2009-07-13, 19:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Götaälvbron = Hisingsbron.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Troligtvis Götaälvbron som avses med hisingsbron, då den visst kallades det ibland http://sv.wikipedia.org/wiki/Hisingsbron.

Gå till fots kan men man göra på cirka 5 minuter

Tack för det CrapStack.

Jaså det är samma bro. Tar det bara fem (5) minuter från centralen till denna bro så lär "Hymme" ha gjort detta.

Om man skall till Brämaregården måste man över denna bro eller ej? Kanske såg annorlunda ut 1965 förstås?
Citera
2009-07-13, 21:16
Medlem
Celerons avatar
Otroligt intressant fall som jag inte hört talas om. Samt en mycket fin redovisning av densamma av Skaraborg2.

Kom att tänka på ett scenario på hur det kan ha gått till. Jag tänkte ungefär så här.

Det är Hymme Lindqvist som mördat de övriga. När det nu inte var något badväder denna dag så körde de väl lite planlöst och råkade köra förbi den liftande Hymme som de plockade upp. När han sagt vart han skulle så tänkte de övriga "Vi kan la ta en biltur istället" varefter de började köra norrut mot den destinationen dit vår unge "konstnärsaspirant" skulle.

Väl framme på skolan eller i närheten så stannade de för att äta (kanske grilla korv) och dricka öl. Eftersom det blev sent och de var berusade så bestämde de sig för att övernatta. I tält eller i bilen. Plötsligt får den enligt uppgift labile Hymme ett ordentligt "tokspel" som förstärks av kombinationen tabletter och alkohol och dödar de tre övriga när de ligger och sussar i tung "fyllesömn". Antagligen med något som fanns i bilen eller som han hade med under liftningen. Vreden kan ha byggts upp av någonting som sagts eller gjorts under dagen och kvällen

Han lägger kropparna i bilen och kör iväg och dumpar alltsammans i havet alternativt gräver ner kropparna och dumpar sedan endast bilen. Varefter han beslutar att fly till "världens ände" från Sverige sett . Nämligen Australien. Den gode hymme hade ju också ekomomiska möjligheter att relativt snabbt kunna skaffa pengar till en sån resa.

Apropå det här med "riskgrupp med den tidens sätt att se saker på" som i alla falla två av offren tillhörde så gissar jag på att de var s.k "resande" eller med ett äldre och mer nedsättande ord "tattare".

Det skulle tyvärr kanske möjligen förklara en del av polisens ointresse.
Senast redigerad av Celeron 2009-07-13 kl. 21:20.
Citera
2009-07-13, 22:55
Medlem
Det måste ha funnits ett speciellt skäl till att polisen inte var så intresserad. Jag har inte alls det intrycket att polisen på den tiden,1965, inte gjorde sitt bästa för att lösa brott eller försvinnanden.Tvärtom mot vad det är idag så hade de säkert mer tid och resurser att engagera sig. De hade ju inte så många tekniska hjälpmedel som idag men den grövre brottsligheten var inte så stor som idag och någon maffia eller organiserad brottslighet fanns knappast. Jag kommer ihåg mordfall från den tiden innan 1965 och tidningarna rapporterade dag ut och dag in vad som hände. Och vissa försvinnanden har ju skrivits enormt mycket om.Det mest kända är väl Viola Videgren fallet. Jag har svårt att tänka mig att alla fyra killarna blivit mördade.Det låter väl magstarkt och något sådant var ytterst ovanligt. Men här finns ju ingredienser som verkar helt obegripliga och som sagt verkligheten kan ibland överträffa dikten.
Citera
2009-07-13, 23:22
Medlem
bluetramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för det CrapStack.

Jaså det är samma bro. Tar det bara fem (5) minuter från centralen till denna bro så lär "Hymme" ha gjort detta.

Om man skall till Brämaregården måste man över denna bro eller ej? Kanske såg annorlunda ut 1965 förstås?

Från Gbg Central till Götaälvbron/Hisingsbron är det bara en till två minuters gångväg. Brämargården är nästan det första område som kommer när man kommit över bron.

Skulle man åka upp mot Bohuslän på den tiden var detta enda sättet att ta sig över till Hisingsidan med bil, då Jordfallsbron (ifall man kört Gamlestadsvägen) mellan Bohus o Kungälv byggdes 1966 och färjan som gick där uppe tror jag ej tog bilar.
Citera
2009-07-13, 23:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Alla fyra killarna mördade?

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Det måste ha funnits ett speciellt skäl till att polisen inte var så intresserad. Jag har inte alls det intrycket att polisen på den tiden,1965, inte gjorde sitt bästa för att lösa brott eller försvinnanden.Tvärtom mot vad det är idag så hade de säkert mer tid och resurser att engagera sig. De hade ju inte så många tekniska hjälpmedel som idag men den grövre brottsligheten var inte så stor som idag och någon maffia eller organiserad brottslighet fanns knappast. Jag kommer ihåg mordfall från den tiden innan 1965 och tidningarna rapporterade dag ut och dag in vad som hände. Och vissa försvinnanden har ju skrivits enormt mycket om.Det mest kända är väl Viola Videgren fallet. Jag har svårt att tänka mig att alla fyra killarna blivit mördade.Det låter väl magstarkt och något sådant var ytterst ovanligt. Men här finns ju ingredienser som verkar helt obegripliga och som sagt verkligheten kan ibland överträffa dikten.

Nej Edmond, ganska säkert blev de inte alla mördade denna dag. Är det som jag misstänker efter ytterligare ett långt samtal med GRK:s syster, så är det nog inte alls omöjligt, att misstänka hur det verkligen kan ha gått till? Helt otroligt!
Citera
2009-07-13, 23:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Götaälvbron/Hisingsbron.

Citat:
Ursprungligen postat av bluetramp
Från Gbg Central till Götaälvbron/Hisingsbron är det bara en till två minuters gångväg. Brämargården är nästan det första område som kommer när man kommit över bron.

Skulle man åka upp mot Bohuslän på den tiden var detta enda sättet att ta sig över till Hisingsidan med bil, då Jordfallsbron (ifall man kört Gamlestadsvägen) mellan Bohus o Kungälv byggdes 1966 och färjan som gick där uppe tror jag ej tog bilar.

Tack igen bluetramp för denna beskrivning. Ja då lär allt "Hymme" ha stått vid brofässtet och liftat, alltså brofästet mot centralstationen.
Citera
2009-07-14, 00:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hymme" och den duvblå PV:n.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Otroligt intressant fall som jag inte hört talas om. Samt en mycket fin redovisning av densamma av Skaraborg2.

Kom att tänka på ett scenario på hur det kan ha gått till. Jag tänkte ungefär så här.

Det är Hymme Lindqvist som mördat de övriga. När det nu inte var något badväder denna dag så körde de väl lite planlöst och råkade köra förbi den liftande Hymme som de plockade upp. När han sagt vart han skulle så tänkte de övriga "Vi kan la ta en biltur istället" varefter de började köra norrut mot den destinationen dit vår unge "konstnärsaspirant" skulle.

Väl framme på skolan eller i närheten så stannade de för att äta (kanske grilla korv) och dricka öl. Eftersom det blev sent och de var berusade så bestämde de sig för att övernatta. I tält eller i bilen. Plötsligt får den enligt uppgift labile Hymme ett ordentligt "tokspel" som förstärks av kombinationen tabletter och alkohol och dödar de tre övriga när de ligger och sussar i tung "fyllesömn". Antagligen med något som fanns i bilen eller som han hade med under liftningen. Vreden kan ha byggts upp av någonting som sagts eller gjorts under dagen och kvällen

Han lägger kropparna i bilen och kör iväg och dumpar alltsammans i havet alternativt gräver ner kropparna och dumpar sedan endast bilen. Varefter han beslutar att fly till "världens ände" från Sverige sett . Nämligen Australien. Den gode hymme hade ju också ekomomiska möjligheter att relativt snabbt kunna skaffa pengar till en sån resa.

Apropå det här med "riskgrupp med den tidens sätt att se saker på" som i alla falla två av offren tillhörde så gissar jag på att de var s.k "resande" eller med ett äldre och mer nedsättande ord "tattare".

Det skulle tyvärr kanske möjligen förklara en del av polisens ointresse.

Tack för visat intresse samt för din uppskattning Celeron.

Ja jag känner mycket väl till detta med "Hymme" och spåret till Australien under senare delen av 1960-talet eller 1970-talets början. Det har också påståtts att "Hymme" skulle ha befunnit sig i Syd Amerika.

Nja ekonomiska möjligheter hade nog inte "Hymme" att skaffa pengar till en sådan resa. Visst hade föräldrarna pengar men då hade "Hymme" varit tvungen att vända sig till dem. Mig veterligen hade han aldrig haft ett arbete samt bodde hemma hos föräldrarna.

När det gäller "riskgrupp" var varken Dahlsjö, Johansson eller Karlsson tattare eller zigenare. De var alla arbetarbarn från Hisingen/Haga.

Det scenario som du lade fram tror jag inte på. Ännu mindre efter allt jag har fått höra. Får nog ta mig en riktig funderare här, hur man skall gå till väga! Vad man kan lägga ut i tråden och inte, samt på vilket sätt?
Citera
2009-07-14, 00:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hjälp med ytterligare beskrving av Brämaregården.

Får verkligen tacka alla kunninga göteborgare som kan sin stad. Utan dallt detta så hade man stått sig slätt.

Jag kommer återigen med ytterligare begäran om hjälp p.g.a. att jag inte känner till denna stad ett dugg.

Tydligen skall Brämaregården vara en stor stadsdel, ytmässigt sett.

Den sista gången systern såg brodern ihop med Dahlsjö var tydligen i Brämaregården. Tydligen skall hon ha kommit med spårvagn till något som heter Vågmästareplatsen. Där skall hon ha tagit buss 33 men beslutade sig för att gå p.g.a. det vackra vädret. Hon skulle till Hällskriftsgatan på Hisingen. Om hon skulle till denna gatuadress på Hisingen var hon då tvungen att ta sig över Götaälvbron? I sydgående rktining antar jag? Ligger Vågmästareplatsen långt från bron? I vilket förhållande ligger Vågmästarplatsen till Lantmätaregatan i Brämaregården? Hur ligger Lantmätaregatan i förhållande till Hisingsbron/Götaälvbron? På andra sidan denna bro ligger där Hisingen?

Det snurrar verkligen i skallen på en med alla dessa adresser som inte säger mig något! Många frågor men hoppas på ett klargörande ang. alla dessa adresser.
Citera
2009-07-14, 01:14
Medlem
Citat:
Får verkligen tacka alla kunninga göteborgare som kan sin stad. Utan dallt detta så hade man stått sig slätt.

Jag kommer återigen med ytterligare begäran om hjälp p.g.a. att jag inte känner till denna stad ett dugg.

Tydligen skall Brämaregården vara en stor stadsdel, ytmässigt sett.

Den sista gången systern såg brodern ihop med Dahlsjö var tydligen i Brämaregården. Tydligen skall hon ha kommit med spårvagn till något som heter Vågmästareplatsen. Där skall hon ha tagit buss 33 men beslutade sig för att gå p.g.a. det vackra vädret. Hon skulle till Hällskriftsgatan på Hisingen. Om hon skulle till denna gatuadress på Hisingen var hon då tvungen att ta sig över Götaälvbron? I sydgående rktining antar jag? Ligger Vågmästareplatsen långt från bron? I vilket förhållande ligger Vågmästarplatsen till Lantmätaregatan i Brämaregården? Hur ligger Lantmätaregatan i förhållande till Hisingsbron/Götaälvbron? På andra sidan denna bro ligger där Hisingen?

Det snurrar verkligen i skallen på en med alla dessa adresser som inte säger mig något! Många frågor men hoppas på ett klargörande ang. alla dessa adresser.

Hisingen är Sveriges fjärde största ö faktiskt så den är ganska stor. Hällskriftsgatan ligger på hisingen så kommer man från centrala göteborg måste man ta sig över bron. I nordlig riktning. Vågmästareplatsen ligger ganska nära bron ungefär en kilometer. Vågmästarplatsen ligger mycket nära lantmätaregatan ett par hundra meter. Jag är själv uppväxt i området och bor fortfarande här och känner väl till alla dessa platser. Hopas detta svar hjälper något Skaraborg!
Citera
2009-07-14, 10:39
Bannlyst
Jag tror att Hymme liftade med Dahlsjö, Karlsson och Johansson den dagen, men att det kan ha funnits fler män i bilen (av olika anledningar). Under resan norr om Göteborg gick något snett och alla blev de mördade och deras kroppar dumpade i vatten tillsammans med bilen. Jag tror absolut på fler än 1 gärningsman (inte lätt att ensam döda 4 pers och göra sig av med deras kroppar) och att de dessutom fanns i deras bekantskapskrets. Den okända mannen i lägenheten hade bra koll på vad Karlsson sysslade med och var han höll hus. Även om okända män hade rånat killarna på deras tillhörigheter (Karlssons lägenhetsnyckel) så kan de omöjligt ha vetat var han bodde. Göteborg är heller ingen liten stad.

Kan du Skaraborg2 förtydliga detta:

När väl bilen svänger ut på Risåsgatan så är det för sista gången någon ser vare sig dessa tre personer samt den duvblå PV:n med full säkerhet

Sker detta på morgonen den 29e juli 1965? Vem är det som vittnar detta i sådana fall? Eller är detta då de erbjuder systern skjuts men hon vägrar och de försvinner mot Götaälvbron?

