person som jag senast efterlyste i tråden för någon månad sedan.) Det var han som i augusti och september 2009 via PM skickade Crapstack och Skara hintar om vad han hade snokat fram om fallet. Mellanhanden är helt enkelt en Flashbackmedlem som bevisligen har initierade kunskaper om Göteborgs undre värld, även om han själv inte varit med 1965. Tråkigt nog stod det efter ett tag klart att det "någonstans" inte varit populärt att det skvallrades i tråden, så kontakterna med uppgiftslämnarna bröts.

Men av en slump upptäcktes mellanhanden åter 2014 och han gav då ett löfte om att äntligen slutföra sitt uppdrag. Han skrev t.o.m om detta i tråden. Varför han ändå aldrig återkom, vet inte jag, men det är nog enklast att utgå ifrån att det tyvärr inte kommer fram någonting mer om fallet den vägen.

Men det finns ingen anledning att misströsta! Det finns faktiskt andra personer som sitter på viktig info och när det gäller dem är jag optimistisk. Det är bara en tidsfråga innan i alla fall vissa pusselbitar kommer att lämnas av dem. Men som jag sagt tidigare, det kan trots allt dröja.

Jo, det är segt för oss alla att behöva vänta...
Citera
2017-07-30, 19:10
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Hoppas dessa länkar gav dig litet mera information.

Följande länk har tidigare för länge sedan blivit utlagd i tråden men lägger ut den igen. Detta är filmat i maj 1965 och filmaren kommer då till Haga Östergata ca 1.50 in i filmen. På höger sida syns en mycket mörk PV som skulle ha kunnat vara Janne Dahlsjös. Vad som talar för det är att den står parkerad alldeles utanför där han bodde. Färgen går inte att avgöra om den är svart eller midnattsblå men bakrutan är i a f den rätta för en PV av årgång 1956.

I s f är detta troligtvis den enda gången som den midnattsblå kom att bli filmad. Dessutom i färg.

https://www.youtube.com/watch?v=oDfrH_sA_FY
Citat:
Som kuriosa kan jag nämna att sekvensen är filmad strax före 17:30 söndagen den 23:e maj. (Jag kunde inte låta bli att gå dit samma datum 50 år senare och jämföra med en bild från filmen hur husens skuggor låg. )

Kanske Ingrid Dahlsjö bjöd på söndagsmiddag just då?

Jag lägger åter igen ut den bild jag tog från filmen där jag gjort bilden ljusare, och visst är det en mycket mörk Volvo PV som står efter trottoaren.

http://s1001.photobucket.com/user/Pajosv/media/Volvo%20PV/Dahlsjouml-PV01_zps7194b4f7.jpg.html
Citera
2017-07-30, 20:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svart och midnattsblå.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag lägger åter igen ut den bild jag tog från filmen där jag gjort bilden ljusare, och visst är det en mycket mörk Volvo PV som står efter trottoaren.

http://s1001.photobucket.com/user/Pajosv/media/Volvo%20PV/Dahlsjouml-PV01_zps7194b4f7.jpg.html

Ja det är en mycket mörk Volvo som står där. Tyvärr går det inte att avgöra ifall denna var midnattsblå eller svart. För att göra det hela ännu svårare så står den också där det är skugga.

Var mycket svårt ibland att se skillnad mellan dessa båda färger. Minns själv hur jag kunde ta fel mellan dessa båda färger om jag inte stod på rätt avstånd eller om bilarna inte stod i solen eller i annan slags belysning.

Eftersom den parkerades där en söndagseftermiddag/kväll den 23 maj 1965 precis utanför där Dahlsjö bodde så är det troligt att bilen var Dahlsjös. Fast helt säkra kan vi tyvärr inte vara.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-07-30 kl. 20:30.
Citera
2017-07-30, 22:08
Medlem
FritzDaCats avatar
Usch, vilket oväsen...

https://youtu.be/UjaY_SVPBgM?t=150

Men bagageutrymmet var stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto