Otroligt intressant fall som jag inte hört talas om. Samt en mycket fin redovisning av densamma av Skaraborg2.
Kom att tänka på ett scenario på hur det kan ha gått till. Jag tänkte ungefär så här.
Det är Hymme Lindqvist som mördat de övriga. När det nu inte var något badväder denna dag så körde de väl lite planlöst och råkade köra förbi den liftande Hymme som de plockade upp. När han sagt vart han skulle så tänkte de övriga "Vi kan la ta en biltur istället" varefter de började köra norrut mot den destinationen dit vår unge "konstnärsaspirant" skulle.
Väl framme på skolan eller i närheten så stannade de för att äta (kanske grilla korv) och dricka öl. Eftersom det blev sent och de var berusade så bestämde de sig för att övernatta. I tält eller i bilen. Plötsligt får den enligt uppgift labile Hymme ett ordentligt "tokspel" som förstärks av kombinationen tabletter och alkohol och dödar de tre övriga när de ligger och sussar i tung "fyllesömn". Antagligen med något som fanns i bilen eller som han hade med under liftningen. Vreden kan ha byggts upp av någonting som sagts eller gjorts under dagen och kvällen
Han lägger kropparna i bilen och kör iväg och dumpar alltsammans i havet alternativt gräver ner kropparna och dumpar sedan endast bilen. Varefter han beslutar att fly till "världens ände" från Sverige sett . Nämligen Australien. Den gode hymme hade ju också ekomomiska möjligheter att relativt snabbt kunna skaffa pengar till en sån resa.
Apropå det här med "riskgrupp med den tidens sätt att se saker på" som i alla falla två av offren tillhörde så gissar jag på att de var s.k "resande" eller med ett äldre och mer nedsättande ord "tattare".
Det skulle tyvärr kanske möjligen förklara en del av polisens ointresse.