Hursomhelst så är det bombsäkert att dessa killars försvinnande hör ihop med varandra eftersom ingen någonsin påträffats igen. Frågan är bara hur 4 unga killar kunde försvinna utan att lämna några spår?

En annan fråga, hur många dagar efter den 29e juli besökte systern Karlssons lägenhet och fick syn på den okända mannen?

Till skillnad från er tycker jag att bankrånet är ytterst intressant i sammanhanget. 4 personer försvinner i princip samtidigt som ett stort och välkänt bankrån äger rum. Jag har aldrig läst om rånet, åkte alla dit? Hur snabbt var polisen på plats? Låter som ett onekligen intressant sammanträffande.

Slutligen. Eftersom bilen aldrig påträffats så kan man väldigt snabbt lista ut vad som kan ha hänt. Att mörda 4 ungdomar är ett unikt fall, men ingen omöjlighet. Däremot tror jag inte att Hymme själv skulle kunna mörda 3 män, varav 2 äldre (?) sedan göra sig av med kropparna och bilen för att sedan få ihop ekonomin och fly till Australien. Låter väldigt långsökt. Jag tror snarare att Hymme hade extrem otur den dagen.

Förresten, varför skulle dem överhuvudtaget ut och åka den dagen i ett så pissigt väder? Är det ens säkert att de försvann just 29e juli och inte tidigare?
Senast redigerad av purplesprite 2009-07-14 kl. 10:41.
Citera
2009-07-14, 11:42
Medlem
junazs avatar
Då jag läser era teorier är det ett par detaljer som slår mig... Jag ska gå lite närmare in på dem, och ifall vi vet hur noga polisen kollat upp saker och ting, så går det att fastslå/dementera dessa direkt.

*) Om Hymme "flytt" till Australien innebär det att han måste ha köpt en flygbiljett. Köper man en flygbiljett (dessutom för en så pass lång resa) måste det finnas något registrerat om det nånstans, på flygplatsen eller på någon resebyrå. Att Hymmes ID-handlingar finns bland bokningarna från den dagen/tiden osv. Självklart går det att använda falsk identitet, men även den borde kunna spåras, och jag tvivlar starkt på att en 18-årig konststudent skulle ha tiden/energien/kvalifikationerna att skaffa sig ett falskt ID. M a o, går det att verkligen flyga kommersiellt till Australien 1965 utan att lämna minsta lilla spår någonstans i Sveriges bokföringssystem? Själv tror jag inte det. Frågan är bara hur noga polisen kollat upp detta, om någon Hybner Lundqvist någonsin tog ett flygplan från Landvetter eller inte?

*) Låt säga att om bilen och ev kroppar har dumpats i vatten borde de väl ändå ha hittats nånstans förr eller senare under 44 år? Det enda man får anta rimligt är att de dumpats i havet, således kommer följdfrågan om det finns någonstans längs svenska havskusten där strömmar är så pass starka att hela ekipaget helt enkelt relativt snabbt försvunnit långt ut till havs och kanske ligger någonstans i Östersjön eller Atlanten? Därav att man inte påträffat någonting då man draggat. Även detta finner jag föga troligt då det handlar om en hel bil med så mycket som iaf 3 kroppar och säkerligen en del packning. Någonstans i världen borde isåfall något spår ha dykt upp, oavsett strömmar eller ej. Det som ligger närmare till hands för att göra sig av med kropparna totalt utan spår är väl isåfall omedelbar kremering.

Citat:
Är det som jag misstänker efter ytterligare ett långt samtal med GRK:s syster, så är det nog inte alls omöjligt, att misstänka hur det verkligen kan ha gått till? Helt otroligt!
Och på det följer förtydligande? Fick du fram något intressant?
Citera
2009-07-14, 11:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vågmästareplatsen och Lantmätaregatan.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Hisingen är Sveriges fjärde största ö faktiskt så den är ganska stor. Hällskriftsgatan ligger på hisingen så kommer man från centrala göteborg måste man ta sig över bron. I nordlig riktning. Vågmästareplatsen ligger ganska nära bron ungefär en kilometer. Vågmästarplatsen ligger mycket nära lantmätaregatan ett par hundra meter. Jag är själv uppväxt i området och bor fortfarande här och känner väl till alla dessa platser. Hopas detta svar hjälper något Skaraborg!

Återigen stort tack för dina ypperliga beskrivningar ang. detta område Edmond. Jag visste faktiskt inte, att det fanns en stadsdel vid namn Brämaregården, innan jag såg att Kjell-Åke Johansson hade varit mantalskriven och kyrkobokförd på Lantmätaregatan 12C.

Alltså såsom jag fattar det hela så ligger Brämaregården på Hisingen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-14 kl. 12:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in